بازدید 11603

ثبت نام واکسن کرونا کذب است؛ صف نکشید!

همه افراد در خانه‌های بهداشت و سلامت پرونده پزشکی دارند و اگر محل سکونت شان تغییر کرده باشد، لازم است در نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت فعلی خود مراجعه کرده و در آنجا تشکیل پرونده دهند. این همه نکته کلیدی است که شایعه سازان از آن بهره برده‌اند؛ بهره برداری‌ که وزارت بهداشت می‌توانست با تدابیری جلوی آن را بگیرد.
کد خبر: ۱۰۴۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸ 25 April 2021
تابناک اجتماعی
به رغم وضعیت قرمز کرونایی در اغلب شهر‌های کشورمان، شماری از مردم در تکاپو برای ثبت نام واکسن، راهی کوچه و خیابان شده و صف‌هایی خطرناک تشکیل داده اند.

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌های اخیر، مطالبی در شبکه‌های اجتماعی و در فضای مجازی دست به دست می‌شود که حکایت از شروع ثبت نام واکسن کرونا برای سالمندان دارد؛ پیام‌هایی که به پیوست شان لیست مراکز بهداشت و خانه‌های سلامت افزوده و از سالمندان خواسته شده تا با مراجعه به آن‌ها برای دریافت واکسن کووید ۱۹ نام نویسی کنند.

بر اساس این پیام ها، سالمندان گروهی هستند که بعد از کادر درمان و بیماران زمینه ای، در اولویت تزریق واکسن قرار دارند و به زودی کار واکسیناسیون ایشان شروع می‌شود. فرایندی که با توجه به کمبود شدید واکسن در کشور، احتمالا به شدت کند و زمان بر دنبال خواهد شد و در نتیجه باید از هر فرصتی برای دریافت واکسن در سریع‌ترین زمان ممکن بهره برد.

این دو دو تایی است که بسیاری با انجام آن به سرعت به نتیجه رسیده و با همراه داشتن مدارک، روانه خانه‌های سلامت و مراکز بهداشت در شهر و دیار خود شده اند و در نتیجه صف‌هایی مقابل این مراکز شکل گرفته که در روز‌های قرمز کرونایی به شدت خطرناک است. صف‌هایی که بسیاری از افراد در آن‌ها سالمند هستند و در معرض خطر شدید و بعضی دیگر از ایشان هم فرزندان یا نزدیکان سالمندان هستند که قرار است بعد از صف روانه دیدار این گروه‌های در معرض خطر شوند!
 
ثبت نام واکسن کرونا کذب است؛ صف نکشید!

اما واقعیت چیست؟ آیا سالمندان اولویت بعدی واکسیناسیون در کشورمان هستند و آیا ثبت نام این گروه شروع شده و هر لحظه تعلل ممکن است به تاخیر در دریافت واکسن منجر شود؟ اصلا چگونه است که وزارت بهداشت نمی‌داند گروه‌های سالمند چه کسانی هستند و برای تزریق واکسن به آن‌ها دنبال ثبت نام ایشان، آن هم به شیوه خطرناک حضوری است؟

بگذارید پاسخ داده به این سوالات را با ذکر یک نکته ساده‌تر کنیم. اینکه با یک شایعه مواجهیم؛ شایعه‌ای که استخوان بندی اصلی اش، شروع قریب الوقوع واکسیناسیون گروه‌های سالمند است، اما اشاره‌ای به واقعیت‌های این برنامه ریزی نکرده که قرار است با واکسیناسیون افراد بالای ۸۵ سال شروع شود و بعد به بالای ۷۵ سال برسد و... .

ثبت نام واکسن کرونا کذب است؛ صف نکشید!البته این تنها نکته‌ای که شایعه یاد شده هدف قرار داده نیست و نکته اساسی آنجایی خودنمایی می‌کند که بدانیم همه گروه‌های سنی مشخص هستند و اساسا نیازی به ثبت نام از هیچ گروهی نبوده و نیست. چه سخن از گروه‌های سالمند باشد و چه هر گروه دیگری مانند جانبازان و ایثارگران که پیشتر درباره ثبت نام از آن‌ها هم شایعاتی شکل گرفته بود.

به عبارت بهتر، هیچ ثبت نامی برای دریافت واکسن نیاز نیست و هر زمان نوبت به هر گروهی برسد، برای دریافت واکسن فراخوانده می‌شوند. فراخوانی که برای گروه‌های سالمند، بایستی به مراجعه ایشان به خانه‌های سلامت و مراکز بهداشت منجر شود، با این ملاحظه که همه افراد در خانه‌های بهداشت و سلامت پرونده پزشکی دارند و اگر محل سکونت شان تغییر کرده باشد، لازم است در نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت فعلی خود مراجعه کرده و در آنجا تشکیل پرونده دهند.

این همه نکته کلیدی است که شایعه سازان با تغییرش، از ضرورت مراجعه به مراکز بهداشت و سلامت و ثبت نام سخن گفته اند، در حالی که تشکیل پرونده تدبیری برای توزیع درست و کافی واکسن در مراکز و جلوگیری از سرگردان شدن مراجعان است و بس؛ تدبیری که از قدیم هم اجرایی می‌شده و احتمال گروهی از مردم در واکسیناسیون فرزندانشان بعد از جابجایی محل سکونت آن را تجربه کرده اند.

روندی طبیعی که شایعه یاد شده تلاش کرده جور دیگری نشانش دهد و تا حدودی هم موفق شده است؛ این را می‌شود از صف‌هایی دریافت که در ساعات اخیر در بسیاری از مراکز برای ثبت نام دریافت واکسن شکل گرفته و واکنش وزارت بهداشت به آن، صدور اطلاعیه‌ای است که تنها تاکید دارد: «تا این لحظه هیچ گونه ثبت نامی برای این منظور اعلام نشده و از هموطنان عزیز تقاضا داریم از حضور و تجمع بی مورد در مراکز بهداشتی خودداری کنند.»

اطلاعیه‌ای که اگر روند واکسیناسیون را تشریح می‌کرد چه بسا موثر‌تر بود؛ هرچند جا داشت با توجه به وضعیت قرمز کرونایی و حاشیه‌های فراوان و التهاب آفرین پیرامون واکسیناسیون، تدبیری اندیشیده شود تا روند تشکیل پرونده در خانه‌های بهداشت و سلامت هم غیرحضوری و الکترونیک شود و کوچکترین تجمعی بابت انجام این روال قدیمی هم صورت نگیرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
واقعا این حجم از بی کفایتی و ناکارآمدی و ناهماهنگی و هرج و مرج در مدیریت کشور ، در دنیا بی نظیر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
نمکی به هندوستان گفته : ما حاضریم برای شما دارو و تجهیزات رایگان ارسال کنیم !!!!؟
ایشان واقعا در کجای عوالم و کهکشانها سیر میکنند ؟
جناب دکتر همین دیشب ، دایی سالخورده اینجانب بیشتر از ۵ بیمارستان در کرج رفته
و هیچ دارو و تخت و کمکی نداشتند که به او بدهند !؟
چرا با اعصاب و آبرو و اعتبار مردم و جان آنها بازی میکنی ؟؟
ناشناس
| Romania |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
ما رکورد زدیم
میدانید چرا مردم باور می کنند
چون انقدر سخنگو و کارشناس امده مردم نمی دانند به کی توجه کنند
انقدر بی مدیریتی در این زمینه موج می زند که برای مردم دیگه ............
کذب است یا کذب محض است مثل فولادها؟ دقیق بگو
مگه واکسنی هست که مردم برن تو صف
برا واکسن دخلی صف نمیکشیم
اینقدر هم تبلیغ واکسن داخلی نکنین
جالبه خودتون میگین رو نوع هندی هم تاثیر نداره
ملت بیچاره هم اماده صف بستن هستن!!!
اگر واقعا قصد دارند به مردم واکسن بدهند باید از حالا برنامه ریزی کنند. عده ای متخصص صف بستن و سهمیه گر فتن و دلال بازی هستند
روز بخیر ، بر خلاف نوشته بالا دختر و دامادم که متولد سال ۱۳۶۱ هستن دارای پرونده در مراکز بهداشت پرونده دارند و در تماس دائم هستند ولی من که متولد ۱۳۲۱ و همسرم که متولد ۱۳۳۰ هستیم پرونده ای در خانه های بهداشت نداریم
بهمین دلیل است که شایعات ایجاد شک و نگرانی می‌کند
لازم است محبت کرده در این ارتباط مستقیم با وزارت بهداشت مصاحبه کرده و نتیجه را اعلام فرمائید
وزارت بهداشت که بی برنامه است ول انشااله شما محبت کرده تکلیف را مشخص بفرمائید
البته در شرایط فعلی انتظار می‌رود که برای ثبت نامه روش اینترنتی استفاده شود و احیاناً برای راستی ازمائی
مدارک از طریق پست ارسال شود فقط ضرورت دارد که افرادی که دارای بیماری خاص هستند و از اولویت
برخوردار هستند موظف به مراجعه باشند.
سپاسگزارم
فقط بلدن مالیات گرفتن رو اینترنتی کنند، ولی برای ثبت نام کرون مطمئن باشین حضوری ثبت نام خواهند کرد
آنقدر دروغ و سخن متناقض شنیده ایم که نمی دانیم حرف کی را باور کنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی