بازدید 3603

محاكمه زلزله شناسان ايتاليايي به جرم كشتار مردم

کد خبر: ۱۰۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۱ 17 June 2010
در پي ادعاي يك فيزيكدان ايتاليايي مبني بر پيش‌بيني زلزله سال گذشته شهر«لاكويلا»، دادستان اين شهر زلزله زده، دانشمندان كميسيون ريسك‌هاي بالاي ايتاليا را به دليل اينكه به موقع - شش روز قبل از زلزله لاكويلا - هشدار لازم را نداده‌اند به اتهام كشتار مردم تحت تعقيب قرار داد. منبع اين اتهام و تعقيب قضايي به ادعاي جولياني، فيزيكدان ايتاليايي برمي‌گردد كه مدعي امكان هشدار و پيش‌بيني كوتاه مدت براي اين زلزله بود. لاكويلا در 16 فروردين 88 در زمين‌لرزه‌اي به بزرگي 3. 6 تخريب شد و تلفات و خسارت‌هاي زيادي به آن وارد شد.

بر اساس آنچه که در خبرها و تحليل‌هاي نشريات و خبرگزاري‌ها آمده، صورت مسئله آن بوده که اواخر دي ماه 87 جولياني براساس رصد تغييرات گاز رادون در آزمايشگاه ملي فيزيک که در آنجا کار مي‌کند، برآورد كرده که زمين‌لرزه‌اي احتمالا شديد در منطقه عمومي سولمونا (واقع در حدود 50 کيلومتري لاكويلا) در حدود سي‌ام مارس 2009 (هشت روز قبل از رخداد زمين‌لرزه لاكويلا) رخ خواهد داد. پس از اعلان وي در سطح منطقه، بررسي‌هايي نيز از سوي كميسيون ريسك‌هاي بالاي ايتاليا انجام و در پي يک بررسي کارشناسي اعلام مي‌شود که اين ميزان تغييرات گاز رادون در مناطق لرزه‌خير معمول است و الزاما نشانه رخداد زلزله‌اي مهم نيست؛ بنابراين از جولياني مي‌خواهند به ابراز چنين هشدارهايي خاتمه دهد. البته در روز ياد شده اتفاق مهمي در سولمونا رخ نمي‌دهد ولي هشت روز بعد زمين‌لرزه لاكويلا اتفاق مي‌افتد که بلافاصله پس از آن جولياني ادعا مي‌کند که اين زمين‌لرزه همان پيش بيني اوست که البته با تاخير رخ داده است. اكنون دانشمندان زلزله شناس ايتاليايي نامه‌اي سرگشاده خطاب به رئيس جمهور ايتاليا تهيه كرده و از زلزله شناسان دنيا هم خواسته‌اند كه به آنها بپيوندند. در اين نامه توضيح مفصلي در مورد فعاليت‌هاي انجام شده در اين كشور براي مطالعات كاهش ريسك و تلاش‌هاي انجام شده با روش علمي براي شناخت خطر و توسعه كدها و
آيين نامه‌هاي ساختماني در ايتاليا ارائه شده و در نهايت از رئيس جمهور اين كشور در خواست شده تا در ايتاليا دانشمندان به دليل عدم اعلام پيش بيني كوتاه مدت، در جايگاه متهم نشانده نشده و محاكمه نشوند.

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار