بازدید 6899

روابط ترکیه و آمریکا متشنج خواهد شد؟

پس از آنکه مسئولان آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کردند که قرار است جو بایدن بزودی کشتار ارامنه در اوایل قرن بیستم را به عنوان نسل کشی به رسمیت بشناسد، کارشناسان احتمال بروز یک تنش جدید میان آنکارا - واشنگتن را بعید ندانستند.
کد خبر: ۱۰۴۷۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷ 23 April 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، جو بایدن که در انتخابات ریاست جمهوری در پاییز سال گذشته وعده کرده بود، آنچه را که کشتار ارامنه در اوایل قرن بیستم میلادی خوانده می شود، به رسمیت خواهد شناخت، بعد از گذشت بیش از دو ماه از استقرار در کاخ سفید، تا امروز در خصوص این وعده انتخاباتی اش سکوت کرده بود.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود در گزارشی پیش بینی کرده که این اقدام به تنش بین آمریکا و ترکیه دامن بزند.

این روزنامه به نقل از این منابع که نامشان منتشر نشده افزود: قرار است که بایدن کوچ اجباری و گرسنه نگه داشتن و کشتار ارامنه به دست نیروهای عثمانی از سال ۱۹۱۵ را به عنوان نسل کشی معرفی کند.

بایدن روز ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت ) در بیانیه سالانه خود به این مساله اشاره می کند که با کشتار ارامنه همزمان شده است.

مسئولان آمریکایی گفته اند که تصمیم نهایی گرفته نشده و گفتگوی رسانه ای در کار نیست. بایدن شاید همچون روسای جمهوری سابق فقط یک بیانیه نمادین صادر کند و از کشتار ارامنه به عنوان نسل کشی یاد نکند.

ترکیه می گوید ماجرای ارامنه در اوایل قرن بیستم نسل کشی نیست و ارامنه که درگیر رقابت های منطقه ای شده بودند، در جانبداری از دولت های متخاصم علیه حکومت عثمانی قیام کرده بودند.

در همین حال، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه سه شنبه (۳۱ فروردین) به کانال خبر ترک گفت «اقدام بایدن به روابط بین دو کشور خدشه وارد نمی کند».

سخنگوی سفارت ترکیه در واشنگتن اما در این باره اظهار نظر نکرده است.

روابط ترکیه و آمریکا طی دو سال گذشته، بر سر موضوعاتی همچون حمایت های همه جانبه آمریکا از کردها که ترکیه آنها را گروه های تروریستی می خواند و همچنین اختلافات شدید در خصوص خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه بویژه سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ با فراز و فرودهای زیادی روبه رو بوده است، اما حالا باید به انتظار نشست که آیا ماجرای تاریخی ارامنه به چالشی در روابط دو کشور تبدیل خواهد شد یا به بایگانی روابط دو کشور سپرده می شود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر