بازدید 2434

مهريه‌‌هايي كه باعث ويراني زندگي مي‌شود

کد خبر: ۱۰۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۱ 16 June 2010

يك وكيل پايه يك دادگستري گفت: مهريه‌‌هاي نامتعارف و سنگين از روي چشم و همچشمي انتخاب مي‌شود.

راحله مهراسبي در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: هر چيزي كه قابل وصول باشد، مي‌تواند به عنوان مهريه براي زن تعيين شود.

اين وكيل پايه يك دادگستري گفت: در حقيقت هر چيزي كه ماليت داشته و قابل نقل و انتقال باشد، مي‌تواند به عنوان مهريه زن قرار گيرد و وقتي به عنوان مهريه است در هر صورت بايد در عقد ثبت شود.

مهراسبي با بيان اينكه چنانچه مهريه‌ قابل اجرا باشد، ثبت نيز مي‌شود، تصريح كرد: مهريه‌هاي نامتعارفي مانند هزار شاخه گل رز سفيد، عملاً با اينكه تهيه‌اش سخت است ولي پيدا كردنش غيرممكن نيست؛ بيشتر مواقع به جاي آن كه اين نوع مهريه را بدهند، قيمتش را حساب مي‌كنند به اين صورت كه يك شاخه‌ گل رز سفيد چقدر است و بر اين مبنا هزار شاخه را قيمت‌گذاري مي‌كنند و به عنوان مهريه به زن مي‌دهند.

اين وكيل پايه يك دادگستري بيان كرد: عدم توانايي مرد، اهميت ندارد و وقتي در عقد‌نامه مي‌نويسند عندالمطالبه يعني هر وقت زن مطالبه كند بايد پرداخت شود.

مهراسبي اظهار داشت: معمولاً و اصولاً در ثبت مهريه‌ها عندالمطالبه نوشته مي‌شود كه به هر حال مهريه كه تعيين شده، مرد در صورت دادخواست زن بايد بپردازد؛ تعيين اين نوع مهريه‌ها از روي چشم و همچشمي و به خاطر پشتوانه براي زن است.

وي تصريح كرد: مهريه‌‌هاي نامتعارف نمي‌تواند عاملي باشد كه زندگي زوجين را حفظ كند و اين مهريه‌ها نه‌ تنها به زندگي زوجين كمك نمي‌كند بلكه باعث ويراني زندگي آنها مي‌شود؛ زن و مرد ابتداي ازدواج در مورد مهريه صحبت مي‌كنند و مرد بايد منطقش را بگويد و اگر بنا بر دلايل ابتداي ازدواج هزار سكه را قبول مي‌كند، مجبور است آن را پرداخت كند.

مهراسبي با بيان اينكه خانواده‌هايي كه تقاضاي مهريه‌‌هاي نامتعارف و سنگين را مي‌كنند از لحاظ فرهنگي مشكل دارند، گفت: در حقيقت اين موضوع ريشه‌ فرهنگي دارد، از دوره دبستان و مهد‌كودك بايد بچه‌ها در خصوص مفهوم زندگي و هدف از آن، آموزش ببينند.

اين وكيل پايه يك دادگستري ادامه داد: اگر 2 نفر عاقل بوده و ايده‌آل‌هاي درست در ذهنشان باشد و از زندگي تصور درست داشته باشند، مي‌فهمند كه اين مهريه‌ها تضميني براي خوشبختي نيست ولي از آنجايي كه يك مقدار وضعيت جامعه خراب شده و هيچ اعتمادي نمي‌توان بر مرد در خصوص ازدواج مجدد و تأييد آن از سوي قانون كرد، زنان مهريه‌هاي سنگين و نامتعارف تعيين مي‌كنند.

وي بيان كرد: مهريه‌هاي نامتعارف از لحاظ روحي براي زن امنيت ندارد ولي از نظر مالي امنيت را برايش تأمين مي‌كند به طور مثال اگر مهريه زن هزار سكه باشد حتي به صورت تقسيط پرداخت شود، يك پشتوانه مالي براي او است ولي در حقيقت از نظر عاطفي پشتوانه ندارد و هنوز در جامعه ما به زنان مطلقه به چشم خوب نگاه نمي‌كنند.

مهراسبي اضافه كرد: وقتي كسي تعيين مهريه هزار سكه‌اي را خوب تصور مي‌كند و به اطرافيان خود پيشنهاد داده و همه با نگاه او اين مهريه را تعيين مي‌كنند، در حقيقت از روي چشم و همچشمي و از روي اسم« هزار سكه» مهريه را انتخاب مي‌كنند كه به مرور عواقب بدي را براي آنها به دنبال دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان