بازدید 4972

ورود بازرسان آژانس به ایران محدود می‌شود

براساس این طرح دولت مکلف می‌شود تنها در چارچوب قواعد NPT با آژانس همکاری کند. سازمان انرژی اتمی ایران باید جلوی ورود بازرسان متخلف را بگیرد و حداقل شش ماه بازرسان NPT به ایران ممنوع‌الورود می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶ 16 June 2010
صبح امروز پنجمین مصوبه مجلس برای صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای کشور تصویب شد.

به گزارش خبرآنلاین، براساس این طرح دولت مکلف می‌شود تنها در چارچوب قواعد NPT با آژانس همکاری کند. سازمان انرژی اتمی ایران باید جلوی ورود بازرسان متخلف را بگیرد و حداقل شش ماه بازرسان NPT به ایران ممنوع‌الورود می‌شوند.

نمایندگان مجلس با 180 رای موافق به یک فوریت طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای ایران رای مثبت دادند. ارائه این طرح، واکنشی بود به بی‌توجهی غرب به بیانیه تهران و صدور قطعنامه چهارم علیه کشورمان.

علاءالدین بروجردی به عنوان طراح این طرح یک‌فوریتی به این موارد اشاره کرد:

*قطعنامه ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل متاثر از نگاه سیاسی با فشار آمریکا است. ما نمایندگان مجلس با تشکر از ترکیه و برزیل برای رای مخالف به قطعنامه ضروری می‌دانیم که این طرح را ارائه کنیم تا مقابل اقدامات زیاده‌طلبانه قدرت‌های بزرگ باشیم و دستاوردهای هسته‌ای کشور مورد صیانت قرار گیرد.

* براساس این طرح دولت مکلف می‌شود تنها در چارچوب قواعد NPT با آژانس همکاری کند. متاسفانه تاکنون برخی از بازرسان آژانس تخلف کرده‌اند و بر خلاف مقررات اطلاعات بازرسی‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند که سازمان انرژی اتمی ایران باید جلوی ورود بازرسان متخلف را بگیرد.

* به دلیل آنکه این اعتماد وجود ندارد که سوخت مورد نیاز رآکتور تهران فراهم شود از دولت خواسته می‌شود که غنی‌سازی 20 درصد و تهیه سوخت را به عنوان ضرورت بسیار مهم در دستور کار قرار دهد تا این نیاز برطرف شود و اجازه ندهیم که جان صدها بیمار به خطر بیفتد.

مصطفی کواکبیان که می‌گفت موافق این است که باید با قطعنامه شورای امنیت مقابله شود؛ از منظری دیگر به مخالفت با این طرح پرداخت و گفت:
*راه مخالفت را این می‌دانم که حداقل شش ماه بازرسان NPT ممنوع‌الورود شوند.

*در ماده 2 این طرح آمده است که دولت نباید فراتر از مقررات عمومی NPT اجازه بازرسی دهد. چه کسی گفته است که تاکنون بازرسی‌ها فراتر از NPT بوده است.

متقابلا کاظم جلالی در مقام موافقت با این طرح به نکات ذیل اشاره کرد:
* جمهوری اسلامی ایران براساس بیانیه تهران سطح جدیدی از اعتمادسازی را با وساطت برزیل و ترکیه آغاز کرده بود. اما متاسفانه آمریکا و انگلیس با زیاده‌خواهی به این روند خدشه وارد کردند.

* راه خشونت‌آمیز نمی‌تواند خللی در اراده ملت وارد کند. همانطور که مجلس 4 مصوبه در صیانت از دستاوردهای هسته‌ای ایران داشته است این طرح نیز به عنوان مصوبه پنجم دولت را موظف می‌کند تا از تمامی دستاوردهای هسته‌ای کشور صیانت کند.

* برخی کشورها همچون انگلیس اعلام می‌کنند باید کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران بازرسی شود. آنها باید بدانند بازرسی هر کشتی عمل متقابل ایران را به دنبال دارد.

پس از این مذاکرات؛ یک فوریت طرح مقابله با توطئه‌های آمریکا و انگلیس به منظور صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای با 180 رای موافق 4 رای مخالف و 4 رای ممتنع به تصویب مجلس رسید.

این طرح دارای 4 ماده است که در صورت تصویب نهایی آن دولت موظف می‌شود با وجود اقدامات زیاده‌طلبانه و زورمدارانه برخی قدرت‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز کشور را به استقلال کامل هسته‌ای نائل نماید.همچنین دولت باید نسبت به کشورهایی که به بازرسی کشتی‌های ایرانی و یا محموله‌های باری کشورمان مبادرت می‌ورزند عمل مقابله به مثل را به هر صورت ممکن انجام دهد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی