بازدید 14146

ایجاد هر شغل 40 تا 50 میلیون تومان سرمایه می‌خواهد

کد خبر: ۱۰۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۱ 16 June 2010
به نظر می رسد وزارتخانه تعاون این روزها نقشش مهم و سرش شلوغ شده است، دقیقا به مانند وزارتخانه کار و امور اجتماعی در سال 85 که وزیر وقت پذیرفته بود متولی ایجاد شغل کشور است و بیکاران می توانند به این وزارتخانه مراجعه کنند. کاری که انتهایش به مطرح شدن بنگاه های زودبازده ای منجر شد که پس از چهار سال اجرا، هنوز مسئولان به سخن واحدی در مورد آن نرسیده اند و در حالی که سازمان بازرسی از انحراف 30 درصدی آن خبر می دهد اما متولی اصلی آن، این موضوع را نمی پذیرد.

به گزارش «خبر آنلاین»، به هر حال انگار این بار قرعه به نام وزارت تعاون درآمده که پذیرای بیکاران و جویندگان کاری باشد که این روزها تعدادشان به چهار میلیون نفر (طبق گفته عضو شورای عالی کار) رسیده است. با وجود این میزان بیکاران در کشور، به نظر می رسد در سال جاری تنها برای یک میلیون و 100 هزار نفر از طریق وزارت تعاون شغل ایجاد خواهد شد که شکاف این ارقام نگران کننده به نظر می رسد. این موضوع را در سخنان معاون پژوهش، آموزش و کار آفرینی وزارت تعاون نیز می توان مشاهده کرد که زمانی که به رقم یک میلیون و 100 هزار شغل مورد نظر اشاره می کند، اذعان هم می کند که تعداد بیکاران کشور بیشتر از این است اما برای سال های بعد برای آن ها کار دنبال خواهد شد.

غلامحسین حسینی‌نیا که چند روز قبل از ثبت نام  990 هزار نفر جویای کار در سامانه وزارت تعاون و شناسایی 351 هزار جایگاه شغلی توسط بنیادهای توسعه کارآفرینی و تعاون خبر داده بود، در گفت وگو با خبرنگار «خبرآنلاین» به جزییات طرح ایجاد 1.1 میلیون شغل جدید در سال جاری از طریق وزارت تعاون می پردازد و شاید برای اولین بار باشد که مسئولی از وزارت تعاون از تسهیلات مورد نیاز برای ایجاد این میزان شغل سخن می گوید.این معاون وزیر تعاون عنوان می کند که نگران تامین سرمایه ایجاد این میزان شغل در سال جاری نیست و به جای آن دغدغه اصلی آنها مکانیزم ها و سازوکارهایی است که بتوانند واقعا شغل های پایدار ایجاد کنند.

*ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال جاری از طریق وزارت تعاون که به نظر می رسد تاکنون به همین میزان جویای کار به سایت این وزارتخانه برای دریافت تسهیلات مراجعه کرده اند، چه میزان تسهیلات می خواهد؟

برای این کار، کارگروهی در بانک مرکزی به ریاست قائم مقام بانک مرکزی و با عضویت نماینده های وزارتخانه های کار و تعاون و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل شده است که در واقع اعتبارات مورد نیاز، ساز و کار تامین این اعتبار و نحوه توزیع آن  را مشخص خواهند کرد تا گزارش آن را به شورای عالی اشتغال بدهند.

*برآورد خودتان چیست که برای ایجاد این میزان شغل تسهیلات مورد نیاز چقدر باید باشد؟

این رقم در هر بخش اقتصادی با بخش دیگر متفاوت است. به عنوان مثال در بخش کشاورزی برای ایجاد هر شغل نیاز به 30 میلیون تومان است که این میزان در بخش خدمات 20 میلیون تومان و در صنعت هم گران تر از این دو بخش است.

*میانگین این میزان در بخش های مختلف چقدر است؟

به نظر می رسد به طور متوسط برای هر شغلی بین 40 تا 50 میلیون تومان برای سرمایه گذاری لازم باشد که البته این لزوما مصادف با معنای تسهیلات بانکی نیست. چون بخش اعظمی از این می تواند از آورده های مردم یا منابع بانکی و موارد دیگر تامین شود.

* چه گروه های شغلی مدنظر وزارت تعاون است که برای آن گروه ها شغل ایجاد شود؟

ما در این طرح مدنظر، بخشی از اشتغال را در قالب واحدهای موجود صنعتی، کشاورزی و خدمات دنبال خواهیم کرد که این ها می توانند از طریق افزایش ظرفیت خود چه در قالب افزایش امکانات و چه با رفع مشکلاتی مانند سرمایه در گردش، شغل ایجاد کنند. به عبارتی این واحدها در قالب طرح توسعه ای می توانند ایجاد شغل را مدنظر داشته باشند. علاوه بر این، مقداری از مشاغل مدنظر نیز مربوط به اشتغال خانگی است که در این بخش انواع مشاغل مشخص شده است. ضمن این که این گروه شغلی هم بسته نیست و خیلی از شغل های ابتکاری در قالب شغل های خانگی می توانند مطرح شوند. به خصوص کار از دور که بر مبنای کارآفرینی دیجیتالی است و بیشتر برای فارغ التحصیلان دانشگاهی می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

*عمده این مشاغلی که از طریق وزارت تعاون ایجاد خواهد شد، چه خواهد بود؟

ببینید از ظرفیت همه بخش ها استفاده می شود. البته بخش اعظم آن باید در بخش خدمات باشد که سهم آن نسبت به میزان مورد توجه در کشورهای دیگر کم است. یا در زمینه کشاورزی نیز به وضعیت به همین شکل است که در این بخش توسط وزارت جهاد کشاورزی زمینه های مشاغل مشخص شده اند و از جمله آن ها راه اندازی کشت و کار گلخانه ای، کسب و کار در مجتمع های دامپروری و کلینیک های مشاوره ای بخش کشاورزی است.

*سقف تعداد این شغل ها مشخص شده است؟

طبق آخرین ورژنی که من از آمار در بخش کشاورزی دارم برای سال جاری حدود 100 هزار شغل در بخش کشاروزی است که البته اعلام کرده اند این رقم اصلاح شده است اما من هنوز آن ورژن را ندارم.

*یعنی با مشخص شدن این میزان ها، محدودیتی برای ثبت نام بیکاران گذاشته خواهد شد؟

ما هیچ محدودیتی برای ثبت نام  نگذاشتیم. کسانی که جویای کار هستند می توانند از طریق سایت وزارت تعاون ثبت نام کنند. هدف گذاری که شورای عالی اشتغال برای امسال کرده حدود یک میلیون و 100 هزار شغل است که تعداد بیکاران کشور ما بیشتر از این است اما برای سال های بعد برای آن ها هم کار دنبال خواهد شد. با وجود این، اینکه ما برای این ها از نظر زمانی یا تعدادی سقفی گذاشته باشیم، اصلا این گونه نیست.

*گفتید تعداد بیکاران کشور بیشتر از این است، برآورد وزارت تعاون از تعداد بیکاران کشور چقدر است؟

این میزان برآورد نمی خواهد. مرکز آمار اعلام کرده است که خودتان به این مرکز مراجعه کنید. من رقمی نمی گویم.

*یکی از مسائل مطرح در این طرح، تسهیلاتی است که معلوم نیست بانک مرکزی می دهد یا نه. آیا در این مورد مذاکره جدی ای با بانک مرکزی داشته اید؟

اصلا متولی این موضوع خود بانک مرکزی تعیین شده است.

*اما وضعیت بانک مرکزی به گونه ای است که دادن تسهیلات آن زیاد امیدبخش نیست.

ببینید این یک تعهد ملی است و تعهد دولت است که کل دولت و شخص رییس جمهور دارند بحث اشتغال را رصد و دنبال می کنند. بنابراین هر آنچه که امکان پذیر باشد از منابع بانکی و دولتی در نظر گرفته خواهد شد که البته دغدغه اصلی ما این نیست. دغذغه اصلی ما آن مکانیزم ها و سازوکارهایی است که بتوانند واقعا شغل های پایدار ایجاد کنند و آن زمینه های شغلی مناسبی که در زنجیره تامین و ارزش در اقتصاد ملی تعریف می شود کامل شوند وگرنه بحث مربوط به سرمایه و تامین آن، فقط یک بخشی از قضیه است که قطعا با همتی که دولت دارد نگران این قضیه خیلی نیستیم.

منبع: خبر آنلاین
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار