بازدید 5938

تشدید تنش‌بین‌مسکو و کی‌یف؛‌کاردار اوکراین‌احضار‌شد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که کاردار اوکراین در مسکو را احضار و به او ابلاغ کرده است که کنسول این کشور در شهر سن پترزبورگ عنصری نامطلوب بوده و باید خاک روسیه را ترک کند.
کد خبر: ۱۰۴۶۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰ 17 April 2021

به گزارش تابناک به نقل از فارس، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که کاردار اوکراین در مسکو را احضار کرده و او را از تصمیم خود درباره کنسول اوکراین در شهر سن‌پترزبورگ با خبر کرده است.

شبکه روسیا الیوم امروز شنبه گزارش داد که وزارت خارجه روسیه «آلکسندر سوسونیوک»، کنسول اوکراین در سن پترزبورگ را عنصری نامطلوب شناخته است.

دولت روسیه امروز سرکنسول اوکراین را به اتهام دریافت اطلاعات سری در روسیه باز داشت کرد. مسکو همچنین گفته که کنسول اوکراین در سن پترزبورگ در روسیه فعالیت‌های غیرقانونی انجام داده است.

وزارت خارجه روسیه گفته که این اقدامات غیرقابل قبول است و به منافع و مصالح روسیه آسیب می‌رساند. مسکو به سرکنسول اوکراین ۷۲ ساعت از دوشنبه این هفته مهلت داده، خاک روسیه را ترک کند.

سازمان امنیت داخلی روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روز ۱۶ آوریل (جمعه) سازمان امنیت فدرال روسیه، "الکساندر سوسونیوک" دیپلمات و کنسول اوکراین را حین دریافت داده‌های محرمانه از پایگاه‌های داده آژانس‌های مجری قانون و سازمان امنیت فدرال روسیه، دستگیر کردند».

این بیانیه می‌افزاید: «چنین فعالیت‌هایی با جایگاه کارکنان دیپلماتیک در تضاد است و به وضوح نشان‌دهنده ماهیت خصومت‌آمیز [این اقدامات]علیه فدراسیون روسیه محسوب می‌شود».

سازمان امنیت داخلی روسیه در ادامه متذکر شد با این مقام اوکراینی مطابق قوانین بین‌المللی برخورد خواهد شد.

طبق قوانین بین‌المللی، مقامات کنسولی نیز همانند دیپلمات‌ها از مصونیت برخوردار هستند، اما در صورت انجام اقدامات مغایر با وظایف، کشور میزبان می‌تواند فرد خاطی را اخراج کند.

بازداشت این دیپلمات در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های اخیر، تنش میان روسیه و اوکراین به شدت بالا گرفته است. اوکراینی‌ها روسیه را به استقرار نیرو‌های نظامی در اطراف مرز‌های مشترک متهم کرده و مدعی هستند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.

این در حالی است که منابع خبری گزارش داده‌اند یک فروند هواپیمای «سی -۱۳۰» نیروی هوایی آمریکا اخیرا در یک پایگاه هوایی در «کی‌یف» فرود آمده است. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است.

علاوه بر این اوکراین چندی پیش کمک نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودرو‌های زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک دریافت کرده و مشغول انباشت آن‌ها در نزدیکی مرز روسیه است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان