حد نصاب سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت به ۹ درصد رسید

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مراحل تدریجی افزایش حدنصاب آن‌ها به حداقل ۱۵ درصد در سهام طبق ابلاغیه سازمان بورس، توضیح داد.
کد خبر: ۱۰۴۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷ 17 April 2021

به گزارش بورس تابناک، میثم فدایی مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع حدنصاب الزامی خرید سهام صندوق‌های با درآمد ثابت در سال ۱۴۰۰ گفت: به طور کلی قرار بر این بود، صندوق‌هایی که حد نصاب زیر ۱۵ درصد سهام دارند، در اسفند ماه ۳ درصد سهام بخرند و در سال ۱۴۰۰ در هر فصل هم ۳ درصد به صورت پلکانی به حدنصابات سهام اضافه کنند.

وی افزود: برخی صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم هستند که این صندوق‌ها هیچ اجباری برای خرید این ۱۵ درصد سهام ندارند. برخی از صندوق‌ها نوع دوم بوده و مشمول این ابلاغیه نمی‌شدند که با توجه به محاسبات انجام شده در بازار، صندوق‌های درآمد ثابت تقریبا باید ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهام تا آخر ۱۳۹۹می خریدند که همه به خصوص صندوق‌های بزرگ بازار این کار را انجام دادند، حتی می‌توانیم بگوییم، ۳ تا ۴ صندوق اول بازار، بیش از سهم خودشان هم حتی سهم خریداری کردند.

به گفته وی، روال به این صورت بود، صندوق‌ها باید در فروردین ماه ۳ درصد از خالص ارزش دارایی‌های خود را سهم بخرند، در فصل‌های بعدی هم ۳ درصد خریداری کنند تا به ۱۵ درصد برسند. از حد نصاب ۱۵ درصد به بعد دیگر اجباری وجود ندارد، اما تا حداکثر ۲۵ درصد خالص ارزش دارایی‌ها هم می‌توانند سهام بخرند.

وی در پاسخ به این که تا پایان سال ۹۹ آیا صندوق‌ها این حد نصاب را رعایت کرده اند و به آن رسیده اند؟ گفت: عدد ۹ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده توسط بازار برای کل صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت (فیکس اینکام) بود، اما در بین صندوق‌ها همانطور که اشاره شد، برخی، صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم هستند که این صندوق‌ها هیچ اجباری به خرید ۱۵ درصد سهام ندارند که با وجود این که تعدادشان هم زیاد نیست (حدود ۵ صندوق)، اما حجم آن‌ها تقریبا یک عدد قابل توجهی می‌شود. درنتیجه عدد دقیقی که صندوق‌های با درآمد ثابت باید تا آخر سال سهم می‌خریدند حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که این عدد خرید انجام شده است.

فدایی افزود: در مورد حد نصاب سهام در صندوق‌های «فیکس اینکام»، فکر می‌کنم، در حال حاضر میانگین نصاب شان به ۹ درصد رسیده است که تقریبا با این روند، امکان دارد در آخر فصل تابستان یا پاییز همه به آن نصاب مورد نظر برسند.

 

منبع: سنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان