بازدید 13955

شکایت وزارت ارتباطات از فیلترینگ سرخود «کلاب هاوس» و چند نگرانی!

درباره فیلترینگی سخن می‌گوییم که سرخود و بدون مجوز نهاد رسمی فیلترینگ در ایران به اجرا درآمده و چون قانونی نیست، اختلال خوانده شده است. اختلالی که ناشی از ایرادات شبکه یا هر عامل مشابهی نیست و عمدا به وجود آمده و از این رو واکنش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دنبال داشت که دو روز پیش در نامه‌ای خطاب به مدیران سه اپراتور یاد شده، مهلت ۴۸ ساعته‌ای به ایشان داد تا دست از سر کلاب هاوس بردارند!
کد خبر: ۱۰۴۵۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰ 12 April 2021
تابناک اجتماعیدر پی فیلترینگ سرخود «کلاب هاوس» توسط برخی اپراتور‌های اینترنت در ایران، وزارت ارتباطات کشورمان رسما از این اپراتور‌ها شکایت کرد.

به گزارش «تابناک»؛ اگر از جمله علاقه مندان شبکه‌های اجتماعی باشید، احتمالا نام «کلاب هاوس» به گوشتان خورده است؛ شبکه اجتماعی نوپایی که برای ارتباط کاربران، صوتی طراحی شده و با اینکه هنوز در محدودی از گوشی‌های تلفن همراه در جهان (گوشی‌هایی که از سیستم عامل شرکت اپل، یعنی IOS استفاده می‌کنند) در دسترس است، اما شهرت بسیاری یافته و کاربرانش به شدت در حال افزایش است.

ایران هم از این شمول استثنا نیست، به ویژه آنکه انتخابات در پیش است و شرایط کرونایی به مانند دیگر کشور‌های جهان، موجب اقبال روزافزون مردم به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شده است. بستری که برای نام آشنا شدن امثال کلاب هاوس و حضور گسترده کاربران در آن و همچنین بازتاب اتفاقات رقم خورده در آن در بستر جامعه کافی است. استقبالی گسترده که ظاهرا برای برخی حکم زنگ خطر را یافته است!

این را می‌شود از فیلترینگ این شبکه اجتماعی در کشورمان دریافت. اقدامی که فراگیر نیست و محدود به چند اپراتور کشورمان است که از قضا سهم بزرگی در اتصال ایرانیان به شبکه جهانی ارتباطات، اینترنت دارند؛ همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران. سه اپراتوری که منتظر تعیین تکلیف شبکه اجتماعی یاد شده در کشور نشده و به رغم اطلاع از غیرقانونی بودن کارشان، راسا برای فیلتر آن اقدام کرده و دست به کار شده اند.
 
شکایت وزارت ارتباطات از فیلترینگ سرخود «کلاب هاوس» و چند نگرانی!

درباره فیلترینگی سخن می‌گوییم که سرخود و بدون مجوز نهاد رسمی فیلترینگ در ایران به اجرا درآمده و چون قانونی نیست، اختلال خوانده شده است. اختلالی که ناشی از ایرادات شبکه یا هر عامل مشابهی نیست و عمدا به وجود آمده و از این رو واکنش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دنبال داشت که دو روز پیش در نامه‌ای خطاب به مدیران سه اپراتور یاد شده، مهلت ۴۸ ساعته‌ای به ایشان داد تا به «اختلال مشهود» شان پایان دهند و دست از سر کلاب هاوس و کاربران ایرانی آن بردارند!

اما بشنوید از فرجام نامه یاد شده که در بخشی از آن، برخلاف رویه معمول نامه‌های اداری، «ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی» ذکر و با تکیه بر آن تاکید شده بود که ایجاد اختلال در ارتباطات، جرم است و مستوجب اعمال مجازات. نکته‌ای که بعد از یادآوری آن، به صراحت هشدار داده شده بود در صورت تداوم این فیلترینگ سرخود، عاملانش را تحت پیگرد قضایی قرار خواهد داد و شکایت از ایشان پیوست‌های فنی خواهد داشت.

تاکید سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات بر پیوست‌های فنی، معنایی ندارد، جز اینکه کلاب هاوس توسط این اپراتور‌ها فیلتر شده است؛ فیلترینگی سرخود و غیرقانونی که حالا با پایان یافتن مهلت ۴۸ ساعته به سه اپراتور یاد شده، پابرجا مانده و در نتیجه آن، وزارت ارتباطات در عمل به وعده اش، اقدام به شکایت رسمی از این اپراتور‌ها نموده است. شکایتی مستند به قانونی که اختلال در ارتباطات را جرم انگاری کرده، اما عقوبت احتمالی اش برای متخلفین، جریمه مالی، آن هم به میزان نه چندان چشمگیر است.

نکته‌ای نگران کننده که ممکن است موجب بیخ پیدا کردن ماجرا شود یا از آن بدتر، فتح بابی تازه در اعمال نظرات شخصی در خصوص شبکه‌های اجتماعی و حتی دیگر فعالیت‌ها در بستر اینترنت باشد. اتفاقی ناخوشایند که می‌تواند عقوبت‌هایی برای کشور به دنبال داشته باشد و پیام‌های ناخوشایندی به جهانیان مخابره کند. رویدادی تاثیرگذار در مناسبات مختلف از جمله کسب و کار‌های مختلف بر بستر نت که اگر وارد وادی سیاست شود، ممکن است نتایج شومی به بار بیاورد، به ویژه آنکه در آستانه انتخابات هم قرار داریم و چشم جهانیان به ایران دوخته شده است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
این کارگروه مصادیق کیا هستن ، چرا مردم باید پاسوز عده ای بشن گرچه همش اهداف سیاسی است ولی دوره اینجور کارا خیلی وقته گذشته ولی بعضی ها تو سی سال پیش گیر کردن ، بازی پابجی حذف کردین که چی بشه ؟ خوب میرن جای دیگه میگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
بازی خود آقایان دولتی است برای بازار گرمی یعنی هنوز نفهمیدی؟
اقای جهرمی با دوگانگی جنگ و حجاب رفع فیلتر رای نمیاری مهم مسکن خودرو مرغ کار است بدان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
اگر کاری به آقای جهرمی نداشته باشیم.
اقدام سر خود آن سه اپراتور خیلی جالب هست.
کاسه داغ تر ازآش. لابد آن اپراتورها خودشان هم برای خودشان شورای مصادیق مجرمانه دارند.
اگر هر کس هر کاری دلش بخواهد انجام دهد عملا قانون مفهومی ندارد.
چه کسی پشت این سه اپراتور است؟
جالبه همزمان با فیلتر کال آف از طرف این شرکت دوستان بازی پابجی از داخل حذف کردن ، نکنه هماهنگ بوده و قراره وعده آزاد کردنش شعار انتخاباتی عده ای بشه
مهلت 48ساعته! یعنی پشیزی این وزارتخونه کاره ای نیست حالا ببین. مطمئن باش اونی که دستور فیلتر داده نگاه به این نامه نخواهد کرد.
مسئول مستقیم فیلترینگ در اپراتورها ، سازمان تنظیم و مقررات رادیویی هست و اصلا اپراتورها هیچ نقشی در فیلترینگ ندارند. لطفاً مخاطبان خودتون رو ...
جهرمی تو با چه عملکردی برای ریاست جمهوری میخوای کاندید بشی مگر وقتی وزیر بودی چکار کردی بابا ی کم خجالت بکشید
در اینستاگرام هم اختلال ایجاد شده.
لطفا این راهم پیگیری کنید.
فیلتر یوتیوب را هم بردارید چون موضوعات آموزشی مورد نظر مردم است .
فیلتر شکن هست ولی کسی اجازه ندارد فکر مردم را کنترل و محدود کند
چشم همه ی جهانیان به انتخابات ایرانه !!!!!!!!بیخیال بابا ، مردم خودمونم بفکرش نیستن
جناب وزیر از کی به کی شکایت کردی؟
عجب حکایتی شده که واقعا حیرت انگیز و نادر است
مجلس به جای تذکر و استیضاح دولت ، از روحانی به قوه قضاییه شکایت برده است!!!
و وزیر ارتباطات ، هم برای اختلال در کلاب هاوس و به جای برخورد مستقیم و توبیخ اپراتور ها
از سه اپراتور شکایت کرده است !!!
ما که کلا از ایران فعلی دست شسته ایم داریم به مهاجرت فکر میکنیم.صلاح مملکت خویش خسروان دانند برای ما هم زیر این آسمان خدا یه تکه زمینی پیدا میشه.بقیه هم برن رای بدن شاید درست شد.
قوه ی مجریه ی مملکت در حوزه ی ارتباطات یعنی یک وزارتخانه زورش به شرکت‌های زیرمجموعه خودش نمیرسه و ازشون شکایت میکنه بعد میفرمایید دولت هیچکاره نیست؟ والا تدارکاتچی هم نیست همچین دولتی. اینجوری شور انتخابات زیاد میشه و مردم میان به یک دولت هیچکاره رای بدن؟؟ عمرا
ساده اید ؟!؟ یعنی سه تا مدیر عامل و هیات مدیره این شرکت ها نشستن گفتن خب کلاب هوس مورد اقبال پس فیلترش کنیم ؟!؟ یعنی شما نمیدونی که از کدوم نهاد بشون دستور داده شده ؟ کتبا یا شفاها ؟!! و اینکه تا این پرونده بخواد توی دادگاه به نوبتش رسیدگی بشه انتخابات برگزار شده و وزیر هم عوض شده و سر و صدا خوابیده و احتمالا وزیر بعدی هم شکایت وزارت خونه رو پس بگیره ؟!؟ تمام
اینجا خیلی وقته که خودسری و حرکات آتش به اختیار رواج پیدا کرده...
این اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و ... در مال مردم خوری روی سایپا و ایران خودرو را هم کم کردن!!!! نمایندگام مردم در مجلس و ... و مدعی العموم هم خواب هستند
اینکه بعضی از قوانین به روزآوری نشده جای خودش
اما نکته اینه همون قانون مربوط هم درست اجرا نمیشه
الان شکایت بشه اصلا تو عمر این دولت و شاید تا سالها بعد نوبت رسیدگی به این پرونده نمیرسه
فیلتر واتساپ و اینستاگرام را بردارید.
بخش اموز را ببینید نه موضوعات دیگر را
هه هه. وزارت ارتباطات مثلا می خواد چکار کنه؟
هیچ کس وهیچ چیز جای خودش نیست
مملکت گل و بلبل. هر کسی صبح از خواب بلند شد خودش تصمیم و خودش اجرا می کند. رئیس جمهور می خواهید برای چه؟ دومین مقام عالی کشور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فکر کنم سنبل نبود قانون در ایران بشه برای همه دنیا
این وزیر به چه دلیل برای یک برنامه که قانونی نیست و مجوزی به آن نداده اینقدر بر آشفته می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
این اقدام مقدمه ای هست برای کارهای سرخودی دوست عزیز.
مفهومش هم این است نیازی به وزارت ارتباطات نیست چون خود اپراتورها تصمیم می گیرند.
من خودم تا حالا کلاب هاوس را ندیدم چون آیفون ندارم ولی اینکه هر اپراتوری هر کاری دلش میخواد بکنه هم جالب نیست.
اصلا چرا باید یه عده حق داشته باشن به جای مردم برای مردم تصمیم بگیرن ؟ دوران کدخدا گری تموم شده، مردم خودشون عقل دارن انتخاب میکنن از چی استفاده بکنن و از چی استفاده نکنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی