بازدید 5201

ساعت شمس‌العماره باز هم کوک شد

کد خبر: ۱۰۴۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴ 12 April 2021

ساعت شمس‌العماره واقع در مجموعه جهانی کاخ گلستان تهران که مدت‌ها خاموش بود، تعمیر شد و از امروز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ صدای این ساعت دوباره به گوش رسید.

به‌ گزارش مهر، ساعت شمس‌العماره یکی از معروف‌ترین ساعت‌های ایران است که ملکه ویکتوریا در سال ۱۲۵۲ آن را به ناصرالدین شاه قاجار اهدا کرد.

این ساعت که در محل شمس‌العماره در کاخ گلستان و در قلب شهر تهران واقع شده، مدت‌ها خاموش بود و با همکاری و مشارکت شهرداری تهران مجدداً توسط محمد ساعتچی تعمیر شده و از امروز دوباره صدای آن به گوش می‌رسد.

این ساعت در سال ۱۲۵۵ خورشیدی خراب شد و تا سال‌ها بعد تعمیر نشد تا اینکه در سال ۱۳۹۱ ساعت شمس‌العماره تعمیر و صدای این ساعت تاریخی در قلب شهر تهران پیچید اما با توجه به هزینه بالای نگهداری آن، مدتی بعد این صدا مجدداً خاموش شد.

در ماه‌های اخیر مسئولان مجموعه جهانی کاخ گلستان و شهرداری منطقه ۱۲ تهران تصمیم به تعمیر مجدد این ساعت گرفتند و با دعوت از محمد ساعتچی همدانی که متخصص‌ترین فرد در تعمیر این ساعت تاریخی است، آن را تعمیر کردند و این ساعت از امروز، دوشنبه ۲۳ فروردین مجدد به صدا در آمد.

علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران در حاشیه، آغاز به‌کار مجدد این ساعت تاریخ گفت: بازگشایی درِ باب عالی کاخ گلستان دغدغه درازمدت ما بود، بنابراین با مدیریت این مجموعه تاریخی و فرهنگی صحبت کردیم و مجوزهای لازم را برای مرمت و بازگشایی آن گرفتیم. راه‌اندازی ساعت ملکه ویکتوریا هم بخشی از پروژه باب عالی است.

او افزود: این ساعت از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۸۹ از کار افتاده بود که پس از این دوره تعمیر ولی دوباره از مدار خارج شد تا امسال که دوباره صدای آن شنیده می‌شود و خاطره تهران قدیم را تداعی می‌کند. قرار است کارشناسانی به این منظور آموزش داده شوند تا دیگر شاهد خاموشی ساعت شمس‌العماره نباشیم.

آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان نیز در مراسم به صدا درآوردن ساعت شمس العماره، عنوان کرد: به‌کار انداختن ساعت شمس‌العماره پیش‌نیاز بازگشایی باب عالی بود که موضوع با شهرداری منطقه ۱۲ مطرح و با استقبال و حمایت آن‌ها نیز مواجه شد.

او افزود: هدف مجموعه جهانی کاخ گلستان این است که ساعت به‌صورت متوالی کار کند و صدای آن در منطقه شنیده شود. اجازه نمی‌دهیم بار دیگر ساعت ساکت شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر