بازدید 13743
کیوسک بین الملل تابناک

درخواست آلمان از طرف‌های برجام برای سازش / آزادی هفت صیاد ایرانی بازداشت شده در کومور / رهگیری جنگنده آمریکایی توسط میگ روسی / هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در اوکراین

درخواست آلمان از طرف‌های برجام برای سازش، آزادی هفت صیاد ایرانی بازداشت شده در کومور، رهگیری جنگنده آمریکایی توسط میگ روسی، هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در اوکراین و انتقاد شدید از افزایش بودجه نظامی آمریکا در ۲۰۲۲ از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.  
کد خبر: ۱۰۴۵۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱ 10 April 2021

درخواست آلمان از طرف های برجام برای سازش| آزادی هفت صیاد ایرانی بازداشت شده در کومور| رهگیری جنگنده آمریکایی توسط میگ روسی| هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در اوکراین

کیوسک بین الملل تابناک: درخواست آلمان از طرف‌های برجام برای سازش، آزادی هفت صیاد ایرانی بازداشت شده در کومور، رهگیری جنگنده آمریکایی توسط میگ روسی، هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در اوکراین و انتقاد شدید از افزایش بودجه نظامی آمریکا در ۲۰۲۲ از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

درخواست آلمان از طرف های برجام برای سازش

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان علی‌رغم آنکه نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در «وین» پایتخت اتریش را «سازنده» توصیف کرد، اما ادامه داد که مسائل پیرامون برجام بسیار پیچیده است و یافتن راه‌حل برای آن نیازمند تمایل تمامی‌ طرف‌ها برای سازش است.

درخواست آلمان از طرف های برجام برای سازش| آزادی هفت صیاد ایرانی بازداشت شده در کومور| رهگیری جنگنده آمریکایی توسط میگ روسی| هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در اوکراین

دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که از روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، روز گذشته (جمعه ۲۰ فروردین) برگزار و بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت.

خبرگزاری آلمان گزارش کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام چهارشنبه هفته آینده (۲۵ فروردین ماه) از سر گرفته می‌شود که شرکت‌کنندگان در این نشست در خصوص پیشرفت‌هایی که تاکنون حاصل شده، خوش‌بینی محتاطانه‌ای ابراز کرده‌اند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» پایتخت اتریش روز گذشته در پیامی که در صفحه توییتر خود در خصوص نشست کمیسیون مشترک برجام منتشر کرده بود، نوشت که مذاکره‌کنندگان در پایان سه روز اول از گفت‌وگوها، «از پیشرفت‌های حاصل آمده ابراز رضایت خاطر داشتند.»

وی سپس اطلاع داد: «کمیسیون (مشترک برجام) به منظور حفظ این جریان مثبت، هفته آینده مجدداً تشکیل جلسه خواهد داد.»

طبق گزارش خبرگزاری آلمان، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز مذاکرات را «سازنده» توصیف کرد اما در ادامه بدون اشاره به تلاش‌هایی که ایالات متحده برای پیشرفت در مذاکرات باید انجام دهد، توپ را در میدان ایران انداخت و گفت که برای حصول پیشرفت، ایران می‌بایست جدیت بیشتری در عزم خود نشان دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که آمریکا «در صورت بازگشت ایران به تعهداتش، آمادگی دارد تا تحریم‌های غیرمرتبط با برجام و غیرمرتبط با مزایایی که ایران از برجام انتظار دارد را بردارد.»

از طرف دیگر، «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر آن‌که ایالات متحده قصد اصلاح موضع خود و برداشتن تحریم‌ها را دارد.»

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری «رند» با سازنده توصیف کردن مذاکرات وین گفت: «تمامی‌ طرف‌ها تمایل نشان دادند که با صداقت لازم برای یک هدف مشترک-اجرای کامل برجام-تلاش کنند.»

وی با این‌ حال ادامه داد: «این آسان نخواهد بود. ما تنها در آغاز مذاکرات فشرده هستیم» و مذاکرات شامل موضوعات بسیار پیچیده است و یافتن راه‌حل، نیازمند تمایل تمامی طرف‌ها برای سازش است.

در نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام، نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده‌های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی‌های کارشناسان ایران و کشورهای ۱+۴ را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: «این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.»

ایران تأکید کرده در این دور مذاکرات، هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهد داشت و ضمن رد راه‌حال گام‌به‌گام، بازگشت ایران به تعهدات برجامی را منوط به لغو همه تحریم‌های آمریکا می‌داند.

اتحادیه اروپا بعد از پایان دومین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، با صدور بیانیه‌ای گفت در این گفت‌وگوها ابعاد بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای بررسی و تأکید شد: «سازوکارها جهت تضمین بازگشت به برجام و اجرای موثر آن نیز مورد بحث قرار گرفت. دو گروه کارشناسی رفع تحریم و اجرای مقدمات هسته‌ای نیز اقدامات خود را به اطلاع کمیسیون مشترک رساندند.»

آزادی هفت صیاد ایرانی بازداشت شده در کومور

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) از آزادی هفت صیاد ایرانی خبر داد.

درخواست آلمان از طرف های برجام برای سازش| آزادی هفت صیاد ایرانی بازداشت شده در کومور| رهگیری جنگنده آمریکایی توسط میگ روسی| هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با تلاش و اقدامات وزارت امور خارجه هفت نفر از صیادان بلوچ که به دلیل طوفان، در اسفندماه گذشته در سواحل کومور توسط گارد ساحلی نجات یافته و به این کشور منتقل شده بودند، آزاد و روز پنجشنبه به وطن بازگشتند.

خطیب‌زاده از اقدامات بشردوستانه و مساعدت دولت و ملت کومور در این خصوص تشکر و قدردانی کرد.

رهگیری جنگنده آمریکایی توسط میگ روسی

مرکز کنترل دفاع ملی روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد یک فروند جنگده «میگ-۳۱» این کشور برای رهگیری یک هواپیمای شناسایی بوئینگ «آرسی-۱۳۵» آمریکا بر فراز اقیانوس آرام بلند شد.

درخواست آلمان از طرف های برجام برای سازش| آزادی هفت صیاد ایرانی بازداشت شده در کومور| رهگیری جنگنده آمریکایی توسط میگ روسی| هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در اوکراین

این مرکز در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای شناسایی هدف هوایی و جلوگیری از نقض مرزهای روسیه، یک جنگنده میگ-۳۱ متعلق به نیروهای پدافند هوایی منطقه نظامی شرقی به هوا برخاست. خدمه جنگنده روسی هدف هوایی را یک هواپیمای شناسایی استراتژیک آرسی-۱۳۵ متعلق به نیروی هوایی آمریکا شناسایی و آن را بر فراز اقیانوس آرام همراهی کردند.

طبق این بیانیه بعد از همراهی هواپیمای متجاوز آمریکایی در مرز شرق دور، جنگنده روسی به پایگاه خود بازگشت.

مرکز کنترل دفاع ملی روسیه افزود: پرواز جنگنده روسی کاملاً منطبق با قوانین بین‌المللی در استفاده از حریم هوایی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، هواپیماهای ناتو در پایان سال گذشته فعالیت‌های شناسایی خود را نزدیک مرز روسیه تشدید کردند. مسکو هشدار داده که چنین پروازهای منظمی از سوی هواپیماهای جنگی آمریکا و ناتو خطر تشدید تصادفی شرایط را ایجاد می‌کند.

مرکز کنترل دفاع ملی وزارت دفاع روسیه چهارشنبه هم از رهگیری یک فروند هواپیمای جاسوسی نروژ نزدیک مرزهای خود در دریای «بارنتس» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع روسیه، جنگنده میگ -۳۱ متعلق به ناوگان دفاع هوایی شمالی روسیه پس از اطلاع از نزدیک شدن یک فروند هواپیمای جاسوسی نیروی هوایی نروژ  به حریم  روسیه در دریای بارنتس، با انجام پروازی سریع این هواپیما را به موقع رهگیری کرد.

میگ-۳۱ یک هواپیمای رهگیر مافوق صوت است. میگ-۳۱ تواناترین هواپیمای رهگیر دفاع هوایی روس‌هاست که قابلیت درگیری هم‌زمان با چندین هدف را دارد. رادار نیرومند «زاسلون اس‌بی‌آی-۱۶» مهمترین عامل تاثیرگذاری این جنگنده است. 

هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در اوکراین

ارتش اوکراین جمعه اعلام کرد که هیأتی آمریکایی به ریاست سرهنگ «بریتانی ستیوارت»، رایزن نظامی از منطقه «دونباس» در مرز این کشور با روسیه دیدن کرده است.

درخواست آلمان از طرف های برجام برای سازش| آزادی هفت صیاد ایرانی بازداشت شده در کومور| رهگیری جنگنده آمریکایی توسط میگ روسی| هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در اوکراین

مقر عملیات مشترک اوکراین در بیانیه‌‌ای در این ارتباط اعلام کرد که «اعضای این هیأت از یگان‌های ارتش اوکراین در این منطقه دیدن کرده‌‌‌اند و با آن‌ها گفت‌وگوهایی داشته‌اند؛ یگان‌هایی که مأموریت را در خط تماس در دونباس بر عهده دارند.»

بر اساس این بیانیه‌، سرهنگ آمریکایی در این دیدار گفته است:‌ «دولت ایالات متحده آمریکا شدیداً از تحولات میدانی در اطراف مرزهای اوکراین نگران است و با همه راه‌های ممکن از حاکمیت و یکپارچگی اراضی این کشور حمایت خواهد کرد.»

رایزن نظامی آمریکا در اوکراین در حین بازدید از منطقه، لباس نظامی بر تن داشته که روی آن آرمی به همراه عبارت «یا اوکراین یا مرگ» حک شده بود. این آرم متعلق به یکی از یگان‌های ارتش اوکراین بوده و وجود آن روی لباس نظامی آمریکایی توجه رسانه‌های روس را به خود جلب کرده است.

در همین ارتباط، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین امروز جمعه گفت که کی‌یف گفت‌وگوهای نظامی را با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تقویت کرده است.

این مقام نظامی با این حال از عدم تمایل کشور برای ورود به درگیری نظامی با روسیه خبر داد و گفت: «آزادسازی دونباس با زور منجر به کشته شدن شمار زیادی خواهد شد و این مساله‌ای است که ما آن را نمی‌پذیریم.»

به گزارش شبکه الجزیره، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین همچنین از مشارکت نیروهای این کشور در رزمایش‌‌های نظامی از جمله با ناتو خبر داد.

این اظهارات بعد از آن صورت می‌گیرد که سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز در واکنش به تحولات منطقه مرزی دونباس به طرف اوکراینی هشدار داد و گفت:‌ «مسکو چه‌بسا گام‌‌هایی را برای حمایت از شهروندان خود در برابر هرگونه درگیری در شرق اوکراین اتخاذ کند.»

«دیمیتری پسکوف» افزود:‌ «تنش‌ها در جنوب شرقی اوکراین افزایشی بی‌سابقه داشته و این باعث نگرانی است. ما از احتمال وقوع جنگ داخلی در اوکراین نگران هستیم.»

وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به تحولات دونباس و زمزمه پیوستن اوکراین به ناتو گفت:‌ «پیوستن کی‌یف به ناتو منجر به تشدید گسترده تنش در دونباس خواهد شد و می‌توان به پیامدهای ناگواری ختم شود.»

مسکو تأکید کرد که «کی‌یف در توهم حل و فصل تنش در دونباس به وسیله گزینه‌های نظامی است.»

همزمان با این تحولات و تنش کلامی بین روس‌ها و اوکراینی‌‌ها، دو کشتی جنگی آمریکا وارد دریای سیاه شد. منبعی در وزارت خارجه ترکیه به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: «واشنگتن به آنکارا اطلاع داده که دو کشتی جنگی از تنگه بسفر عبور کرده و وارد دریای سیاه شده‌‌‌اند.»

سفارت روسیه در آنکارا نیز گفت که ترکیه بر اساس معاهده «مونترو» روسیه را از این امر با خبر کرده بود.

در همین راستا، قرار است «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین فردا شنبه در استانبول با «رجب طیب اردوغان»، همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌‌وگو کند.
 
طی هفته‌های اخیر اوکراین، نیرو و تجهزات زیادی به مناطق شرقی خود اعزام کرده و تلاش دارد مناطق تحت کنترل شورشیان را پس بگیرد. متعاقبا روسیه نیز شماری از نیروها و تجهیزات خود را به مناطق مرزی با اوکراین اعزام کرده است.

اوکراین هفته گذشته روسیه را به تجمع هزاران نیروی نظامی خود در مرزهای شمالی و شرقی این کشور و همچنین شبه جزیره کریمه متهم کرده بود. دو طرف طی این مدت دست به تحرکات نظامی زده‌اند.

تنش بین روسیه و اوکراین بعد از آن شروع شد که شبه جزیره کریمه اوکراین سال ۲۰۱۴ در جریان بحران و تنشهای نظامی در شرق اوکراین با برگزاری یک همه پرسی به روسیه ملحق شد.

انتقاد شدید از افزایش بودجه نظامی آمریکا در ۲۰۲۲

«برنی سندرز» رئیس کمیته بودجه سنای آمریکا از پیشنهاد «جو بایدن» رئیس جمهوری این کشور برای افزایش ۱۲.۳ میلیارد دلاری بودجه دفاعی ایالات متحده شدیدا ابراز نگرانی کرد. 

درخواست آلمان از طرف های برجام برای سازش| آزادی هفت صیاد ایرانی بازداشت شده در کومور| رهگیری جنگنده آمریکایی توسط میگ روسی| هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در اوکراین

براساس گزارش پایگاه خبری هیل، سندر گفت، در زمانی که بودجه نظامی آمریکا بیشتر از بودجه مجموع دوازده کشور دیگر است، وقت آن است که نگاه جدی به هزینه‌های سنگین، هدر رفت و کلاهبرداری‌های مالی که همین الان در وزارت دفاع آمریکا وجود دارد بیندازیم. 

هیل می‌گوید، سخنان سندرز که رئیس کمیته بودجه و یکی از رهبران مترقی حزب دموکرات است در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

براساس این گزارش، برنی سندرز در کنار تعدادی دیگر به مخالفت با افزایش ۱.۷ درصدی بودجه نظامی ایالت متحده پیوسته است. 

«رو خانا» نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا با ناامید کننده خواندن این پیشنهاد کاخ سفید گفت، ما باید تغییرات اساسی در چگونکی پرداختن به مسائل امنیت ملی و سرمایه گذاری در زمینه اقدامات آب و هوایی و پاسخ به پاندمی ویروس کرونا ایجاد کنیم. 

وی تاکید کرد، اینها موضوعاتی است که امنیت مردم آمریکا را بیشتر تامین می‌کند تا هزینه‌های میلیاردی بر روی تسلیحات کشنده. 

براساس این گزارش، جو بایدن روز جمعه پیشنهاد بودجه نظامی ۷۵۳ میلیارد دلاری آمریکا و بودجه غیردفاعی ۷۶۹ میلیارد دلاری برای سال مالی ۲۰۲۲ که از ماه اکتبر ۲۰۲۱ شروع می‌شود را ارائه کرد. 

بر خلاف بودجه نظامی،سندر و دیگر نمایندگان از افزایش شانزده درصدی بودجه غیرنظامی آمریکا با تمرکز بر آموزش و بهداشت استقبال کرده‌اند. 

افزایش بودجه نظامی آمریکا در حالی است که سندرز اخیرا در پیامی توییتری به کاهش سن «امید به زندگی» در میان شهروندان کم در آمد آمریکایی پرداخت.

وی در این پیام توییتری نوشت: «در حال حاضر امید به زندگی در میان آمریکایی‌های کم‌درآمد پانزده سال کمتر از ثروتمندان است. فقر در ثروتمندترین کشور تاریخ جهان (آمریکا) معادل محکوم به مرگ بودن است.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر