بازدید 15484

کنکاش در آمار‌هایی که نشان می‌دهند «چرا موج چهارم کرونا نگران کننده است؟»

نیم نگاهی به آمار بستری‌های کرونایی نشان می‌دهد کل بیماران بستری شده در اسفندماه ۱۳۹۹ در سراسر کشور، ۲۰ هزار و ۶۱۸ نفر بود، در حالی که در ۲۰ روز اخیر (اول تا بیستم فروردین ۱۴۰۰) به ۲۷ هزار و ۳۴۹ تن رسیده است؛ عددی که بعید نیست در پایان ماه جاری از ۵۰ هزار بستری عبور کند!
کد خبر: ۱۰۴۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹ 10 April 2021
تابناک اجتماعیچرا موج چهارم کرونا در ایران نگران کننده است، آنقدر که وزیر از معاونانش و روسای علوم پزشکی استان‌ها خواسته، مقدمات افزایش تخت‌های بیمارستانی را فراهم آورند؟!

به گزارش «تابناک»؛ یکی از راه‌های پاسخ به این پرسش، مراجعه به آمار و بهره بردن از اعداد و ارقام و قیاس آن‌ها با اعداد و ارقام ثبت شده در گذشته است؛ اعدادی که از جمله آنها، شناسایی بیش از ۲۲ هزار بیمار در دو شبانه روز اخیر است که رکورد هم محسوب می‌شوند؛ رکوردی که سه روز متوالی شکسته شد و افزایش یافت و شکستن دوباره آن در ساعات و روز‌های آتی محتمل است و بزرگی این عدد زمانی مشخص می‌شود که بدانیم رکورد بیمار شناسایی شده در کشورمان از روز اول شناسایی ویروس کرونا در ایران، کمی بیش از ۱۴ هزار بیمار بود که در هفتمین روز آذرماه ۱۳۹۹، در روز‌های اوج موج سوم کرونا در کشورمان به ثبت رسید. عددی که قابل قیاس با آنچه این روز‌ها در آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان مطرح می‌شود، نیست.
 
البته این آمارها، آمار‌های رسمی هستند و شامل همه بیماران مبتلا به کووید۱۹ و حتی مبتلایان به ویروس کرونا نمی‌شوند چون به مانند سابق، بسیاری از مبتلایان به این ویروس، بی علامت هستند و حتی خودشان هم متوجه ابتلایشان نمی‌شوند، برخی دیگر از ایشان به بیماری‌های خفیفی مانند سرماخوردگی دچار می‌شوند یا حتی تنها علایمی ساده مانند کربویی (از دست دادن بویایی) در آن‌ها بروز می‌کند و بعضی هم اساسا شانس تست شدن و قرار گرفتن در زمره آمار‌های رسمی را نمی‌یابند!
 
کنکاش در آمار‌هایی که نشان می‌دهند «چرا موج چهارم کرونا نگران کننده است؟»
 
به این نکات، افزایش بیش از ۷ برابری تعداد تست‌های پی سی آر در کشورمان در یک سال اخیر را هم باید افزود که موجب شده تعداد بیماران شناسایی شده به شدت افزایش یابند؛ تعداد تست‌هایی که قرار بود بهار سال گذشته به ۸۰ هزار در روز برسد، اما با تاخیری یک ساله، یکی دو روزی است به این عدد رسیده و قطعا تاثیر بسزایی در شناسایی بیش از ۲۲ هزار بیمار در روز‌های اخیر داشته است.
 
اساسا یکی دیگر از نکاتی که می‌شود با تامل در آمار‌های کرونایی کشورمان به آن پی برد، همین نکته است که از ۸۰ هزار تست مخصوص کرونا، بیش از ۲۲ هزارتایش مثبت است. یعنی بیش از یک تست از هر چهار تست! وضعیتی که نشان می‌دهد موج چهارم کرونا در کشورمان تا چه اندازه سهمگین است و چه ابعاد وسیعی دارد. آنقدر وسیع که عجیب نیست اگر بشنویم در برخی استان‌ها از هر دو تست، یکی مثبت است و اوضاع در کلانشهر‌هایی مانند تهران هم از متوسط کشوری وخیم‌تر است.
 
اما آیا واقعا ثبت ۲۲ هزار بیمار در یک شبانه روز، اینقدر مهم و جدی است که نگران کننده باشد و به فاصله حدود ۱۴ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان، مسئولان را مجاب به اتخاذ تدابیری مانند افزایش سریع تخت‌های بیمارستانی کند؟ پاسخ این سوال زمانی مشخص می‌شود که بدانیم در ۳۳ روز نخست شیوع ویروس در ایران (از ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تا ۳ فروردین ۱۳۹۹) مجموعا کمتر از ۲۲ هزار بیمار شناسایی شده بود، در حالی که روز گذشته ۲۲ هزار و ۴۷۸ بیمار شناسایی شده و روز قبل از آن، ۲۲ هزار و ۵۸۶ بیمار.

با این مقایسه‌های آماری احتمالا دیگر جای تردیدی نمی‌ماند که موج چهارم کرونا بسیار سهمگین‌تر از موج‌های قبلی است، اما اگر هنوز تردیدی برایتان مانده، بد نیست نیم نگاهی هم به آمار بستری‌های کرونایی بیندازیم که بر اساس آن، کل بیماران بستری شده در اسفندماه ۱۳۹۹ در سراسر کشور، ۲۰ هزار و ۶۱۸ نفر بود، در حالی که در ۲۰ روز اخیر (اول تا بیستم فروردین ۱۴۰۰) به ۲۷ هزار و ۳۴۹ تن رسیده است؛ عددی که بعید نیست در پایان ماه جاری از ۵۰ هزار بستری عبور کند!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
چرا رسانه ها برای تهیه واکسن به دولت فشار نمی اوزند????
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
خبر نداری؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
فعلا کیش شده چهارراه تبادل کرونا
نشان دهنده این است که مسولان ما
به اندازه کافی درست و علمی و منطقی و عاقلانه کار نکردند
و با تعدد مراکز تصمیم گیری
سیاسی کردن امر بهداشت و تندرستی مردم
جناحی کردن و سوء استفاده کردن از کرونا
قطعا اگر نتیجه ای جز این داشت
باید به علم و تکنولوژی و منطق و استدلال شک میکردیم
موجی که خودتون راه انداختین.
مسئولان قبل از تعطیلات عید می دانستند که چنین موجی با مسافرت و بدون مسافرت مردم خواهد بود اما لازم بود عاملی برای مقصر کردن مردم باشد
زمان طلایی یرای خرید و تزریق واکسن را به بهانه ها از دست دادید و حالا تقصیر را گردن مردم و اینکه آمریکا به ما واکسن نداد، می اندازید.
کاملا تحلیل غیر علمی ... رقم 50 هزار آخری رو خداییش از چه رابطه ای درآوردی؟؟ تابناک مقاله هات رو بیشتر بررسی و سبک سنگین کن!
استفاده از لغت بعید نیست که نشد تحلیل..
دقیقا درسته.امروز سوار مترو و اتوبوس بودم تا به کارخانه محل کارم برم با کمال تعجب از تعداد مسافران با ایام عادی فرقی نداشت.ادارات دولتی هم زیر بار این تعطیلی نرفتن و با ۸۰ درصد تعداد پرسنل کار میکنن.مسخره هست چه نوروز ۹۹ و چه نوروز امسال بعد از تعطیلات رسمی کشور تعطیلات کرونایی داشتیم.انگار ممنوعیت رفت و امد در نوروز گناه کبیره بود که مسئولان از این فرصت طلایی استفاده نکردند و باعث درگیری مردم و افزایش تعداد فوتی ها در این شرایط وخیم اقتصادی شدن
نمکی پارسال می گفت کار ما کارستان بوده و درجهان تک بوده و اماده انتقال تجربیات خود به کشورهای دیگر هستیم و واکسن جهان را هم میدهیم. وقتی یک وزیر بجای اقدام عملی هم التماس و خواهش می کند چه انتظاری دارید؟
اینجا مملکت امام زمانه، چی با خودت فکر کردی مرد؟
از این پیک هم به یاری خدا عبور می کنیم
جنت مکان همه رفتگان خواهد بود
ما در جنگ با استکباریم
کمربندها را باید بست
نباید نشست
یا الله
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
حالا چرا با وی پی انی؟
خجالت بکشید آخه ، واسه یه بارم شده خجالت بکشید دیگه شور همه چیو در آوردید با این کاراتون
حتی کویر لوت هم قرمز شده
سپاه و ارتش بیمارستان صحرایی درست کنید، حتی اگه استفاده نشه حداقل اینه که آماده هستین برای اینکه فشار از بیمارستان ها و کادر درمان بیمارستان کم بشه. بالاخره نیروهای مسلح وظیفه دیگری هم دارن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
بیمارستان صحرایی یعنی صد تخت با تشک وسط سالن
ورزشی
در وضعیت دشوار کرونایی، میشه بگید چرا وزارت مسکن و مالیات، ملت رو مجبور کرده که طی 2 ماه ثبت نام کنند و محل زندگیشون رو ثبت کنند؟ خب همه مثل شما که کامپیوتر در منزل ندارن، مجبورن راهی کافی نت بشن و اونجاست که ازدحام پیش میاد. الان ضعیف ترین کامپیوتر حداقل 8 میلیون قیمت داره، فکر میکنی همه مردم مثل شما مسئولان پول دار هستن؟ تابناک خواهشا پیگیری کن.
چرا باید نگران نباشیم هنوز کادردرمان کشور واکسیه نشده اند قوانین مربوط به کرونا اجرانمیشوندوهیچ نظارتی نیست 14 ماه هست من نوعی منتظر وعده اقایان برای غربالگری هستم حتی نتوانستید یا عمدا نمی خواهید یک ماسک را کنترل بکنید
چرا مسئولین دیگه کرونا نمی گیرند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
معجزات الهی است، شما هم مسئول بودی مشمول معجزات میشدی
مردم فیلم کردید...چقدرامروز سلوغ بود .کجارو تعطیل کردین.
ما برای نصب سنگ قبر در قبرستان اهواز که هیچ آدم زنده ای وجود نداشت مجوز ورود نتوانستیم بگیریم و نصف راه های اهواز بسته بودند ولی راههای شمال باز بود.
دو هزار نفر کارمند شرکت نفت سرکار بودند ولی بعد از وقت اداری و خصوصا از ۹ شب به بعد منع عبور مرور است.
این ها آدم را یاد حکومت نظامی می اندازد و بازداشت گاههای فیلم های سینمایی ولی فکر نکنم برای کرونا تاثیر داشته تا این لحظه.
این اطلاع رسانی شما به مردم بی تاثیر است چون حقوق بگیر که حدودا ۱۰ میلیون نفر هستند باید بروند سرکار جون دولت تعطیل نکرد و در محل کار بیماری منتقل میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
کارمند شرکت نفتی عزیز ،کمتر به دنبال بهانه برای کارنکردن وحقوق مفت گرفتن باش .!!شما دلت برای کرونا سوخته یا استراحت مضاعف همراه با دریافت حقوق عالی !!
علت واکسن است واکسن کرونا ضعیف که وارد بدن می شود واکسن زده به ناقل تبدیل می شود باید واکسن زده ها قرنطینه شوند یا اینکه همه یا عمدی یا با اصل ویروس به کرونا مبتلا شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
بازگشت زینال
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
عزیز دل واکسن ویروس کشته شده است یاقسمتی از آن که باعث انتقال بیماری نمیشود
کسانی که موجب این موج خطرناک کرونا شده اند باید در اسرع وقت محاکمه شوند. هر کس باید در قبال تصمیمات و کارهایش پاسخگو باشد. اینکه این کارها ناشی از جهالت بوده یا به عمد، الله اعلم.
سازمان نقشه‌برداری کشور امروز اعلام کرد که هر کارمندی که از قبل مرخصی نگرفته شنبه غایب محسوب می‌شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر