بازدید 6281
۱

وزیر خارجه عراق: به آمریکا نیاز نظامی داریم

وزیر خارجه عراق پس از پایان سومین دور گفتگوی راهبردی این کشور با ایالات متحده از نیاز نظامی کشورش به آمریکا سخن گفت.
کد خبر: ۱۰۴۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲ 08 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا در این گفتگو که عصر امروز چهارشنبه بین وزرای خارجه عراق و آمریکا از طریق ارتباط تصویری برگزار شد؛ طرف عراقی خواستار مشارکت و همکاری بیشتر آمریکا در زمینه های اقتصادی شد و بر نیاز نظامی کشور در زمینه های آموزش و پشتیبانی تجهیزاتی به آمریکا اشاره داشت.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق همچنین بر اشتیاق دولت متبوعش برای همکاری و تقویت مشارکت با ایالات متحده آمریکا در همه زمینه ها تأکید کرد.

وی طی اظهارات مطبوعاتی که پس از جلسه برگزار کرد، خواستار "تقویت پروژه های مشارکت با واشنگتن در زمینه های مختلف حیاتی" شد و تأکید کرد که "دولت مصمم است که به امنیت انرژی خود دست یابد".

همچنین احمد الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت که جلسه وزیران خارجه عراق و آمریکا در مورد مسائل مربوط به امنیت، انرژی و اقتصاد و همچنین همکاری در زمینه فرهنگ و آموزش است.

در دو دور قبلی مساله کاهش نیروهای آمریکایی که مورد اعتراض و مخالفت بسیاری از احزاب عراقی قرار دارد، بحث شده بود.

به گزارش ایرنا همچنین خبرگزاری رسمی عراق (واع) با انتشار متن سخنان امروز فواد حسین نوشت: وزیر امور خارجه عراق تأیید کرد که نیروهای امنیتی عراق هنوز به برنامه های ارائه شده توسط ایالات متحده آمریکا در مورد آموزش، مسلح سازی، تجهیز و توسعه تخصصی نیاز دارند؛ او همچنین از آمریکا به دلیل مبارزه با داعش تشکر کرد.

وی در بخشی از سخنان خود یکی از اولویت های دولت عراق را برگزاری انتخابات زودهنگام در پاسخ به خواسته های مردمی و دستیابی به اصلاحات دانست و به قانون مجلس این کشور و نیز حمایت دولت از سلامت انتخابات اشاره و تاکید داشت.

فواد حسین رویکرد دولت متبوعش را "اتخاذ سیاست تعادل در روابط خارجی و بی طرفی مثبت و فاصله گرفتن عراق از صحنه درگیری ها" برشمرد و از تجدید در روابط با عربستان و نیز در سطوح بین المللی بعنوان نمونه هایی از این سیاست یاد کرد.

او سخنانش را با صحبت از مسایل نظامی ادامه داد و گفت: "نیروهای امنیتی ما هنوز به برنامه های ارائه شده توسط ایالات متحده آمریکا در زمینه آموزش، مسلح سازی، تجهیز و توسعه تخصص نیاز دارند و به دنبال ادامه هماهنگی و همکاری امنیتی دوجانبه هستیم و دولت عراق نیز برای محافظت از مراکز دیپلماتیک، مقرها و تأسیسات آنها خود را متعهد می داند".

گفتنی است در ابتدای روی کار آمدن دولت مصطفی الکاظمی در عراق چندین حمله به خودروهای دیپلماتیک و سفارت برخی کشورها صورت گرفت.

همچنین در ماه های گذشته حملات گروه های شبه نظامی به کاروان های پشتیبانی نیروهای آمریکایی شدت یافت.

وزیر خارجه عراق در بخش اقتصادی سخنان خود، تکمیل برنامه اصلاح اقتصادی را از برنامه های مهم دولت عنوان کرد و هدف اصلی این برنامه را تنوع سازی در منابع اقتصاد کشور بیان داشت که به گفته فواد حسین به "صادرات نفت بستگی دارد".

وی خاطرنشان کرد که "این برنامه با چالش های جدی مواجه است که مهمترین آنها عواقب همه گیری کووید-۱۹ و کاهش شدید قیمت نفت در اوایل سال گذشته است که بر بخشهای مختلف کشور به ویژه بخش بهداشت و درمان و کمبود منابع و تجهیزات مورد نیاز سایه انداخته است".

همچنین در مورد اجرای برنامه اصلاح اقتصادی دولت عراق از "تقویت حمایت بین المللی" و تقویت در زمینه انرژی، خصوصاً در زمینه گاز و جلوگیری از اتلاف و انتشار مضر آن، سخن گفت.

لازم به ذکر است اقتصاد عراق بیش از ۹۶ درصد به نفت وابسته است و گاز و برق این کشور نیز در توزیع با مشکلات عدیده ای روبروست.

فواد حسین در پایان به لزوم امضای تفاهم نامه هایی با آمریکا در زمینه های انرژی پاک و تجدیدپذیر اشاره کرد و از سرمایه گذاری در بخش های حیاتی توسط شرکت های آمریکایی سخن گفت.

او همچنین خواستار مشارکت آمریکا در همه زمینه ها بخصوص امنیت انرژی، بهداشت، محیط زیست، اقتصاد، فرهنگ و آموزش شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
بعد از این همه خدمت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل