بازدید 6718
۲

موجهای رسانه‌ای درباره حادثه کشتی ایرانی

رسانه ها روزچهارشنبه از حمله به یک کشتی ایرانی در دریای سرخ خبر دادند، آن هم زمانی که حواس ها روی نشست برجام در وین متمرکز بود. تا حالا منابع آمریکایی هرگونه دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده اند و رسانه های سعودی گفته اند کار کار اسرائیلی ها است.
کد خبر: ۱۰۴۴۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 07 April 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، ماجرا از آنجا شروع شد که شبکه تلویزیونی «الجزیره» سه شنبه شب به نقل از یک رسانه داخلی ایران از بروز سانحه برای کشتی «ایران ساویز» در دریای سرخ خبر ‌داد و نوشت که براساس گزارشها، این سانحه به دلیل انفجار مین های چسبان در بدنه کشتی روی داده است.

این شبکه به نقل از رسانه یاد شده افزود: کشتی ایرانی ساویز در چند سال گذشته در دریای سرخ برای پشتیبانی از نیروهای ویژه ایرانی که مامور اسکورت شناورهای تجاری هستند، مستقر بوده است.

آمریکا ارتباط با حادثه را رد کرد

با انتشار گزارش های اولیه، آمریکایی ها شتاب زده و به سرعت، هرگونه ارتباط با این حادثه را رد کردند؛ به گفته شبکه الجزیره، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت که از گزارش های رسانه ای درباره وقوع حادثه برای کشتی ایران ساویز در دریای سرخ آگاه شده است اما هرگونه ارتباط واشنگتن با این حادثه را رد می کند و اطلاعات بیشتری در این باره ندارد.

مسئولان آمریکایی همچنین به خبرگزاری رویترز نیز گفتند که آمریکا حمله ای به این کشتی ایرانی در دریای سرخ انجام نداده است.

پای اسرائیل در میان است؟

رسانه های منطقه ای از جمله رسانه های وابسته به سعودی با ذوق زدگی به حادثه ورود کردند و با تیترهایی جنجالی تلاش کردند وقوع یک جنگ در منطقه را القا کنند، از جمله این رسانه ها الشرق الاوسط و العربیه و الحدث بودند.

در عین حال سایت «العربی الجدید» به نقل از منابعی که به گفته این سایت خواستند نام آنها فاش نشود، نوشت: کشتی ایرانی ساعت هشت و نیم تا ۹صبح روز سه شنبه هنگام عبور از کانال سوئز هدف حمله قرار گرفته است و زیردریایی اسرائیلی که آن را هدف قرار داده، رصد شده است.

این منابع گفتند: کشتی بعد از حمله در محل خود بی حرکت مانده است و این یک "کشتی تجاری" است که در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز در جریان حضورش در نزدیکی سواحل عربستان هدف حمله مشابهی قرار گرفته بود.

شبکه الجزیره، هم گفت اطلاعات سایت «مارین ترافیک» ویژه ردیابی کشتی ها و حرکت دریانوردی نشان می دهد که کشتی ایران ساویز همزمان با رسیدن خبرهایی مبنی بر حمله به این آن، در دریای سرخ متوقف شده است.

این شبکه سپس به گزارش شبکه رسمی تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی در این ارتباط اشاره کرد و گفت: این شبکه بدون اشاره به نوع حمله گفته است که صحبت از این حمله در چارچوب سلسله حملاتی است که براساس گزارشهای خارجی آن را به اسرائیل نسبت می دهند.

رسانه های خارجی و صهیونیستی درباره نوع این کشتی و محل بروز سانحه و علت آن اطلاعات متفاوتی ارایه داده اند.

شبکه صهیونیستی «کان» مدعی شده است: کشتی ایرانی یاد شده به منزله یک پایگاه نظامی دریایی شناور در نزدیک سواحل یمن است.

این شبکه صهیونیستی به نقل از منابع شرکت «دروید گلوبال» ویژه حمل و نقل دریایی آورده است: ارزیابی اولیه نشان می دهد که کشتی صبح روز سه شنبه هدف حمله قرار گرفته و خسارتهایی به آن وارد شده است.

این درحالی است که شبکه سعودی «العربیه» مدعی شده است که کشتی ایرانی در نزدیک سواحل اریتره از سوی نیروهای کماندویی رژیم اسرائیل مورد حمله قرار گرفته است.

اسرائیلی ها به آمریکایی ها گفته بودند

بعد از گذشت چندساعتی از انتشار اولیه خبر رسانه های آمریکایی هم به خبرسازی در ارتباط با حادثه علیه کشتی ایران ورود کردند، بطوری که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از یک مسئول آمریکایی نوشت: اسرائیل به آگاهی واشنگتن رسانده است که نیروهایش کشتی ایران ساویز را در دریای سرخ هدف قرار داده اند و اسرائیلی ها گفته اند که این حمله در انتقام حملات سابق ایران به کشتی های اسرائیلی صورت گرفته است.

این مسئول آمریکایی که نیویورک تایمز نامش را فاش نکرده، افزود: تاخیر در حمله اسرائیل در دریای سرخ به این خاطر بوده است تا ناو هواپیمابر «آیزنهاور» از کشتی ایرانی دور شود.

این درحالی است که ارتش رژیم اسرائیل تاکنون در این باره سکوت اختیار کرده و اظهار نظری نکرده است.

برغم سرو صدا و هیاهوی رسانه ای که همزمان با نشست برجام در وین است، واکنش تهران، بگونه ای بود که نشان می دهد حادثه آنقدرها که رسانه های منطقه ای در بوق کردند، جدی نبوده، اما پیش از هر موضع گیری، تحقیقات در ارتباط با این ماجرا در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگاران ایرانی، در این خصوص، از بروز خسارات جزیی خبر داده که به گفته وی ناشی از انفجار بوده است.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اخبار حمله به کشتی تجاری ایران در دریای سرخ اظهار داشت: کشتی تجاری ایران با نام ساویز روز سه شنبه ١٧ فروردین حدود ساعت ۶صبح به وقت محلی در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل کشور جیبوتی بر اثر انفجاری که منشاء و شیوه شکل گیری آن در دست بررسی است، دچار آسیب جزیی شده است.

خطیب زاده تاکید کرد: بر اساس اعلام قبلی رسمی و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان نهاد مرجع، کشتی ساویز برای برقراری امنیت دریانوردی در مسیر خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن مستقر شده بود لذا مشخصات و ماموریت این کشتی قبلا به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شده است.

وی افزود: حادثه رخ داده خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی نداشته است و بررسیهای فنی در مورد چگونگی این حادثه و منشاء آن در حال انجام است و کشورمان کلیه اقدامات لازم از طریق مراجع بین المللی را در این خصوص انجام خواهد داد.

اسرائیلی ها معمولا اقدامات خرابکارانه و تروریستی خود را با کمک شبکه ها و سایت های رسانه ای سعودی و امارات بزرگنمایی می کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
کی میخواهید لنتقام بگیرید.گفتیدهیچ مذاکره ای با امریکا وبرجام انجام نمیدهید حالا که دیدیم گفتید انتقام سخت وحالا گستاخی اسراییل
کودک کش های صهیونیست گوشمالی حساب شده تری لازم دارند تا دیگه غلط اضافی نکنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر