بازدید 23733

شوک احمدی نژاد به اصولگرایان

کد خبر: ۱۰۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۵ 15 June 2010
سخنان یکشنبه شب رئیس‌جمهور در سالگرد پیروزی‌اش در انتخابات دهم ریاست جمهوری شوک دیگری به اصولگرایان وارد کرد.

به گزارش «خبر آنلاین»، رئیس‌جمهور در شبی که چند ساعت پیش از آن پاسخ دبیر شورای نگهبان به نامه هفته پیش خود را دریافت کرده بود بدون اینکه به آن نامه و توصیه‌ای که به او برای اجرای قوانین شده بود اشاره‌ای کند و پایبندی دولت به قوانین را یا دآور شود جبهه جدیدی را با طرح موضوعی که تازه نبود اما او با زیرکی در آن دمید و تا چند روز آینده رسانه‌ها و بخشی از مسئولین و نخبگان را به خود مشغول می‌کند مطرح کرد. این سخنان باعث شد که برخی سایتهای حامی دولت که از این مواضع رئیس‌جمهور برآشفته شده بودند تیتر «سخنان تعجب برانگیز رئیس‌جمهور درباره بد حجابی» را برای سخنان آقای احمدی نزاد برگزینند.

احمدی‌نژاد که به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه همین شورا مبنی بر طرح عفاف و حجاب را در کسوت رئیس‌جمهور برای اجرا به وزیر کشور ابلاغ کرده است و مامورین نیروی انتظامی هم که در سطح جامعه با بدحجابی برخورد می‌کنند، ماموران وزارت کشور محسوب می‌شوند یکشنبه شب گفت که روش موجود در برخورد با بدحجابی درست نیست و با اشاره به انتقادات در جامعه به وضعیت حجاب اظهار داشت که «عده‌ای هر چند ماه می‌خواهند جنجال به پا کنند» او اینگونه این سئوال را در ذهن بینندگان تلویزیون وشنوندگان رادیو ملی ایجاد کرد که

* پس چطور دولت می‌گوید که این برخوردها از سوی دولت نیست؟
* اگر رئیس‌جمهور مخالف این برخوردها هستند چرا امر نمی‌کنند تا دیگر انجام نشود؟
* اگر برخوردها با بدحجابی در سطح جامعه از سوی دولت نیست، پس بفرمایند که چه نیرویی خارج از دولت این برخوردها را می‌کند؟

این سه سوالی بود که حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس و از روحانیون شاخص مجلس مطرح کرد تا در عین تعجب از سخنان احمدی‌نژاد انتقادی ضمنی را نیز از وی مطرح کرده باشد.

این نوع سخن گفتن آقای رئیس‌جمهور بیش از آنکه به حل موضوعات کمک کند نقش جدی در فضا سازی‌های جدید و به حاشیه رفتن مسئله روز دارد.

اینگونه است که از دیروز رسانه‌ها به جای مطالبه اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی که با تأیید شورای نگهبان قانون اساسی لازم الاجرا و خدشه ناپذیر شده است محور جدیدی که آقای احمدی‌نژاد درباره حجاب و مسائل فرهنگی باز کرده‌اند را پیگیری می‌کنند تا «اجرا نشدن قوانین توسط دولت» تا اطلاع ثانوی فراموش شود و مهر قانون گریزی بر رنگ.

دولت که در چند هفته اخیر صراحتا با اجرایی نبودن برخی قوانین از وظایف خود شانه خالی کرده بود با نامه به دبیر شورای نگهبان تلاش داشت تا ارزیابی از موضع این نهاد نسبت به دولت داشته باشد اما اینک مسئله را عوض کرده تا به روش «ایجاد مسائل دوره ای» و «حرکت در سایه شوک» به فعالیت و پیشبرد راهبردهای خود بپردازد.

نشانه‌های تغییر

عیان شدن خط کشی جدید در جبهه اصولگرایی پس از آن مشخص شد که آیت الله جنتی در اولین پنجشنبه خرداد ماه در همایش رؤسای دفاتر استانی و مدیران ستادی شورای نگهبان، بی‎آنکه اشاره مستقیمی به کسی داشه باشد، انتقاداتی را خطاب به برخی مسئولان مطرح کرد که کم سابقه بود. او که همواره به دفاع از احمدی‎نژاد و دولتش می‎پرداخت، اینبار ضمن تجلیل دوباره از رئیس‎جمهور، این انتقادات را گفت و متذکر شد که تاکنون به دلیل «به دلیل مصلحت‌اندیشی‌ ناشی از احتمال سوء استفاده فتنه‌گران» این انتقادات را علنی نکرده است. او در گوشزد کردن این ضعف‌ها، از وجود عناصری در پست‌های سیاسی با تفکراتی خاص، سخن گفت که در عزل و نصب‌ها دخالت نابجا می‌کنند و مایلند کشور به آمریکا نزدیک شود. جنتی چنین اقداماتی را برای نظام خطرناک توصیف کرد و با ابراز تاسف از حذف نیروهای انقلابی از مراکز مختلف و بر سر کار آوردن افراد غیرانقلابی به جای آنها، گفت: آنها به گمان خودشان می‌خواهند، آینده سیاسی خود را تضمین کنند.

محمد نبی حبیبی دبیر حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبر در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات اخیر آیت الله جنتی درباره نقد دولت گفت که: شاید آقای جنتی احساس کردند تداوم تأیید مطلق از هر جریانی در کشور نهایتاً ممکن است مشکلاتی فراهم کند.

پرواز بدون اصولگرایی

این نگرانی شاید به این دلیل باشد که دولت دهم همچون سفینه‌ای که همکنون مخازن سوخت خود را در فضا رها کرده و بدون آنها به ادامه مسیر ادامه می‌دهد تبدیل شده است.

سفینه دولت ظاهراً دیگر به سوخت اصولگرایان احتیاجی ندارد که انتقادات بانیان اصلی این جریان در حال فزونی گرفتن است.

آنگونه که دولت دهم پیش می‌رود می‌توان پیش کرد که از این پس اصولگرایانی در برابر اصولگرایی زاییده دولت شکل خواهد گرفت. اصولگرایی که با مختصات خاص خود در جهت پیش برد راهبردهای مدنظرش تلاش خواهد کرد و توفنده در جهت یارگیری‌های جدید تلاش می‌کند.

فتح میدان‌های جدید

نگاه به آرای پراکنده ایرانیان در سراسر دنیا و جلب نظر آنها به خود از یک سو و یارگیری از جبهه رقیب سابق یعنی «سبزها» دو گامی است که جریان دولتی به دنبال تحقق آن است.

این نگاه به دنبال آن است تا با حرکتی بر مرزهای تفکیک خطوط سیاسی و حتی اعتقادی حیات سیاسی منحصر به فردی را برای خود رقم بزند.

پدیده‌ای که از یک سو سر بر زانوی خوانندگان لس آنجلسی که این روزها شایعه حضورشان در ایران دهان به دهان می‌چرخد دارد و از سوی دیگر با طرح اعتقادات شیعی دل منتظران را می‌رباید.

اینگونه است تلاشی که خوانندگان وطن فراموش کرده سالهای پیش که به تازگی پایشان به ایران باز شده و در سالهای پیش برای بازگشت به وطن پس از انقلاب اسلامی تلاشی نکرده اینگونه از سوی مسئول دفتر رئیس‌جمهور تعبیر می‌شود که «فعالیت هنری در همه بخش‌ها از جمله موسیقی برای همه‌ هنرمندان در داخل و خارج از کشور آزاد است و برگشت به ایران برای کسی مشکلی ندارد. . .»

این همان سوخت جدیدی است که پس از استفاده از پتانسیل‌های اصولگرایی سفینه را به پیش می‌برد تا با بهره‌گیری از قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی که یا کشف نشده و یا اینکه تا پیش از این در اختیار و تسلط جریان اصلاح‌طلب بود در مدار جدید به حرکت توفنده خود ادامه دهد.

تساهل رو به تزاید دولت در امور فرهنگی و میدان دادن به جریان‌هایی که تا پیش از این در مجموعه انقلاب اسلامی نگریسته نمی‌شدند این نگرانی را ایجاد می‌کند که نتیجه این جریان که بخش‌هایی از آن در سخنان رئیس‌جمهور ذیل مسئله حجاب و نگاه دولت به مسئله فرهنگ قابل تحلیل است چه اثراتی را به دنبال خواهد داشت.

اولین اثر این جریان را می‌توان در خط کشی جدیدی که دولت را آن سوی جوی اصولگرایی قرار می‌دهد دانست. جبهه‌بندی که تدارک جدی برای شکل‌گیری آن شده است.

در این جبهه‌بندی جدید است که حرفهای اسفندیار رحیم مشایی یک هفته پس از انتقادات آیت الله جنتی معنا می‌یابد آنجایی که وی گفته است «تحولات آینده همچون شعله‌های کوره‌ای است که همه مدعیان دروغین دین، انقلاب و رهبری عزیز را رسوا خواهد کرد و بدین شکل دوران جدیدی از شکوفایی آغاز خواهد شد.»

وی که در در دیدار اعضای شورای راهبردی حامیان احمدی‌نژاد در ایلام سخن می‌گفت به آنچه وی عبور برخی اصولگرایان از احمدی‌نژاد خواند اشاره کرد و گفت: «کسانی که از ابتدا هم با احمدی‌نژاد نبودند پس از پیروزی ایشان گفتند ما احمدی‌نژاد را به پیروزی رساندیم این افراد به تدریج باطن خود را آشکار کرده و از احمدی‌نژاد عبور خواهند کرد.»

وی افزود: «برخی که خود را میزان‌الاسلام و میزان الولایه می‌دانند با این‌که خودشان هم در دنیای خود جا نمی‌شوند، می‌خواهند همه را در دنیای کوچک و حقیر خود جای دهند و دوست دارند هر آن‌چه آنان می‌پسندند را دیگران هم پذیرفته و تابع محض آنان باشند.»

شناسایی مرجع ضمیر مورد نظر مسئول دفتر رئیس‌جمهور کار و تعبیر او از گذر اصولگرایان از احمدی‌نژاد کار دشواری نیست، موضوعی که سازنده جناح بندی‌های از این پس در اطلس سیاست ورزی کشورمان است با این تفاوت که این گذر را آقای رئیس‌جمهور آغاز کرده اند؛ مباحث داخلی مصاحبه رادیو تلویزریونی آقای رئیس‌جمهور را اگر ندیده‌اید حتماً بخوانید!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار