بازدید 2305

تزئین حرم امام حسین(ع) با طرحی از نقاش ایرانی

کد خبر: ۱۰۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۲ 15 June 2010
مرتضی حیدری که چندی پیش طرحش از سوی یونسکو برای دیوار داخلی حرمین عسگریین (ع) انتخاب شده بود این‌بار طرحی برای تزئین باب‌القبله ارائه کرده که مورد تایید قرار گرفته است.
 
مرتضی حیدری، طراح گرافیست و نقاش در مورد طراحی اطراف درهای باب القبله به خبرنگار مهر گفت: ورودی صحن حرم حضرت امام حسین  (ع) دری قرار دارد که رو به قبله است و به عنوان قدیمیترین در حرم مطهر شناخته می‌شود. این در بسیار نفیس است. متاسفانه اطراف درها خراب شده و به همین دلیل قرار است با طرحی جدید بازسازی آن صورت بگیرد.

وی در توضیح این طرح ابراز داشت: حدود چهار ماه قبل طرحی جدید را برای بازسازی اطراف باب‌القبله به ستاد عتبات عالیات ارائه دادم. در این طرح که سعی کردم از نوآوری و ذوق ایرانی استفاده شود سنگ مرمر سرخی در کنار در طلایی نصب می‌شود و قطره‌های خون کریستالی یا شیشه‌ای قرمز روی سنگ مرمر نقش می‌بندد. این قطره‌های خون محور کار قرار دارند و دستان زنجیرشده‌ای در اطراف آنها به وجود می‌آید.

حیدری در مورد ابعاد این کار توضیح داد: چون قرار است سنگها در کنار در نصب شوند بنابراین دو قطعه هستند که در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند منتهی یکی از طرفین سه متر و دیگری دو متر و 60 سانتیمتر طول دارد.

وی با بیان اینکه این طرح مورد تایید قرار گرفته است ادامه داد: دوست داشتم خطاطی روی سنگها توسط یکی از بهترین هنرمندان صورت بگیرد. برای همین پیشنهاد دادم این کار را صداقت جباری انجام دهد که خوشبختانه ایشان موافقت کردند و آخرین اطلاعاتی که دارم این است که خطاطی را چند روزقبل به پایان برده‌اند.

باب القبله قدیمیترین در حرم مطهر حضرت اباعبدالله (ع) است که به عنوان درب اصلی به شمار می‌رود و به علت واقع شدن آن در سمت قبله بدین نام خوانده می‌شود.
 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر