بازدید 2259
آشنايي با ووووزلا؛

این صداهای نکره از کجا می‏آید؟!

اين مسئول محلي مسابقات تاكيد كرد: ووووزلا نمادي از فرهنگ مردم آفريقاي جنوبي در فوتبال است و شما كه ميهمان هستيد بايد اين فرهنگ را بپذيريد. ما به اين شيوه جام جهاني 2010 را جشن مي‌گيريم.ضمن اينكه مردم ساير كشورها نيز اين شيپور را دوست دارند.
کد خبر: ۱۰۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۲ 14 June 2010
شما ووووزلا ( vuvuzela) را دوست دارید یا از آن متنفرید؟ بحث در باره  این شیپور یک و نیم متری پلاستیکی در جام جهاني 2010 داغ شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، ووووزلا یک ابزار ضروری برای طرفداران تیم آفریقای جنوبی است، به همان اندازه تزئین کردن با رنگ‌های پرچم ملی این کشور یا رنگ صورت. این شیپورها از همان روز افتتاج مسابقات با قدرت به کار افتادند.

هشت هزار ووووزولا با حداکثر حجم صدا مانند دسته‌ای از زنبورهای خشمگین که در گوش شما وز وز می‌کنند، و یا به قول یک روزنامه؛ مانند صدای فیلی که دچار درد و ناراحتی شده است، غرش کردند.

این سروصدای ناهنجاری است که آنها به آن عادت دارند و این شیپورها را تنها در استادیوم‌ها به غرش در نمی‌آورند، بلکه صدای آنها را در لابی‌ هتل‌ها، در فروشگاه‌ها و در خیابان‌ها هم می‌توان شنید.

سازی مهلواتیکا 23 ساله که در ژوهانسبورگ فروشنده است، می‌گوید: «این روش ما برای روحیه دادن به بازیکنان است، برای اینکه شادی‌مان و احساس‌مان را در استادیوم بیان کنیم. ما به استفاده از آنها عادت داریم و بدون ووووزلا نمی‌توان از بازی لذت برد. اگر ووووزلا نباشد، بازی هم وجود ندارد. این شیپور یک وسیله سنتی در آفریقای جنوبی است. در خارج، تماشاگران از دقیقه اول تا آخر آواز می‌خوانند، ما از اول تا آخر بازی شیپور می‌زنیم.»

اما همه افراد از این شیپورها استقبال نمی‌کنند و فروشگاه‌های کیپ‌تاون گوشی‌های محافظ «وووو - استاپ» را تمام کرده‌اند.

یکی از فروشندگان محلی می‌گوید: «من اگر این جنس را داشتم، 300 جفت از این محافظ‌های گوش را دیروز فروخته بودم، و همین امروز هم تنها 200 جفت گوشی داشتم و دارد تمام می‌شود.»

او افزود که 1000 گوشی دیگر سفارش داده است. یک فروشگاه دیگر گفت هفته گذشته گوشی‌هایش تمام شده است. او گفت: «از همین الان کر شده‌ایم.»

گوشی‌ها، که با نام «وووو-استاپ» به بازار فرستاده شده‌اند، برچسبی بر روی پشت بسته‌شان دارند که روی آن نوشته است: «بسیار موثر در مقابل کاهش سروصدا. موارد کاربرد شامل فوتبال، رگبی یا برای مردهایی که در حین تماشای بازی‌ها نمی‌خواهند صدای غرغر زن‌‌های‌شان را بشنوند.»

سازندگان این گوشی‌ها مدعی‌اند که میزان کاهش سروصدا بوسیله آنها 31 دسی‌بل است.

این وضعیت به بنیاد جهانی شنوایی مستقر در سوئیس- ابتکار عملی برای افزایش آگاهی در مورد نقصان شنوایی- گفت آزمایش‌ها نشان داد وووزولا در صورتی که با حداکثر حجم صدا و در نزدیک گوش به صدا درآید، 127 دسی‌بل سروصدا ایجاد می‌کند که بلندتر از صدای یک اره برقی است (100 دسی‌بل).

بررسی‌ها همچنین نشان داده است که این شیپورها در گسترش ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا نقش دارند. به نظر می‌رسد که این شیپورها همچنین حساسیت برخی از بازیکنان خارجی را برانگیخته است، و آنها در حال فشارآوردن برای غیرقانونی کردن آنها هستند، با این ادعا که صدای آنها تمرکز آنها را به هم می‌زنند.

این قضیه باعث مجادلات آنلاین هم شد. یک ویدئوی یوتیوب که در مورد این شیپور توضیح می‌دهد، بوسیله 250000 نفر دیده شد و به نظر می‌رسد بسیاری از آنها ووووزلا را دوست ندارند. یکی از این افراد نوشت: واقعا صدایی مطلقا گوش‌آزار و ناهنجار دارد.

روی فیس‌بوک، صفحات متعددی ایجاد شده‌اند که خواستار جام جهانی عاری از ووووزلا هستند. حتی وب‌سایتی برای خلاصی از این بوق‌ها اختصاص داده شده است: www.banvuvuzela.com

در یک نظرخواهی در حال جریان، از افراد خواسته شده بود در موافقت یا مخالفت استفاده از این بوق در جام جهانی رای دهند. تا یکشنبه 13 ژوئن  30000 نفر خواستار ممنوعیت این شیپور شده بودند و تنها 6500  نفر خواسته بودند این بوق باقی بماند. اما رئیس فیفا، سپ پلاتر، از این شیپورها حمایت کرده است، و می‌گوید این رسمی آفریقایی است و جلوگیری از آن تبعیض به حساب می‌آید.

و سازمان‌دهندگان محلی جام جهانی نیز اصرار دارند که ووووزلا یک نماد قدرتمند این مسابقات است که برای اولین بار در خاک آفریقا برگزار می‌شود.

گفته می‌شود ووووزلا بر اساس بوق‌های کودو است که ریشه در تاریخ آفریقا دارد، و برای فراخواندن روستاییان در هنگام گردهمایی‌ها به کار می‌رفته‌اند. شکل پلاستیکی این بوق‌ها در سال 2001 به تولید انبوه رسیده بود.


يوروو اسپورت نیز گزارش داد، ريچ موخندو سخنگوي كميته محلي برگزاري مسابقات امروز اعلام كرد: ووووزلا به هيچ عنوان محدود يا ممنوع نخواهد شد. ووووزلا اينجا هست و خواهد بود. مردم سراسر جهان اين شيپور را دوست دارند و فقط گروه اندكي با آن مخالف هستند.

موخندو در واكنش به سخنان دني جوردن؛ رئيس كميته برگزاري مسابقات اين سخنان را مطرح كرد. جوردن گفته بود فيفا ممنوعيت ووووزلا را بررسي خواهد كرد.

اين مسئول محلي مسابقات تاكيد كرد: ووووزلا نمادي از فرهنگ مردم آفريقاي جنوبي در فوتبال است و شما كه ميهمان هستيد بايد اين فرهنگ را بپذيريد. ما به اين شيوه جام جهاني 2010 را جشن مي‌گيريم.ضمن اينكه مردم ساير كشورها نيز اين شيپور را دوست دارند.

ووووزلا از جام كنفدراسيون‌هاي سال گذشته بحث چالشي بين مقامات محلي و تيم‌هاي شركت كننده به وجود آورده بود. اين ساز، تجارتي به مبلغ 50 ميليون راند (6.45 ميليون دلار) در آفريقاي جنوبي و اروپا نيز به همراه دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر