بازدید 11658

اردوغان: نه شرقی نه غربی معنایی برای آنکارا ندارد

"ترکیه نمی تواند از غرب و از شرق روی برگرداند. ما معتقدیم که هیچ مسئله‌ای وجود ندارد که نتوانیم با کشورهایی که به منافع ملی ما احترام می‌گذارند حل و فصل کنیم
کد خبر: ۱۰۴۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷ 25 March 2021

به گزارش  تابناک به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گفت که کشورش قصد دارد تا تعداد دوستانش را افزایش دهد و منطقه را تبدیل به یک "جزیره کوچک صلح" کند.

 رجب طیب اردوغان در سخنانی در هفتمین کنگره حزب عدالت و توسعه در آنکارا٬ اظهار داشت: "ترکیه در دوره آینده مصمم است که با افزایش تعداد دوستان خود و حل و فصل خصومت‌ها، منطقه را به یک جزیره کوچک صلح تبدیل کند".

رئیس‌جمهوری ترکیه پس از ماه‌ها و حتی سال‌ها تنش، قصد دارد تا با متحدان غربی و رقبای منطقه‌ای خود، مانند مصر، که روابط سردی داشته است، ارتباط بهتری برقرار کند.

وی در این سخنرانی گفت: "ترکیه نمی تواند از غرب و از شرق روی برگرداند. ما معتقدیم که هیچ مسئله‌ای وجود ندارد که نتوانیم با کشورهایی که به منافع ملی ما احترام می‌گذارند حل و فصل کنیم".

روابط بین ترکیه و متحدان غربی او و همچنین کشورهای منطقه به دلیل اختلافات متعدد، به ویژه در مورد تقسیم منابع انرژی در مدیترانه، مداخلات آنکارا در سوریه و لیبی و حمایت آنکارا از جنبش های ناشی از اسلام سیاسی، تیره شده است. لکن از ابتدای سال تا کنون، ترکیه برای کاهش تنش‌ها اقداماتی انجام داده است.

اردوغان همچنین اظهار کرد: "ما به ایجاد روابط با تمامی کشورها، از آمریکا گرفته تا روسیه، از اتحادیه اروپا تا جهان عرب، براساس منافع ترکیه و انتظارات مردم کشور ادامه می‌دهیم".

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر تحقق چشم‌اندازهای ۲۰۲۳ و ۲۰۵۳ تصریح کرد با مبنا قرار دادن این اهداف در حال ساخت ترکیه‌ای بزرگ و توانمند هستیم.

وی تصریح کرد: با مبنا قرار دادن اهداف ۲۰۲۳ در حال ساخت "ترکیه‌ای بزرگ و توانمند" که در قرن ۲۱ و پس از آن پایدار خواهد بود، هستیم.

اردوغان در ادامه افزود: معتقدیم که سیاست تنها به گذشته و امروز محدود نیست بلکه باید فردا، آینده و امید را در آغوش بگیرد.

وی متذکر شد: کسانی که کشور و ملت ما را در طول دو قرن اخیر با ایجاد اغتشاش و مشکلات داخلی از تغییرات بنیادی دور نگه داشتند هنوز به این بازی ادامه می‌دهند اما این بار موفق نخواهند شد چون دیگر با ترکیه‌ای قدرتمندتر و متفاوت‌تر روبرو هستند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین از برنامه‌ریزی برای ایجاد تمدنی که بشریت را با تضمین حق، انصاف و عدالت با رویکرد مدیریت جهانی گرد هم خواهد آورد، خبر داد.

وی گفت: "امروز لیبی به لطف حمایت ترکیه می‌تواند به آینده امیدوارانه نگریسته و روندهای دموکراتیک را اجرا کند."

اردوغان همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه گفت:" تا زمانی که اداره سوریه به معنای واقعی به دست مردم این کشور درآید به تلاش‌های خود و حمایت از مردم این کشور ادامه خواهیم داد."

رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: بحث درباره یک قانون اساسی جدید و تدوین شده توسط غیرنظامیان یکی از الزامات تاریخ کشورمان و همچنین جهان در حال تغییر است.

اردوغان با تاکید بر اینکه قصد داریم در اولین دوره سال آینده قانون اساسی جدید را به این مرحله برسانیم، گفت: متن قانون اساسی جدید در چارچوب جامع‌ترین توافق ممکن تدوین و قطعا به همه پرسی نیز گذاشته خواهد شد.

منبع: ایسنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
بر خلاف ما خوب بلد چیکارکنه
اردوغان خیلی چرت و پرت می گه! دیگه مردم ترکیه قبولش ندارن!
نتیجه مدیرت صحیح، بوجود آمدن قدرتی بنام ترکیه هست (چه ما بخواهیم یا نخواهیم).
تو برو اقتصاد کشورت درست کن
درود براردوغان
حمایت ترکیه از آذربایجان شیعه و مظلوم نشان داد که اردوغان هر چند سنی مذهب هست ولی دل پاکی دارد و طرفدار مظلومان جهان است
اینکه این آدم دستش به خون صدها هزار عراقی و سوری آلوده است شکی وجود ندارد اما برخی از حرفهایش برای ما می تواند آموزنده باشد
آری آقای اردوغان برای شما معنا ندارد، چون برای منافعتان به
هرجنایت وتجاوزو وحرام خوری دست میزنیدوابایی نداریدوتنهانام اسلام ومسلمانی رایدک میکشید!!!.
این جملات توسط هر کسی بیان شود درس های آموزنده ای است
اصل قضیه همون جملات آخره
میخواد دسترنج اتاتورک رو به باد بده
حرف حساب جواب نداره
می داند که شعار نه شرقی و نه غربی شعار بی محتوایی بیش نیست.و می داند با تعامل با هر دو جبهه شرق و غرب می تواند سیاستش را در منطقه خاور میانه اجرا کند.
برادران داعشی تو چی
وای بر حامیان داعش
احسنت. ما که شرقی شدیم
دنیا چطوری فکر میکنه ایران امروز کجاها سیر میکنه !!
اینومسئولین مایادبگیرن
این مرد یه الگوی کامله
لعنت براین کلاش یزید بن معاویه
چه آدم بدی شده این رجب!
به همین خاطر است که ترکیه ترکیه شده است
درست مثل ایران
قاتل
به این میگن عقلانیت و تعامل با دنیا
چون سن بالایی دارم یادم میاد قبل از انقلاب سیاست مداران و روزنامه های ترکیه همواره بگفته خودشان ایران را از هر نظر مخصوصا اقتصاد و سیاست سر مشق خود قرار داده بودند.
این حرف اردوغان توهین به شعار ملی ایرانیان است
این هم فهمید و ما هنوز فقط نه غربی نه غربی میگیم
چطور شما در مورد تمام کشورها نظر می دهید ولی وقتی نوبت به اردوغان می رسد میشود مداخله جویانه!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر