بازدید 1661

استفاده مكرر از بطري‌هاي پلاستيكي، سرطان‌زاست

کد خبر: ۱۰۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۹ 14 June 2010

کارشناس مسؤول مواد آرايشي و بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: ‌استفاده مكرر از بطري‌هاي پلاستيكي سرطان زاست.

رضا مركيان در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار داشت: يكي از مخاطراتي كه سلامت فرد را از طرق مختلف تهديد مي‌كند، مواد غذايي است و يكي از اين موارد كه از طريق مواد غذايي آسيب‌رسان سلامت افراد است استفاده از ظروفي است كه براي نگهداري و پختن غذا به كار مي‌رود.

وي ادامه داد: ‌ظروف پليمري يا يكبار مصرف كه براي نگهداري و صرف غذا به كار مي‌روند، مونومرهايي آزاد مي‌كنند كه سرطان زا هستند. اين در حاليست كه در ظروف حاوي مواد غذايي اسيدي يا چرب، مونومرهاي بيشتري آزاد مي‌شود.

مركيان تصريح كرد: برخي اوقات عدم آگاهي مردم در كاربرد اين ظروف، مخاطرات جدي را براي سلامت افراد در پي دارد. از سوي ديگر، بسياري از توليدكنندگان اين ظروف كه از شرايط استاندارد توليد آنها اطلاع ندارند از مواد نامرغوب استفاده مي‌كنند كه عوارض متعددي را به همراه دارد.

وي تخريب سيستم گوارشي را از ديگر معايب استفاده از اين ظروف دانست و گفت: استفاده مكرر از اين ظروف يكبار مصرف سبب ايجاد عفونت‌هاي گوارشي مي‌شود.

وي گفت: اگر قصد خريد هر ظرف يكبار مصرف (پليمري) را داريد بايد به شماره پروانه ساخت و علامت استاندارد و همچنين نوع كاربرد آن كه در پشت اين ظروف نوشته شده است توجه شود.

مركيان همچنين تاكيد كرد: از آنجايي كه ظروف پليمري غيرقابل تجزيه هستند و به چرخه طبيعت برنمي‌گردند در آلودگي محيط زيست نيز تاثيرگذارند.

وي يادآور شد: ‌اين ظروف همانگونه كه از نامش مشخص است، يكبار مصرف بوده و استفاده مكرر از بطريهاي پلاستيكي مي‌تواند مضرات متعددي داشته باشد.

اين كارشناس مسؤول مواد آرايشي و بهداشتي خاطرنشان كرد: بسياري از افراد، بطريهايي كه براي مصرف نوشابه، دوغ و آب استفاده مي‌شوند را براي يخ زدن در فريزر قرار مي‌دهند كه در اين صورت، لايه‌اي كه سطح اين ظروف را پوشانده، تركيبات مونومر بيشتري را آزاد مي‌كند. بنابراين توصيه مي‌شود از يخ زدن فراوان و مكرر اين بطريها اجتناب شود.
 
 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار