بازدید 2508

نگراني از شيوع سرخك و فلج اطفال افغاني در کرمان

به گفته او، افغانستان و پاكستان از كانون‌هاي اصلي فلج اطفال در دنيا محسوب مي‌شوند و به دليل مهاجرت اين افراد به ايران به صورت غيرمجاز يكي ديگر از نگراني‌هاي دانشگاه علوم پزشكي احتمال شيوع اين بيماري نيز هست: «بيماري فلج اطفال نيز در كشور با صرف هزينه و زمان فراوان مهار شده است و احتمال شيوع آن توسط مهاجرت افاغنه غيرمجاز وجود دارد.»
کد خبر: ۱۰۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۴ 14 June 2010
برنامه‌هاي سراسري مايه كوبي سال‌هاست كه در ايران عادي شده است. به لطف همين برنامه‌هاي ملي بود كه اكنون بيماري‌هايي مثل فلج اطفال، سرخك، وبا و مانند اينها بومي ايران نيستند. اما هر سال مواردي از اين بيماري‌ها در كشور ديده مي‌شود.

دليل هم مهاجران كشورهاي همسايه ايران هستند كه به دليل سيستم ضعيف سلامت، انواع بيماري‌ها را به ايران وارد مي‌كنند. خبر مي‌رسد پس از گذشت سال‌ها از محو بيماري سرخك در ايران، اين بيماري از طريق افاغنه بار ديگر در كرمان شيوع يافته است. در كرمان افغاني‌هاي بيشماري زندگي مي‌كنند كه به دليل معضلات مختلف امنيتي، اجتماعي و بهداشتي باعث نارضايتي مردم هستند.

زندگي دسته جمعي افغاني‌ها كه عمدتا غيرمجاز در ايران هستند، باعث بروز بيماري‌هايي ميان آنها شده كه به داخل شهر كرمان هم سرايت كرده است. گزارش‌ها از كرمان حاكي است، سرخك در جمعيت افاغنه شهر كرمان به‌خصوص در حوالي جاده هفت باغ كرمان و در جمعيت كارگري ديده شده و اين درحالي است كه هيچ مجوز كاري در سال 89 براي افاغنه مجاز يا غيرمجاز تمديد يا صادر نشده است. هم اكنون اين نگراني وجود دارد كه به دليل نبود ساماندهي بهداشتي مناسب در افغانستان و ورود بدون ساز و كار افاغنه به استان كرمان كه به صورت قاچاق صورت مي‌گيرد با شروع فصل گرما افاغنه منجر به شيوع بيماري‌هاي مختلف در استان شوند.

روح الله زحمتكش، مدير مركز پيشگيري از بيماري‌هاي دانشگاه علوم پزشكي كرمان در جلسه شوراي سلامت كرمان با تاكيد بر وجود موارد بيماري سرخك در كرمان گفت: «طي چند سال گذشته اين بيماري با اقدامات پيشگيرانه مهار شده بود و هيچ موردي از سرخك در كرمان مشاهده نشده بود اما علايم اين بيماري طي روزهاي اخير بين جمعيت افاغنه در اطراف جاده هفت باغ كرمان مشاهده شده است.

براي جلوگيري از شيوع اين بيماري چندين تيم عملياتي و بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي به منطقه اعزام شده است و تمام كودكان بين 9 تا 12 سال اطراف اين جاده نيز كه ساكن منطقه هستند واكسينه شده اند. احتمال شيوع اين بيماري از افاغنه به جمعيت حساس داخل شهر از نگراني‌هاي دانشگاه علوم پزشكي كرمان است و احتمال شيوع فلج اطفال نيز وجود دارد.»

به گفته او، افغانستان و پاكستان از كانون‌هاي اصلي فلج اطفال در دنيا محسوب مي‌شوند و به دليل مهاجرت اين افراد به ايران به صورت غيرمجاز يكي ديگر از نگراني‌هاي دانشگاه علوم پزشكي احتمال شيوع اين بيماري نيز هست: «بيماري فلج اطفال نيز در كشور با صرف هزينه و زمان فراوان مهار شده است و احتمال شيوع آن توسط مهاجرت افاغنه غيرمجاز وجود دارد.»

خبر شيوع سرخك را سعيد صحبتي، معاون فني مركز بهداشت شهرستان كرمان هم تاييد مي‌كند: «ويروس اين بيماري توسط افاغنه منتشر شده است و تنها طي چهار روز هفت افغاني مبتلا به سرخك در كرمان شناسايي شده‌اند كه عمدتا كودكان زير پنج سال هستند. اين بيماري بسيار سريع از طريق هوا و تماس مستقيم افراد آلوده منتشر مي‌شود ضمن اينكه دوره ابتلا نيز چهار روز قبل از ظاهر شدن علايم بيماري و پنج روز پس از بيماري است.»

مسئولان شهر كرمان اعلام كرده‌اند منطقه شيوع سرخك ايزوله شده و عبور و مرور افاغنه در اين منطقه ممنوع شده است. تب بالاي 38 درجه سانتيگراد و وجود دانه‌هاي قرمز روي پوست از علايم اين بيماري است. عفونت تنفسي، مننژيت و فونت گوش از عوارض غلبه بيماري در بدن هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل