بازدید 5852

مشكلات عمده اربابان رجوع ادارات برق

وي در ادامه افزود:«به نظرم بايد پيش بيني چنين موضوعاتي بشود. اتومبيل من پارك بوده و توسط كارگران اداره برق به آن آسيب رسيده است. بيمه پاسخگو نيست و اگر اداره برق هم پاسخگو نباشد، بايد شخصا خسارتي را كه توسط ديگران بر من تحميل شده، بپردازم.»
کد خبر: ۱۰۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۷ 13 June 2010
در حوزه ساخت و ساز مشكلات زيادي وجود دارد. برخي از اين مشكلات قبل از ساخت و برخي ديگر حين ساخت پديد مي آيد اما مواردي هم هست كه ممكن است تا زماني كه در يك ساختمان زندگي مي كنيد، با آن دست به گريبان و به همين دليل نيز بايد براي رفع چنين مشكلي، با سازمان ها و نهادهائي نيز در تماس باشيد و به آنها رفت و آمد كنيد. ادارات برق مناطق جزو همين نهادها هستند كه اگر مشكلي در زمينه مصرف برق يا  مسائل مرتبط با آن داشتيد، بايد به اين ادارات رجوع كنيد.

شايد به همين دليل و ارتباط عامه جامعه با مشكلات اينچنيني، آشنائي با مسائل و مشكلات اربابان رجوع ادارات به ويژه اداره برق موضوعي است كه ممكن است براي بسياري جالب باشد. با اين برداشت به اداره برق منطقه سهروردي واقع در خيابان طوس، حوالي پل زنجال مراجعه كرديم و با اربابان رجوع اين اداره كه بر روي تابلوي آن معاونت اجرائي منطقه غرب نوشته شده بود، به گفتگو نشستيم.

جريمه انتقال كنتور

با مراجعان ادارات كه به گفتگو مي نشيني و درد دل آنها را مي شنوي، «گل از گل شان» مي شكفد. انگار هيچ نمي خواهند و فقط كافي است وقت بگذاري و با جان و دل حرف هاي شان را بشنوي. يكي از اين اربابان رجوع درباره علت حضورش در منطقه برق سهروردي گفت:«منزلي كلنگي داشتيم كه در حال بازسازي آن بوديم و به دليل تخريب ديوار، كنتور را جابجا كرده و آن را به ديوار كنار آن، انتقال داده ايم.»

 وي افزود: «بابت اين كار جريمه شده ام و در حال رفت و آمد به اين اداره هستم تا ميزان جريمه مشخص شود. ولي ظاهرا فعلا بايد در رفت و آمد باشم چون مسؤول اين كار تشريف نداشتند و كسي هم نيست كه بتواند به جاي ايشان كارش را انجام دهد.» وي در ادامه افزود: « من دو ماه پيش مراجعه كرده ام و هنوز كارم انجام نشده است.» وي درباره نحوه عملكرد ادارات اظهار داشت:«به نظرم مي توان به روند كارها سرعت داد و وقت مردم را كمتر تلف كرد زيرا زمان چيزي است كه نمي توان آن را با پول خريد و به تبع همين موضوع، تلف كردن آن هزينه هائي دارد كه تمام جامعه بايد آن را پرداخت كنند.» اين را كه مي شنوم ياد وعده مسؤولان مي افتم كه از پروانه رايگان و تخفيفات ويژه براي بازسازي بافت هاي فرسوده گفته اند كه با توجه به موقعيت منطقه مورد نظر، اغلب ساختمان هاي آن جزو بافت هاي فرسوده است.  

حوادث حين كار

ارباب رجوع ديگري دست زير چانه گذاشته و به نقطه اي خيره شده بود. وقتي سر صحبت را با او باز كردم و از او درباره علت حضورش در اداره برق پرسيدم، گفت:« عده اي از كارگران اين مركز براي رفع مشكل همسايه ما آمده بودند و در حين كار، حادثه اي پيش آوردند كه بر اثر آن به سقف اتومبيل من كه در كنار خيابان پارك شده بود، آسيب رسيد. در حال حاضر هم براي تعيين تكليف اين موضوع به اينجا آمده ام.» وي درباره اينكه پاسخ چه بوده، گفت:  «آنچه به نظر مي آيد اين است كه اتفاقي نخواهد افتاد  و به نتيجه اي نمي رسم.»

وي در ادامه افزود:«به نظرم بايد پيش بيني چنين موضوعاتي بشود. اتومبيل من پارك بوده و توسط كارگران اداره برق به آن آسيب رسيده است. بيمه پاسخگو نيست و اگر اداره برق هم پاسخگو نباشد، بايد شخصا خسارتي را كه توسط ديگران بر من تحميل شده، بپردازم.»

كساني هم بودند كه از خدمات شركت برق، راضي بودند. شخصي گفت:«پرينت هائي نياز داشتم كه به موقع دريافت كردم و كارم انجام شد از اين بابت تشكر مي كنم.»

قبض چند صد هزاري

در ميان اربابان رجوع، پيرمردي كه سن بالائي داشت با پوشه اي در دست در اداره برق پيگير و به دنبال انجام امور مربوط بود. وقتي با او به گفتگو نشستم احساس اين بود كه چرا نبايد مشكل فردي همچو او، خارج از نوبت  و در كمترين  زمان حل شود. در ذهنم اين بود كه او بايد در خانه بنشيند  و نبايد  دغدغه  مشكلات اينچنيني را داشته باشد. درباره علت حضورش كه گفت شوكه شدم.

 وي گفت:«از آمدن و رفتن و اتلاف وقت در اداره ها  خسته ام و ديگر توان چنين كارهائي را ندارم.
 اكنون هم به اين دليل به اداره برق آمدهام كه براي مصرف خانگي يك واحد، 476 هزار و 400 تومان قبض صادر شده است.»

وي با اشاره به  كهولت سن خود گفت:«من در سن و سالي نيستم كه قادر باشم، هر روز راه منزل تا اين اداره را گز كنم و با اين سن و سال  تحمل استرس هاي اينچنين را ندارم.» وي درباره حل مشكلش گفت:«قولي كه به من دادهاند اين است كه بيايند و كنتور را ببرند آزمايش كنند و يا هر كار ديگر كه لازم است، اقداماتي انجام شده اما  هنوز در رفت و آمدم و اتفاق اساسي كه مشكل حل شود، نيفتاده است.»

اوضاع پيچيده و مبهم

ديگري هم دباره مشكلاتش گفت:«براي خريد كنتور آمده ام وكارم انجام نشد.» وي افزود:« شغل من ساخت و ساز است و براي هر واحدي كه مي سازم به اين اداره رفت و آمد دارم. در حال حاضر نسبت به دو ماه پيش كه مراجعه كرده بودم، كاركنان عوض شده اند و برخي از آنها از روند امور اطلاعي ندارند بنابراين وقت زيادي بايد صرف كرد و بي نتيجه در راه روهاي ادارات بايد از اين طرف به آن طرف رفت.»

وي افزود:«قبلا كارها بهتر و روال آنها مشخص بود اما اكنون كمي اوضاع پيچيده و مبهم شده است.» وي درباره هزينه انشعاب گفت:« قيمت كنتور سه فاز 900 هزار تومان و تك فاز حدود 500 هزار تومان است (اين در حالي است كه كنتورهاي قديمي، نصف قيمت از ما خريداري مي شود.) اين قيمت گران است اما چاره اي نيست و چون چنين خدماتي در كشور ما انحصاري است نمي توان درباره آن حرفي زد.» وي پيچيدگي كارها را گوشزد كرد و از بالابودن هزينه ها و تاثير آن در قيمت تمام شده مسكن گلايه كرد.

درميان اربابان رجوع ادارات برق بسياري از آنها به اين دليل كه مبلغ قبوض اشتباه بوده، مراجعه كرده و از حل نشدن كارها گله مند بودند. آنچه در ميان اربابان رجوع قابل توجه است، ترس آنها از گفتن مشكلات است و اگر هم به آنها بگوئي قرار است اين مشكلات در جريده اي چاپ شود، حاضر به گفتن نام شان هم نيستند. به نظر مي رسد بد نيست مسؤولان در بدو امر براي انتقال مشكلات از طرف اربابان رجوع فكري بينديشند.

منبع: نشریه پیام ساختمان و تاسیسات
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار