بازدید 6126

نخست وزیر انگلیس: به برجام پایبندیم

دفتر نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه‌ای گفته در تماس با رئیس‌جمهور ایران گفته که کشورش به برجام پایبند است.
کد خبر: ۱۰۳۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸ 10 March 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، دفتر نخست‌وزیری انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور «حسن روحانی» گفته کشورش به برجام پایبند است، اما ایران باید «نقض توافق» را متوقف کند.

انگلیس در کنار آلمان و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشور‌های اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

گفتگو درباره زاغزی

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری انگلیس همچنین آمده بوریس جانسون همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی مسأله «نازنین زاغری» و دیگر دوتابعیتی‌های ایرانی - انگلیسی را مطرح کرد و خواستار آزادی فوری آن‌ها شد.

نازنین زاغری از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. این شهروند دوتابعیتی هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

بعد از ظهر یکشنبه برخی رسانه‌های داخلی در ایران به نقل از وکیل «نازنین زاغری» خبر دادند که دوره محکومیت این مجرم امروز به پایان رسید و او از زندان آغاز شد.

زاغری از یک سال قبل با پابند در خانه بود و فقط می‌توانست تا شعاع ٣٠٠ متری خانه پدری خود در تهران تردد کند که روز یکشنبه پابندش باز شد. زمان رسیدگی به پرونده دوم او به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام ۲۴ اسفند تعیین شده است.

گاف بوریس جانسون درباره نازنین زاغری

رسانه‌ها و مقام‌های انگلیس بار‌ها دولت ایران را برای آزادی زاغری تحت فشار قرار دادند. در حالی که مقام‌ها و رسانه‌های انگلیس مدعی هستند که زاغری هنگام سفر به ایران برای بازدید خانوادگی دستگیر شده «بوریس جانسون»، سال ۱۳۹۶ زمانی که وزیر خارجه وقت انگلیس بود یک بار به طور ناخواسته اعتراف کرد که این روایت صحت ندارد.

بوریس جانسون در آن زمان در جلسه‌ای هنگام دفاع از «نازنین زاغری» اعتراف کرد که بازداشت او هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفته است.

این اظهارات جانسون در تقابل مستقیم با تبلیغات رسانه‌های غربی در ماه‌های قبل‌تر قرار داشت که همواره تأکید می‌کردند سفر زاغری به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته و ارتباطی به هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است.

«جانسون» در آن سخنرانی در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، آنطور که من می‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است.»

این اظهارات وی با واکنش شدید رسانه‌ها، از جمله مدیر عامل شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز»، کارفرمای زاغری مواجه شد. آنها، از گاف جانسون به عنوان «اشتباهی جدی» یاد کرده و از وی خواستند بابت آن عذرخواهی کند.

فشار‌ها بر جانسون تا مرحله درخواست سیاستمداران از وی برای استعفا پیش رفت. «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر و «صادق جان»، شهردار لندن، دو نفر از کسانی بودند که از او خواستند عذرخواهی کرده و از سمتش استعفا کند. عده‌ای از نمایندگان پارلمان انگلیس هم درخواست مشابهی مطرح کردند.

جانسون مدتی بعد در پی این فشار‌ها گفت از بابت اظهار اینکه زاغری در حال آموزش روزنامه‌نگاران در ایران بوده متأسف است. وی مدعی شد که زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل