بازدید 4514

اخراج هزاران نفر از ساکنان تیگرای در اتیوپی

مقامات منطقه تیگرای اتیوپی، نیرو‌های امنیتی را که از منطقه همجوار امهارا آمده اند، به اخراج هزاران نفر از ساکنان تیگرای از سرزمین شان متهم کردند.
کد خبر: ۱۰۳۹۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 09 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از خبرگزاری فرانسه، مقامات منطقه تیگرای اتیوپی روز دوشنبه نیرو‌های امنیتی را که از منطقه همجوار امهارا آمده اند، به اخراج هزاران نفر از ساکنان تیگرای از سرزمین‌های آن‌ها متهم کردند.

جبرمسکل کاسا، رئیس کابینه دولت انتقالی منطقه‌ای اعلام کرد حدود ۶۰ دستگاه کامیون و اتوبوس حامل ساکنان تیگرای از روز شنبه از محله‌هایی از منطقه غرب تیگرای به شهر شایر در شمال غرب آن رسیده اند.

وی با اشاره به این مطلب که این خودرو‌ها دست کم سه هزار و ۵۰۰ نفر و شاید هم تا پنج هزار نفر را حمل می‌کردند، افزود مقامات محلی همچنان در حال شمردن افرادی هستند که تازه وارد می‌شوند.

ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی که در سال ۲۰۱۹ جایزه صلح نوبل به وی اهداء شد، چهارم نوامبر عملیاتی نظامی را برای سرنگون کردن مقامات حزب حاکم در منطقه موسوم به جبهه آزادی بخش مردم تیگرای آغاز کرده است. نخست وزیر اتیوپی، مقامات محلی را به حمله به پایگاه‌های ارتش فدرال متهم کرده است.

نخست وزیر اتیوپی برای برقراری امنیت در مناطق وسیع تیگرای بعد از عقب نشینی نیرو‌های جبهه آزادی بخش مردم تیگرای به نیرو‌هایی که از منطقه امهارا آمده اند، تکیه کرده است. مقامات امهارا برای ایجاد ادارات موقت در بسیاری از شهر‌ها و روستا منصوب شده اند.

به گفته جبرمسکل کاسا، این جا به جایی جمعیت ”ادامه دارد“ و نیرو‌های امنیتی منطقه امهارا به آن اقدام کرده اند. وي اعلام کرد ”آشکار است که نیرو‌های منطقه‌ای امهارا اشخاص بومی تیگرای را به زور (از غرب) منطقه تیگرای اخراج می‌کنند. ما اخراج ساکنان تیگرای را از غرب آن“ به دست نیرو‌های امهارا ”به شدت محکوم می‌کنیم“ و این اخراج‌ها ”باید فورا متوقف شود“.

بسیاری از ساکنان منطقه امهارا معتقدند جبهه آزادی بخش تیگرای که از آغاز سال‌های دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ قدرت فدرال را در اتیوپی در دست داشت، مناطق حاصل خیزی را که آن‌ها ساکن بودند به تیگرای ضمیمه کرده اند در حالی که باید تحت مدیریت امهارا قرار می‌گرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی در پایان ماه فوریه ”عقب نشینی فوری“ نیرو‌های امهارا را از تیگرای خواستار شده بود که دولت فدرال اتیوپی این درخواست را ”تاسف بار“ خواند.

کیت وایت، سخنگوی سازمان پزشکان بدون مرز که در شایر حضور دارد روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت اخیرا افزایش ناگهانی تازه وارد‌هایی را از غرب کشور که در مقایسه با ”هفته گذشته و حتی دو هفته گذشته“ تا ۱۰ هزار نفر افزایش یافته بودند، شاهد بوده است. وی افزود ”به نظر می‌رسد جا به جایی جمعیت در پایان هفته سرعت گرفته است.

پیش از این هجوم اخیر، شهر شایر ده‌ها هزار نفر از ساکنان تیگرای و اریتره ای‌های آواره را در خود پناه داده بود. بسیاری از ساختمان‌ها مانند یک مدرسه ابتدایی و یک دبیرستان به پناهگاه‌های موقت تبدیل شده اند.

سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد سوء تغذیه در این پایگاه‌های پذیرش از آوارگان ”نگران کننده“ است، اما ”هنوز به سطح اضطراری نرسیده است“. کیت وایت افزود ”ما هنوز توزیع نظام‌مند و مرتب مواد غذایی را مشاهده نمی‌کنیم“.

دولت منطقه‌ای امهارا به درخواست‌های روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس