مجلس برای تنظیم بازار شب عید چه برنامه‌ای دارد؟

کمتر از دو هفته تا پایان سال ۱۳۹۹ مانده است، در این روز‌ها مردم بیشتر از هر زمان دیگری با گرانی اقلام خوراکی دست و پنجه نرم می‌کنند، گرانی‌هایی که باعث گلایه مقام معظم رهبری شد. حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برگزاری جلساتی به دنبال رسیدن به راهکاری برای تنظیم بازار شب‌های منتهی به عید نوروز هستند.
کد خبر: ۱۰۳۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱ 08 March 2021

هادی سامع: کمتر از دو هفته تا پایان سال ۱۳۹۹ مانده است، در این روز‌ها مردم بیشتر از هر زمان دیگری با گرانی اقلام خوراکی دست و پنجه نرم می‌کنند، گرانی‌هایی که باعث گلایه مقام معظم رهبری شد. حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برگزاری جلساتی به دنبال رسیدن به راهکاری برای تنظیم بازار شب‌های منتهی به عید نوروز هستند.

به گزارش «تابناک»؛ اخیرا رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی با ابراز ناخرسندی از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، گفتند: «این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است، اما قیمت‌ها بسیار بالاست که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‎رسد.

ایشان با تأکید بر اینکه مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند، گفتند: این مشکلات، همه راه‌حل دارد و بار‌ها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های مورد نظر کارشناسان را به مسئولان گفته‌ایم.»

بعد از گلایه مقام معظم رهبری از گرانی‌های افسارگسیخته و فزاینده کالا‌های اساسی در آستانه نوروز، حسن روحانی رییس جمهوری ضمن صدور دستورهایی برای مدیریت بازار‌ها گفت: دولت در اجرای تذکرات مقام معظم رهبری در مدیریت قیمت کالا‌های اساسی، برنامه‌هایی در نظر گرفته که امیدوارم با همکاری اصناف و بخش خصوصی، به سرعت اجرایی شده و با سوءاستفاده و گران‌فروشی خاطیان برخورد شود.

رییس دولت وزارت صمت را موظف کرد با طراحی‌های ویژه و سریع‌الوصول ضمن کوتاه کردن مسیر زنجیره تولید تا توزیع و عرضه گسترده میوه و مواد غذایی به همراه شفافیت اطلاعات در ایام سال نو و همچنین ماه مبارک رمضان، برای کاهش قیمت‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

در مجلس شورای اسلامی نیز دو کمیسیون کشاورزی و اقتصادی نسبت به برگزاری جلساتی برای رسیدن به راهکاری جهت تنظیم بازار و برون رفت از شرایط فعلی ماموریت پیدا کنند.
این ماموریت را امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس داد و توضیح داد: «در طول یک سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در کنار محدودیت‌های جدی ایجاد شده برای برخی مشاغل، تورم موجب رشد افسارگسیخته قیمت‌ها شده و بازار نیز رها شده است. با توجه به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب باید تدبیری برای جلوگیری از آثار مخرب این ویروس بر اقتصاد کشور بیندیشیم. دو کمیسیون کشاورزی و اقتصادی به این موضوع ورود کنند.»

به دنبال این ماموریت، هیاتی از کمیسیون کشاورزی از بازار میوه و تره بار جلال آل احمد بازدید کردند؛ در توضیح این بازدید سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در این بازدید گزارش‌هایی از وضعیت خرید میوه و ذخیره سازی آن همچنین توزیع روزانه مرغ در میادین ارائه شد. اعداد و ارقام نشان می‌دهد میزان خرید مرغ در استان‌های کشور بیشتر از میانگین است، زیرا مردم نگرانی‌هایی در زمینه کمبود در بازار دارند.

وی افزود: البته به رغم همه تذکر‌ها و پیگیری‌های ‎کمیسیون کشاورزی، متاسفانه ‎وزارت صنعت معدن و تجارت نتوانسته در زمینه حذف دلالان و کاهش ‎قیمت میوه اقدام کند. ما همچنان پیگیری و نظارت لازم را برای تأمین میوه شب عید و حذف دلالان انجام داده و از همه ابزار‌های قانونی برای برخورد با قصورکنندگان و متخلفان استفاده می‌کنیم.

امروز نیز قرار است کمیسیون اقتصادی جلسه‌ای را تشکیل دهد که در توضیح آن محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «پیرو تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به کنترل قیمت کالا‌های اساسی در ایام عید و لزوم تصمیمات راهگشا در حوزه تنظیم بازار در این ایام، کمیسیون اقتصادی جلسه‌ای را با وزیر صنعت و معاونان وی در حوزه بازرگانی و بخش حمایت از مصرف کنندگان، رئیس اتاق بازرگانی و اتاق تعاون نشست برگزار می‌کند تا در جریان آخرین اقدامات دولت در حوزه تنظیم بازار قرار گیرد. علاوه بر آن گزارش‌های دولت در این خصوص بررسی شده تا در نهایت با توجه به تجارب گذشته در حوزه تنظیم بازار به راهکار‌هایی دست پیدا کنیم.»

او همچنین ابراز امیدواری کرد با توجه به اهمیت موضوع و مطالبه رهبر انقلاب و آحاد مردم درخصوص کنترل قیمت در بازار، جمع بندی خوبی در خصوص ارائه راهکار برای تنظیم بازار بدست آید.

پورابراهیمی در این زمینه تاکید کرد: ما آماده هستیم به دولت برای تنظیم بازار کمک کنیم. البته دولت ایرادات و اشکالاتی در حوزه تنظیم بازار دارد. مجلس تذکراتی به دولت داده تا دولت را در موضوعات حوزه اقتصادی و در چارچوب ضوابط هدایت کند.

شاید بهتر باشد مجلسی‌ها و دولتی‌ها در خلال برگزاری جلساتشان، نگاهی به قیمت کالا‌ها هم داشته باشند چه اینکه طبق آخرین گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در بهمن‌ماه به بیش از ۶۰ درصد رسیده است! علاوه بر آن برخی اقلام خوراکی کمیاب و حتی نایاب شده که صف‌های طولانی در برابر فروشگاه‌های اقلام خوراکی موید آن است.

پر واضح است که انتظار می‌رود خروجی این جلسات کاهش قیمت‌ها و یا حداقل جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت کالا‌هایی شود که مستقیم در سفره مردم تاثیر دارد نه اینکه تنها جلسه‌ای برگزار شود، اما در کف بازار همچنان گرانی با سرعت زیاد حرکت کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
قبض گاز 20 هزار تومانی هم رایگان نشده حتما قبوض 1000 تومانی البته اگر باشه رایگان شده
نیاز نیست مجلس کاری انجام دهد.فقط بر اجرای قوانین بازدارنده ی جرم اگر وجود داشته باشد نظارت کند . پارتی بازی و دوستی و رفاقت و و.....را کنار بگذارد همه چیز حل میشود.
خواهشا هیچ کاری نکنین
بزارین هر طور میخواد بشه
خودرو که به قیمت قبلش بر نگشت تازه گرون تر هم شد
بورس هم که دیدیم چی شد ، ماشین ال نود سال ۹۲ خریدیم ۱۷ میلیون الان ۳۴۰ میلیونه یعنی بیست برابر ، نتیجه مدیریت خوبتونه احتمالا
برنامه ومسولین ما خنده دار است
مملکت به این بزرگی بردار سی چهل هزار هکتار گلخانه بسازید یه بار برای همیشه امنیت غذایی تامین بشه
خروجی تورم جامعه ای سکولار خواهد بود
چنان قحطی شد به شهر دمشق
کا یاران فراموش کردند عشق
جنس یارانه ای باید فقط با کارت بانکی فروخته بشه و از طریق کد ملی کنترل بشه که هر نفر به اندازه سهمیه اش جنس بگیره. مثل سبد کالایی که چند سال پیش دولت داد. اینجوری فساد هم کمتر میشه.
کدام مجلس ؟؟؟
ما ( اکثریت ۸۵ درصدی ) به این مجلس رای ندادیم
هر تصمیمی بگیرد برای ۱۵ درصدی هاست
اقایان مجلسی جان مادرتان این شب عیدی را بی حیال بگذار قیمت ها همینطور بماند دست رویش نگذار و گرانترش نکن
بهترین روش تنظیم بازار برای شب عید صادر کردن هست و نیست مواد غذایی به کشورهای همسایه است .
مشکل اصلی کشور کمبود شغل است و کمبود قانون در مبارزه جدی با دلالی
راحت ترین راه برای پول در آوردن دلالی است .... متنظر قوانین بازدارنده و ایجاد اشتغال مفید در کشور هستیم
هیچ ...چون توان و را ندارند ...........
مجلس انقلابی تا الان نشان داده 3 برنامه داشته که کاملا کارشناسی بوده و به نتیجه رسیده است
1- دریافت دنا پلاس
2 - 220 میلیون ودیعه مسکن
3- معافیت مالیاتی هیات علی (چون بالای 80 درصد نمایندگان عضو هیات علمی هستند)
اگه قرار بود برنامه ای داشته باشه باید از قبل به فکر می افتادن نه دقیقه نود. همش سرکاریه ....
دولت و مجلس به بازار کاری نداشته باشند و دخالت بی جا نکنند، بازار خود به خود به تعادل می رسد.
مجلس برای تنظیم بازار از فعلا گران کردن اینترنت شروع کرد
طبق معمول
هییییچ
از این صف تا اون صف فرجه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل