بازدید 17204
بسته ویدیویی «تابناک»

کشف اسلحه‌های طلای پسر صدام حسین / اعترافات جذاب جیمی فرانتیانو، رئیس مافیای لس‌آنجلس و پدرخوانده واقعی / گران‌ترین نبرد جنگ‌جهانی در کشتارگاه وردن / بحران سیاسی ۱۹۹۳ در روسیه؛ توپ بستن پارلمان!

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲ 06 March 2021

کشف اسلحه‌های طلای پسر صدام حسین / اعترافات جذاب جیمی فرانتیانو، رئیس مافیای لس‌آنجلس و پدرخوانده واقعی / گران‌ترین نبرد جنگ‌جهانی در کشتارگاه وردن / بحران سیاسی 1993 در روسیه؛ توپ بستن پارلمان!

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


کشف اسلحه‌های طلای پسر صدام حسین

پس از سقوط دولت صدام حسین و تصرف بغداد توسط نیروهای آمریکایی کلکسیون سلاح‌های شخصی‌سازی شده صدام و اطرافیان او به دست نیروهای آمریکایی افتاد. این سلاح‌ها که جزو کلکسیون شخصی صدام بودند، نهایتا به نقاط مختلف دنیا رفتند و اکنون در موزه‌های مختلفی به نمایش درآمده‌اند، چند مورد از آن‌ها نیز در مرکز فرماندهی نیروهای نظامی یا اطلاعاتی مختلف به نمایش گذاشته شده‌اند. در این ویدیو لحظه کشف بخشی از این سلاح‌ها از خانه عدی صدام حسین پسر بزرگ صدام حسین را ببینید.

 


اعترافات جذاب جیمی فرانتیانو، رئیس مافیای لس‌آنجلس و پدرخوانده واقعی

جیمی فرانتیانو، یکی از اعضای ارشد مافیای ایتالیایی در آمریکا بود که پس از اینکه احساس کرد مافیا قصد دارد، او را بکشد به آن‌ها خیانت کرد و خبرچین اف‌بی‌آی شد. فرانتیانو یک پدرخوانده واقعی است که فقط شمایلی از او را در فیلم‌هایی چون پدرخوانده دیده‌ایم. اعترافات فرانتیانو، نقش مهمی در محکومیت چهره‌های مطرح مافیا داشت و یکی از منابع ارزشمند برای درک ساز و کار داخلی این سازمان مخوف و مخفی بود و بسیاری از شایعات و گمانه زنی‌ها در مورد مافیا را تایید می‌کرد. در این اعترافات که بعد‌ها در کتابی منتشر شد، او به روابط مافیا با سیاست‌مداران، درخواست ترور فیدل کاسترو از مافیا توسط سی‌آی‌ای، نفوذ مافیا در اتحادیه‌های کارگری و حتی همکاری مافیا با رژیم اسرائیل برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای خرید سلاح اشاره می‌شود. این اعترافات تکان دهنده این عضو سابق مافیا را که نهایتا در سال ۱۹۹۳ در اثر بیماری آلزایمر از دنیا رفت با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


گران‌ترین نبرد جنگ‌جهانی در کشتارگاه وردن

نبرد وردن، یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین نبرد‌های جنگ جهانی اول بود و یکی از پر هزینه‌ترین نبرد‌های تاریخ بشر به شمار می‌رود. این نبرد که ۳۰۳ روز بین نیرو‌های آلمانی و فرانسوی درگرفت، بیش از ۷۰۰ هزار نفر تلفات داشت. در این نبرد آلمانی‌ها قصد داشتند با تصرف مواضع وردن و استفاده از موقعیت استراتژیک آن در برابر حمله فرانسوی‌ها که گمان می‌کردند برای باز پسگیری آن رخ خواهد داد به آن‌ها ضربه سختی بزنند. اما فرانسه با تغییر سیاست حمله به هر قیمتی به یک استراتژی دفاعی موفق شد در این نبرد مقاومت کند و نهایتا آلمان‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کند؛ هرچند هزینه این کار بسیار بالا بود. تصاویری از این نبرد که کیفیت آن‌ها اصلاح شده است در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

 


بحران سیاسی ۱۹۹۳ در روسیه؛ توپ بستن پارلمان!

پس از فروپاشی شوروی ساختار اقتصادی روسیه یک شبه از بین رفت. این منجر به فاجعه اقتصادی و اجتماعی در روسیه شد و هزاران نفر به زیر خط فقر رفتند. بوریس یلتسین که آن زمان رئیس‌جمهور روسیه بود، برای حل مشکلات شروع به اصلاحاتی کرد که با مخالفت نمایندگان شورای عالی شوروی رو به رو شد. نمایندگان مدعی بودند که تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از رئیس‌جمهور است و برنامه استیضاح او را در سر داشتند. پس از بالا گرفتن درگیری‌های سیاسی و دو نیم شدن جامعه سر حمایت از مجلس یا دولت کار به درگیری نظامی کشید و تانک‌های زیر دست یلتسین به سمت پارلمان روسیه آتش گشودند. این درگیری‌ها منجر به مرگ صدها تن شد و نهایتا با مداخله نیروهای ضد تروریستی که زمانی زیر نظر کا گ ب فعالیت می‌کردند ماجرا به پایان رسید. بسیاری بر این باور هستند که تک تیراندازانی ناشناس با شلیک هدفمند به مردم به دنبال تشدید شرایط و ایجاد بحران بودند؛ هرچند تحقیقات بعدی موفق به کشف هویت این افراد نشد، این اتفاقات منجر به افزایش شدید اختیارات ریاست‌جمهوری برای یلتسین و کاهش شدید اختیارات پارلمان شد. بسیاری باور دارند که این تک‌تیراندازها مزدورانی بودند که یلتسین به روسیه دعوت کرده بود. تصاویر نفس‌گیر از اتفاقات مسکو در سال 93 همراه با توضیحات بیشتر را در ویدیو تابناک ببینید.

 


تظاهرات دانشجویان در اعتراض به محمدرضا شاه

در دوران پهلوی، همزمان با افزایش خفقان سیاسی داخلی، در فضای خارجی تحرکات افزایش یافت. دانشجویان ایرانی ۱۰ خرداد ۱۳۴۶ در اعتراض به سفر محمدرضا شاه پهلوی به آلمان در مونیخ تظاهرات کردند. تصاویری که می‌بینید، روایتگر این تظاهرات است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار