بازدید 10168

موضوع معافیت اعضای هیات علمی از مالیات چیست؟

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر اینکه اعضای هیات علمی صرفا از پلکانی شدن مالیات حقوق معاف هستند، گفت: قانون کسر ۱۰ درصد مالیات همچنان برقرار است.
کد خبر: ۱۰۳۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ 06 March 2021

به گزارش تابناک، دکتر محمد تقی نظرپور در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به قوانین و بخشنامه‌های موجود در خصوص مالیات بر درآمد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی اشاره کرد و افزود: از نظر مواد قانونی که به موضوع مالیات حقوق کارکنان دولت یا به طور خاص مالیات حقوق اعضای هیات علمی مربوط می‌شوند؛ می‌توان به دو قانون اشاره کرد که یکی از این قوانین ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیات علمی( آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۲۶ اسفند سال ۶۸ مجلس شورای اسلامی و دیگری ماده ۸۵ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم است.

وی ادامه داد: از زمان اجرای این دو قانون فوق تاکنون؛ حداکثر ۱۰ درصد به عنوان مالیات از حقوق اعضای هیات علمی رسمی (آموزشی و پژوهشی) کسر شده است.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به لزوم شفاف‌سازی موضوع مالیات بر درآمد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی تصریح کرد: در مباحث اخیر مطرح شده در خصوص پلکانی شدن پرداخت مالیات حقوق کارکنان دولت؛ اعضای هیات علمی و قضات صرفا از قانون پلکانی شدن مالیات معالی ۱۰ درصد مالیات از حقوق آنان کسر خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دهم اسفندماه خود مصوب کرد که اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و قضات از پرداخت مالیات معاف شدند. قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) ۱۱ اسفندماه مجلس شورای اسلامی در توضیح این مصوبه گفت: براساس قانون این افراد باید ۱۰ درصد مالیات پرداخت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۰
دیگه فایده نداره با این قیمت دلار. همموم میریم خارج. شما بچسبین به همین سلبریتیاتون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
حتما بروید اگر جایی راخ تان دادند اتفاقا ایران بهشت استاد های بی سواد است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
موفق باشید
چرا در قوانین اینقدر استثنا و تبصره گذاشته میشود.که باعث پیحیده شدن قوانین و تبعیض و نا رضایتی و ایجاد فرصت و رانت میشود.قانون باید ساده و شفاف ،جامع ومانع باشد . با گذاشتن استثنا های فراوان با دست خود قوانین را بی خاصیت و کم اهمیت کرده و حس یکدستی و یک رنگی کل جامعه را از مردم می گیرند.
چندین سال است که با سواستفاده از عناوینی مانند نخبه گان ،فرهیختگان ، فرار مغزها و ...... اکثر مسئولین دولتی و مجلسی که خود را جزو این گروهها میدانند(چون عضو هیات علمی دانشگاهها هستند) قوانین و مصوبات بسیار تبعیض آمیزی وضع کردند(از قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنا و قانون خاص خود را دارند) که باعث شده هر ساله فاصله حقوقها بیشتر و بیشتر شود اخیرا هم مجلس بجای افزایش متناسب با تورم افسارگسیخته و کمرشکن(بالای 300 درصد سال 99) حقوق اقشار کم درآمد مانند کارمندان،کارگران و بازنشستگان، مصوب کرده هم حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم با وزارت بهداشت همسان سازی شود و هم از مالیات پلکانی معاف شوند یعنی همان افزایش شدید و فوق العاده تبعیض آمیز( در قیاس با حقوق کارکنان غیر هیات علمی دانشگاهها) که در دیماه 99 برای حقوق اعضای هیات علمی وزارت بهداشت اجرا شد قراره برای وزارت علوم هم اجرا شود تازه این علاوه بر ارتقا هر ساله یک پایه حقوقشان و افزایش هر ساله حقوقها و دیگر افزایشها مانند افزایش وام مسکن به 500 میلیون و.... است این جور مصوبات ظالمانه باعث میشه عده ای که خودشان و همسرانشان هیات علمی هستند با دریافتی فوق نجومی (50 تا 70 میلیون تومان) دیگر ندانند کجا مانده که برای خودشان و بچه هاشون ملک یا زمین بخرنند یا سرمایه گذاری کنند و عده ای دیگر برای داشتن یک زندگی آبرومندانه شرمنده خانواده! همه این تبعیضها و بی عدالتی های اسفبار منجر به ناامیدی هر چه بیشتر مردم از مجلس و دولت شده و عدم مشارکت در انتخابات آتی را در پی دارد.
سلام. اگه برید که یک ملت را شاد می کنید. در ضمن، برین خارج حافظ و سعدی تدریس کنید؟ ضمنا، می خواین با اونا با زبان ایما و اشاره صحبت کنید.
واقعا یک استاد با ان سطح درآمدی بالا چطور می تواند قبول کند که برای 12 ساعت موظفی در هفته مالیات پرداخت نکند ولی کارگر و کارمند با سطح درآمدی پایین مالیان درآمد ناچیز خود را پرداخت می کند این عدالت مورد نظر مجلس بود
یک سوال حدود یک سال است مکه دانشگاه ها تعطیل شدهاند هیچ اتفاق خاصی درکشور رخ نداد حتی وضعیت رشد اقتصادی بهتر شد ولی اگر یک روز اب نباشد گاز نباشد برق نباشد بنزین نباشد مرغ نباشد حمل نقل عمومی و ... نباشد کشور چه شرایطی پیدا می کند ان وقت استادان تهدید میکنند که به خارج می روند استادی که وضعیت بد کشور را درک نمیکند و حاضر به پرداخت مالیات درامدی خود نیست برود بهتر است
چرا باید از پرداخت پلکانی مالیات معاف بشن؟خونشون رنگین تر از کارمندانه؟؟
من یک عضوهیات علمی بی سوادم ،من موندم ؛هرچی خواستین ازم مالیات بگیریدهرروزم احضارم کنیدبزنیدتدسرم چون جایی ندارم بروم؛ولی همه ی اعضای هیات علمی که متاعی بنام علم دارندرفتندوخواهندرفت...من هستم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس