بازدید 14318

چرا از ازن برای ضد عفونی استفاده می شود؟

ازن ژنراتور، دستگاهی است مشتمل بر تجهیزات مکش گاز اکسیژن (O2) و تبدیل آن به گاز ازن با فرمول O3 که وظیفه ضدعفونی، استریل کردن، تصفیه آب و فاضلاب، هوا و هر محیطی که به آن تزریق شود را از طریق شکستن بافت باکتری ها، ویروس ها، انگل ها، قارچ ها و... بر عهده دارد.
کد خبر: ۱۰۳۹۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 06 March 2021

چرا از ازن برای ضد عفونی استفاده می شود؟

گاز ازن (O3) که در اواسط قرن نوزدهم کشف شد، یک مولکول متشکل از سه اتم اکسیژن در یک ساختار ناپایدار است. هنگامی که این گاز با سیستم های شیمیایی و بیولوژیکی در تعامل است، موجب اکسید شدن مواد در این سیستم ها می شود. گاز ازن دارای خواص بی نظیری است که به دلیل نقش محافظتی در محیط زیستی زمین و تعامل آن با آلاینده های صنعتی بیشتر شناخته شده است، همچنین دارای خاصیت ضد باکتری، ضد ویروس و قارچ کش است که در تصفیه آب، کنترل بو و کاربردهای دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

این گاز با مولکول های آلی حاوی پیوندهای دو یا سه‌گانه واکنش می دهد و به دلیل داشتن این خاصیت است که از ازن به عنوان ضد عفونی کننده در برابر باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها استفاده می شود.

ازن یک اکسیدکننده و ویروس کش بسیار قوی و ماده ای موثر برای گندزدایی یا ضدعفونی نمودن آب و تصفیه فاضلاب جهت مناسب نمودن آن برای شرب و سایر مصارف مانند تصفیه آب استخرها و مصارف صنعتی می باشد. همچنین استفاده از دستگاه ازن ژنراتور یکی از موثرترین روش های غیر فعال کردن پاتوژن ها است.

میکروارگانیسم ها در مکان های مختلف می توانند باعث بروز مشکلاتی گردند و در شرایط بالینی باکتری ها می توانند شیوع بیماری های خطرناکی را ایجاد کنند. ازن می تواند به عنوان ضد عفونی کننده شیمیایی برای از بین بردن باکتری ها و ویروس ها، با غلظت کم استفاده شود. زمان تماس بسته به درجه غیرفعال سازی مورد نظر متغیر است که این زمان در نمودار زیر، کامل تر نمایش داده شده است.

چرا از ازن برای ضد عفونی استفاده می شود؟

گاز ازن در چه صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد؟

برای بسیاری از کاربردها، با کاهش 99.99٪ باکتری ها بسیار مطلوب است، ولی برای غیرفعال سازی بیشتر، محلول را به راحتی می توان با استفاده از غلظت های بالاتر و تغییر در مدت زمان تماس ازن با محلول، باکتری زدایی نمود. این نوع تصفیه در صنایع غذایی و ذخیره‌سازی مواد غذایی استفاده می شود.

به طور مثال در صنایع غذایی، هنگام ذخیره‌سازی موادی نظیر میوه و سبزیجات، مهاجرت میکروارگانیسم ها به داخل مواد غذایی ذکر شده باعث تسریع در کپک زدگی و خرابی مواد غذایی می گردد، اما با استفاده از تزریق ازن، فرآیند کپک زدن به راحتی و بدون آسیب رساندن به غذا برای چندین روز به تعویق می افتد. علاوه بر این در صنایع لبنی، جهت ضدعفونی تجهیزات، به جای استفاده از مواد شیمیایی مضر از این گاز استفاده می گردد.

بر خلاف کارخانه های تولید کننده مواد غذایی که تنها، خط تولید آن ها ضدعفونی و گندزدایی می گردد، بیمارستان ها نیاز به تمیزی بالاتری دارند و برای کاهش انتشار عوامل بیماری زا نظافت مکرر انجام می دهند. این امر معمولاً با پاک کردن مکرر سطوح با مواد ضد عفونی کننده شیمیایی انجام می شود.

اگرچه این نوع روش های سنتی موثر هستند اما تحقیقات نشان داده است که این روش ها بهینه نیستند. دلایل عدم بهینه بودن این روش ها عبارتند از: رقیق شدن نادرست مواد ضدعفونی کننده توسط افراد، بی اثر بودن این نوع مواد ضدعفونی روی برخی سطوح و... که این مسائل باعث افزایش خطر گسترش بیماری ها بین بخش های مختلف بیمارستان ها و افراد می گردد. استفاده از گاز ازن به عنوان ضدعفونی کننده قوی در این مکان ها بسیار موثر بوده و انتشار آلودگی را به حداقل می رساند.

روش های ضدعفونی نوین و مزایای آن ها

در حقیقت استفاده از روش های نوین نظیر ضدعفونی با لامپ های uv و گاز ازن که میکروارگانیسم ها را غیرفعال می کند در مقایسه با سایر روش های ضدعفونی هوا موثرتر بوده و حجم وسیعی از هوا را ضدعفونی می کنند. از این رو این روش ها در بیمارستان ها و مراکز درمانی به طور عمده استفاده می شود. فاکتور مهمی که استفاده از این روش ها را نسبت به روش های سنتی ارجح می نماید مدت زمانی است که عامل تمیز کننده می تواند باکتری ها را به طور موثر غیر فعال نماید.

سیستم های UV اغلب نیاز به مصرف انرژی زیادتر برای اطمینان از غیرفعال سازی کافی در این زمان کوتاه دارند، در حالی که ازن با مصرف انرژی کمتر به باکتری ها حمله می کند تا زمانی که به طور طبیعی تجزیه شده یا از بین برود.

از آن جایی که ازن در محل، تولید می شود نیازی به ذخیره‌سازی و مشکلات مربوط به آن وجود ندارد. علاوه بر این، پس از تصفیه هیچ پسماند شیمیایی باقی نمی ماند، زیرا ازن به طور طبیعی به اکسیژن تجزیه می شود. 

مطالعات نشان داده است که غلظت کم ازن می تواند باعث غیرفعال کردن باکتری ها و ویروس های پوشش دار از طریق واکنش با اسیدهای چرب اشباع نشده در غشای پلاسما، پروتئین های خاص و DNA گردد. با این حال برای مقابله با ویروس ها و باکتری های پایدار با استفاده از غلظت بالاتر ازن می توان آن ها را از بین برد.

چرا از ازن برای ضد عفونی استفاده می شود؟

آیا از گاز ازن می توان برای از بین بردن ویروس کرونا استفاده کرد؟

برای کلینیک ها و مراکز درمانی که در طول شب تعطیل هستند، می توان ازن را در اتاق های انتظار، راهروها و... قرار داد که زمان زیادی را برای ضدعفونی و تخریب ازن باقیمانده قبل از ورود کارکنان آن ارائه می دهد. برای اتاق های جراحی یا سایر مناطقی که نیاز به ضدعفونی بیشتر است، معمولا محلول های ضدعفونی با استفاده از غلظت بالای ازن در یک اتاق مهر و موم شده طی چند ساعت تزریق می شود. ازن برای غیرفعال کردن ویروس SARS نیز بسیار موثر است. در حقیقت، میزان غیرفعال بودن آن کمتر از 99٪ نیست. ویروس کرونای جدید SARS-CoV2 2019، یک ویروس پوشیده، مانند سایر انواع ویروس های کرونا با 80٪ شباهت، توالی ژنوم SARS-CoV 2002 را دارد و این نشان می دهد که ازن می تواند به همان اندازه بر روی ویروس کرونا نیز موثر باشد.

دستگاه ازن ژنراتور

همانطور که گفته شد گاز ازن در محل، تولید می شود. دستگاه ازن ژنراتور وسیله ای است که به کمک آن می توانید محیط را با گاز ازن تولید شده توسط این دستگاه، ضدعفونی کنید. این دستگاه با توجه به نیاز کاربر و محیط مد نظر، به انواع مختلفی مانند دستگاه ازن ساز UV Ozone Generator ،Corona Discharge و... تقسیم می شود که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. 

چرا از ازن برای ضد عفونی استفاده می شود؟

شرکت مهندسین اوژن اطلس سپهر با بکارگیری دانش روز و مهندسین متخصص آمادگی ارائه خدمات مشاوره، طراحی، تولید و فروش دستگاه ازن ساز را دارد. این شرکت تامین کننده دستگاه های ضدعفونی برای محیط های بهداشتی و تصفیه آب و فاضلاب می باشد. جهت مشاوره با کارشناسان و خرید دستگاه های ازن ژنراتور با شماره ۰۲۱۸۸۱۷۱۱۳۸ تماس حاصل فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی