بازدید 23984
آخرین تحولات خاورمیانه

بیانیه اروپایی‌ها پس از عقب‌نشینی از قطعنامه ضد ایرانی / استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عراق و سوریه / اعلام سفر لاوروف به چند کشور عربی / حمله انصارالله به پایگاه ملک خالد و آرامکو عربستان

بیانیه اروپایی‌ها پس از عقب‌نشینی از قطعنامه ضد ایرانی، استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عراق و سوریه، اعلام سفر لاوروف به چند کشور عربی، حمله انصارالله به پایگاه ملک خالد و آرامکو عربستان و درخواست اردوغان برای رفع تحریم‌های ضد ایرانی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۳۸۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰ 05 March 2021

بیانیه اروپایی‌ها پس از عقب‌نشینی از قطعنامه ضد ایرانی| استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عراق و سوریه| اعلام سفر لاوروف به چند کشور عربی| حمله انصارالله به پایگاه ملک خالد و آرامکو عربستان

بین الملل تابناک| تحولات خاورمیانه: بیانیه اروپایی‌ها پس از عقب‌نشینی از قطعنامه ضد ایرانی، استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عراق و سوریه، اعلام سفر لاوروف به چند کشور عربی، حمله انصارالله به پایگاه ملک خالد و آرامکو عربستان و درخواست اردوغان برای رفع تحریم‌های ضد ایرانی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیانیه اروپایی‌ها پس از عقب‌نشینی از قطعنامه ضد ایرانی

سه کشور اروپایی طرف «برجام» بعد از عقب‌نشینی از صدور قطعنامه انتقادی از ایران در شورای حکام آژانس اتمی، بیانیه‌ای صادر کردند.

سه کشور اروپایی در آغاز این بیانیه مدعی شده‌اند کاملاً به «برنامه جامع اقدام مشترک» متعهد هستند. تروئیکای اروپایی تأکید کرده‌اند این توافق، هنگامی که اجرا می‌شود در راستای تأمین منافع امنیتی همه طرف‌هاست.

انگلیس، فرانسه و آلمان در ادامه این بیانیه، ایران را به نقض برجام متهم کرده و گفته‌اند که از این بابت نگرانند. آنها نوشته‌اند: «همچنان از نقض ادامه‌دار تعهدات هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر به خصوص گام‌های تنش‌آمیز برداشته‌ شده از سوی این کشور از نوامبر ۲۰۲۰ نگران هستیم.»

بیانیه اروپایی‌ها پس از عقب‌نشینی از قطعنامه ضد ایرانی| استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عراق و سوریه| اعلام سفر لاوروف به چند کشور عربی| حمله انصارالله به پایگاه ملک خالد و آرامکو عربستان

در ادامه این بیانیه آمده است: «اعلانیه ایران مبنی بر اینکه دیگر اجازه اجرای ترتیبات نظارتی مرتبط با برجام را نخواهد داد و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد، جای نگرانی ویژه دارد. این اقدام اطمینان یافتن از صلح‌آمیز ماندن فعالیت‌های ایران را برای جامعه بین‌المللی دشوارتر خواهد کرد.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در پنج گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران به تازگی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

تروئیکای اروپا خاطرنشان کرده‌اند: «ایران رسماً اجرای پروتکل الحاقی و تمامی تعهدات شفافیت‌ساز ذیل برجام را متوقف کرده است. این اقدام دسترسی‌های آژانس اتمی را به طرز محسوسی کاععش می‌دهد و ممکن است توانایی تضمین ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سلب کند.»

استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عراق و سوریه

یک نشریه آمریکایی از قصد واشنگتن مبنی بر استقرار یک سامانه پدافند هوایی متحرک در سوریه و عراق خبر داد.

نشریه «فوربس» در گزارشی که روز چهارشنبه، سوم مارس منتشر شد، نوشت: احتمال می‌رود که ایالات متحده آمریکا، سیستم پدافند هوایی از نوع «Avenger» را در سوریه عراق برای مقابله با تهدیدهای پهپادی مستقر کند.

بر اساس این گزارش که ترجمه آن در «روسیا الیوم» و پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، آمده است: پیش‌بینی می‌شود که واشنگتن از این سامانه پدافندی کوتاه برد برای حمایت از نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق در مقابل تهدیدهای فزاینده هواپیماهای بدون سرنشین در سایع تشدید تنش‌ها در منطقه، استفاده کند.

بیانیه اروپایی‌ها پس از عقب‌نشینی از قطعنامه ضد ایرانی| استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عراق و سوریه| اعلام سفر لاوروف به چند کشور عربی| حمله انصارالله به پایگاه ملک خالد و آرامکو عربستان

در اواخر فوریه گذشته، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بر اساس آنها ادعا می‌شد، سامانه Avenger در حال انتقال از طریق بزرگراهی از عراق به سوریه است و احتمالا این سامانه در حال انتقال به منطقه دیرالزور در شرق سوریه بوده است.

در ادامه این گزارش آمده‌ است: «این سیستم پدافندی متحرک با پرتابگرهای موشک «FIM-92 Stinger» برای حفاظت از عابران پیاده در برابر هواپیماهایی که در ارتفاع کم پرواز می‌کنند، موشک‌های کروز، بالگرد‌ها و پهپادها طراحی شده است.»

در این گزارش با استناد به این که آمریکا در سال های اخیر، شاهد افزایش تصاعدی هواپیماهای بدون سرنشین مرگ‌بار و پیشرفته‌تر از سوی بازیگران قدرتمند غیردولتی در سوریه و عراق بوده، نوشته شده که این تهدید می‌تواند بسیار خطرناک باشد اگر نیروهای آمریکایی به سامانه‌های پدافندی متحرک کوتاه برد مجهز نباشند.

اعلام سفر لاوروف به چند کشور عربی

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور قرار است به چند کشور عربی سفر کند.

بر اساس این بیانیه وزارت خارجه روسیه، لاوروف به زودی به امارات، عربستان و قطر سفر خواهد کرد.

بیانیه اروپایی‌ها پس از عقب‌نشینی از قطعنامه ضد ایرانی| استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عراق و سوریه| اعلام سفر لاوروف به چند کشور عربی| حمله انصارالله به پایگاه ملک خالد و آرامکو عربستان

وزیر خارجه روسیه در هشتم مارس تا ۱۲ مارس (۱۸ تا ۲۲ اسفند) به کشورهای عربی مذکور سفر خواهد کرد. جزئیات بیشتری در خصوص این سفر وزیر خارجه روسیه به کشورهای عربی منتشر نشده است.

حمله انصارالله به پایگاه ملک خالد و آرامکو عربستان

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، یگان پهپادی نیروهای انصارالله یمن امروز (پنجشنبه) هدف مهمی در پایگاه «ملک خالد» در «خمیس مشیط» و آرامکو عربستان را هدف قرار داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن خاطرنشان کرد، یگان پهپادی نیروهای انصار الله یمن روز پنجشنبه، اماکن مهمی را در پایگاه «ملک خالد» در «خمیس مشیط» عربستان با استفاده از پهپاد «قاصف k۲» هدف قرار داده است و با دقت به هدف اصابت کرد.

بیانیه اروپایی‌ها پس از عقب‌نشینی از قطعنامه ضد ایرانی| استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عراق و سوریه| اعلام سفر لاوروف به چند کشور عربی| حمله انصارالله به پایگاه ملک خالد و آرامکو عربستان

یحیی سریع همچنین عنوان کرد، این عملیات در واکنش به تشدید تجاوز و تداوم محاصره یمن توسط دشمنان این کشور انجام شده است.

ائتلاف متجاوز عربی تحت امر عربستان پیشتر مدعی انهدام یک فروند پهپاد متعلق به نیروهای انصار الله یمن شده بود.

از سوی دیگر، یحیی سریع در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: یگان موشکی یمن صبح امروز (پنجشنبه) به لطف خداوند متعال، شرکت سعودی آرامکو در شهر جده را با موشک بالدار «قدس ۲» هدف قرار داد که دقیقا به هدف برخورد کرد.

وی همچنین گفت: عملیات مذکور در چارچوب پاسخ طبیعی و قانونی علیه تداوم محاصره و تجاوز علیه ملت عزیز یمن صورت گرفت.

یمن از حدود هفت سال پیش شاهد جنگ و درگیری‌ میان نیروهای جنبش انصارالله و دولت مستعفی یمن است. از مارس سال ۲۰۱۵ نیز ائتلاف متجاوز عربی تحت امر عربستان وارد مداخله نظامی در این کشور شد.

درخواست اردوغان برای زفع تحریم های ضد ایرانی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی که در چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اِکو) داشت، خواستار رفع تحریم‌های ضدایرانی شد.

وی در این باره افزود: رفع تحریم‌های یک جانبه علیه ایران و بازگشت به برجام، در تأمین ثبات منطقه دخیل است.

پیشتر در ماه میلادی فوریه نیز، وی در گفتگوی تلفنی با حسن روحانی، همتای ایرانی خود، گفته بود که دریچه فرصت بین تهران-واشنگتن جهت لغو تحریم‌ها باز است.

بیانیه اروپایی‌ها پس از عقب‌نشینی از قطعنامه ضد ایرانی| استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عراق و سوریه| اعلام سفر لاوروف به چند کشور عربی| حمله انصارالله به پایگاه ملک خالد و آرامکو عربستان

این در حالی است که امروز، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، در اظهارنظری تکراری، مدعی شد که شرط لغو برخی از تحریم‌ها، بازگشت ایران به تعهدات برجام است.

این ادعا در حالی است که ایران بارها تاکید کرد،تعلیق برخی از تعهدات برجامی در واکنش به بدعهدی آمریکا و اروپا انجام گرفته و این وظیفه دولت جو بایدن دموکرات است که با بازگشت به برجام و رفع تحریم‌های ضد ایرانی، اشتباه دولت ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای را جبران کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۱۷
«حالا ما به همه گفتیم زدیم، شمام بگین زده، آره، خوبیت نداره. واردی که!»
عراق کشور است یا رینگ بوکس قدرت ها ؟!؟!؟!؟!؟؟
اگر روسیه ، چین ، انگلیس و آمریکا در جهان نبودند هیچ جنگی نبود
تحریم ها برای مسئولان و ثروتمندان فرصت بودند
برای اکثریت مردم ایران جهنم بود
برای دوستان ایران بخاطر فروش بنجولهایشان بهشت بود
جنگ ایران با دنیا تاریخ انقضا ندارد

باید از ایران رفت

کار عاقلانه را آقازاده ها کردند که رفتند چون میدانند پدرانشان چه در سر دارند
ایکاش میدانستم از قول ما ملت چه چیزهایی به شما اروپایی ها وعده داده اند. ایکاش
برای اینکه پولهایی که در ترکیه خرج میشده کاهش یافته والا این طرفدار ایرانی ها نیست.....
روسیه همچون یک کرکس گرسنه فرصت طلب از تنش های بین ایران و اعراب و آمریکا
کمال استفاده را میبرد و هم از آخور ما میخورد
و هم از توبره اعراب منطقه خلیج فارس و سوریه
و مردم و کشور ما هم طبق معمول باید هزینه های مالی و معنوی آنرا بپردازیم و در سختی و مشقت زندگی کنیم
شما دارین یواشکی غنی سازی میکنین... آژانس هم فهمیده اونوقت انتظار دارین براتون کف بزنن؟!!!
همش هم میگین انرژی هسته ایمون صلح آمیزه...
ما که هیچی از این انرژی ندیدیم جز غنی سازی . کشوری که اینهمه ادعا داره در صلح أمیز بودن حداقل یه اتفاقی باید بیفته توو مملکتش..وقتی هیچ پیشرفتی صورت.نمیگیره پس حرف شما ادعای محصه....
خدا چی میشود یک روز رنگ ارامش را دراین منطقه ببینیم
بـــــــعـــــــله. حالا فهمیدم چرا بعضی ها (کاسبان تحریم) در داخل به شدت مخالف اروغان هستند. اردوغان خواهان برداشته شدن تحریمهای ایران است.
می خواهیم وقت کشی کنیم تا رئیس جمهوری بعدی و دلار ۱۷ هزارتومانی به کارگر ماهی دومیلیون تومان دستمزد غالب کنیم و همه بگویند به به عجب رئیس جمهور خوبی آمد و بقیه قصه را هم که تکراری است و همه می دانند ..‌‌‌‌....
درد و بلای اردوغان بخورد توی سر بن سلمان عقده ای و کینه شتری
یادمان باشد هر گاه ما دست دوستی به سوی ترکیه دراز کردیم ،هرگز دست ما را پس نزدند
و سیاست یعنی همین ....
به همراهی آمریکایی ها جنگ زرگری راه انداختن بخدا. ساده نباشین بابا. یه عمره اینا هی شل کن سفت کن میکنن، آمریکا هی سفت میکنه، اینا شل میکنن. دارن ملت رو بازی میدن. الان چون سلاح داریم و میدونن هزینه جنگیدن براشون خیلی سنگین میشه دارن این بازی رو باهامون راه میندازن که با بازی سیاسی اول خلع سلاحمون کنن، بعدش همون برنامه لیبی و عراق رو روی ما هم پیاده کنن وگرنه تو سیاست هر دوی اینها چه اروپا و چه آمریکا 2 روزی 1 سکه هستن. در تمام این مدت که مثلا آمریکا از معادله برجام خارج شده بود اروپایی ها قدمی برا ملت برنداشتن. الانم برنامشون همونه تا اینکه به هدف اصلی که نهایتا رسیدن به خلع سلاح ایرانه برسن و مساله موشکهارو حل کنن. بعدش میسپرن قضیه رو به آمریکا که حمله کنه. دل به این جماعت نبندین و حالا که همه فلاکت هارو ما کشیدیم ، لااقل بمبتونو بسازین که نگیم عمر ما تو این توافقات شما به فنا رفت و به هیچ جایی هم نرسیدیم. بسازین مثل اون پروژه پنهتن و یه روزم رسما اعلامش کنین و خلاص. ایران باید هسته ای بشه. خلاص
ما فقط یک راه داریم. اینکه با تمام توان برنامه اتمی و توانایی ساخت بمب اتمی رو گسترش بدیم حتی اگر بمب رو نسازیم. هر وقت غرب تحریمها رو در عمل برداشت میتونیم، برنامه اتمی رو در همونجا نگه داریم. اما نباید عقبگرد کنیم. به مذاکرات و لبخندهای غربیها هم نباید دلخوش کنیم.
غربیها هم 4 راه دارند: یا تحریمها رو برمیدارن، یا با ما و کل جبهه مقاومت در خاورمیانه وارد جنگ تمام عیار میشن، یا میذارن ما بمب داشته باشیم، یا سرعت رسیدن ما به بمب اتمی رو با خرابکاری یا مذاکره و فریب و حقه بازی، کند میکنن. که باید راه آخر رو تا جای ممکن برای غربیها سد کنیم.
انقدر در عراق و سوریه و یمن دخالت کنید
تا آمریکا و کشورهای منطقه که با همت شما با اسرائیل متحد شدند
به کشور حمله کنند و تمام زیر ساختهای صدساله را نابود کنند
و راحت به دوران قاجار برگردیم
و دلتان خنک شود .......
عجب کشورهای دقلی هستید ، چرا وقتی که ترامپ از برجام خارج شد بیانه صادر نکردید ؟
























































































؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر