بازدید 17194
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد

تعیین تکلیف FATF در فروردین ۱۴۰۰/ تصمیم‌گیری درباره FATF مستلزم تعیین زمان برداشته شدن تحریم‌هاست/ تکرار مدل مدیریتی گذشته در آینده اشتباه است

رضایی در ارتباط با علت تاخیر بررسی این لوایح گفت: دو مساله این را به تاخیر انداخت؛ بعد از اینکه ترامپ آمد، در سال ۹۷ آرام آرام هر ماه یک تحریم علیه ایران اعمال می‌کرد. انباشتگی تحریم‌ها مسئولین وقت و اعضای مجمع را به این نتیجه رساند که آیا زمانی که تحریم‌ها تشدید می‌شود، ما می‌توانیم همه اطلاعات را بدهیم؛ آیا باید این دو لایحه تصویب بشود یا نشود؟
کد خبر: ۱۰۳۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲ 03 March 2021

خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - نشست خبری دبیر مجمع  تشخیص مصلحت نظام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: تکلیف نهایی دو لایحه FATF در جلسات آینده در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ دکتر محسن رضایی، صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، درباره بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برداشت من این است که نظر مجمع همچنان نظر قبلی است. با این حال، باید منتظر جلسات آینده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: تکلیف نهایی دو لایحه FATF در جلسات آینده در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره لوایح مرتبط با FATF گفت: هیچ کسی از دولت و مجلس نخواسته که مجمع به FATF بپیوندد یا نپیوندد یا درباره آن تصمیم گیری کند؛ نه مجلس و نه دولت.

وی ادامه داد: در اینجا بحث دو لایحه یا دو توصیه از ۴۱ توصیه FATF مطرح است. دبیرخانه FATF، توصیه برای ایران داشته و گفتند، ایران باید ۴۱ توصیه انجام دهد که دو توصیه یکی لایحه پالرمو و یکی هم CFT در مجمع است و این دو لایحه را بررسی می‌کنیم.

رضایی در ارتباط با علت تاخیر بررسی این لوایح گفت: دو مساله این را به تاخیر انداخت؛ بعد از اینکه ترامپ آمد، در سال ۹۷ آرام آرام هر ماه یک تحریم علیه ایران اعمال می‌کرد. انباشتگی تحریم‌ها مسئولین وقت و اعضای مجمع را به این نتیجه رساند که آیا زمانی که تحریم‌ها تشدید می‌شود، ما می‌توانیم همه اطلاعات را بدهیم و آیا باید این دو لایحه تصویب بشود یا نشود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: سوال دوم برای مجمع این بود که کلمه‌ای به نام "گام بعدی" بود و گفتند اگر ۴۱ توصیه را عمل کردید، باید ببینیم گام بعدی چیست که آن را بردارید تا اینکه دبیرخانه FATF درباره عضویت ایران به تصمیم برسد.

وی افزود: یکی از آقایان وزرا گفتند که شما آن را تصویب کنید تا ما بتوانیم به FATF بپیوندیم، چون هر آن ممکن است تحریم‌ها را بردارند و ما آماده باشیم و بتوانیم تلاش کنیم. بعضی از آقایان گفتند شما تاریخی مشخص کنید که تحریم‌ها را کی برمی‌دارند. اگر فروردین ماه است، به محض اینکه تحریم‌ها را بردارند ما بحث می‌کنیم و نظر موافق می‌دهیم، ولی خود این هم ابهام دارد؛ یعنی هیچ کس به اعضای مجمع نمی‌گوید که تحریم‌ها کی برداشته می‌شود و این گام بعدی چیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ما منتظر پاسخ مستند و مکتوب دولتی‌ها هستیم تا در جلسه بعدی مجمع که احتمالاً به فروردین‌ماه می‌افتد آن را بررسی کنیم. البته ما می‌خواستیم اسفندماه به نتیجه برسیم. الان منتظر مستندات هستیم.

وی در این نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد اظهار کرد: مساله مهمی که امروز ما با آن مواجه هستیم این است که دهه پنجم انقلاب که وارد آن شده ایم کاملا متفاوت با دهه دوم و سوم انقلاب است. همه فرصت‌ها و تهدید‌های این دهه متفاوت و چیزی شبیه دهه اول انقلاب است؛ یعنی با فرصت‌ها و تهدید‌های بسیار بزرگی در این دوره مواجه هستیم.

وی ادامه داد: دو سال از این دهه گذشته است و در همین دو سال نیز می‌توانیم وضعیت را مقایسه کنیم. آینده را در این دو سال از نظر تهدیدات مشاهده کنیم؛ هرچند فرصت‌سوزی شده است، می‌توان هشت سال آینده را مشاهده کرد.

رضایی گفت: در زمینه اقتصاد، امنیت و نفوذی‌ها و همچنین در زمینه انتقال بین نسلی فرصت‌ها و تهدیدات زیادی داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مسائل بسیار مهمی داریم که باید به آن‌ها رسیدگی شود گفت: یکی از فرصت‌هایی که داریم سرمایه عظیم رسانه‌ای در داخل کشور است که هیچ یک از ۲۵ کشور منطقه، عظمت و گستردگی و توسعه رسانه‌های ایران را از صدا و سیما گرفته تا فضای مجازی، سایت‌ها و روزنامه‌ها ندارند.

وی افزود: این فرصت بسیار بزرگی است که اگر از آن استفاده نشود، دیگران به عنوان تهدید از این فضا استفاده می‌کنند. همچنین در زمینه اقتصاد و مسائل دیگر نیز فرصت‌های بزرگ و تهدیدات بزرگی داریم که در آینده با آن مواجه هستیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد: ما با چه تفکر و برنامه و مدیریتی می‌خواهیم این دهه پنجم را مدیریت کنیم؟ آیا با تفکر گذشته، مدیریت گذشته و برنامه ریزی گذشته می‌توانیم این دهه را مدیریت کرد؟ تحلیل‌ها و کار‌های کارشناسی که صورت گرفته است نشان می‌دهد که ما نیازمند یک تغییر اساسی هستیم. یعنی برای دهه پنجم تکرار دولت‌های گذشته سم مهلکی است که کشور را با خطر‌های بزرگی مواجه می‌کند. ما نمی‌توانیم دولت‌ها گذشته را در آینده تکرار کنیم.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: موضوع مهم هشت سال آینده، استقرار دولتی قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و دارای تخصص از تخصص اقتصاد گرفته تا امنیت، سیاست داخلی و سیاست خارجی است.

وی ادامه داد: دولت آینده هم باید قوی باشد و از رانت خوارها و بازیگران سیاسی نترسد و هم اینکه مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد و به گردن دیگران نیندازد. نمی‌شود یک دولتی هشت سال در رأس باشد و در هفت هشت ماه پایانی خود، بگوید معذرت می‌خواهم.

رضایی با بیان اینکه نمی‌شود دولت آینده با یک نفر و بدون برنامه شکل بگیرد، گفت: بسیاری از این افرادی که کاندیدا هستند باید در کابینه بعدی باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی دیگر از سخنان خود درباره تغییر نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح مرتبط با FATF گفت: به نظر می رسد دو سه نفر از اعضا، نظرشان مثبت شده اما اکثریت اعضا بر نظر قبلی خود هستند. موافقان این لایحه معتقدند که می توانیم حق تحفظ بگذاریم و بسیاری از موضوعات را قبول نکنیم اما مخالفان می‌گویند حق تحفظ قابل تحقق نیست.

رضایی در پاسخ به سوالی پیرامون قرار گرفتن کره شمالی در لیست سیاه FATF علی رغم قبول همه شروط FATF، گفت: این سوال در مجمع از آقای ظریف پرسیده شد. او معتقد بود پروتکلی که کره شمالی با FATF بسته با پروتکلی که ایران بسته متفاوت است. مقرر شد این موضوع در پژوهشگاه مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سیاست‌های کلی نظام گفت: در مدتی که مجمع تشکیل شده ۴۱ عنوان و حدود ۷۰۰ سیاست در تمام امورات کشور به تصویب رسیده است. این سیاست ها از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست های کلی نظام به دولت ها ابلاغ شده است؛ اما متأسفانه عملکرد دولت ها در زمینه سیاست های کلی نظام زیر ۴۰ درصد بوده و یکی از دلایل اصلی آن این است که این سیاست ها تبدیل به قانون نشده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بسیاری از این سیاست ها در حال تبدیل شدن به قانون هستند، گفت: اشکالات جدی در مسیر تبدیل شدن سیاست های کلی به قوانین وجود دارد.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بورس، گفت: ۹ موسسه که عمدتاً در بانک ها و شرکت ها فعال هستند، سهامی را که با قیمت ارزان و به‌ تدریج خریده بودند، یک مرتبه در بورس فروختند و ۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند و به مردم عادی سیلی محکمی زدند.

وی با بیان اینکه تیمی را برای بررسی این موضوع تشکیل دادیم، گفت: متخلفان بازار بورس کاملاً برای ما مشخص هستند. قوه قضائیه به دادستان دستور داده این موضوع را بررسی کند و در مجلس شورای اسلامی آقای قاضی زاده پیگیر این موضوع است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر سرمایه های مردم در بورس تبدیل به تولید می شد، ارزش سهام کاهش نمی یافت، اظهار داشت: مساله بورس قابل حل است اما از این دولت کاری برنمی آید و امیدی ندارم که این دولت بتواند بورس را به شاخص های گذشته بازگرداند.

رضایی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره نزاع قره باغ، گفت: دفاع ما از جمهوری آذربایجان شعاری نیست. ما و آذربایجان یک ملت در دو کشور هستیم. به عملکرد وزارت خارجه در این زمینه انتقاد داریم که آذربایجان را در حد یک کشور همسایه می داند، ایران شهدای زیادی داده است تا پای سزارهای روس به آذربایجان باز نشود.

وی با تأکید بر اینکه ایران در مساله آذربایجان دخالت نمی کند، خاطرنشان کرد: کمیته آتش بس در  آذربایجان تشکیل شده که روسیه و ترکیه در آن عضو هستند؛ اما  ایران در آن حضور ندارد. شرکت های اسرائیلی در مرزهای ما به دنبال بازسازی قره باغ هستند اما شرکت های  ایرانی در آنجا حضور ندارند که این موضوع ناشی از کوتاهی وزارت امور خارجه است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما خواستار آذربایجان قدرتمند و مستقل هستیم، افزود: «شیمون پرز» سالها قبل اعلام کرده بود که تنها راه کنترل ایران، آذربایجان است. نباید اسرائیل به این خواسته خود دست یابد. باید روابط ایران و آذربایجان روز به روز تقویت شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان