بازدید 21049
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

گام مهم برای پایان ماه عسل نفتی ایران/ مالیات ستانی به سلبریتی‌ها، خانه‌ها و خودرو‌های لوکس رسید/ خام فروشی بدون پرداخت مالیات ممنوع می‌شود؟

هنگامی که دولت اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس بازگرداند، مشخص شد، درآمد‌های مالیاتی در مقایسه با لایحه بودجه گذشته رشد ۲۵ هزار میلیارد تومانی داشته اند. از این روی، روز گذشته مجلس در راستای بررسی جزئیات لایحه بودجه، برخی معافیت‌های مالیاتی را لغو کرد که از آن جمله، می‌توان به معافیت مالیاتی بازیگران اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۳۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ 24 February 2021
پایان ماه عسل نفتی ایران/ مالیات‌ها راه چاره

تابناک اقتصادیدر اردیبهشت ماه سال ۹۷ بود که آمریکا رسما از برجام خارج شد و رئیس جمهور وقت این کشور وعده بازگشت تحریم‌ها را داد. تحریم‌های نفتی ایران به منظور به صفر رساندن صادرات نفت ایران از اواسط آبان ماه ۱۳۹۷ آغاز شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در ابتدا و به دلیل سخت بودن جایگزین کردن نفت سایر کشور‌ها با نفت ایران، هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران به مدت شش ماه معافیت گرفتند؛ معافیتی که در ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به پایان رسید و تمدید هم نشد تا کار دولت سخت‌تر شود. حالا تحقق هزینه‌ها حتمی بود و درآمد‌های نفتی تنها روی کاغذ می‌ماند. این امر موجب شد تا بودجه دولت با کسری شدیدی رو به رو شود.

کسری بودجه موجب شد تا دولت به دنبال راهکار‌هایی برای افزایش درآمد‌های خود بیفتد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای در مورخه ۱۷ مهر ماه سال ۱۳۹۸ گفت: سه منبع جایگزین نفت خواهد شد؛ ما از حجم قابل توجهی از یارانه‌های پنهانی که در حامل‌های انرژی وجود دارد، می‌توانیم استفاده کنیم و بخش دیگر که عمده کار ماست، مالیات‌هاست. بخش دیگر از درآمد‌های جایگزین نفت نیز از محل مولدسازی به دست می‌آید که آن نیز به تصویب رسید.

طبق این مصاحبه، مهمترین راهکار دولت برای جبران کاهش درآمد‌های نفتی، افزایش درآمد‌های مالیاتی بود؛ موضوعی که در بودجه سال آینده نیز به آن توجه ویژه‌ای شده است.

در لایحه بودجه ابتدایی که دولت به مجلس تقدیم کرده بود، میزان درآمد‌های مالیاتی را ۲۴۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود که در اصلاحیه لایحه ۲۵ هزار میلیارد تومان دیگر به درآمد‌های مالیاتی قبل اضافه شد.

چگونه درآمد‌های مالیاتی را می‌توان افزایش داد؟

سه راهکار مهم برای افزایش درآمد‌های مالیاتی وجود دارد: جلوگیری از فرار‌های مالیاتی، کاهش معافیت‌های مالیاتی و افزایش تعداد پایه‌های مالیاتی.

احسان خاندوزی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ـ که در برنامه «عیار» شبکه افق سیما حضور یافته بود ـ درباره میزان فرار مالیاتی در اقتصاد ایران گفت: بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد قطعی فرار مالیاتی در کشور است و حتی برخی تحقیقات، ارقام بیشتر را گزارش می‌دهد؛ بنابراین، بخشی از افزایش درآمد‌های مالیاتی می‌شد که از این طریق جلوگیری از فرار‌های مالیاتی جبران شود.

همچنین بخشی دیگر از افزایش درآمد‌های مالیاتی نیز می‌شد از طریق کاهش معافیت‌های مالیاتی و افزایش تعداد پایه‌های مالیاتی انجام شود که روز گذشته مجلس در این زمینه قدم‌های قابل توجه‌ای را برداشت.

پایان ماه عسل نفتی ایران/ مالیات‌ها راه چاره
 

بازیگران و سلبریتی‌ها از معافیت‌های مالیاتی کنار گذاشته شدند! / مالیات به شاخ‌های اینستاگرام هم رسید/ خانه‌ها و خودرو‌های لوکس هم در صف پرداخت مالیات

بر اساس مصوبه مجلس، بازیگرانی که سالانه بالای ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارند، باید مالیات پرداخت کنند و دیگر خبری از معافیت‌های مالیاتی نیست.

همچنین درآمد کاربران شبکه‌های اجتماعی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند، مشمول مالیات شد. در این باره محمدحسین بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت: برخی از کسب‌وکار‌ها در فضای مجازی شکل خاصی پیدا کرده و درآمد برخی از کاربران آن نجومی شده است. وی افزود: اینفلوئنسر‌هایی هستند که تبلیغات گرفته و «درآمد‌های غیرمتعارفی» از تبلیغات به‌دست می‌آورند.

مجلس همچنین معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری با درآمد بالای ۵۰۰ میلیون تومان در سال را لغو کرد.

به علاوه همه مراکز درمانی دولتی و خصوصی باید ۱۰ درصد از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی پزشکان را به عنوان علی الحساب مالیات کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

همچنین به مانند سال گذشته بر خودرو‌ها و خانه‌های لوکس نیز مالیات بسته شد. سال آینده مالکان خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان و خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان باید مالیات پرداخت کنند. در همین راستا مجلس، سازمان امور مالیاتی کشور را موظف کرد تا نسبت به تعیین ارزش خودرو‌ها حداکثر تا پایان خرداد سال ۱۴۰۰ اقدام کند و مراتب را به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

گفتنی است، سازمان امور مالیاتی به علاوه مکلف شد تا وضعیت اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۰ مشخص کند.

خام فروشی بدون پرداخت مالیات ممنوع می شود؟

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر دیروز (سه شنبه ۵ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند‌های الحاقی ۹ و ۱۰ تبصره ۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی ۹؛ درآمد حاصل از صادرات مواد معدنی فلزی- غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور مشمول مالیات می‌شود. تعریف و فهرست مواد خام و نیمه خام مذکور به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران تهیه می‌شود و ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

با تصمیم روز گذشته نمایندگان مجلس، یک گام دیگر برای حذف معافیت مالیاتی صادرات مواد خام نزدیک شده است؛ هرچند به گفته فعالان اقتصادی، ضرورت دارد در این مسیر چگونگی هزینه کرد منابع حاصل از مالیات ستانی در جهت حمایت از توسعه صادرات و صنایع با ارزش افزوده، به طور مشخص و شفاف تبیین شود.

دو نکته پایانی

اولین نکته این که در سال گذشته تصویب شد از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس مالیات اخذ شود و روی مالیات بر خانه‌های خالی نیز حساب ویژه‌ای باز شد؛ اما تاکنون هیچ گونه گزارشی درباره نحوه و میزان دریافت مالیات از خودرو‌ها و خانه‌های لوکس منتشر نشده است. همچنین وضعیت مالیات ستانی از خانه‌های خالی نیز گویا همچنان بلاتکلیف است.

دومین نکته  آنکه دولت و به خصوص شخص وزیر اقتصاد، بار‌ها وعده ارسال طرح مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس را دادند، اما این وعده عملی نشد و اجرای آن گویا دیگر به عمر این دولت قد نخواهد داد و خود مجلس باید پیگیر آن باشد. اجرای این نوع مالیات هم می‌تواند در افزایش درآمد‌های مالیاتی کمک کند و نظمی به بازار‌ها ببخشد.


 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
با این تورم و کاهش ارزش پول به زودی صاحبان همه نوع خانه و خودرو باید مالیات بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
قیمت خودروهای لوکس حتی با دلار ۲۵ هزارتومنی هم نصفش حباب هست و نصفش پول عوارض و گمرکی که دولت بابت واردات خودرو گرفته.بخصوص که الان بسیاری از این خودروها حداقل سه تا چهار سال هم از عمرشون گذشته.بنابراین نعیین قیمت واقعی خودرو به اصطلاح لوکس و در حقیقت خارجی بسیار چالش برانگیز هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
هرسال عید که برای تمییز کردن یخچال مون مجبور بودیم مرغ و گوشت و ماهی یخ زده رو برای فاسد نشدن به همسایه بسپاریم و کلی شرمنده میشدیم.به لطف مسئولین این مشکل هم حل شد.خدا میداند ماههاست داخل یخچال هامون نه از گوشت خبری است و نه چیر بدرد بخور.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
از سال 1371 شخصا از زبان ریاست جمهوری وقت شنیدم که پول نفت نباید بمردم داده شود وباید بعنوان کارهای زیر بنایی استفاده شود و اما کارهای زیر بنایی هیچوقت بصورت دقیق روشن نشد وتحریمات نیز کشور را به همین سمت هدایت نمود لذا علت خوشحالی برخی افراد از تحریمات احتمالا همین مطلب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
با دریافت مالیات سنگین از هنر پیشه هایی چون مهران مدیری و شهاب حسینی که هر شب چند میلیارد تومان درآمد دارند
و یا با بازی در یک فیلم که تنها دو ماه وقتشان را می گیرد
و میلیاردها تومان دستمزد می گیرند
و یا فوتبالیستهایی که برای نیم فصل بازی ۸ میلیارد تومان می گیرند
باید مالیات های بزرگ و منطقی اخذ گردد
البته کاسبان تحریم و اختلاس گران و رانت خوران و آقازاده ها معاف هستند !!!؟؟؟
بازاری های اصلی که با دو خط تلفن روزانه صدها و بلکه هزاران میلیارد تومان
سود میکنند را اول باید شناسایی و برخورد قانونی مالیاتی گردد
کارهای نمایشی در نزدیکی انتخابات
کلا میخوان مردم این هزینه ها رو جبران کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
چون توان گرفتن مالیات واقعی از برخی نهادها را ندارند از جیب ملت در می آورند
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
پایان ماه عسل نفتی یعنی مامردم لیاقت استفاده ازنفت خودمانرانداریم کشورهای همسایه استفاده کنندویاآنقدربماند که نفت ازرده انرژی خارج شودویازیرخاک تجربه شودودیگرکاربری درستی نداشته باشد جل الخالق
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
ساکت
کرونا است زود برو منزل
میدونید که همه دنیا مالیات از مردم میگیرن که بهشون خدمات بدن دیگه درسته ؟ میدونید دیگه نه ؟؟؟
اینجوری نیست که کسری کارهای دیگرو از جیب مردم تامین کنید !!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
می دونند اما خودشون رو زدن به اون راه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
منطورت اختلاسه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
تا حالا مالیات بر عایدی سرمایه شنیدی چی هست و چه کارهایی دارد؟
چند سال دیگه پراید هم می شود یک میلیاردو بعد تمام مردم ایران باید مالیات بدهند
اینهایی که نام بردید را ه فرار از مالیات را بلد هست وای برحال قشر پایین وکم درامد جامعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
حرف درست رو فقط تو زدی
شما مالیات رو به ریال از مردم میگیری، در حالیکه کشور به ارز خارجی نیاز داره، یک قطعه کیت الکتریکی، مواد اولیه ساخت، و بسیاری محصولات خارجی با ریال معامله نمیشه!! حالا فقط با اخذ مالیات از مردم عادی فشار اقصتادی روی اونها رو بیشتر میکنی!
در تمام دنیا از خانه ها عوارض شهرداری می گیرند هرچند ممکنه که تا دو درصد ارزش ملک هم برسه.دولت مالیات نمیگیرد ومثلا در کانادا شهرداری و آموزش وپرورش ،دریافتی از تمام املاک دارند و مردم هم میتونن ببینن که پولشون چگونه داره خرج میشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
شهرداری هم عوارض سالیانه بر حسب متراژ و محل و ارزش ملک میگیره. این یکی مالیات جدا از اونه
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
ناشناس محترم آنهاتورم سالانه ای کمترازیک درصددارندونه بیش ازصددرصددرضمن آنهادرآمدشان باهزینه هایشان هم آهنگی دارد ونه اینکه درآمدشان به ریال باشد مخارجشان بدلار ودرضمن درآنکشورها افرادی که تمکن مالی ندارند بشدت تحت حمایت دولت هستند بابیمه های کامل درمانی لطفا اگرمقایسه میکنید همه چیزراباهم مقایسه کنید ونه انتخابی
در مورد خانه ها و ماشین های لوکس و تعداد خانه های زیادی که یک مالک دارند آنقدر دست دست می کنند تا دوستان عزیز همه آنها را به قیمت خوبی تبدیل به احسنت نمایند و بعد مالیات گرفتن ها از مردم عادی شروع می شود. علی برکت الله.
در قبال این مالیات اضافه قراره درمان مجانی بشه یا
آموزش؟!
طبق قانون اساسی آموزش باید برای همه مجانی باشه, کو؟!
عادت کردین هر وقت کم آوردید بیاین سراغ مردم الان هم دارید قانونی اش میکنید!
مالیات می گیرند که حقوق نورچشمی هایی که استخدام دولت شده اند بدهند.
مشکل اقتصاد ویژه خواران و رانت خواران هستند این کارها دردی را دوا نمی کند باعث افزایش تورم و فرار سرمایه می شود
الان كه درآندهاي نفتي به حداقل رسيده، بهترين اقدام مجلس اين است كه اجازه مصرف جاري درآمدهاي نفتي را ندهد و همه آنها را در صندوق توسعه ملي ذخيره كنند تا در صورت رفع تحريمها، دوباره گرفتار وابستگي به نفت نشويم، وابستگي كه به راحتي اقتصاد كشور را به تلاطم مي كشاند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
صندوق هم خرج از ما بهترونهای داخلی و خارجی میشه
اين هم مثل بقيه وعده هاي آقايون
فقط شنونده هستيم يعني باورشون نداريم
ملتی که با حرف سلبریتی رای میدن احتمالا با رای سلیبرتی هم به این قانون معترض بشن متاسفانه مردم ما فقر سیاسی شدیدی دارند بد خوب به هیچ وجه تشخیص نمی دند
اعضای هیات علمی و قضات معاف از مالیات، درامد پزشکان ۱۰ درصد، هنرمندان تا ۲۰۰ تومن در سال معاف از مالیات
اما کارمند و کارگر بایستی مالیات پرداخت کنن!
این است مفهوم عدالت ؟!!
نمی شه که وقتی مریضی بدون پول بیمارستان راهت ندن.مدرسه بدون پول راهت ندن ویا یک مدرسه در پیت باید بری وقتی به پلیس زنگ میزنی مامور میگه خوب مواظب لوازمت باش وقتی به یک اداره مراجعه میکنی بدترین رفتار را با هات میکنن مالیات بدی که مسئولین در رفاه و مردم در عذاب باشن
مالیات باید صرف اموزش و پرورش و بهداشت رایگان بشه نه پاداش مدیران! افتاد؟
بااینهمه نعمت های خدادای که داریم که ازانها استفاده صحیح نمیکنیم ویاحیف ومیل میشوند آنوقت بایستی هرینه های دولت توسط مالیاتهای کمرشکن بردوش مردم تامین شود، خداوندبرای مانعمت زیادآفریده حتی بیشترازعربستان صعودی ودبی وقطر وامثالهم ولی ما قدرنعمتهارانداریم وبابستن مالیاتهای سنگین تمام مشاغل رابه تعطیلی میکشیم قدیمی ها
به این وضعیت میگفتندناشکری نعمتهای خداوند
مالیات ستانی از سلبریتی درست است تابناک.
یکی از بهترین کارها و مصوبات مجلس اخذ مالیات از سلبریتی های است . چرا باید عده ای به اسم هنرمند از مالیات معاف باشند ؟؟؟
واقعا از بازیگرها و سلبریتی ها مالیات نمیگرفتید قبلا؟؟ واقعا که.... درایت دولت کجا بوده واقعا؟ چاپ کن. سعی کردم مودب باشم
ای کاش موقع تبلیغات انتخاباتی هم کاندیداها بیان بگن ای مردم مشکل اقتصاد ما در اینه که مالیات بدرستی و به اندازه ی کافی از مردم گرفته نمیشه بنزین و دگر انرژی ها رو بسیار ارزون نگه داشتیم که موجب رانت و قاچاق و فساد شده ارز 4200 هم دادیم و اون هم فساد و رانت داده ای کاش یک مرد شجاع پیدا بشه و بیاد رو راست به مردم بگه که باید اینا اصلاح بشه نه اینکه موقع انتخابات میان شعار میدن ما یارانه رو زیاد میکنیم بنزین رو ارزون نگه میداریم و .......آری همش شعار پوپولیستی و اقتصاد مردم هر روز بدتر از دیروز
شیوه ی مالیات گرفتن از مشاغل در هر صنفی در ایران ظلم به کاسب و دیگر کسبهایی است که مشمول پرداخت مالیات میشوند است چون محاسبه ی مالیات ها یلخی و نظری است، حساب کتاب مشخصی برای دریافت و برگشت اضافه ی محاسبه شده ندارد، میگوید طبق فاکتور خرید جنسريال باید مالیات بدهی، در صورتی که هنوز سه چهارم جنس فروخته نشده و در انبار هست و سال هم سر رسیده؟؟؟ و اگر هم اضافه ی گرفته شده باشه، اصلا عودت داده نمیشه! این ظلم نیست؟!؟!؟!
گامهای مهم برای پایان ماه عسل نفتی!
تیتر فوق العادست فقط کم مونده جیگر ملتم در بیارین بفروشین!
ماه عسل نفتی هم اگه بود که برا ملت نبود برای یک عده بود حالا الان نمیتونین بفروشین اومدید سراغ ملت!
اینستا خودش رایگانه بعد شما بابت چی میخواید مالیات بگیرید؟؟؟
مالیات اینترنت رو که میگیرید .
مالیات در ازای خدمات مشروعیت دارد وگرنه چیزی غیر از پول زور نیست
قیمت ملک همچنان روبه افزایش است
جناب رییس اتحادیه املاک کشور یک ماه پیش پیشبینی فرموده بودندکه تاسه سال اینده بازار مسکن «ارام» خواهد بود !!!!؟؟؟؟؟؟
ایشان همین پیشبینی را اسفنددوسال پیش هم کرده بودندوامثال من بااعتمادبه حرفهای این اقا ملکمان رامفت ازدست دادیم وقیمت همان ملک الان ۳-۴ برابر شده !!!
پروردگارا به تو پناه میبریم.

چرا کارگر با حقوق 3 میلیونی که در سال میشه 36 میلیون و هر حقوق بگیری باید مالیات بدهد ، انهم سر ماه ازش کم میشه نه با یکسال مهلت و بعدش کلی تخفیف ، ولی سلبریتی بالای 200 میلیون باید مالیات بده ! پس شما خط فقر رو برا اینا 16.5 میلیون حساب کردین .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل