بازدید 4079

کرمان در آستانه غرق شدن در کویر+تصاویر

کد خبر: ۱۰۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۵ 11 June 2010
علیرغم پیگیریهای رسانه ای و هشدارهای مسئولان و کارشناسان طرح فاضلاب شهر کرمان به دلیل کمبود اعتبار با کندی پیش می رود و شهر کویری کرمان هر لحظه به خطر غرق شدن در کویر نزدیک تر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، به گفته اکثر کارشناسان شهری و زمین شناسی کرمان افزایش سطح آبهای زیر زمینی کرمان به یکی از مهمترین مشکلات شهر کرمان تبدیل شده است، این درحالی است که فرماندار سابق کرمان در اظهار نظری این پدیده را بمب خفته کرمان می نامد که هر لحظه امکان منفجر شدنش می رود.

علی انجم شعاع آبان ماه سال گذشته در گفتگویی با خبرنگار مهر اینگونه مطرح کرده بود که هر ثانیه دو متر مکعب آب به حجم آبهای زیر زمینی کرمان افزوده می شود.

کرمان درحال غرق شدن

اگر از آن زمان تاکنون با توجه به احتساب زمان از دست رفته میزان ورودی آب به زیر سطح شهر کرمان را حساب کنیم به عددی غیر قابل تصور می رسیم اما به رغم اینکه بارها نسبت به خطری که شهر کرمان را به عنوان یکی از پر جمعیت ترین شهرهای کشور تهدید می کند هشدار داده شده است و رسانه های مختلف به ویژه خبرگزاری مهر نسبت به کنترل این امر هشدار داده اند، هنوز تدبیری برای این موضوع نشده است.

افزایش سطح آبهای زیر زمینی علاوه به نم زدگی بسیاری از خانه ها در بافت قدیم شهر کرمان و بلوار جمهوری اسلامی بسیاری از ساختمانهای منحصر بفرد تاریخی کرمان را نیز در معرض خطر نابودی قرار داده است.

نم زدگی خانه ها در بافت قدیم در شهر زلزله خیز کرمان درحالی روی داده است که این خانه ها از عمری بالای 40 سال برخوردارند و عملا عمر مفید این ساختمانها با توجه به مصالح زمان ساخت آنها به اتمام رسیده است و خود در صورت بروز زمین لرزه درحالت عادی نیز خطرآفرین هستند.

مسئولان وزارت نیرو پاسخگو باشد / لزوم تامین اعتبار ملی طرح فاضلاب

درحالی که هر روز بر میزان خسارات بالا آمدن سطح آبهای زیر زمینی در شهر کرمان افزوده می شود و خانه های بیشتری درمعرض نم زدگی قرار می گرند و ابنیه تاریخی بیشتری نیز دچار خسارت می شوند مسئولان وزرات نیرو بایدبا توجه و حساسیت بیشتری تامین بودجه فاضلاب شهری کرمان را دنبال کنند و در کنار ان درخصوص عدم تامین اعتبار طرح نیز پاسخگو باشند.

در این میان شاید عدم توجیه وزارت نیرو درخصوص خطر آفرینی آبهای زیر زمینی کرمان عامل موثر باشد که در این خصوص مسئولان استانی نیز باید تلاش بیشتری انجام دهند.

سطح آب به سه متری سطح زمین رسیده است

شهردار کرمان نیز در اظهار نظری نسبت به افزایش سطح آبها هشدار داده است و خواستار تکمیل طرح فاضلاب کرمان به عنوان تنها راه حل اساسی این مشکل است.

ابوالقاسم سیف الهی افزود: این طرح به دلیل کمبود بودجه با کندی مواجه است و امیدواریم مسئولان بخصوص در سطح ملی در خصوص اختصاص بودجه به طرح فاضلاب کرمان اقدام کنند.

وی افزود: درصورت حل مشکل بودجه، شهرداری کرمان با تمام پتانسیل خود در زمینه همکاری برای تکمیل طرح تلاش می کند.

شهردار کرمان گفت: سطح آب در برخی مکانهای شهر به سه متر رسیده است.

حفر چاه طرحی کوتاه مدت است

وی با اشاره به اجرای طرح حفر چاههای آب و خروج فاضلاب و انتقال به سایر نقاط گفت: این طرحها در کوتاه مدت جوابگو هستند درحالیکه راه اساسی حل مشکل تنها تکمیل فاضلاب شهری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر کرمان نیز با اشاره به کمبود اعتبار طرح فاضلاب شهری کرمان گفت: سرعت اجرای طرح فاضلاب کرمان به میزان اعتبار اختصاص یافته بستگی دارد.

زمان در دست ما نیست چون بودجه نداریم

محمد تربتی افزود: درحقیقت زمان در دست ما نیست چون اعتبار مورد نیاز در دسترس نیست اما مطابق با اعتبار تزریق شده به بودجه طرح با سرعت پیش می رود.

وی گفت: افزایش بودجه این طرح در مصوبات دور اول و دوم سفر مطرح شد اما علیرغم مصوبات افزایش اعتبار جزئی بود و شاهد افزایش قابل توجه اعتبار نبودیم.

وی درخصوص مصوبات دور سوم سفر گفت: هنوز مصوبات سفر دور سوم کاملا مشخص نشده اند اما امیدواریم در این مصوبات مشکل اعتبار طرح فاضلاب کرمان برطرف شود.

تربتی همچنین از نصب شش هزار و 600 مورد انشعاب فاضلاب شهری در کرمان خبرداد و گفت: تاکنون 220 کیلومتر از هزار و 300 کیلومتر شبکه فاضلاب کرمان لوله گذاری شده است

وی گفت: این طرح در برخی از خیابانهای کرمان درحال انجام است و برای حل مشکل اعتبار تقاضای افزایش اعتبار در سال جاری از طریق اوراق مشارکت کرده ایم که در صورت موافقت 20 میلیارد تومان اعتبار تامین می شود که این بودجه برای تکمیل فاضلاب بلوار جمهوری کرمان هزینه می شود که 60 درصد کل شبکه فاضلاب را تشکیل می دهد و اعتبار مورد نیاز برای انجام فاضلاب تنها در همین قسمت شهر 100 میلیارد تومان است.

کندی انجام طرح فاضلاب شهر کرمان و ورود حجم انبوه آب به زیر سطح شهر کرمان موجب از دست رفتن زمان و افزایش آبهای زیر سطحی می شود و در این میان اقدام موثری در خصوص افزایش اعتبار فاضلاب شهری کرمان نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
والله مردم ساکن در هر شهری بیش از 80 درصد بودجه فاضلاب خودشان باید بدهند مثل ما مرذم محروم بندر عباس با وجود آنکه استانمان هم نفت و گاز و انواع مناطق و دریا وبزرگترین بندرگاه واسکلاه وگمرکات دارا میباشد معذالک 20 سال است فاصلاب شهرمان با هزینه مردم کم بضاعت شروع و90درصد مشترکین هم وصل شده اند چون وضع بنادر بزرگ اسفناکتر از کرمان میباشد.....
پروژه فاضلاب شهر یزد پس از سال ها همچنان نا تمام باقی مانده که باید چاره اندیشی کرد این شهر به لحاظ بافت تاریخی بیش از کرمان در معرض خطر است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار