بازدید 7688

اخذ عوارض از املاک بلا استفاده شهری

کد خبر: ۱۰۳۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۶ 11 June 2010
طرح اخذ عوارض از املاک و اراضی بلااستفاده شهری در جلسه شورای عالی استان‌ها به تصویب رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بر اساس این طرح، زمین‌هایی که در محدوده داخل شهرها قرار دارند و یک سال در آنها هیچ گونه ساخت و سازی صورت نگیرد، مشمول اخذ عوارض 5 و نیم درصدی بر اساس قیمت منطقه‌ای آن ملک خواهد شد.

بر اساس یکی دیگر از مفاد این مصوبه، واحد های متروکه و یا ساخته شده با کاربری مسکونی، تجاری و یا اداری که یک سال بدون استفاده باشد، نیز مشمول اخذ عوارض 5 و نیم درصدی قیمت منطقه ای آن ملک خواهد شد.

پیش از این، این دسته از املاک و اراضی، فقط یک و نیم درصد عوارض پرداخت می‌کردند.

بر اساس یکی دیگر از مفاد این طرح، اخذ عوارض 5 و نیم درصدی از املاک و اراضی بلا استفاده شهرهای فاقد طرح جامع، تا تهیه طرح جامع ممنوع است.

مصوبه امروز شورای عالی استان‌ها، برای تصویب و اجرا به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها در حاشیه جلسه امروز این شورا گفت: طرح قانون اخذ عوارض از املاک و اراضی بلا استفاده شهری، موجب افزایش ساخت و ساز و همچنین ساماندهی منظر شهری خواهد شد.

مهدی چمران افزود: بسیاری از زمین ها و املاک ساخته شده و بلا استفاده شهری، محلی برای ریختن زباله و همچنین تجمع معتادان و بروز ناهنجاری های اجتماعی شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه به نقش مهم شوراهای شهر و روستا اشاره کرد و گفت: شورای عالی استانها، وظیفه مشورتی و نظارتی نیز دارد که باید در این زمینه، شوراها فعال تر از گذشته باشند.

چمران افزود: اگر در شوراها، تخلفی یا مشکلی پیش آید، خود اعضای شوراها باید پیشقدم شوند و آن مشکل را برطرف کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: همبستگی شوراها، نقش مهم و موثری در رفع مسایل مهم شهری و روستایی دارد.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
هر دم از این باغ بری میرسد
اتفاقا بدلیل زود فروش نرفتن خانه ها بدلیل رکود نه تنها باعث رونق ساخت و ساز نمی شود بلکه بدلیل گرفتن عوارض بیشتر و سود کمتر و تنگنای زمانی تمایل به ساخت و ساز کمتر هم می شود. متاسفانه هر نهادی فقط به فکر بالا بردن درآمد خود هست این قانون قبلا در چهل و پنجمين جلسه مورخ 12 بهمن 1382 شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر تعيين عوارض 20% سالانه از اراضي و املاک بلااستفاده و خالي و متروکه تصویب شده بود که بدلیل شکایت به دیوان عدالت اداری رد شده بود و در دیوان عدالت اداری بیان شد که اخذ عوارض از جايي است که کسي سودي مي برد و درآمدي کسب مي کند و از درآمدي که براي اين فرد ايجاد شده درصدي را هم بايد براي صرف هزينه خدمات شهري به شهرداري بپردازد و در غیر اینصورت جایز نیست.
خیلی از این املاک بدلایل خاصی بطور موقت خالی هستند و کسی حاضر نیست زمینی یا ساختمانی بلا استفاده قرار دهد بعضی از مالکین این ساختمانها با هم اختلاف دارند و این اختلاف در دادگاه مطرح هست بعضی ها بدلیل مسائل تعیین وراثت و انجام امور آن و اختلاف وراث خالی میباشد بعضی ها بدلیل صدمه زدن همسایه بدلیل نوسازی و شکایت در دادگاه بدلیل کوتاهی شهرداری ها ناچار شده اند تا زمانی که از سوی کارشناس دادگاه کارشناسی شود به همان حالت بماند اگر این قانون که در کل اشکال دارد بدون در نظر گرفتن این شرایط و موارد دیگر تصویب شود نوعی بی عدالتی هست که بهتر هست نمایندگان محترم بخوبی از تمام جنبه ها به آن نگاه کنند و تنها مسئله افزایش درآمد یک ارگان به هر قیمت نباشد.
این مصوبه جلو بورس بازی زمین را خواهد گرفت و موجبات خرید اراضی را وسیله مصرف کنندگان واقعی فراهم خواهد نمود و از گسترش شهرها و رها شدن اراضی در مناطق مسکونی شهرها خواهد کاست و امکان خدمت رسانی به ساکنین به جهت بافت متعادل وعدم پراکنندگی جمعیت آسان تر خواهد شد
یه کارگر باید 10 سال کار کنه تا یه قطعه زمین بخره . حالا اون کارگر باید 10 سال کار کنه تا بتون تازه شروع به ساخت کنه
با سلام
از کجا بیاوریم بسازیم
برای گرفتن وام باید پول بخابانیم
یعنی این کار که به زمین عوارض وارد شود به پیشرفت ساخت و ساز کمک می کند.
اگر این پول را از مردم بگیرید آنها از خریدار بعدی می گیرند. بابا درد مردم را ینجوری بیشتر نکنید.
یتیمی که از پدرش یک تکه زمین به ارث برده از کجا بیاورد بسازد آخر چه کسی مسئول این تصمیمات نادرست است؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر