بازدید 17081
پیمانه اقتصادی

عضو هیات رئیسه مجلس: دلار جهانگیری حذف خواهد شد / پیش بینی یک کارشناس از روند معاملات بورس در اسفند / ضرر صد‌ها میلیارد دلاری اقتصاد آمریکا از جدا شدن از چین / نرخ تورم به روایت مرکز آمار

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روسیه به دنبال ارز دیجیتالی، طلا به کمترین رقم ۷ ماه گذشته رسید، کاهش قیمت طلا و سکه در پی سقوط طلای جهانی، استمرار رشد ۳۰ درصدی صادرات طلای سرخ و تامین ۲۰ درصد موز مصرفی کشور توسط کشاورزان ایرانی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۳۵۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 20 February 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون روسیه به دنبال ارز دیجیتالی، طلا به کمترین رقم ۷ ماه گذشته رسید، کاهش قیمت طلا و سکه در پی سقوط طلای جهانی، استمرار رشد ۳۰ درصدی صادرات طلای سرخ و تامین ۲۰ درصد موز مصرفی کشور توسط کشاورزان ایرانی را در بر دارد.

عضو هیات رئیسه مجلس: دلار جهانگیری حذف خواهد شد

سیدمحسن دهنوی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس در توئیتی به موضوع حذف تدریجی دلار ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و نوشت؛


‏۱. بر خلاف تهمت‌هایی که به مجلس زدند،در ماجرای بودجه سال ۱۴۰۰ پیروزی بزرگی رخ داد.
علی‌رغم مخالفت دولت و سلطان‌های واردات،با حذف تدریجی دلار ۴۲۰۰ تومانی و ضابطه‌مندی آن،نفس‌های ‎طبقه جهانگیری از پایان امسال به شماره می‌افتد.

۲. در سال بعدی و با یک شیب معقول، دلار جهانگیری حذف خواهد شد.

لذا کل مبلغ ارز یارانه‌ای حداکثر ۸ میلیارد دلار است که صرفا به دارو، تجهیزات پزشکی، ذرت، کنجاله سویا،دانه‌های روغنی، جو و گندم تخصیص خواهد یافت و به طور فعالانه بر توزیع آن نظارت می‌کنیم تا اتفاقات تلخ گذشته تکرار نشود./خانه ملت

روسیه به دنبال ارز دیجیتالی

راشاتودی: بانک مرکزی روسیه پس از مشورت با بانک‌های این کشور در خصوص راه اندازی ارز رسمی دیجتال روسی اعلام کرد تا تابستان جزییات بیشتری را در خصوص ایده اولیه این ارز اعلام خواهد کرد. الویرا نابلیولینا، مدیر بانک مرکزی روسیه با اشاره به دریافت بازخورد و نظرات بانک‌های روسی در خصوص روبل دیجیتالی از ماه اکتبر سال گذشته تاکنون گفت، روبل دیجیتالی به معنی شکل تازه‌ای از پول ملی خواهد بود. به گفته خانم نابلیولینا بیشتر بانک‌ها از ارز دیجیتالی دو مرحله‌ای حمایت می‌کنند یعنی ارزی که کیف پول آن توسط بانک مرکزی ایجاد و خود این نهاد هم وظیفه نظارت بر عملیات‌ انتقال وجه را بر عهده خواهد داشت. رییس بانک مرکزی روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در آغاز تابستان جزییات بیشتری از ساز و کار روبل دیجیتالی برای مردم و مشتریان تشریح خواهد شد، گام بعدی در راه اندازی روبل دیجیتالی را شروع عملیات آزمایشی این ارز در بستیر مخصوص دانست. ارز جدید همچنین برای تطاب با نظام بانکی نیاز قانون گذاری در این حوزه خواهد داشت.

طلا به کمترین رقم هفت ماه گذشته رسید

قیمت طلا در معاملات دیروز به کمترین رقم در هفت ماه گذشته رسید، زیرا سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا افزایش یافت و سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در طلا دور کرد. هر اونس طلا با ۳.۲۹ دلار کاهش ۱۷۷۲.۳۸ دلار فروخته شد. طلا هفتمین جلسه متوالی کاهشی را رقم زد که از نوامبر ۲۰۱۸ تاکنون دیده نشده است. این فلز گران‌بها در ساعات اولیه معاملات، به کمترین رقم از دوم جولای برابر با ۱۷۵۹.۲۹ دلار رسید و تاکنون در این هفته بیش از ۲.۷ درصد ارزش خود را از دست داد. اوله هانسن، تحلیلگر ساکسو بانک گفت: «تا زمانی که سود اوراق قرضه بالاتر رود، بازار برای یافتن جای پا با چالش مواجه است.» شاخص درآمد خزانه داری آمریکا همچنان در نزدیکی بالاترین رقم یک سال گذشته که در اوایل این هفته رقم خورد، باقی مانده و سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا طلا را کنار بگذارند. افزایش غیرمنتظره در رقم بیکاری آمریکا که امید به بهبود اقتصاد آمریکا را تضعیف کرد، نتوانست باعث جذابیت طلا شود. اما تحلیلگران می‌گویند، طلا امسال همچنان از سیاست پولی انبساطی و نرخ واقعی بهره پایین منفتع خواهد برد.

کاهش قیمت طلا و سکه در پی سقوط طلای جهانی

طبق اعلام یک عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، همزمان با سقوط ۵۰ دلاری بهای جهانی طلا طی هفته‌ای که گذشت، قیمت سکه و طلا نیز در این مدت با کاهش مواجه شد، به گونه ای که هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۳ هزار تومان و سکه نیز ۳۰۰ هزار تومان افت قیمت داشته‌اند؛ این در حالی است با توجه به نزدیک شدن به سال جدید، تقاضا کمی در بازار بیشتر شده و نسبت به دو هفته گذشته و پیش از آن حباب سکه کمی بزرگتر شده و در محدوده ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قرار گرفته است. /ایسنا

پیش بینی یک کارشناس از روند معاملات بورس در اسفند

عمیدی کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط حاکم در بازارهای موازی و تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان پیش بینی می شود که کف شاخص بورس و قیمت سهام در همین محدوده ها بماند و دیگر شاهد افت بیشتر در قیمت ها و شاخص کل نباشیم.

وی روند معاملات بورس در ماه اسفند را پیش بینی کرد و افزود: بر اساس پیش بینی های انجام شده به نظر می رسد معاملات بورس، ماه آخر سال را با رشد و بازدهی معقولی به پایان برساند. تغییرات در قوانین حجم مبنا و دستورالعمل بازارگردانی از دیگر مواردی است که در دستور کار شورای عالی بورس و رییس سازمان بورس قرار گرفته است که امیدواریم هر چه زودتر این موضوع جهت بهبود روند بازار به جمع بندی نهایی برسد تا بتوان شاهد تاثیر مثبت آن در بازار باشیم. طرح برخی مسائل در سیاست خارجی، برای سوداگران و نوسان گیران معنای مناسبی نداشت و با تشکیل صف های فروش در نمادهای بانکی، فلزی و معدنی بدون توجه به آثار مثبت گزارش شرکت ها و عملکرد مثبت آنها اقدام به عرضه و نقد شدن سهام خود کردند.

استمرار رشد ۳۰ درصدی صادرات طلای سرخ

میری نایب رئیس شورای ملی زعفران از ثبات قیمت طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلو زعفران دسته ۷ میلیون تا ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، زعفران سرگل ۸ میلیون و ۵۰۰ تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران نگین ۱۱ میلیون تا ۱۴ میلیون تومان است. وی قیمت هر مثقال زعفران را ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان اعلام کرد. میری با اشاره به اینکه نرخ فعلی زعفران جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، افزود: با افزایش صادرات انتظار می‌رود که قیمت زعفران به نرخ منطقی برسد. نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه بازار داخلی زعفران در رکود به سر می‌برد، بیان کرد: با گسترش ویروس منحوس کرونا و تعطیلی مراسم و مناسبت‌های مختلف، میزان‌ تقاضا برای خرید زعفران کاهش یافته است. وی از رشد ۳۰ درصدی صادرات طلای سرخ در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: گمرک از آذر ماه به بعد آماری اعلام نکرده، هر چند برآورد ما این است که رشد ۳۰ درصدی صادرات حفظ شود. /باشگاه خبرنگاران جوان

ضرر صد‌ها میلیارد دلاری اقتصاد آمریکا از جدا شدن از چین

رویترز: اتاق بازرگانی آمریکا در جدیدترین مطالعات خود اعلام کرد: اگر سرمایه‌گذاری در چین نصف شود یا دو کشور تعرفه‌های بیشتری علیه یکدیگر اعمال کنند، شرکت‌های آمریکایی و به طور کلی اقتصاد این کشور می‌تواند صد‌ها میلیارد دلار متضرر شوند. این گروه تجاری اعلام کرد، اگر سرمایه گذاران آمریکایی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) را در چین به نصف کاهش دهند، سود سالانه سرمایه آن‌ها می‌تواند تا ۲۵ میلیارد دلار کاهش یابد.

بر اساس گزارشی که هزینه‌های احتمالی جداسازی این دو اقتصاد بزرگ از یکدیگر را بررسی می‌کند، کاهش سرمایه‌گذاری آمریکا در چین به نفع رقبای آمریکاست و در عین حال، تولید ناخالص داخلی آمریکا ضرر بی سابقه ۵۰۰ میلیارد دلاری را شاهد خواهد بود. اتاق بازرگانی آمریکا اعلام کرد: «جدا کردن این دو اقتصاد بزرگ از یکدیگر بسیار پرهزینه خواهد بود. با این حال، این مطالعات نشان می‌دهد که جداسازی کامل و همه جانبه دیگر غیرقابل تصور است.»

نرخ تورم به روایت مرکز آمار

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن سال گذشته به عدد ۴۸.۲ درصد رسیده است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه بهمن ماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به ۳۴،۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۲،۰ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۳۴،۱ درصد و ۳۵.۰ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ۱،۹ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۲.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

تامین ۲۰ درصد موز مصرفی کشور توسط کشاورزان ایرانی

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته (۱۳۹۸) حدود ۹۲ هزار و ۹۴۷ تن موز در سطح چهار هزارو ۸۳۸ هکتار تولید و به بازار عرضه شد که حدود ۲۰ درصد نیاز کشور را از داخل تامین کرد. محمد مهدی برومندی در گفت و گو  با ایرنا درباره وضعیت تولید موز در ایران افزود: نیاز سالانه کشور به محصول موز در حدود ۵۵۰ هزار تن است که ۴۵۰ هزارتن آن از محل واردات و نزدیک ۱۰۰ هزار تن از محل تولید داخل تامین می‌شود. معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان واردات موز در سال ۹۸، حدود ۴۵۷ هزارو ۲۲۵ تن به ارزش ۳۰۸ میلیون دلار بوده است. وی تصریح کرد: اکنون موز در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب استان کرمان، فارس و بوشهر در فضای باز، فضاهای کنترل شده و سایبان ها تولید می شود اما ۹۹.۸ درصد تولید مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
فقط شعار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
دولت بعد منتظر سرزمین سوخته واقعی باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
دلار ۴۲۰۰ مرکز فساد است و بهم ریختگی اقتصاد هم به همین دلیل است با حذف آن باید به دهک های پایین یارانه داده شود
سلام بر بیت کوین
بورس بای بای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
پيش بسوي سكته اي ديگر!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
باتلاق جدید بیتکوین
حامد الوفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
بیت کوئین دیگر حامی چون دولت ندارد و ریزش آن پنج درصدی نیست.
دامنه نوسان روزانه بورس را به منهای ۲ درصد رساندند تا سرعت سقوط انرا راکندکنند
اگر این محدودیت دامنه نوسان نبود شاخص کل الان زیر ۵۰۰ هزارواحدبود
بجای حل مشکل صورت مساله راپاک کردند
هیچ کجای دنیا چنین محدودیت هایی دربورس ( دستکاریهایی) اعمال نمیشود
اینگونه اقدامات فقط میزان بی اعتمادی به بورس رابیشترمیکند
خروج سرمایه ها از بورس با قصد سرمایه گذاری در بیت کوین شدت یافته وبخواعید یانخواهید شاخص کل بزودی به زیر یک میلیون واحد سقوط خواهدکرد
رسالت نمایندگان محترم مجلس باید درجهت رفاه وآسایش مردم باشددرکشورما متاسفانه اکثراً
تلاش درجهت گرانترکردن ضروریات مردم است درجائیکه تلاش میکنندارز۴۲۰۰ تومانی راکه میتواندحداقل جهت تهیه مایحتاجی همچون واردات دارووبخصوص داروهای حیاتی یاارزاق عمومی همچون گوشت وامثالهم مصرف میشودراحذف وبجای آن ارز۱۱۵۰۰ تومانی ویا۱۷۵۰۰ تومانی راجایگزین کند واقلام یادشده راکمیاب یابشدت گران کنند به بهانه اینکه این ارزرانت ایجاد میکندآیا ازفردا ارزگرانتررانت تولیدنمیکند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
یعنی الان دارو به قیمت دلار۴۲۰۰ به دست مردم میرسه دلار ۴۲۰۰ سفره ای شده برای عده ای خاص که اجازه حذف آن را نمیدهند
خدا می‌دونه بازم چه خوابی برای جیب ملت کردند
چین، امریکای جهانخوار را درسته بلعید. با ایران چه می کند؟
الان همه کالاهایی که قرار بوده با ارز 4200 تومانی به دست مردم برسد تقریبا با ارز بیش از 20 هزار تومان به دست مردم می رسد و در این میان فقط نورچشمی هایی که ارز 4200 تومانی می گیرند در سال بیش از 150 هزار میلیارد تومان بدون هیچ زحمتی به جیب می زنند. تا وقتی ارز چند نرخی وجود دارد فساد و بی سرو سامانی هم هست و نه تولید کننده واقعی و نه مصرف کننده تکلیف خو درا می دانند و هر هر دو متضرر می شوند فقط نفعش به جیب عده ای محدود دلال و نورچشمی می رود. حتی دلار 50 هزار تومانی با ثبات برای اقتصاد بهتر از این وضعیت چند نرخی است.
منابع مصارف ارز 4200تومانی برای جلو گیری از سواستفاده احتیاج به نظارت چند لایه دارد که مسولین ما با این مماشاتی که در وزارتخانه های صمت وجهادکشاور زی با آن مواجه هستیم غیر ممکن است ،از یکطرف برواردات اقلام باارز جهانگیری نظارت ندارند ازطرف دیگر با ترفندهای مختلف این کالاها بدست دلالان می افتند پسر از بازار آزاد درمی اورد ،درصورا اختصاص ارز جهانگیری برای کالاهای ضروری اعم ازدارو وارزاق ضروری باید ریشه آن در بازار آزاد خشکانده شود .ومجازات سنگین برای سواستفاده کنندگان از این ارز درنظر گرفته شود .ومسولین واتحادیه های متخلف را به اشد مجازات برسانند .
ما که به چین وصل هستیم چقدر سود برده ایم کشور دوست چین پول نفت ما راهم نمیدهد
حضرات چون میدونستند روند نزولی بورس تداوم خواهدیافت وشدیدترهم خواهدشد دامنه نوسان روزانه اش را دستکاری کردند تا شیب سقوطش را کند کنند
دولت در بورس باشعارهای بهترین مکان سرمایه گذاری بورس هست تصمیم به کنترل نقدینگی گرفت و نقدینگی را سوزاند و الان هم سکوت کرده.
سهم 5000 تومنی شده900 تومن! بفرمایید شاخص باید الان چند باشه
وحتی اگر 200درصد سهم رشد کنه بازم سهامدار نصف سرمایه اش رفته
نه تنها بورس بلکه افق سرمايه گذاري با اين عدم اعتمادی که دولت برای مردم به وجود آورد براي هميشه مرد. با توجه تجربه چند دهه کاملا خيلي ها به اين رسيدند که کشور جايي براي کار و توليد نيست. سياستهاي دولت عليه بورس سبب گرايش شديد به خروج ارز با هدف سرمايه گذاري در رمز ارزها شده است ...
حیفه حذف نکنید. هنوز جیب آقزاده ها پر نشده
چین کمونیست هم دشمن دین است هم انسانیت و آزادی کسانی که هم میگن غرب گرا آره من غرب گرام تو دنیایی که بی طرفی حرامه من طرفدار ژاپن و غرب هستم
بازار موز هرگز به دست مردم نخواهد افتاد، واردات موز سود هنگفتی دارد که به این سادگی، از ما بهترون آن را رها نخواهند کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار