بازدید 20979

اهداف سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در وقت‌های اضافی برجام!

تحولات پیرامون برجام وارد شرایط جدید و حساسی شده و در آستانه ضرب الاجل ۵ اسفند ایران، تحرکات و تلاش‌های طرفین برای تحمیل خواسته‌ها و ترجیحات خود دو چندان شده است. در همین راستا، شنبه دوم اسفند ماه قرار است «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بنا به درخواست خودش به تهران بیاید.
کد خبر: ۱۰۳۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳ 19 February 2021

اهداف سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در وقت های اضافی برجام!

بین الملل تابناک: تحولات پیرامون برجام وارد شرایط جدید و حساسی شده و در آستانه ضرب الاجل ۵ اسفند ایران، تحرکات و تلاش‌های طرفین برای تحمیل خواسته‌ها و ترجیحات خود دو چندان شده است.

در همین راستا، شنبه دوم اسفند ماه قرار است «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بنا به درخواست خودش به تهران بیاید. این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت ایران بر اساس اجرای بند ششم مصوبه اخیر مجلس «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» پنجم اسفند ماه نظارت‌های فراتر از پادمان، از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف خواهد کرد.

پس از آنکه نماینده ایران در آژانس نامه ایران برای اجرای مصوبه مجلس را به اطلاع آژانس رساند و «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعضای این نهاد بین‌المللی را از قصد ایران برای متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مطلع کرد، عنوان شد که گروسی پیشنهاد داده به منظور یافتن یک راه حل عملی جهت ادامه فعالیت‌های آژانس اتمی در ایران، به تهران سفر کند و به نقل از وی گفته شد که رایزنی با ایران را ادامه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای، سفر مدیر کل این سازمان به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایران را تایید و اعلام کرد که هدف از این سفر، رایزنی درباره بازرسی‌های آژانس در این کشور است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای سفر مدیر کل این سازمان به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایران را تایید و اعلام کرد که هدف از این سفر، رایزنی درباره بازرسی های آژانس در این کشور است.

اهداف سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در وقت های اضافی برجام!

بدون شک، این سفر در ارتباط با چگونگی اجرای مفاد نامه ۲۷ بهمن ماه ایران به آژانس در راستای اجرای ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و به درخواست مدیر کل آژانس انجام می‌شود. مهم‌ترین محور‌های این گفت‌وگو‌ها، موضوعات فنی و ترتیبات اجرایی توقف نظارت‌های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی و اقدامات داوطلبانه فراپادمانی و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف است.»

ناگفته پیداست که تصمیم ایران برای معلق ‌کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، زنگ‌های خطر را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که طبق برجام، مسئولیت نظارت و گزارش بر اجرای تعهدات فنی تهران را بر عهده دارد، به صدا درآورده است؛ هر چند ایران در چند ماه اخیر به دلیل درز برخی اخبار و اسناد محرمانه ادعایی در اختیار آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اشف رابطه نه‌چ ندان آرامی را با این نهاد ناظر فنی تجربه می‌کند، به نظر می‌رسد که گروسی قصد دارد با حضور در تهران از تمام ظرفیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نجات توافق یا خرید زمان برای نجات آن استفاده کند.

در همین زمینه نیز «محمدجواد ظریف» رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: از پنجم اسفند کاهش نظارت آژانس نه توقف نظارت آژانس است. ما عضو پادمان هستیم و آن را ادامه می‌دهیم. پروتکل الحاقی را ما خودمان انجام دادیم. به قرارداد پادمان متعهد هستیم و عضو پادمان هستیم و آن را ادامه خواهیم داد. ما پروتکل الحاقی را بدون تصویب در برجام اجرا کردیم و الان مجلس تصمیم گرفته این اجرا را متوقف کند. اتفاقی که می‌افتد این است که با درخواستی که آقای گروسی انجام دادند با ایشان مشورت خواهیم کرد و این اتفاق صورت خواهد گرفت. سازمان انرژی اتمی به آژانس رسما اعلام کرده که از تاریخ ۲۳ فوریه، اقدامات داوطلبانه ما در اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد، اما نظارت آژانس ادامه پیدا خواهد کرد. در مورد کیفیت هم سازمان (انرژی اتمی) آمادگی دارد با آژانس گفت‌وگو کند و به نتیجه برسد.

ظریف تصریح کرد: نظارت‌های عادی آژانس انجام می‌شود. اقدامات و قانون مجلس بر اساس ماده ۳۶ برجام است. اگر آمریکا تعهدات خود را انجام دهد، دلیلی برای اقدامات جبرانی ما نیست و ما هم همان تعهدات خود را انجام می‌دهیم.

لازم به ذکر است، اقداماتی که از پنجم اسفند و در راستای اجرای اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها متوقف می‌شود، شامل موارد زیر است؛

- مفاد پروتکل الحاقی؛ کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته‌ای به آژانس)؛ استفاده از فناوری‌های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با کیک زرد؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با غنی سازی؛ دسترسی‌ها پیرو مفاد برجام؛ نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه

- اقدامات شفاف ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۳
غرب باید انتخاب کنه. یا میذاره ما از نظر اقتصادی رشد کنیم یا برنامه هسته ای رو با تمام توان پیش می بریم. تا وقتی هم که تمام تحریمها در عمل برداشته نشدند، ما کوچکترین ذره ای نباید عقب نشینی کنیم. غربیها دنبال کند کردن برنامه هسته ای ایران هستند بدون اینکه امتیاز مهم اقتصادی به ما بدن.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
دقیقا
هرگونه تزلزل به ضرر کشوره
دوستان غرب زده عزیز ببینید تو رو خدا یه بارم که شده بفهمید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
برنامه هسته ای مهمتره یا عزت و کرامت مردم؟ هند و پاکستان هم بمب اتمی دارن ببین مردمش چطوری زندگی میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
آخه حیف نون! انرژی هسته ای چه دردی از تو دوا کرده که اینجوری شعار ساندیسی ها رو تکرار میکنی؟
ناشناس
| Romania |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
در هر دو حالت منفعتی نصیب کشور نمیشه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
برنامه هسته ای را با تمام توان پیش ببیریم و 20 سال دیگر صنعت هسته ای کامل می شود بعدش چه می شود ؟بمب اتم که حرام است!!!!پس به چه دردی میخورد وقتی تمام آینده کشور صرف چیزی بشود که ارزشی ندارد
امریکا و اروپا با هماهنگی احتمالی پشت پرده بصورت علنی پیشنهاد خود یا حرف اخر خود را روی میز گذاشتند. بنظر می رسد ایران هم قطعا به خاطر همان هماهنگی قبلی از ضرب الاجل خود برای برداشتن تمام تحریمها در 5 اسفند عدول خواهد کرد. اگر چنین شد دیگر بدانید که بطور کلی بازی تمام شده. هر اندازه در همکاری و همزیستی با دنیا تاخیر کنید فقط خودتان را خسته کردید و وضع ملت ایران را داغان تر. دیگر صحبت از مواضع قبلی هیچ فایده ای حداقل برای ملت ایران نخواهد داشت و در دنیا هم کوچکترین خریداری نخواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
همزیستی با دنیا! ۸ سال.. با دنیا نتیجه اش موز ۷۰ تومنی است پادوی عزیز
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
سلام.دوست عزیز بهتر کمی مطالعه در مورد عقب نشینی لیبی و
عراق و سوریه و کره شمالی داشته باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
کاملا صحیح است، آقایان خواه یا ناخواه باید برای نرمش قهرمانانه آماده باشند
بازدید در مقابل بازید میبایست اضافه گردد مگر ما عضو سازمان انرژی اتمی نیستیم بازدید یک طرفه نمیشود ودلیل اینکه سازمان انرژی کشورمان سکوت اختیار کرده است چیست ساخت نیروگاه کوچک هسته ای بکجا رسیده است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
چشم. حتما به اطلاعشون می رسونیم که ترتیب اثر بدهند و معذرت خواهمی هم کنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
خیلی پرتی داداش
تفاقا ایران همیشه تو اینجور مواقع بازی خورده ، چرا که اونها بعدها میگن ما تلاشمون رو کردیم و ایران نخواست! اصلا چه لزوی داشت ایران اینقدر سریع ضرب الاجل تعیین کنه ؟ ایران مگه نمیدونست دولت آمریکا بزودی تغییر خواهد کرد ؟ البته میخواست پلی تیک بزنه و تا اینجا نگرفته ! کسی این کار رو میکنه که دست بالا داشته باشه و زمان به نفعش باشه. مثلا اگه ایران شش ماهه دیگه این تصمیمات رو میگرفت اتفاق خاصی می افتاد؟ خروج ایران از پروتکل مساوی است با دلار بالای ۳۰ هزارتومان و اجماع جهانی برای حمله ، 3شک نکنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
و عدم خروج ایران و عدول از ضرب الاجل خود یعنی پایان بازی هسته ای و منطقه ای و... به نفع امریکا و اسراییل. انها هم همین را می خواستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
ما خودمون رو بردیم گوشه رینگ و هر کی هر وقت هر کار خواست میتونه با ما انجام بده
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
یعنی میفرمایید سه سال ماندگاری در برجام کافی نبود؟اروپایی ها خودشون گفتن که منا 11 تعهد میدیم و دادن ولی عمل نکردن.آیا بازهم باید از جیب ایران هزینه کنند؟؟
ضمنا حالا که بایدن (معمار توافق هسته ای در دولت اوباما) اومده خیلی راحت میتونه فرمان اجرایی صادر کنه و تحریمها رو لغو کنه .این حرف جان بولتون هست نه من..بنابراین هیچ ربطیه به مصوبه مجلس نداره
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
حمله به ایران برای آمریکا بسیار بسیار پرهزینه و پرریسکه مخصوصا در شرایط فعلی کرونا و بحران داخلی آمریکا. به همین خاطر تا جای ممکن سعی میکنن نزدیک نشن به چنین چیزی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
واقعا چرا اینقدر سریع و بعد از 3 سال از زیر میز زدن آمریکا داریم ضرب الاجل تعیین می کنیم؟ میذاشتیم یک 10 سالی تعهدات یک طرفه رو اجرا کنیم
تنها چیزی ما فهمیدیم و تنها چیزی که عاید ما مردم عوام در طول این سال‌ها با داستان اتمی شد. سخت تر شدن زندگی و بد بختی بیشتر برای ما و نان آب برای آقا زاده ها بود. کسی حرف ما را که نمی‌شود هر چی میخواد بشود بشود بالاتر از سیاهی دیگر رنگی نیست
گروسی قطعا برای دادن اولتیماتوم به تهران می آید. کوچکترین نابخردی و عناد از طدف مسئولین ایرانی، آتش جنگ علیه ما را خواهد افروخت دقیقا همانگونه که با صدام کردند
اگر اراده ای بود باید خروج از موافقتنامه و ان پی تی اجرایی میشد. خروج از پروتکل و برجام و عدم اعلام زودهنگام ساخت موسسه، موثر نیستند.
با اقدام مجلس به راس امور برگشته تحرکات را داریم می‌بینیم وگرنه حالا حالا...
خداحافظ برجام
خداحافظ بورس
چرا سازمانهای بین المللی مثل اتحادیه اروپا سازمان ملل شورای امنیت گروه جی 7 و غیره برای وساطتت و پادرمیانی قدم جلو نمیذارن؟!
من به آقای روحانی رای دادم. اما الان روزشماری میکنم تا پایان دولت ایشون. همش هم نگرانم که دوباره ایشون گول بخوره.
جالبه اطلاعات ما رو لو میده آژانس. باعث شهادت دانشمندامون میشه. سخت ترین بازرسی ها رو بدون تصویب در مجلس قبول کردیم. اونوقت زبون غربیا درازه. بجای اینکه، به آمریکا فشار بیارن به ایران فشار میارن. دقیقا باید همون چیزی که رهبری گفت بشه. اول اونا باید بیان. بعد ما راستی آزمایی کنیم و بعد ما تعهدمان رو انجام میدیم. البته خدایی مشکل مملکت ما، تحریم نیست. وجود مدیرانی .... وگرنه ایران آنقدر کشور بزرگی هست و آنقدر تنوع داره که تحریم تاثیری نداره اما حیف که یه عده ناکارامد شدن مسئول و مدیر
دیگر فریب غربی‌های وحشی را نمیخوریم
در این که تمام خواستهای برجامی ما ،هم قانونیه ،هم منطقیه و هم ،کاملا عادلانه هستش ،،، هیچ شبهه ای وجود نداره
اما اگر :
قدرت کافی متناسب با نیروی مورد نیاز ، برای به کرسی نشاندن همین درخواستهای برجامی کاملا به جای خودمون رو هم ،بطور کامل نداشته باشیم ،،،نهایتا ممکنه تا پیروزی ظاهری از ان ما نباشه ولی قطعا به یک پیروزی ماندگار باطنی و حسینی وار ،،نائل خواهیم شد که ارزشش به مراتب بیشتر از پیروزیهای فیزیکی و ظاهریست.
اگر قدرت لازم و متناسب رو دارا بودیم ؟؟؟
همین الان هم ،:
بجای این که تروئیکای اروپا در کنار امریکا بیانیه صادر کنند
در کنار ایران بودند و همراه با چین و روسیه بیانیه برجامی صادر میکردند
و همه کشورهای مشترک در برجام هم ، مستقیما در مقابل امریکا می ایستادند و امریکای بد عهد رو تنها میگذاشتند تا در تنهائی خودش درست تر تصمیم بگیره
یک راه منطقی دیگر هم وجود داره:
تا زمانی که به قدرت های لازم برای به کرسی نشاندن خواستهای برحقمون نائل نشدیم
دیپلماسی تقیه رو جایگزین دیپلماسی فعلیمون بکنیم و از این تقیه و درامدهای حاصله ار ان برای هرچه قدرتمند تر کردن خودمون استفاده کنیم و متعاقبا به تدریج و متناسب با بالا رفتن امکانات قدرتی خودمون متدرجا از میزان تقیه هم بکاهیم
با این سیاست ،،به حفظ منافع ملی خودمون هم ،، بهای بیشتری خواهیم داد و مردم هم در سختی کمتری خواهند بود
و ضمنا:
امکان پیروزیهای فیزیکی و ظاهری هم فراهم میشه
برجام بای بای
اینها می خواهند ما به سمت هستهای حتی بمب اتم هم پیش برویم و تمام سرمایه هایمان را در این سبد بگزاریم و کمکی به مردم نکرده باشیم و گیریم که مانند کره شمالی بمب موشک هستها ی درست کرد برا ملتش شد نان اب چون با این برنامه آمریکاییها اروپا روسیه چین در برنامه هسته ای ما سود می برند باید مسولین ما کاملا مواظب باشند و این صنعت هسته ای که ما در پیش گرفته ایم در دنیا از رده خارج شده است مانند نیروگاه بوشهر فکر نکنم برق خودش را تامین کند با اینقدر هزینه طی 30 سا که روسیه از ما گرفت
اینها فقط زبان زور سرشان میشود و برای کم کردن روی این غربی ها ملت پشتیبان شما خواهد بود
انرژی هسته ای رو از چین و روسیه وارد کنیم و اینهمه سختی به خودمون ندیم!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر