بازدید 21093
روایتی عجیب از آشفتگی در بازار گوشت؛

مرغ همسایه غاز است؛ چراغ سبز دولت برای واردات گوشت یخی/ بلاتکلیفی ۳۰۰ هزار راس دام آماده کشتار/ تولیدکننده داخلی: گوش شنوایی وجود ندارد

قیمت هر کیلو گوشت قرمز در هفته‌های اخیر با رشد ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی به بیش از ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران طی مصاحبه‌ای با تابناک اقتصادی گفت: تحت شرایطی می‌توان این گوشت را به قیمت هر کیلو ۱۰۵ هزار تومان به دست مصرف کننده رساند.
کد خبر: ۱۰۳۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹ 18 February 2021
مرغ همسایه غاز است؛ چراغ سبز دولت برای واردات گوشت یخی/  بلاتکلیفی ۳۰۰ هزار راس دام آماده کشتار/ تولیدکننده داخلی: گوش شنوایی وجود ندارد

مدتی است که قیمت گوشت قرمز که یکی از کالا‌های اساسی محسوب می‌شود با نوساناتی رو به رو شده است و قیمت هر کیلو گوشت قرمز در هفته‌های اخیر ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، این افزایش قیمت گوشت قرمز در حالی اتفاق افتاده است که دامداران با مازاد تولید مواجه هستند و قیمت دام زنده هم تغییر چندانی نداشته است. معاون وزیر جهاد کشاورزی وجود واسطه‌ها را عامل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان می‌کند.
 
مرتضی رضایی طی مصاحبه‌ای گفت: وجود واسطه‌های متعدد در افزایش قیمت گوشت دخیل است به گونه‌ای که هر واسطه حدود ۱۰ درصد بر قیمت آن می‌افزاید.

اما مسئولین پشتیبانی امور دام عنوان می‌کنند که عامل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز، افزایش تقاضا است و رضا سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران طی مصاحبه‌ای با صدا و سیما گفت: با قرارداد‌های پیش خریدی که با دامداران منعقد کردیم و نهاده در اختیار آن‌ها قرار دادیم، هم اکنون گوشت گرم آماده تحویل است. وی افزود: از اول اسفند با توزیع گوشت منجمد و گوشت گرم در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنوف منتخب قطعا ما شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز خواهیم بود.

پرسشی که در این بین مطرح است این است که چرا قیمت گوشت قرمز واقعا افزایش یافت و قیمت واقعی گوشت قرمز باید چند باشد؟

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: موضوع عرضه مستقیم گوشت قرمز که در سال گذشته پیشنهاد داده شد به هیچ کجا نرسید.
 
مرغ همسایه غاز است؛ چراغ سبز دولت برای واردات گوشت یخی/  بلاتکلیفی ۳۰۰ هزار راس دام آماده کشتار/ تولیدکننده داخلی: گوش شنوایی وجود ندارد
 
وی افزود: اگر ستاد تنظیم بازار اجازه دهد که شرکت پشتیبانی امور دام نه تنها ذخایر استراتژیک مورد نیاز خود را از منابع داخلی تامین کند بلکه اجازه دهد که این شرکت به عنوان تامین کننده گوشت برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ... دائم در بازار حضور داشته باشد. وی با انتقاد از اینکه چرا باید گوشت را یخی کنیم و به دست مصرف کننده برسانیم، افزود: این شرکت می‌تواند گوشت را بخرد و همانجا بین مصرف کنندگان توزیع کند.

مقدسی اظهار داشت: متاسفانه ستاد تنظیم بازار به شرکت پشتیبانی امور دام این اجازه را داده است که گوشت گوساله را از منابع داخلی و دامداران داخلی تا سقف ۸۲۵۰۰ تومانی خریداری کند، اما گوشت یخی خارجی (برزیلی) را تا سقف ۱۲۰ هزار تومان هم اجازه خرید داده است.

این فعال حوزه دامدارای گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل گوشت قرمز را با همان قیمتی که گوشت خارجی را خریداری می‌کند، از دامدار داخلی هم خریداری کند.
 
وی افزود: هر کیلو گوشت یخ زده برزیلی ۳.۸ یورو قیمت دارد که اگر بخواهند آن را وارد کشور کنند ۱۴۱ هزار تومان تمام می‌شود.

مقدسی اظهار داشت: تفاوت من با تولیدکننده خارجی چیست؟ من تولیدکننده گوشت گرم را به شرکت پشتیبانی می‌دهم. وی ادامه داد: توان تولید ما خیلی بالاست و فراتر از نیاز کشور می‌توانیم تولید کنیم. ما به راحتی می‌توانیم در سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید کنیم. اگر اجازه دهند که تولیدکننده با سود منطقی ۱۰ درصدی گوشت خود را به فروش برساند.

مقدسی قیمت هر کیلو گوشت قرمز تمام شده را ۱۰۵ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون با قیمت ۸۲۵۰۰ تومانی که امور پشتیبانی از ما خریداری می‌کند ما باید با ۲۰ هزار تومان ضرر این گوشت را بفروشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلو گوشت قرمز را با همین قیمت ۱۰۵ هزار تومان از ما خریداری کند. تازه ما گوشت گرم را به این قیمت می‌دهیم و خارجی گوشت یخ زده را به قرار هر کیلویی ۱۲۰ هزار تومان می‌دهد.

وی در پاسخ به این که چه کسی باید از تولید داخلی گوشت قرمز حمایت کند و دستور دهد هر کیلو گوشت قرمز به قیمت ۱۰۵ هزار تومان از دامدار خریداری شود، گفت: ستاد تنظیم بازار باید این اجازه را به شرکت پشتیبانی امور دام بدهد.

مقدسی در مورد اینکه آیا واردات گوشت گرم هم داریم گفت: خیلی محدود است و آن هم گوشت گوسفند است که وارد می‌کنند. وی ادامه داد: واردات هم، هم اکنون به دلیل بالا بودن نرخ جهانی محدود شده است و از سویی هم از تولیدکننده داخلی که توان تولید را دارد گوشت قرمز را ارزان می‌خرند.

وی افزود: اگر شرکت پشتیبانی امور دام با اجازه ستاد تنظیم بازار گوشت گرم را از ما ۱۰۵ هزار تومان خریداری کند می‌تواند به صورت مستقیم آن را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به قیمت هر کیلو ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش برساند.

مقدسی گفت: قیمت هر کیلو دام زنده ۴۰ هزار تومان است و با ده درصد سود ۴۴ هزار تومان برای خرید می‌شود. اگر کشتار و بسته بندی کند گوشت قرمز هر کیلویی ۱۰۵ هزار تومان تمام می‌شود.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار راس گاو آماده کشتار در واحد‌های دامی موجود است که متاسفانه نه اجازه می‌دهند صادر کنیم و نه اجازه می‌دهند که شرکت پشتیانی امور دام حداقل به قیمت گوشت وارداتی از تولیدکننده داخلی بخرد.  
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
این جفاست در حق مظلومترین و زحمت کش ترین قشر جامعه نمیدانم چرا گوش شنوایی نیست تا به داد مطلومین برسد
اینا آثار و نتایج تحریم هاست
اگر چوب واردات کالا بر سر تولید کننده داخلی نباشه، همین تولید کننده داخلی که سنگ مردم را به سینه می زنند، خون ملت را می مکنند.
گوشت برزیلی وارد میشه با بهترین کیفیت، نصف قیمت گوشت داخلی، خوب لابد یه جای کار ایراد داره، حمایت از تولید داخل تا وقتی برای مردم قابل قبول است که تولید کننده داخلی هم وجدان و شرف داشته باشد و به فکر هم وطن خودش باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
تو که از مشکلات تولید وتولید کننده ایرانی هیچی نمی دانی هیچ نگو
کشور را بهشت دلالان کرده اید

واردات یعنی همه چیز همان طوری که دلالان می خواهند
خوب سود بعضی از اقایان از رانت واردات تامین میشود
قیمت گوشت و شیر خام خیلی ارزان از تولید کننده میخرن. ولی گران به دست مصرف کننده میرسد خوراک دام خیلی گران شده دامداران یکی یکی دارن شغل خود را رها میکنند همه دامداران برشکسته شده اند مسئولان خواهشن یه فکری به حال دامداران بکنند
به آقای مقدسی گوشزد کنید که اکثر یت مردم نمی توانند در ماه یک کیلو گوشت بخرنند
با سود های هزاران میلیاردی که عده ای از واردات با رانت به جیب میزنند ارزش مرغ همسایه از گاو هم بیشتر است
فقط حرف حرف الان 2 روز هست در شهر کرمان 1 کیلیو مرغ گرم پیدا نمی شود
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
من خودم کرمان زندگی میکنم .تا دلت بخواد مرغ و گوشت هست
سلام از زمانی که بیماری کووید 19 پا به عرصه گذاشته همه جا و همه چیز تعطیل شده سالانه حداقل بیش از 3میلیون راس گوسفند در حج تمتع کشته می شده 3 میلیون هم بری ورود هر حاجی به کشور کشته می شده حالا چند میلیون برای حج مفرده کشته می شده یا برای کسانی که به کربلا رفته بودند کشته می شد بماند لااقل 20 میلیون راس دام برای این موارد کشته می شد رستوران‌ها هم باز بودند کبابی ها باز بودند و مصرف گوشت داشتند حالا دست دامدار تمام این دام ها باد کرده و به قیمت مفت هم خرید نمی شود بعد مسئولین می روند از برزیل دام یخ زده وارد می کنند خوب چرا از همین دامدار ایرانی خرید نمی کنید چرا واقعا چرا چرا همیشه سوسیدها رو برای وارد کننده در نظر می گیرید نه برای تولید کننده چرا واقعا چرا؟ غذای دام کیلویی 1500 بوده شده 5500 اما قیمت دام زنده همان قیمت سال‌های گذشته است تازه اگر بخرند چرا مسئول دلسوز نداریم
مگر واسطه ها همین چند روز در فرایند توزیع گوشت وارد شده اند؟ اگر اینطور است خوب چرا با روش قبل توزیع نمیکنید؟
افزایش تولید باید به کاهش قیمت منجر شود. دولت زیرساخت های تولید را فراهم میکند که با افزایش تولید قیمت ها به محدوده قدرت خرید مردم بازگردد نه اینکه به بهانه های واهی از طرف اصناف قیمت افزایش یابد.
شما چه فکر می کنید آن گوشتی که از خارج وارد میشه با خوراک ارزی وقیمت تمام شده دلاری دارد در صورتیکه به گاوهای شما خوراک ارزان سوبسیدی داده‌اند اگر همان سوبسیدی که به شما برای خوراک گاو داده‌اند وباقیمت اکنون جمع کنید می بینید قیمت.خیلی بیشتر از قیمت ۱۲۱هزار تومانی گوشت وارداتی می شود شما قبلا این پول در گرفتن خوراک دام از دولت گرفته‌اید دیگه دولت نباید در دوجانبه به شما سوبسید بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
در جواب این. دوستی که میگوید دولت به شما سوب سید میدهد من خودم تولید کننده ام. هر. گاو در ماه سهمیه. 65 کیلو کنساسره یارانه ای مدن. قیمت دوهزار تومن از بازار ازاد ارزونتر که زر وزیانش بیشتر هست شرکتهای خراک دام کنساسره دامی رو از پس مانده های کارخانه تولید مکنن به زور باید به دام داد 65 کیلو کنساسره دولتی چهار روز یک گاو رو میره 26 روز دیگه شو باید ازاد تهیه کنیم دولت شیر رو ارزون برمداره که سودشو کارخونه دار بخوره. اگه به حال ما رحمتون نمگیره به حال این گاو وگوسفندا رحمتون بگیره که از جانب خدا هم تو تحریم هستن
یه دامدار بعد از 20 ماه نگهداری از گوساله، خوش بینانه اگر افت قیمت گوشت و واردات گوشت منجمد نازل نشود، 1،2 میلیون تومان منفعت میبرد.اگر تلفات و... باشد که هیچ.حالا این وسط قصاب در عرض کمتر از یک هفته 1، 2 میلیون راحت سود دارن، کشتارگاه هم نیم ساعت وقت میذاره 1 میلیون سود داره! کلا مملکت ما خوشا به حال دلال. تولید کننده اصلی دامدار، کشاورز و... بیچاره
آقا جمع کنید واردات گوشت یخی را مردم گرفتار هستن من دام دار هستم الان یونجه 4200 آرد جو 500 دارو گران فوق العاده به جای خرید گوشت یخی ارز آن را اختصاص بدید به خرید خوراک دام و طیوربدید دست دام دار و گوشت ارزان وگرم دست مردم بدید ... چرا معاونت دام درست برنامه ریزی نمیکنه... ی بار گزارش دام که نسل. دامهای سبک و سنگین داره از کشور برچیده میشه چرا دل سوز نداریم. اکثر گاوداري های سنگین دام ها را فروختن فقط به خاطر گرانی علوفه ... چرا دلسوز نداریم... هرچه دام اصیل خوب داشتم قاچاق شد ترکیه وعراق.. الان هم گوشت یخی وارد کنید اندک دام دار هم داره با بدبختی چند تا مال نگه داشته اونم بزنید زمین خاطرتون جمع بشه
سلام خدمت همه دوستان متاسفانه به قول اون دوستمان دیواری کوتاه تر از کشاورز ودامدار پیدا نمیشه فقط زورشان به ما میرسه بقیه مملکت اجناسشونو اگه ده برابر هم کنن کسی نیست که جلو شونو بگیره یا بهشون اعتراض کنه بطوری که همه ما الان شاهد آن هستیم ولی اگه یه کشاورز یا یه دامدار جنسش و گرون کنه همه شاکی میشن محض اطلاع دوستان باید بگم که همین خوراک دامی که واسه دامدارا تهیه میشه قیمتش از ۴ماه پیش تاالان۳برابر شده چرا کسی نیست که برسی کنه تمام نهاده های دامی چند برابر شده هیچکس از گروهی راضی نیست ولی خداییش با این همه گرانی که شده ولی قیمت دام زنده نصبت به پارسال بالا که نرفته هیچ پایین هم اومده من خودم دامدارم ونهاده های دامی رو به بالاترین نرخ تهیه میکنم ولی قیمت دام زنده همینطور که گفتم بالا که نرفته هیچ پایین هم اومده دیگه بریدیم بخدا همش داریم ضرر میکنیم ودر عوض سودشو کسی دیگه میبره بخدا بازم میگمم مظلومترین قشر تو جامعه قشر کشاورزه کاشکی کسی باشه که صدای ما کشاورزان باشه ما تو گرانی جامعه هیچ نقشی نداریم تمام محصولات از ما به مفت میخرند وبه چند برابر به مردم میفروشن م اصلا راضی نیستیم بازم میگم کاشکی نهادی باشه که هم به فکر ما وهم مردم باشه ولی افسوس.......،
گوشت يخي وارد كنيد تا بعد از هفت سال نگهداري در سردخانه ، تبديل به پودر بشه و غذاي طيور!!! سوء مديريت تون واقعاً نمونه است . جلو دلال بازي ها رو بگيريد تا گوشت و ميوه و نان و ارزاق عمومي ديگر با قيمت واقعي به دست مردم برسه اگر واقعاً به فكر مردم هستيد و اگر حامي منافع دلالان هستيد و از مردم فاصله داريد ، شعار بيخود ندهيد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار