بازدید 9638

سپتیک تانک پلی اتیلنی و بتی چیست؟

یکی از ساده‌ترین و پرکاربرد ترین سیستم ها در تصفیه فاضلاب، به خصوص فاضلاب شهری و غیر صنعتی، سپتیک تانک می باشد. سپتیک تانک کاربرد های فراوانی در مجتمع های مسکونی و اداری، کارگاه های عمرانی و ساختمانی، کارخانجات تولیدی و صنعتی، هتل ها، رستوران ها و مجتمع های تفریحی و ورزشی دارد. سپتیک تانک مخزنی است که در آن فاضلاب به روش بیولوژیکی تصفیه می گردد.
کد خبر: ۱۰۳۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 17 February 2021

سپتیک تانک پلی اتیلنی و بتی چیست؟

مخزن سپتیک، مخزن رسوبی زیر آب است که برای تصفیه فاضلاب از طریق فرایند تجزیه بیولوژیکی و رسوب گذاری استفاده می شود. مخازن سپتیک امکان دفع ایمن فاضلاب را فراهم می کنند، از این رو در مناطقی که سیستم جمع آوری فاضلاب ضعیفی دارند یا خارج از شبکه فاضلاب اصلی هستند، استفاده آن مرسوم است. سپتیک تانک ها با جمع آوری فاضلاب در یک مخزن بزرگ زیرزمینی کار می کنند.

عملکرد سپتیک تانک در سیستم تصفیه فاضلاب

سیستم سپتیک طراحی ساده ای داشته و یک مخزن آب بند زیرزمینی (عمدتا مستطیل یا گرد) است که از فایبرگلاس، پلاستیک یا بتن ساخته شده است.

مخزن سپتیک تانک به دو لوله (برای ورودی و خروجی) متصل می شود. لوله ورودی فاضلاب را به همراه ضایعات موجود به مخزن سپتیک هدایت می کند. سپس حجمی معادل دو سوم از کل حجم سپتیک تانک را برای جداسازی مایع از ضایعات در نظر می گیرد. با ورود فاضلاب به این بخش، مواد معلق و ذرات خارجی به سبب وزن بیشتر خود به سمت پایین حرکت کرده و در کف مخزن ته نشین می شوند. روغن و چربی ها نیز به دلیل اینکه وزن مخصوص کمتری نسبت به فاضلاب دارند، به سمت بالا حرکت نموده و بر روی سطح شناور می گردند.

تجمع مواد ته نشین شده در کف مخزن باعث ایجاد توده ای از لجن شده و میکرو ارگانیسم ها و باکتری ها در آن تکثیر یافته و رشد می کنند. واکنش های بیولوژیکی که در جریان تکثیر و رشد آن ها اتفاق می افتد باعث می شود که مواد آلی آلاینده تجزیه شده و فاضلاب تصفیه گردد. انجام این واکنش ها همچنین سبب تبدیل حجم قابل توجهی از لجن به بیوگاز و کاهش حجم لجن می شود. بیوگاز تولید شده که عمدتاً متان است از طریق لوله خروج بیوگاز از سپتیک تانک خارج می گردد. این روش ساده ای از تصفیه فاضلاب بهداشتی میباشد که روش های پیچیده تری نیز وجود دارد .

در ادامه فاضلاب بخش اول با عبور از مسیر ارتباطی تعبیه شده در دیوار جداکننده، وارد بخش دوم سپتیک تانک می شود. در این بخش ذرات بسیار ریز چربی و روغنی که در فاضلاب باقی مانده باشد، بر روی سطح شناور می گردند. در نهایت پساب زلال شده از طریق لوله خروجی از سپتیک تانک خارج می شود. لجن انباشته شده در سپتیک تانک پس از حدود دو سال نیاز به تخلیه دارد. به هنگام تخلیه بهتر است، کمی از لجن را در سپتیک تانک باقی گذاشت، زیرا این لجن حاوی میکروارگانیسم ها و باکتری های موثر در تصفیه بوده و تخلیه کامل آن ها باعث طولانی شدن زمان راه اندازی مجدد بخش بیولوژیکی سپتیک تانک می شود. به محیط اطراف لوله خروجی، میدان تخلیه گفته می شود. میدان تخلیه فاضلاب تصفیه شده را از مخزن سپتیک خارج کرده و به طور مساوی در خاک و منابع آب پخش می کند.

انواع سپتیک تانک

طراحی و اندازه سیستم سپتیک به دلیل وجود عوامل مختلف، می تواند از محله شما به سراسر کشور بسیار متفاوت باشد. این عوامل شامل اندازه خانوار، نوع خاک، شیب سایت، اندازه قسمت، مجاورت با آب های حساس، شرایط آب و هوایی یا حتی مقررات محلی است. انواع مختلفی از سیستم های سپتیک وجود دارد:

  • آجری (مصالح بنایی)
  • بتونی
  • کامپوزیتی
  • پلی اتیلنی

اگرچه فرآیند تصفیه سپتیک تانک ها با یکدیگر مشابه است اما هر کدام از سپتیک تانک ها دارای مزایا و معایبی می‌باشد. این مزایا و معایب شامل  هزینه تمام شده، سهولت نصب و بهره برداری، دوام، سرعت ساخت، سطح آب بندی و مقاومت استاتیکی بدنه هستند. تمام این موارد در انتخاب سپتیک تانک مهم هستند.

سپتیک تانک آجری (با مصالح بنایی)

سپتیک تانک آجری یکی از انواع سپتیک تانک است که با مصالح ساختمانی مانند آجر فشاری و ملات ماسه سیمان و در برخی از موارد با بلوک های سیمانی یا سنگ ساخته می شود. این نوع سپتیک تانک کارایی نسبتا خوبی داشته اما مشکل عمده آن نفوذ پذیری بسیار و نشت زیاد از کف و دیواره ها می باشد. این مشکل با اصول اصلی استفاده از سپتیک تانک تضاد داشته و مشکلاتی را ایجاد می کند. از دیگر مشکلات سپتیک تانک آجری، عدم مقاومت دیوار ها نسبت به فشار های جانبی و نشست می باشد که باعث می شود پس از مدتی بر روی کف و دیواره ها ترک هایی ایجاد و باعث نشت فاضلاب به بیرون از مخزن سپتیک تانک شده و موجب آلودگی خاک اطراف شود. این مسئله حتی زمانی که بدنه این نوع سپتیک تانک با سیمان به قطر ۱ الی ۲ میلی متر هم پوشانده شود، از بین نمی رود، زیرا این پوشش سیمانی بسیار شکننده بوده و با کمترین نشست از دیواره ها جدا می شود.

سپتیک تانک پلی اتیلنی و بتی چیست؟

سپتیک تانک بتنی

سپتیک تانک بتنی یکی دیگر از انواع سپتیک تانک می باشد که از جنس بتن مسلح و با عیار 400-300 کیلوگرم بر مترمکعب ساخته می‌شود. این سپتیک تانک ها بسیار پر کاربرد بوده اما دارای معایب مشابهی با سپتیک تانک آجری می باشند. اصلی ترین مشکل در سپتیک تانک بتنی نفوذپذیری و نشت فاضلاب از درز ها و بدنه می باشد، زیرا این مسئله علاوه بر اینکه باعث نفوذ فاضلاب به دیواره ها و خوردگی آرماتور ها و تخریب شدن بتن می شود، باعث آلودگی محیط اطراف و خاک اطراف سپتیک تانک خواهد شد.

در بعضی از موارد برای کاهش نفوذ پذیری این نوع سپتیک تانک ها از پوشش هایی با پایه سیمان و یا قیر در راستای آب بندی استفاده می کنند. انجام آب بندی به این علت است که pH فاضلاب سپتیک تانک مقداری اسیدی بوده و در مقابل آن pH بتن کاملا قلیایی می باشد و این تضاد تاثیر بالایی در عمر مفید سپتیک تانک و کارایی آن دارد. در حقیقت جنس بتن بر روی عمر سپتیک تانک تاثیر مستقیم دارد. باید دقت داشته باشید که انجام این فرایند آب بندی تا 30 درصد هزینه ساخت سپتیک تانک بتنی را افزایش می دهد.

سپتیک تانک پلی اتیلنی و بتی چیست؟

سپتیک تانک پلی‌اتیلنی

سومین و آخرین دسته از انواع سپتیک تانک ها، سپتیک تانک های پلی اتیلنی می باشند. استفاده از این نوع سپتیک تانک با توجه به مزایای زیادی که دارد و داشتن برتری های فراوان نسبت به دیگر انواع گفته شده، روز به روز در حال افزایش است. در واقع با توجه به پیشرفت های تکنولوژی استفاده از لوله ها و مخازن پلی اتیلنی بسیار افزایش پیدا کرده و پلی اتیلن تبدیل به مهم ترین ماده در سیستم فاضلاب شده است. در سال های اخیر نیز تکنولوژی تولید و استفاده از لوله های کاروگیت با قطر تا 3500 میلیمتر و همچنین مخازن پلی اتیلن بسیار در کشور ما گسترش یافته است.

از مهم ترین مزایای سپتیک تانک های پلی اتیلنی می توان به سرعت بالای ساخت و نصب آن ها، مقاومت بالا در برابر خوردگی و آب بندی کامل اشاره کرد. مواد اولیه این نوع سپتیک تانک، پلی اتیلن با گرید 80 یا 100 بوده که دانسیته گرید 100 آن 0.945 گرم بر سانتی متر مکعب است. مزایای این نوع سپتیک تانک باعث شده است که حتی با داشتن هزینه بالاتر نسبت به انواع آجری و بتنی، مصرف آن رو به افزایش باشد.

سپتیک تانک پلی اتیلنی و بتی چیست؟

برند لوله شاپ با بیش از ده سال سابقه در حوزه ساخت و عرضه تجهیزات صنعت آب و فاضلاب حضوری فعال دارد. این شرکت همواره با تکیه بر سرمایه انسانی متخصص خود توانسته است تجربه‎ هایی موفق در جهت نیل به اهداف استراتژیک خود کسب نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس۰۲۱۶۶۹۷۶۱۹۵ با کارشناسان لوله شاپ در ارتباط باشید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل