بازدید 12755

قدیمی ترین کفش جهان کشف شد

کد خبر: ۱۰۳۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۰ 10 June 2010
کفشی چرمی که قدمت آن به پنج هزار و پانصد سال قبل می رسد و در واقع قدیمی ترین کفش جهان بشمار می رود، در غاری در ارمنستان کشف شد.

واحد مرکزی خبر به نقل از مجله اینترنتی کتابخانه عمومی علوم آمریکا ،این کفش تنها از یک تکه چرم تهیه شده و طوری روی آن کار شده است که قالب پای فردی باشد که آن را می پوشد.

این کفش پر از علف های خشک بود اما باستانشنان نمی توانند با اطمینان بگویند آیا این علف های خشک برای گرم نگه داشتن پا بوده یا برای نگه داشتن فرم کفش.

رون پینهاسی باستانشناس کالج کورک در ایرلند که بانی اصلی این تحقیق است گفت:همچنین ما نمی دانیم این کفش متعلق به یک زن است یا مرد.

وی افزود:اما از آنجا که این کفش بر اساس سایزبندی اروپا سایز سی و هفت است احتمال می رود یک مرد در آن دوران آنرا به پا کرده باشد. مردان آن زمان کوچکتر از امروز بودند.

غاری که این کفش در آنجا پیدا شد در استان وایوتز دزور Vayotz Dzor منطقه ای مرزی بین ایران و ترکیه واقع است.

از آنجاییکه محیط داخل غار خشک و خنک بوده شرایطی مناسبی فراهم شده است تا دیگر اشیایی که داخل این غار کشف شدند نیز به طور استثنایی حفظ شوند.

ظرف های بزرگ که ظاهرا زمانی حاوی گندم، جو، لوبیا و دیگر گیاهان خوراکی بوده اند از دیگر اشیایی هستند که در این غار کشف شد.

قشر ضخیمی از کود بز که کف این غار را پوشانده است از دیگر عواملی است که موجب شده است اشیا برای هزاران سال حفظ شوند و از بین نروند.

رون پینهاسی تصریح کرد ما ابتدا فکر می کردیم این کفش و اشیاء دیگری که در این غار کشف شدند تنها ششصد تا هفتصد سال قدمت دارند زیرا به خوبی حفظ شده بودند.

اما پس از بررسی های بیشتر در آزمایشگاه های دو دانشگاه آکسفورد در انگلیس و کالیفرنیای آمریکا به این نتیجه رسیدیم که این کفش چند صد سال قدیمی تر از کفشی است که پای مرد یخی بود که در سپتامبر سال هزار و نهصد و نود و یک به طور تصادفی در ارتفاع سه هزار و دویست متری در مرز اتریش و ایتالیا کشف شد.

قدمت این مرد یخی سه هزار و سیصد سال است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
به نظر من قدیمی ترین کفش جهان مربوط است به کفشی که پای مرد نمکی است که هم اکنون در موزه ای در زنجان نگهداری می شود چرا که این مرد طبق زیر نویس آن مال دوره هخامنشیان بوده است.
ساخت چین نبوده؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل