بازدید 6731

اتهام کمک به ایران برای شش تبعه امریکا

کد خبر: ۱۰۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۸ 09 June 2010
هيات منصفه‌اي در آمريکا در ادامه سياست‌هاي خصمانه اين كشور عليه ايران، يک آمريکايي و پنج ايراني را به دليل آن‌چه توطئه براي تامين سخت‌افزار و فن‌آوري ماهواره‌يي براي ايران مي‌خواند، متهم کردند.

به گزارش ايسنا، مقامات وزارت دادگستري آمريکا مدعي شدند که فن‌آوري ارسالي، که در نقض قانون تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران صادر شده است به ايران کمک کرده تا در اکتبر سال 2005 يک ماهواره دوربين‌دار را راهي فضا کند.

به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، اين شش نفر به ايجاد يک شرکت ساختگي براي انجام معاملات غيرقانوني متهم هستند.

متهمان با حداکثر پنج سال زندان به اتهام توطئه روبه‌رو هستند. چند نفر از آن‌ها هم‌چنين ممکن است به اتهام پولشويي به 20 سال زندان مجازات شوند.

نادر مدانلو، 49 ساله، که در ايران متولد شده و شهروند آمريکا شده است، به عنوان متهم اصلي در کمک به ايران براي ساخت آن ماهواره معرفي شده است. به گفته وزارت دادگستري آمريکا مدانلو در سال 1992 شرکتي به نام "فاينال آناليسيس" تاسيس کرد و در سال 1994 گفت‌وگو با سازمان فضايي پليگلات روسيه ـ که شرکتي دولتي است ـ را درباره ارسال ماهواره‌هاي "اف اِي آي" به فضا آغاز کرد.

به ادعاي مقامات آمريکايي او در سال 2001 مجبور شد شرکتي تازه به نام "نيويورک ساتلايت اينداستريز ال ال سي" تاسيس کند که دارايي‌هاي شرکت ورشکسته "اف اِي آي" را به کنترل درآورد؛ او هم‌چنين با معامله‌اي براي کمک به "يک مشتري در ايران براي ساخت و پرتاب ماهواره‌ها و يک ايستگاه زميني" موافقت کرد.

به گفته اين مقامات، مدانلو هم‌چنين با حميد مالميريان که خود را نماينده دولت ايران معرفي مي‌کرد و با مسوولان شرکت پليگلات ملاقات کرد تا زمينه معامله‌اي را براي پرتاب ماهواره‌هاي کم ارتفاع فراهم كند.

براساس ادعاي وزارت دادگستري آمريکا، مدانلو، مالميريان و دو متهم ديگر سپس شرکت "پراسپکت تله کام" را به منظور آن چه "پنهان کردن مشارکت ايران به عنوان سرمايه‌گذار ـ وام دهنده در فعاليت ارتباطات ماهواره‌يي مدانلو" ‌خواند شده است، راه‌اندازي کردند. زماني که اين شرکت تاسيس شد، 10 ميليون دلار به حساب شرکت "نيويورک ساتلايت اينداستريز ال ال سي" حواله شد و مدانلو موافقت کرد که مجوزهاي لازم براي ماهواره را بگيرد.

مدانلو و يک متهم ديگر به نام رضا حيدري هم‌چنين متهم هستند که مشارکت ايران در شرکت "پراسپکت ته کام" را در جريان فرآيند اعلام ورشکستگي براي شرکت پنهان کرده‌اند. در اين اتهام‌نامه 10 ميليون دلار جريمه براي هر يک از شش متهم درخواست شده است و هر يک با حداکثر پنج سال زندان روبه‌رو هستند.

مدانلو هم‌چنين با اتهام نقض محدوديت‌هاي صادراتي آمريکا با 20 سال زندان روبه‌رو است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
جهت اطلاع خوانندكان
مدانلو اهل شهر ساري از دانشمندان فضايي آمريكاست كه اولين ماهواره ساخت اين دانشمند با نام الله كه بر بدنه ماهواره حك شده بود به فضا پرتاب كرد
6 تبعه آمریکا نیستند. یکی از انها تبعه آمریا است. سیروس ناصری که تبعه آمریکا نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر