بازدید 61600
در گفت‌وگو با رئیس کنفدارسیون صادرات بررسی شد

دلار چند هزار تومانی با وضعیت فعلی اقتصاد ایران تناسب دارد؟

با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای افزایش تقاضا نداریم و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی نیز برای منابع ارزی لحاظ شده و حتی بخشنامه‌های متفاوتی هم صادر می‌کنیم، عملاً موانعی برای صادرات ایجاد شده است، به نحوی که دیدیم کشور حتی با افزایش نرخ ارز نیز نتوانست صادرات زیاد را تجربه کند.
کد خبر: ۱۰۳۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ 09 February 2021
دلار چند هزار تومانی با وضعیت فعلی اقتصاد ایران تناسب دارد؟ / پیش بینی صادرات ۳۵ میلیارد دلاری برای امسال/ تراز تجاری ایران، یک میلیارد دلار منفی است

تابناک اقتصادیمحمدرضا مقامی فرد؛ قیمت دلار برای اقتصاد واردات محور ایران بسیار بااهمیت است؛ از این روی، دولت‌ها در تلاش بوده اند تا قیمت دلار را برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم از این ناحیه همواره کنترل کنند و پایین نگه دارند.

به گزارش تابناک اقتصادی، هر چند دولت تدبیر و امید تا حدودی توانست قیمت دلار را در چهار سال ابتدایی خود و به لطف برجام کنترل کند، با روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید، ورق برگشت و تهدید چند باره رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام، در اواسط اردیبهشت ماه سال ۹۷ عملی شد و ترامپ اعلام کرد، تحریم‌های ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت. یکی از تحریم ها، تحریم خرید و فروش دلار با دولت ایران بود که در مدت ۹۰ روز‌ها گنجانده شده بود.

دولت برای کنترل دخل و خرج دلار و به تعادل کشاندن اوضاع بازار ارز، اقداماتی کرد که از آن جمله می‌توان به ممنوعیت واردات برخی کالا‌های غیرضروری اشاره نمود.

با روی کار آمدن عبدالناصر همتی در بانک مرکزی، سیاست‌های این بانک هم برای حفظ ارزش پول ملی تغییر کرد و تلاش شد تا روند افسارگسیخته قیمت دلار کنترل شود. به هر صورت این سیاست‌ها تا حدودی هم موفق بود تا اینکه فشار‌ها بر اقتصاد ایران از ناحیه آمریکا بیشتر شد و شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان اوضاع را برای بازار ارز بدتر هم کرد.

در حالی که در اردیبهشت ماه سال جاری، قیمت دلار در کانال ۱۵ هزار تومان در نوسان بود، یکباره از اواخر اردیبهشت ماه روند صعودی قیمت دلار آغاز شد و این روند تا اواخر مهرماه ادامه داشت و حتی دلار کانال ۳۲ هزار تومان را هم به خود دید.

با برگزاری انتخابات آمریکا و پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات و کنار رفتن ترامپ از قدرت، امید‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها بیشتر شد و دلار کانال‌های قیمتی را یکی پس از دیگری از دست داد.

سقوط قیمت دلار، موجب شد تا مسئولین از جمله شخص رئیس جمهور قیمت‌های جدیدی را برای دلار در آینده اعلام کنند. به عنوان نمونه رئیس جمهور در ۲۴ دی ماه سال جاری طی مصاحبه‌ای گفت: امروز می‌دانید که منابع ارزی ما بلوکه شده و اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد، قیمت دلار به ۱۶ و ۱۷ هزار تومان می‌رسد؛ اظهارنظری که با واکنش‌های مختلفی همراه شد و بسیاری این نرخ را غیرواقعی قلمداد کردند و نسبت به آن موضع گرفتند.

همچنین به تازگی رئیس کل بانک مرکزی نرخ جدیدی برای دلار اعلام کرد. همتی که در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۱۲ بهمن ماه حاضر شده بود، گفت: بازار ارز با روند کاهشی روبه رو و جو روانی بازار گاه موجب تلاطم ارز می‌شود، اما معتقدم نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان خواهد رسید.

به هر صورت، آنچه از این صحبت‌ها می‌توان برداشت کرد این است که دولتمردان معتقدند، باید نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان باز گردد، اما کارشناسان معتقدند، همان قدر که نوسانات رو به بالای دلار برای اقتصاد مضر است، همان قدر هم نوسانات رو به پایین و تعیین و هدف گذاری غیرواقعی برای قیمت دلار برای اقتصاد مضر است.

حالا پرسش این است که مؤلفه‌های مؤثر بر نرخ ارز در این شرایط اقتصادی و تحریمی چیست و اینکه در شرایط کنونی نرخ مناسب برای ارز چقدر باید باشد تا صادرات و واردات کشور آسیب نبیند؟

محمد لاهوتی رئیس کنفدارسیون صادرات ایران و فعال اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به اینکه بخشی از افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر و رسیدن آن به مرز ۳۰ هزار تومان ناشی از شرایط سیاسی و اقتصادی کشور از جمله سیاست‌های سختگیرانه رئیس جمهور سابق آمریکا و احتمال انتخاب دوباره وی بود، اظهار داشت: بنابراین عرضه ارز از یک سو به دلیل احتمال آن که شرایط در آینده بدتر خواهد شد و از سوی دیگر به دلیل آنکه بخشی از منابع ارزی ایران در برخی کشور‌ها بلوکه شده بود، تا حدودی با مشکل مواجه بود. همچنین شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، موجب شد تا عملاً صادرات کاهش یابد. در مجموع این موارد چشم انداز شرایط اقتصادی را سخت‌تر نشان می‌داد.
 
محمد لاهوتی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: همه این شرایط به همراه جو روانی حاکم بر جامعه موجب شد تا قیمت دلار به ارقام غیرقابل تصور و در حدود ۳۰ هزار تومان برسد و پس از خالی شدن حباب، نرخ‌ها به اعدادی رسید که شاید زودهنگام بود؛ اما همین امر هم به نگاه مثبت بازار به شرایط و جو روانی ذکر شده، برمی‌گردد.

لاهوتی درباره مولفه‌های موثر بر نرخ ارز نیز گفت: پیش بینی نرخ ارز بستگی به مولفه‌های گوناگونی، چون عرضه و تقاضا، میزان صادرات نفتی و غیرنفتی، مقدار دریافت وجوه نفتی و مدیریت از سوی دولت دارد. به هر میزان صادرات بیشتر از واردات باشد، نرخ ارز کاهش و در صورت آنکه واردات از صادرات پیشی بگیرد، نرخ ارز به دلیل افزایش تقاضا برای آن، افزایش خواهد یافت.

این فعال اقتصادی درباره نرخ مناسب ارز در وضعیت کنونی گفت: نرخ ارز بین ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان، تناسب تقریباً بینابینی با وضعیت فعلی اقتصاد کشور دارد که می‌تواند در اثر بازگشت آمریکا به برجام، آزادسازی منابع مالی، برطرف شدن مشکلات بانکی و افزایش صادرات، کاهش بیشتری هم داشته باشد یا اینکه در همین رنج ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان  بماند.

لاهوتی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر اینکه نرخ دلار به زیر ۱۵ هزار تومان خواهد رسید، گفت: فارغ از اینکه این رقم محقق خواهد شد یا خیر باید گفت قطعاً این بر روی صارات تأثیر منفی به جای خواهد گذاشت، چراکه امروز مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کالای صادراتی، با این اعدادی که ارز در بازار معامله می‌شود، متفاوت است و در نتیجه کالا گران‌تر تولید شده است.
 

تاثیر دلار ۱۵ هزار تومانی بر صادرات


وی افزود: با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای افزایش تقاضا نداریم و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی نیز برای منابع ارزی لحاظ شده و حتی بخشنامه‌های متفاوتی هم صادر می‌کنیم، عملاً موانعی برای صادرات ایجاد شده است؛ به نحوی که دیدیم کشور حتی با افزایش نرخ ارز نیز نتوانست صادرات زیاد را تجربه کند؛ بنابراین قطعاً نرخ ۱۵ هزار تومانی با توجه به نرخ تورم می‌تواند اثر کاهشی بر صادرات داشته باشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه صادرکننده به دنبال کاهش یا افزایش نرخ ارز نیست و بلکه بیشتر به دنبال ثبات نرخ ارز است، ادامه داد: صادرکننده باید این اطمینان را پیدا کند که در یک بازه زمانی مشخص مثلا یکساله با یک نرخ مشخص با دامنه نوسان ۵ تا ۱۰ درصد بتواند فعالیت کند تا بر اساس آن برنامه ریزی‌ها و پیش بینی‌های لازم را برای تجارت، تولید و صادرات انجام دهد.

با توجه به اینکه به هفته‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، وضعیت صادرات کشور در سال ۹۹ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لاهوتی در پاسخ به این پرسش گفت: از انتهای سال ۹۸ پاندمی کرونا در سراسر جهان پدیدار شد و اولین موردی که تحت تاثیر قرار داد، سلامت انسان و پس از آن اقتصاد و معیشت بشر بود. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود و با توجه به اینکه بعد از چین و یکی دو کشور دیگر، کرونا در ایران شیوع پیدا کرد و کشور‌های همسایه نیز برای مقابله با شیوع این بیماری مرز‌های خود را  روی ایران بستند، عملا صادرات کشور در شش ماهه نخست با فراز و نشیب و بعضا با توقف و یا مقدار اندکی همراه بود و لذا شاهد رشد منفی ۲۰ درصد صادرات در شش ماهه اول سال بودیم، ولی از مهرماه به بعد که شرایط بهتر شد و افزایش نرخ ارز را هم شاهد بودیم و همین مساله موجب رونق صادرات برای برخی کالا‌ها از جمله کاشی و سرامیک، لوازم خانگی، نساجی و پوشاک و کفش شد، خوشبختانه روند کاهشی صادرات متوقف شد و به سمت روند افزایشی حرکت کردیم. اما با توجه به اینکه اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ با کاهش مواجه بود، در ایران هم در واردات و صادرات با کاهش همراه بودیم؛ ضمن اینکه منابع ارزی نیز به شدت تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته و برگشت ارز حاصل از صادرات برای کشور بسیار حائز اهمیت بود.
 
تاکنون بنا به اعلام بانک مرکزی ۷۰ درصد ارز‌های حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور بازگشته است و روند برگشت مورد رضایت بانک مرکزی است.
 

عقب گرد ۵ میلیارد دلاری صادرات در سال ۹۹

 
 با توجه به اینکه رشد صادرات در مقایسه با سال گذشته منفی ۱۴ درصد است ـ برای یک ماه مانده به پایان سال ـ پیش بینی این است که روند رشد صادرات در اسفندماه بهتر از بهمن ماه باشد، همان گونه که بهمن ماه بهتر از دی ماه بود؛ لذا روند رشد مثبتی خواهد داشت، ولی در کل برای سال ۹۹ پیش بینی این است که صادرات در مقایسه با سال گذشته، چیزی بین ۱۰ درصد تا ۱۲ درصد منفی باشد.

لاهوتی ادامه داد: پیش بینی این است که برای سال ۹۹ میزان صادرات حدود ۳۵ میلیارد دلار باشد که در مقایسه با سال قبل حدود ۵ میلیارد دلار کاهش دارد. تراز تجاری نیز، هم اکنون حدود یک میلیارد منفی است و امیدارویم در این یک ماهه بتوانیم این تراز منفی را کاهش دهیم و شاید بتوانیم واردات را با صادرات برابر کنیم.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
مملکتی که نتونه نرخ ارز و مشخص بکنه ؟
" قطعاً نرخ ۱۵ هزار تومانی با توجه به نرخ تورم می‌تواند اثر کاهشی بر صادرات داشته باشد"
عبارت فوق را عینا از متن کپی کردم.
به عنوان یکی از آحاد جامعه باید بگویم از این رفتار بازاری مابانه دیگر خسته شدیم....
اقای عزیز. ایران صادرات غیر نفتی ندارد. انتظار سقوط خیلی بیشتر صادرات غیر نفتی را داشته باشید. انچه می گویند صادرات غیر نفتی مرغ و تخم مرغ و لبنیات و سیمان و حتی فولاد و دارو و... در واقع مونتاژ و بسته بندی است. تمام اینها با رانت نفتی و دلار 4200 تومنی است. یعنی ادامه صادرات نفت است. 95 درصد دان مرغ و واکسنهای دامی و علوفه و کنجاله و.... واردات ست. 95 درصد مواد اولیه دارو و لبنیات واردات است. ایران کارخانه مونتاژ مرغ و تخم و مرغ و دارو و... دارد. اگر مرغدار ایرانی یا لبنیات ایرانی یا کارخانه های بسته بندی مواد اولیه داروی خارجی و لبنیات توانستتند نهاده های دامی و مواد اولیه و مصرفی حتی برای بسته بندی خود را با ارز 25 هزار تومن وارد کنند و حتی یک دلار صادرات داشته باشند شرط است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
عزیزم آمریکا جانت وارده کننده تر است تا صادر کننده
در ضمن آمار گمرک را ا ل ببین بعد افاضه کن
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
امار گمرک را دیدیم. گاز و میعانات گازی و نفتی و انواع گازهای نفتی جز بزرگترین اقلام صادرات غیر نفتی!کشور گنجاندند. اما در مورد امریکا . بزرگترین قلم وارداتی چین نفت نیست. بالای سیصدمیلیارد دلار چیپ کامپیوترو موبایل و... هست. می دانید بزرگترین تولید کنندهو صادر کننده این چیپ ها امریکاست. می دانید که امریکا فقط سالی سیصد میلیارد دلار سرمایه اقازاده های چینی و کره و هند و ایران و... را جذب می کند. می دانید که حتی یک اقازاده چینی یا حتی کارگر چینی حاضر نیست به ایران بیاید ولی میلیونی بطرف امریکا روانند. می دانید که 95 درصد دان مرغ مورد نیاز مردغداری های گوشتی و تخم مرغ ایران از خارج تامین می شود. اخر چه اندازه.....
خسته نمیشوید از این مقاله های تکراری؟؟؟؟؟؟
بایدن بایدن بازی رسانه ها تمام شد؟؟؟؟؟؟


عکس دم صرافی ها در تهران را زده اند که صف طولانی برای نفری با هر کارت ملی ۲۳۰۰ دلار و ۱۰۰۰ تومان حداقل تفاوت نرخ و طرف از این دست به ان دست ۲.۳۰۰ میلیون سود و اقایون که میفرمودند دلار ۱۲۰۰۰ تومانی مشتری ندارد بیایند تماشا!!!!!!!!
مجلس در حذف ارز ۴۲۰۰ کوچکترین تاخیری نکند که ارز را در بازار ازاد مردم با نرخ های فعلی راحت میخرند و این ارز فساد انگیز را هر چه زودتر حذف کنید و مطمئن باشید اونهایی که ارز ۴۲۰۰ میگرند خوب
اظهر من الشمس مخالف حذف ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان باشند
1- تمام کارشناسان حرف می زنند ولی حتی یکنفر از این خبره ها نمی گوید که دلیل اصلی گرانی و تورم در ایران همان افزایش شدید نقدینگی است که الان به سالی 40 درصد و روزی بالای سه تریلیون تومن رسیده.

2- اگر در اقتصادی نقدینگی 40 درصد رشد کند و در شرایط رشد منفی اقتصادی و کاهش شدید صادرات نفت و... ارزش پول ملی ان هم تقویت شود حتما بدانید که رودخانه های ان کشور سر بالایی خواهند رفت.

3- دلیل تثبیت نسبی قیمت دلار در چهار ساله اول همین مانور برقراری پرواز تهران نیویورک و حل همه مسایل و رفتن تحریمها در یک روز توسط اقای ظریف و روحانی و از ان مهمتر بالا بردن سود موهوم بانکی به رقم بالای تا 28 درصد توسط وزیر اقتصاد وقت بود که باعث ویرانی سیستم بانکی کشور شد ولی حالا ان وزیر اقتصاد که ادعا حماسه اقتصادی در دنیا با تک رقمی کردن تورم را داشت کجاست تا از دستاوردش که در دوره دوم به ثمر نشست دفاع کند!

4- تا زمانیکه در ایران همه چیز واردات است و ایران علم واقعی تولید زنجیره مواد را ندارد و همه مسئولان و کارشناسان بدنبال برقرار دلار نفتی هستند و نقدینگی سالی 40 درصد رشد می کند قطعی بدانید که نرخ دلار هم سالی حداقل 40 درصد رشد خواهد کرد حتی اگر در احتمال محال تمام تحریمهای نفتی ایران هم حذف شود
ما بدبختیم، بدبخت
با این وضعیت اقتصادی کشور و تحریم ها هر قیمتی برای دلار ممکن است
دوباره قراره انفجار ارزی رخ بدهد؟؟؟؟؟؟؟
رییس بانک مرکزی اش نمی داند ارز چند باید باشد ایشان می داند؟؟؟؟؟؟؟
موز را نمی دانیم از مبدا چند میخرند منتهی موز در ایران کیلویی ۱ دلار فروش میرفته و الان که موز کیلویی ۵۵۰۰۰ تومانه دلارش چندی میشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نرخ دلار واقعی را در موز و مایحتاج زندگی مان داریم مشاهده میکنیم و اینکه با ضرب و زور و دستور نرخ کاغذی دلار را روی یک عددی اعلام کنند منتهی در عمل مایحتاج زندگی مردم با دلار ۶۰ تومانی حساب شود که هنر نیست و مردم نمی فهمند؟؟؟؟؟؟؟؟.
شوینده گران شده و ۷۰۰۰ تومان روی ان گذاشتند
ماش کیلویی ۵۰۰۰۰ تومان شده
لبنیات وحشتناک گران
خیار ۳۰۰۰۰ تومان را هم رد کرده
کنسرو ماهی ۲۸۹۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تومان
اقا جان دلار این قدر دارند لااقل حقوق ها را به دلار بدهند تا لااقل مردم یک برنامه ریزی درست داشته باشند با این گرانی های وحشتناک و از ان طرف اقای نوبخت بفرمایند اگر دلار بیاید پایین همه چیز ارزان میشود!!!!!!!
خوب برای گفتن این جمله باید دکتری اقتصاد طرف بگیرد؟؟؟؟؟؟؟
این را یک کودک ۱۰ ساله هم که میداند.
آخرش هیچ چی
تازه دلار 20 تومنی کف خواسته اینها است روشون اگه بشه دلار 50 تومنی را هم مطرح می کنند
صادرات شما به چه درد ما خورده؟ ارزش را برگردانده اید؟
تمام میوه و غذا و..همه داره از کشور خارج میشه و قاچاق معکوس شده در داخل گران شده
حتی ریالش هم تناسب ندارد امروز صبح مرد میانسالی صبح زود جلوی بنده را درخیابان گرفت گفت پول نمیخواهم که بگویید گدایی میکنم از نانوایی یک عدد نان بربری به بخرید بدهید گرسنه هستم میخواهم بروم عملگی توان راه رفتن ندارم
سه شنبه ۲۱ بهمن
دلار ۲۵۰۰۰
سکه ۱۱۶۵۰
بسلامتی ومیمنت دلار دوباره به کانال ۲۵۰۰۰ تومان بازگشت ! همین یک هفته پیش بود که جناب همتی پیشبینی کردندکه دلار بزودی به زیر ۲۰۰۰۰ تومان سقوط کند !!!!
بیچاره انهایی که باورکردند و ارز وسکه شان رامفت فروختند
مردم باید بمیرند با دلار بالای 20000تومان که نیم میلیارد دلار صادر کنیم با کلی رانت دلار 4200تومانی؟
نگران دلار های ذخیره شده خودتان هستید یا مردم؟

ارزش پول مردم تقریبا صفر شده و قدرت خرید مردم کاهش وحشتناک پیدا کرده و بیماران باید بخاطر داروهای وارداتی بمیرند که شما نگران دلار 15000تومانی هستی؟!!!

جواب سوال شما در ارزش صادرات شما است که اگر ارزش افزوده داشته باشد باید بازار داشته باشد نه با کاهش ارزش پول ملی و صفر کردن هزینه داخلی به ارزش صادراتی برسید.
یک روز بعداز فرمایشات هفته پیش جناب همتی مبنی بر کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزارتومان درصرافی بودم که پیرمردی سراسیمه مراجعه کرد و چند سکه بهار ازادی را زیر ۱۱ میلیون فروخت وجالب بود که به فرد دیگری که برای خرید دلار امده بود توصیه میکرد دلار نخرد چون اقای همتی گفته میاد زیر ۲۰ تومان !!!!
حداکثر ۱۳هزاربقیه برداشت از جیب مردمه
مگر حقوق به دلار بیست ویک هزار تومانی است که چنین قلم فرسایی میکنید نرخ ارز بالا یعنی دست حکومت در جیب مردم است ولاغیر
مجلس نرخ برابری ریال با طلا را اعلام کند
با درامد این مردم دلار باید حدکثر هر دلار دو هزار تومان باشد ولی با اقتصاد اگر بخواهید حساب کنید همین قیمتی که هست چون ما اصلا اقتصادی نداریم کهبخواهیم باهاش مقایسه کنیم.
فقط دلار 7 تومانی با اقتصاد ایران و خواست ملت همخوانی دارد
بروید تعطیلات را خوش باشید و الکی جو قیمتی ندهید تا صبح شنبه
والسلام
قیمت دلار دستوری
قیمت طلا دستوری
قیمت خودرو دستوری
بورس دستوری
در کشور ترکیه حداقل حقوق ۲۷۰۰ لیر می باشد در کشور ما هم حداقل حقوق ۲،۷۰۰،۰۰۰ تومان حدودا می باشد یعنی ارزش واقعی لیر ۱۰۰۰ تومان می باشد. هم اکنون قیمت دلار در ترکیه ۷ لیر می باشد با این مقایسه ارزش واقعی دلار ۷۰۰۰ تومان می باشد ضمنان با این قیمت دلار در کشور ترکیه مردم ناراضی هستند یعنی قیمت دلار ۷۰۰۰ تومانی به معنی شرایط عالی نیست!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
برابری ارزی را شما اشتباه متوجه شدی.
ترکیه صادرات فراوان دارد باعث شده برابری لیر و دلار عدد گفته شده باشد منتهی اینکه بیایید الان را با ترکیه مقایسه کنید نادرست است مثل این است اقتصاد سال ۷۰ ایران را با ترکیه فعلی مقایسه کنید یا ونزوئلا بگوید یک زمانی ارزش بولیوار با دلار فلان
عدد بوده منتهی الان ارزش ان دیگر مثل ۲ سال قبلش نیست و اقتصاد هر کشور و برابری ارزی ان در جدول برابری ارزها در واقع نشان دهنده تلاش کشورها برای بهبود وضعیت اقتصادشان هم می باشد
به لطف برجام!!!
2/5 سال اولش که برجامی در کار نبود!
ایشون هنوز نمی داند که نرخ ارزها در جهان بر اساس تورم کشور و میزان تورم کشور آن ارز مقابل محاسبه می شود؟ و هر نرخ دیگری چه بالا و پایین به غیر این فرمول یعنی دستکاری دولت در آن است؟
مثال اگر تورم این 7 سال ایران را از تورم کشور آمریکا محاسبه شود و کم شود نرخ واقعی دلار در ایران بین 15 هزار تا 17 هزار تومان است و نه بیشتر و ربطی هم به بایدن و ترامپ منابع بلوکه شده و کرونا ندارد کرونایی که باعث تورم منفی در جهان شده و هر کدام از این عوامل فقط در کوتاه م ت اثر می گذارد و سریعا بازار به روال عادی خودش بر می گردد
کاملا اضهار نظر تبلیغاتی بخشی نگر غیر مسئولانه ای است

در مطلع گزارش رقم 30000 تکرار می شود و در انتها معقول بودن رقم بالای 20000 تومان مطرح شده و در مضر بودن رقم حوالی 15000 طرح مطلب می گردد

از ایشان بپرسید راندمان صادرات ظرف 9 ماه گذشته چقدر بوده که ملاک تعیین نرخ ارز قرار گیرد؟!
این گزارش مانند آن است که پزشک برای یک قربانی مارگزیده روی مقدار پادزهر 20 واحدی یا 25 واحدی تردید داشته باشد در حالی که اگر بلافاصله پادزهر 100 واحدی به بیمار دادده نشود محتمل است بمیرد!
اگر صادرات نفتی و غیر نفتی همینطور ادامه داشته باشه، دلار کمتر از 25 تومان نمیشه، ولی اگر صادرات به بالای 60 میلیارد دلار سالیانه برسه، احتمالا قیمت دلار به 15 تومان کاهش پیدا میکنه.
ای کاش سوال می کردی حقوق حقوق بگیر ها باید چند دلار باشه؟ قیمت تمام اجناس به قیمت جهانی محاسبه میشه حتی اونایی ارز 4200 داده میشه
دلار 100 هزار تومانی هم میبینیم...!!!!
باز چه خوابی دیدین قیمت تعیین میکنین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
مقاومت می کنیم.
خواهشمند هستم دلار را ارزان کنید کمرمون شکست
تا دلار به سیصد تک تومانی نرسد تصحیح و تناسبی در کار نیست. هر وقت حقوق کارگر ایرانی با کارگر آمریکایی و آلمانی، مهندس ایرانی با مهندس آمریکایی، معلم ایرانی با معلم آمریکایی و پزشک و پرستار ایرانی با پزشک و پرستار آمریکایی و ....از نظر قدرت خرید برابر شد قیمت دلار تصحیح شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
میدانید ۲۰۰۰ میلیارد دلار هم به اقتصادمان تزریق شود چنین اتفاقی نخواهد افتاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
لزومی به تزریق ۲۰۰۰ میلیارد دلار نیست کافیست ۲۰ میلیارد دلار صد بار در چرخه تولید و صادرات بچرخد. مشکل اینجاست دلار هنوز وارد مملکت نشده است که تبدیل به ویلا در ترکیه و آمریکا می شود یعنی یکدور هم نمی چرخد
تنها چیزی که با اقتصاد مملکت تناسب دارد بدختی و فلاکت مردم است وقتی اختلاسگرانی مانند محمود خاوری پول مردم را دزدیده اند وقتی تورم هنوز دو رقمی است دنبال تناسب می گردید؟
آقای همتی قبل از عید آمد آنموع دلار حدود 12 تومان بود.....
مشخص است بک صادر کننده از نرخ ترز بالای ۲۲ حمایت میکند . اگر شما همین سوال را از وارد کننده مواد اولیه و دانشگاهی داشته باشید با از مردم که گرانی را بدوش میگشند انها از ارز زیر ۱۰ حمایت میکنند . باید ار دانشگاهیان و متخصصین میتقل در باره ارز سوال کنید که منافع همه را ببینند . نقدینگی در دو سال ۷۰ درصد زیاد شد و نرخ ارز بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ درصد . قطعا این نرخ به لحاط علمی تعادلی نیست .
اگر نرخ ارز بالا باشد ور کنار همه اسیب ها بنگاهها نیاز مند تکنولوزی تا چند سال دیگر بکلی فرسوده و بیکاری افزایش می یابد
مگه مااقتصاددان هم داریم تواین کشور
چه جوري شوما از آمريكا انتظار داريد برگرده به برجامي كه سال ٩٧ ازش خارج شده ولي نرخ ارز به قيمت اون سال برنگرده؟
فقط ظاهر و قیافه این آدم رو ببینید دیگه خودتون قضاوت کنید!
از اون آقا بپرسید صادرات زمانی ارزش دارد که پول ملی ما هم ارزش داشته باشد الان صادرات ما مفت دادن اجناس به کشورهای دیگر است و ملت خودمان مانده است و قدرت خرید خیلی کم شده قیمت دلار اگر زیر 10 تومان نیاید کمر اکثریت مردم می شکند
تا این مسوولان بر کشور حکومت می کنند اوضاع همینه که هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان