بازدید 21703
آخرین تحولات خاورمیانه

راه‌های پیش‌روی بایدن از دیدگاه ظریف / قطعی شدن سفر پاپ به عراق / بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشور‌های عربی/ مانور نظامی ـ دریایی مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند

راه‌های پیش‌روی بایدن از دیدگاه ظریف، قطعی شدن سفر پاپ به عراق، بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشور‌های عربی، مانور نظامی ـ دریایی مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند و واکنش وزارت خارجه به ارسال پیام آمریکا به ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 09 February 2021

راه های پیش‌روی بایدن از دیدگاه ظریف/ قطعی شدن سفر پاپ به عراق/ بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عربی/ مانور نظامی-دریایی مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند

بین الملل تابناک| تحولات خاورمیانه: راه‌های پیش‌روی بایدن از دیدگاه ظریف، قطعی شدن سفر پاپ به عراق، بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشور‌های عربی، مانور نظامی ـ دریایی مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند و واکنش وزارت خارجه به ارسال پیام آمریکا به ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

راه های پیش‌روی بایدن از دیدگاه ظریف

«محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتی در ارتباط با مصاحبه‌اش با شبکه «سی‌ان‌ان»، در خصوص بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در دولت جدید این کشور گفت که دو راه پیش‌ روی واشنگتن قرار دارد.

ظریف در این خصوص نوشت: آمریکا توافق هسته‌ای را ترک و آن را نقض کرد؛ بنابراین، این ایالات متحده است که باید بازگردد و تعهداتش را اجرا کند.

وی افزود: «رئیس‌جمهور بایدن این انتخاب را دارد: ترک سیاست‌های شکست‌خورده ترامپ یا ادامه شکست‌های وی. ادامه این شکست‌ها فقط شکست‌های بیشتری را در پی دارد.»

راه های پیش‌روی بایدن از دیدگاه ظریف/ قطعی شدن سفر پاپ به عراق/ بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عربی/ مانور نظامی-دریایی مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند

وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با «فرید زکریا» در شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران برای یک توافق جدید که شامل مساله موشکی هم باشد تاکید کرد، برجام یک توافق است که از طریق مذاکرات به دست آمده و نمی‌تواند دوباره مورد مذاکره قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه درباره برجام هم گفت: آمریکا باید ضمانت‌هایی بدهد که اقداماتی نظیر آن چیزی که دولت آمریکا اتخاذ و طی آن توافق هسته‌ای را نقض کرد، تکرار نشود.

ظریف در ادامه گفت که توقف پایبندی به پروتکل الحاقی به معنای بسته شدن کامل درها برای احیای توافق هسته‌ای نیست. چنانچه آمریکا خواستار احیای مفاد توافقی است که از آن خارج شده، وظیفه دولت بایدن آن است که به این توافق متعهد شود.

پالتیکو در بخشی از گزارش خود در این خصوص تاکید کرد که ظریف، مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز یکشنبه درباره شروط ایران برای بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام را تکرار کرد.

مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه آن طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است، خاطرنشان کردند: اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد آمریکا بایستی تحریم‌ها را به طور کلی در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم.

قطعی شدن سفر پاپ به عراق

سایت رسمی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان برنامه سفر وی به عراق را منتشر کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز، برنامه سفر پاپ فرانسیس به این شرح است: پاپ روز جمعه ۵ مارس وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد خواهد شد و «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق در سالن تشریفات فرودگاه از وی استقبال خواهد کرد.

راه های پیش‌روی بایدن از دیدگاه ظریف/ قطعی شدن سفر پاپ به عراق/ بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عربی/ مانور نظامی-دریایی مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند

پاپ فرانسیس پس از آن برای استقبال رسمی به کاخ ریاست جمهوری خواهد رفت و با مقامات بلندپایه عراقی، اسقف‌ها و بزرگان کلیسای سریانی کاتولیک (سید النجاه) بغداد دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

در ادامه برنامه سفر پاپ آمده است که وی در روز شنبه شش مارس با هواپیما بغداد را به مقصد نجف اشرف ترک خواهد کرد تا با آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالیقدر تشیع دیدار کند؛ سپس با هواپیما به الناصریه مرکز استان ذی قار خواهد رفت تا از شهر باستانی اور (زادگاه حضرت ابراهیم علیه السلام) دیدن کند.

پاپ پس از ذی‌قار در بعد از ظهر همان روز به بغداد بازخواهد گشت تا در مراسم کلیسای مار یوسف بغداد شرکت کند.

رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه، هفت مارس ۲۰۲۱ به اربیل سفر کرده و با مقامات اقلیم و شماری از شخصیت‌های دینی در سالن فرودگاه اربیل دیدار خواهد کرد؛ سپس با بالگرد به شهر موصل خواهد رفت تا در کلیسای حوش البیعه این شهر برای جان‌باختگان و قربانیان جنگ دعا کند.

پاپ پس از آن با بالگرد به کلیسای الطاهره در منطقه قره قوش خواهد رفت و بعد از ظهر به اربیل بازخواهد گشت تا در مراسم ورزشگاه فرانسو حریری شهر اربیل شرکت کند؛ بعد از آن به بغداد برخواهد گشت تا در روز بعد یعنی هشت مارس به رم بازگردد.

بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عربی

نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عربی، شامگاه روز دوشنبه، با صدور بیانیه‌ای و تأکید بر محوریت آرمان فلسطین پایان یافت.

طبق گزارش شبکه «العربیه»، در بیانیه پایانی وزیران خارجه کشورهای عربی، محورهای زیر مورد تأکید طرف‌ها قرار گرفت.

۱. «تأکید بر لزوم موضع یکپارچه کشورهای عربی علیه مداخلات کشورهای بیگانه»؛

۲. «تأکید بر محوریت آرمان فلسطین»؛

۳. «تأکید بر رد هر گونه اقدام یک‌جانبه اسرائیل»؛

۴. «استقبال از اجرای انتخابات در فلسطین و تلاش صورت گرفته برای آشتی».

وبگاه خبری روزنامه «الاهرام»، نیز در تشریح محور سوم این بیانیه نوشت که در این نشست، بر لزوم پایبندی به قطعنامه‌های بین‌المللی و در صدر آن، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره توقف فوری و کامل فعالیت‌های شهرک‌سازی از جمله در قدس شرقی و محکومیت اقدامات یک‌جانبه «اسرائیل» برای تحمیل مسائلی جدید در سرزمین فلسطین بویژه ساخت شهرک‌ها، توسعه آنها، مصادره اراضی و دارایی‌های فلسطینینان تأکید شده است.

راه های پیش‌روی بایدن از دیدگاه ظریف/ قطعی شدن سفر پاپ به عراق/ بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عربی/ مانور نظامی-دریایی مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند

بر اساس این گزارش، کشورهای عربی همچنین بر پایبندی خود به راهکار دو دولتی بر پایه حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل با طرح صلح عربی و اصل سرزمین به ازای صلح تأکید کرده‌اند و از تل‌آویو خواسته‌اند، با ازسرگیری فوری مذاکرات صلح آن هم بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی به طرح صلح عربی پاسخ مثبت دهد.

نشست یادشده امروز در قاهره،‌ پایتخت مصر و در آستانه نشست فوق‌العاده شورای اتحادیه عرب به ریاست مصر و به منظور بررسی اوضاع کشورهای عربی و حمایت از آرمان فلسطین برگزار شد.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این نشست حضور پیدا کرد.

مانور نظامی-دریایی مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند

"لیوان جاگاریان" سفیر فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه در مصاحبه‌ اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» از قصد روسیه و ایران برای برگزاری یک مانور نظامی ـ دریایی در آب‌های اقیانوس هند در اواسط ماه فوریه (اواخر بهمن-اوایل اسفند) خبر داد.

این دیپلمات روس در پاسخ به توضیح درباره تکرار مانور‌های چند جانبه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شده بود، گفت: قرار است دور دیگری از مانور‌های نظامی-دریایی چندجانبه در مناطق شمالی اقیانوس هند در اواسط همین ماه فوریه سال ۲۰۲۱ (بهمن-اسفند) برگزار شود. در جریان این مانورها، از جمله اقدامات برنامه ریزی شده، اجرای عملیات جستجو و نجات و همچنین اقدامات هماهنگ برای تأمین امنیت ناوبری دریایی در منطقه است.

لازم به یادآوری است که رزمایش نظامی ـ دریایی سه جانبه ایران، روسیه و چین تحت عنوان "کمربند امنیتی دریایی" در اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ برگزار شده بود که در آن زمان، طرفین در خصوص ادامه این اقدام مشترک ابراز تمایل کرده بودند، ولی با شیوع ویروس کرونا، این مساله به تعویق افتاد.

 

راه های پیش‌روی بایدن از دیدگاه ظریف/ قطعی شدن سفر پاپ به عراق/ بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عربی/ مانور نظامی-دریایی مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند

سفیر روسیه در تهران همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شد، مقامات جمهوری اسلامی به خرید محصولات نظامی روسی ابراز علاقه کرده‌اند. جاگاریان گفت: «بدون تردید، پایان یافتن محدودیت‌های معروف اعمال شده علیه ایران در زمینه خرید تسلیحات نظامی در تاریخ ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰، این امکان را فراهم کرده است که گفت‌وگو‌های سازنده‌ای در این باره بین مقامات مسکو و تهران انجام شده و درخواست‌های طرف ایرانی برای خرید محصولات نظامی روسی مورد بررسی قرار بگیرد.»

وی افزود: «تجربه مثبت تحقق طرح‌های همکاری‌های نظامی-فنی بین روسیه و ایران، خوش بینی برای به اجرا گذاشتن مجدد این همکاری‌ها در آینده را مضاعف می‌کند و مقامات مسکو در مسائل مربوط به روابط دوجانبه با تهران، تنها بر اساس منافع ملی خود عمل می‌کند.»

واکنش وزارت خارجه به ارسال پیام آمریکا به ایران

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به برخی ادعا‌ها مبنی بر اینکه مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن حامل پیامی از واشنگتن به تهران بوده است، گفت که چنین ادعایی «صد در صد بی اساس و مردود» است.

خطیب زاده گفت: سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، هیچ ارتباطی به مواضع اخیر دولت جدید آمریکا ندارد و ایشان حامل هیچ پیامی از واشنگتن به تهران نبوده است. این اولین سفر آقای گریفیتس به تهران نیست و ایشان مرتب و در صورت نیاز به ایران سفر کرده و با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

راه های پیش‌روی بایدن از دیدگاه ظریف/ قطعی شدن سفر پاپ به عراق/ بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کشورهای عربی/ مانور نظامی-دریایی مشترک ایران و روسیه در اقیانوس هند

پیشتر برخی منابع خبری مدعی شده بودند که محتوای پیام ادعایی گریفیتس این بوده است که در مقابل توقف‌ حمایت ایران از یمنی‌ها، حمایت‌های واشنگتن از عربستان سعودی نیز متوقف خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این خصوص گفت: اساسا پیامی از سمت واشنگتن وجود ندارد که بخواهد چنین محتوایی داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
حالا چه اشکالی داره که آمریکا و ایران برای هم پیام بفرستند؟.... تکذیب نمی خواهد..... دنیا، دنیای گفتگو و تعامل است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
بجای پیامهاتحریمها را رفع کنند
مسئولین ما عادت کرده اند که سیاستهای خارجی خود را مخفیانه انجام بدهند . نامه سر به مهر , جلسات بی سر و صدا در بیشتر موارد کشور عمان و ...
چطور مردم در مشکلات باید در جریان باشند ولی در تصمیم گیری های افراد و فرد باید سکوت کنند
البته با تمام احترامی که برای آقای ظریف قائل هستم باید بگم آقای ظریف یک منفی در محاسبات اشتباه کردند و آنهم اینست که یک سیاست مدار کارکشته مثل جو بایدن به جای ترامپ نشته وبایدن قبل از هر کاری برعکس ترامپ ابتدا اروپایی ها رو با خودش همراه خواهد کرد واگر هیتلر که اروپا را در دست داشت توانست کاری انجام دهد آنوقت ما ایرانی ها هم می توانیم
یعنی بایدن آنقدر بدبخت شده که باید از ظریف راهکار طلب کنه !!!

آمریکا الکی آمریکا نشده
«تأکید بر لزوم موضع یکپارچه کشورهای عربی علیه مداخلات کشورهای بیگانه»؛ از جمله ایران
بره پول های بیت المال رو در کشور خودش خرج کنه و دست از سر ما برداره. حداقل شرایط زندگی رو برای مردم ایران فراهم کند.
مرگ یک بار شیون یکبار




ما به هر قیمتی شده باید درصد خلوص اورنیوم غنی سازی شده را افزایش بدیم




تا دنیا بداند ایران هم در نقشه جهان وجود دارد
بایدن چه ضرری میکند اگر برنگردد مشکلات کدام طرف بیشتر است
سه شنبه ۲۱ بهمن
دلار ۲۵۰۰۰
سکه ۱۱۶۵۰
بسلامتی ومیمنت دلار دوباره به کانال ۲۵۰۰۰ تومان بازگشت ! همین یک هفته پیش بود که جناب همتی پیشبینی کردندکه دلار بزودی به زیر ۲۰۰۰۰ تومان سقوط کند !!!!
بیچاره انهایی که باورکردند و ارز وسکه شان رامفت فروختند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
یک روز بعداز فرمایشات هفته پیش جناب همتی مبنی بر کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزارتومان درصرافی بودم که پیرمردی سراسیمه مراجعه کرد و چند سکه بهار ازادی را زیر ۱۱ میلیون فروخت وجالب بود که به فرد دیگری که برای خرید دلار امده بود توصیه میکرد دلار نخرد چون اقای همتی گفته میاد زیر ۲۰ تومان !!!!
راهای پیش روی بایدن از دید ظربف:))))))))
قبایل مائو مائوهم با هزار التماس راهای پیش روی شمارو قبول نمی کنند:))))))!!!!
ظریف الان خودش راه وچاره زیادی برای خودش ومسئولیتش نداره چطوربرای دیگران نسخه میپیچه خداداند!
روزی هزار نفر چه فایده ای داد د ?
چند سال دیگه نوبت به مزدم بی سهمیه می رسد ?
هر چیز بدرد بخور متعلق به از ما بهتران سهمیه دار است .
رسما و قانونا ما مردم عادی از همه چیز محروم هستیم .
اگر چیزی اضاف بیاید یا بدرد نخورد می توانیم چند برابر قیمت اصلیش بخریم .
من امسال واکسن امفلو انزا هم پیدا تکزدم با اینکه بیمار هستم .
چه کسی قبول مسوولیت می کند .
سالهاست که هیچ خبر درستی از زبان سخنگوی وزارت امور خارجه شنیده نشده است
سخنگوی این وزارتخانه همیشه موظف بوده که سخنان کلیشه ای را طوطی وار در نزد خبرنگاران مطرح کند و از اینرو، هرگز نمیتوان حقایق را از بیانیه های وزارت امور خارجه استخراج کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی