بازدید 14139

واکنش حزب‌الله لبنان به ترور کور «لقمان سلیم»

حزب الله لبنان ترور «لقمان سلیم» فعال رسانه ای لبنانی را محکوم کرد و از دستگاه های امنیتی خواست هر چه سریعتر عاملان این ترور را شناسایی و آنها را مجازات کنند.
کد خبر: ۱۰۳۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱ 05 February 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از شبکه المیادین لبنان، حزب الله لبنان در بیانیه ای روز پنجشنبه ضمن محکوم دانستن قتل لقمان سلیم از دستگاه های قضایی و امنیتی کشور لبنان خواست تا «سریعا هویت جانیان قاتل لقمان سلیم را کشف و آنها را مورد پیگرد قرار دهد.»

حزب الله همچنین مبارزه با ترورهای کور و تلاش برای بهره برداری سیاسی و رسانه ای از این ترورها علیه امنیت و ثبات لبنان را خواستار شد.

جسد لقمان سلیم، در خودرویش در جنوب این کشور پیدا شده است. سلیم روز چهارشنبه در حال بازگشت به بیروت، پایتخت لبنان بود که ناپدید شد و خانواده‌اش نتوانستند با او تماس بگیرند.

قاضی مسئول رسیدگی به این پرونده گفته چهار گلوله به سر و یک گلوله به پشت سر لقمان سلیم شلیک شده است.

در اقدامی جهت دار و پیش از آنکه حتی مسئولان امنیت و قضایی لبنان تحقیقات پرونده قتل سلیم را آغاز کنند رسانه های وابسته به عربستان سعودی و امارات در لبنان و خارج آن یک موضوع را در گزارش های خود درباره لقمان سلیم برجسته کردند؛ اینکه سلیم مخالف و منتقد حزب الله بود.

با توجه به سناریوهایی که اخیرا با همکاری رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان (مانند انفجار بندر بیروت) در داخل لبنان و منطقه جریان دارد، به نظر می رسد قتل لقمان سلیم و هماهنگی سوال برانگیز رسانه ها با تیترها و محورهای مشابه علیه حزب الله در چارچوب فشار روانی یکپارچه و هماهنگ ضد جریان مقاومت قابل ارزیابی باشد.

رسانه های سعودی - صهیونیستی در حالی سناریوی فشار روانی علیه محور مقاومت را دنبال می کنند که جمهوری اسلامی ایران از آزمون فشار حداکثری تحمیلی در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا سربلند بیرون آمد و اکنون نیز جریان ضد مقاومت به دنبال بازی دادن طرف هایی مانند عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در هرگونه مذاکرات احتمالی آتی با ایران هستند؛ به عبارت دیگر رژیم های سعودی و صهیونیستی امیدوارند با اتهام زنی و جریان سازی جدید علیه حزب الله یک بار دیگر درکی مصنوعی را به افکار عمومی جهانی تزریق کنند؛ دروغی که می خواهد جهان را متقاعد کند که حزب الله تروریست است و ایران برای بازگشت غربی ها به برجام باید دست از حمایت گروه های مقاومت بر دارد.

قتل لقمان سلیم دقیقا پس از آن رخ داد که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ضرورت عبور از سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه ایران و حرکت به سمت دیپلماسی حداکثری (درمقابل فشار حداکثری) بر لزوم بازگشت برجام در مسیر اصلی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی آن تاکید کرد و گفت:تمام اعضای توافق برای تعامل در این زمینه آمادگی دارند.

رئیس جمهوری سابق آمریکا سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد اما جو بایدن رئیس جمهوری جدید این کشور وعده داده است که به این توافق باز می‌گردد.

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و براساس مفاد همین توافق هسته ای برخی اقدامات برنامه هسته ای خود از جمله غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را از سرگرفت اما همواره تاکید کرده است که اگر دولت آمریکا همه تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو و بدون قید و شرط به برجام باز گردد، ایران هم به تعهدات برجامی خود عمل می کند.

در چنین فضایی، به نظر می رسد جنایت هایی مانند قتل لقمان سلیم پروژه ای برای به حاشیه راندن ایران با وجود برخورداری ایران از دست برتر است. تلاش مستند و دقیق حزب الله لبنان برای یافتن عاملان این جنایت، می تواند اتفاقات و روند جدیدی را در تثبیت جایگاه و موقعیت حزب الله لبنان از گذرگاه تبدیل این چالش مصنوعی رسانه ای به فرصت واقعی همکاری، رقم بزند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی