بازدید 4523

احمدي نژاد: پيام من به اوباما اقدامي بزرگ بود

آقاي اوباما شعار تغيير را مطرح كرد و ايران هم از آن استقبال كرد و شخصاً براي وي پيام تبريك فرستادم كه با گذشت سي سال از پيروزي انقلاب اسلامي اين امر، اقدامي بزرگ به شمار مي‌رود. ايران صراحتا اعلام كرد كه از تغيير استقبال و نسبت به انجام آن كمك مي‌كند ولي آمريكا تا كنون هيچ تغييري ايجاد نكرده به طوريكه در عراق، فلسطين و افغانستان وضعيت به مانند گذشته است و در موضوع هسته اي ،فشارهاي غيرقانوني عليه ملت ايران هم ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۵ 09 June 2010
:رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه هيچ قدرتي نمي‌تواند با قدرت ايران و تركيه مقابله كند، اظهار داشت:دو كشور از قدرت فرهنگي، انساني و صالحي در عرصه جهاني برخوردار هستند كه با قرار گرفتن در كنار هم مي‌توانند همه مسايل منطقه را حل و فصل كنند و بي‌ترديد در آينده به قدرت‌هاي بزرگ جهاني تبديل خواهند شد.

به گزارش ايلنا،محمود احمدي‌نژاد در جريان سفر به استامبول براي شركت در اجلاس سيكا در گفتگو با شبكه 24 تركيه درباره چشم‌انداز روابط ايران و تركيه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران و تركيه، دو كشور و دو ملت بزرگ، متمدن و فرهنگ ساز هستند كه نقش آنها در مناسبات منطقه‌اي بسيار مهم و تعيين‌كننده است به طوري كه اين دو كشور اگر در كنار هم قرار بگيرند بي‌ترديد همه مسايل منطقه حل خواهد شد كه خوشبختانه امروز با همت دو دولت در اين جهت حركت مي‌شود.

رييس‌جمهور در پاسخ به اينكه ايران و تركيه روابط خود را بر چه مبنايي طرح‌ريزي كرده‌اند، خاطر نشان كرد: مناسبات دو كشور براساس روابط برادرانه استوار است. دو ملت ايران و تركيه در آينده به قدرت‌ بزرگ جهاني تبديل خواهد شد، كه اين قدرت جنبه انساني و فرهنگي دارد.

وي همكاري‌هاي ايران و تركيه را راهبردي و استراتژيك دانست و گفت: هيچ محدوديت و مانعي براي توسعه روابط بين دو ملت و دو كشور وجود ندارد.

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالي درباره اقدام ضدانساني رژيم صهيونيستي در حمله به كاروان كشتي‌هاي حامل كمك‌هاي انسان‌دوستانه به غزه اظهار داشت: اين حادثه نشان داد كه رژيم صهيونيستي به هيچ اصلي از اصول انساني و حتي به قوانيني كه اربابان او در عرصه‌هاي بين‌المللي نوشته‌اند، پايبندي ندارد. براي همگان آشكار گرديد كه اين رژيم اساساً براي ايجاد درگيري، تنش و تجاوز ايجاد شده است. اقدام رژيم صهيونيستي، حمله عليه كاروان آزادي نبود بلكه حمله عليه آزادي و انسانيت بود. در واقع اين رژيم با اين حمله به پايان خود نزديكتر شد.

وي ادامه داد: چطور كسي مي‌تواند راضي شود مردمي را سه سال در محاصره دارو و غذا قرار دهند و حتي مانع كمك‌رساني به مردم اين منطقه شوند. بي‌ترديد محاصره غزه يك نسل‌كشي آشكار است. البته حادثه حمله به كاروان آزادي موجب گرديد كه بار ديگر پرده از چهره پليد اين رژيم فرو افتد. براي ملت تركيه و همه كساني كه در اين اقدام انسان‌دوستانه مشاركت داشتند عزت و سرافرازي را آرزومند هستيم.

احمدي‌نژاد درباره بيانيه نيز تهران اظهار داشت: امروز بيانيه تهران و موضوع هسته‌اي ايران به يك مسأله جهاني تبديل شده است. اين بيانيه آغاز دوران جديدي در مناسبات جهاني به شمار مي‌رود و به همگان نشان داد كه صرفا چند دولت نيستند كه براي همه جهان تصميم مي‌گيرند بلكه دولت‌ها و ملت‌هاي ديگري هم هستند كه مي‌توانند معادلات جهاني را تنظيم و سامان دهند.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه بيانيه تهران از يك سو، اعتراض به وضع موجود جهاني است و از سوي ديگر پيام‌آور صلح، دوستي، برادري و احترام است، خاطر نشان كرد: بيانيه تهران كاملاً موفقيت‌آميز بود. اين بيانيه آغاز راهي طولاني است كه البته انتهاي آن با پيروزي همراه خواهد بود. تركيه و برزيل نقش بسيار مهمي را در اين مسير ايفا كردند و همچنين اين بيانيه امروز از سوي اكثريت دولت‌ها و ملت‌ها مورد استقبال قرار گرفته است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اگر شوراي امنيت سازمان ملل تصميم جديدي در خصوص تحريم عليه ايران اتخاذ كند، آيا تاثير منفي در پيمودن اين راه طولاني نخواهد داشت، خاطر نشان كرد: اتفاقا اين اقدام راه را كوتاه‌تر خواهد كرد. اگر شوراي امنيت بخواهد برخلاف عدالت، قانون و حق تصميم بگيرد در حقيقت به اعتبار خود پايان مي‌بخشد.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: اگر تحت فشار و بر مبناي بي‌عدالتي و زورگويي تصميمي عليه ملت ايران در شوراي امنيت به امضاء برسد. اين تصميم از هيچ اعتباري برخوردار نيست. البته در اين ميان بيش از همه آمريكا و گروه وين ضرر خواهند كرد. چرا كه بيانيه تهران فرصت تاريخي بي‌نظيري براي آنان است تا از موضع مقابله با ملت ايران به موضع همكاري تغيير جهت دهند و در كنار سه ملت بزرگ ايران، تركيه و برزيل قرار بگيرند.

رييس‌جمهور افزود: دولت آمريكا از 30 سال پيش عليه ملت ايران اقدام مي‌كند اما علي‌رغم همه اين برنامه‌ريزي‌ها، بي‌ترديد امروز ايران قوي‌تر از سي سال گذشته است.

وي در پاسخ به اينكه آقاي اوباما با شعار تغيير روي كار آمد و در ابتدا نسبت به ايران انعطاف نشان مي‌داد، آيا موفق شده است كه انتظارات ايران را برآورده سازد، اظهار داشت: آقاي اوباما شعار تغيير را مطرح كرد و ايران هم از آن استقبال كرد و شخصاً براي وي پيام تبريك فرستادم كه با گذشت سي سال از پيروزي انقلاب اسلامي اين امر، اقدامي بزرگ به شمار مي‌رود. ايران صراحتا اعلام كرد كه از تغيير استقبال و نسبت به انجام آن كمك مي‌كند ولي آمريكا تا كنون هيچ تغييري ايجاد نكرده به طوريكه در عراق، فلسطين و افغانستان وضعيت به مانند گذشته است و در موضوع هسته اي ،فشارهاي غيرقانوني عليه ملت ايران هم ادامه دارد.

رييس‌جمهورخاطر نشان كرد: چنين احساس مي‌شود كه اوباما از توانايي لازم براي تغيير برخوردار نيست و نمي‌تواند تصميمات بزرگي را بگيرد و گر نه ايران فرصت‌هاي خوبي در اختيار اوباما قرار داده است. تغيير واقعي بايد در آمريكا و افكار و انديشه‌هاي به‌جا مانده از گذشته در اين كشور اتفاق بيفتد آمريكا هنوز تصور مي‌كند، مي‌تواند مسايل بين المللي را با استفاده از زور حل كند ولي اين يك تجربه شكست خورده است. آنها امروز بايد به ساير ملت‌ها احترام گذشته و بر اساس قانون، احترام و عدالت رفتار كنند.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره انتقال گاز طبيعي ايران از خاك تركيه به اروپا اظهار داشت: ايران و تركيه بايد با هم همكاري و ارتباطات قوي اقتصادي داشته باشند، انتقال انرژي بدون همكاري روزافزون دو كشور امكان‌پذير نيست كه خوشبختانه امروز همكاري‌هاي خوبي در اين زمينه انجام مي‌شود. به دليل اينكه يكي از راه‌اي مطمئن انتقال گاز ايران به اروپا، تركيه است، ترجيح مي‌دهيم اين انتقال از اين كشور انجام شود.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي در خصوص روابط ايران و روسيه اظهار داشت: ايران و روسيه دو كشور همسايه هستند و به‌طور طبيعي دو همسايه بايد با يكديگر دوست باشند و نبايد عليه يكديگر اقدامي انجام دهند. دو كشور همسايه بايد حافظ منافع هم باشند كه البته اين موضوع نيازمند اقدامات گسترده است.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه براي برقراري امنيت در منطقه بايد همه كشورهاي منطقه در آن مشاركت داشته باشند، گفت: هيچ كس نبايد خود را بالاتر از ديگران بداند و چشم‌داشتي به سرزمين ديگران داشته باشد. همه بايد در كنار هم منطقه را اداره كنيم. بي‌ترديد امنيت و پيشرفت بدون همكاري دسته‌جمعي حاصل نخواهد شد. اميدواريم بتوانيم در اين زمينه الگويي را به جهان ارائه دهيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار