بازدید 4563

شمقدری: تاثیر شگرفی بر فرهنگ می​گذارم!

کد خبر: ۱۰۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۶ 09 June 2010
- سیاست تولید 300 فیلم به صورت سالانه و انتقاد از سینمای دوران اصلاحات و دولت نهم به عنوان مهمترین بخش​های صحبت جواد شمقدری در یزد مورد توجه سینماگران قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مدیران زیرمجموعه خود،​ صبح روز سه​شنبه 18 خرداد ماه در همایش مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور حضور پیدا کرد و همچون نشست اخیر خود با خبرنگاران مهمترین بخش صحبت​های خود را به انتقاد از سینمای ده دوازه سال گذشته و اشاره به سیاست تولید 300 فیلم در سال اختصاص داد.

او در این باره اظهار داشت: «بنا به مصوبه شورای عالی هنر، 30 درصد فیلم‌های صدا و سیما در حوزه معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته و تولید خواهد شد. با توجه به این دستورالعمل 200 فیلم در شهرستان‌ها و 100 فیلم در تهران طی سال آتی تولید و ساخته خواهد شد.»

شمقدری: تاثیر شگرفی بر فرهنگ می​گذارم

جواد شمقدری که بعد از دست گرفتن سکان سینمای ایران مدعی هدایت این سینما به سمتی حساب​ شده​تر و درست​تر از سال​های دوره​های گذشته شده، با انتقاد از دوره​های پیشین که تولید آثار هنری مخاطب معلوم و خاصی نداشت، گفت: «معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برنامه​ریزی​هایی که امسال انجام داده است سعی خواهد کرد تاثیرات شگرفی را در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد کند.»

معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای جدی در حوزه فرهنگ و هنر صبر است اظهار داشت: «متاسفافه صبر که مورد تاکید فراوان بزرگان است مورد غفلت قرار گرفته. اگر می​خواهیم ناهنجاری​های اجتماعی جامعه رفع شود باید به فرهنگ و هنر اهمیت داده شود. به گفته امام راحل اساس یک ملت استقلال فرهنگی است.»

او با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی اسلامی فقط از دین و معارف اسلامی باید سرچشمه بگیرد ، گفت: «اگر هنرمندان به دین و معارف اسلامی وصل شوند، جامعه در مسیر متعالی قرار می​گیرد.»

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «سینمای ایران را در 10 الی 12 سال گذشته در مسیر تخریب جلو بردند و در کمتر از دو الی سه سال شرایط را مناسب خواهیم کرد.»

او در ادامه با بیان این مطلب که به وضعیت سینمای ایران همه معترضند و تنها بیان و زبان اعتراض‌ها متفاوت است، اظهار داشت: «چرا قبلا اعتراض نمی‌کردند زیرا جرئت اعتراض نداشتند و کسی که اعتراض می‌کرد، بایکوت می‌شد و امروزه اگر کسی اعتراض کند، تکریم می‌شود.»

شورجه: سینمای عامه​پسند حاصل دوران اصلاحات است
جمال شورجه عضو شورای صدور پروانه ساخت و کارگردان با عملی دانستن سیاست تولید 300 فیلم در سال، سینمای عامه​پسند را حاصل دوران اصلاحات دانست.

شورجه در گفت​و​گو با خبرآنلاین درباره سخنان جواد شمقدری مبنی بر تولید 300 فیلم در یکسال گفت:​ «تولید 300 فیلم در سال و تقسیم​بندی برای تولید آن در تهران و شهرستان برنامه​ریزی درستی در مورد سینما است که می​تواند با ارائه برنامه​های اجرایی هرچه زودتر به مرحله عمل برسد. بعد از اعلام برنامه اجرایی است که باید آیین​نامه​ها و ردیف بودجه مربوط به آن اعلام و مورد توجه سینماگران قرار گیرد.»

او ادامه داد: «استفاده از امکانات روز همانند تولید فیلم به صورت دیجیتال و ویدئویی و ساخت فیلم برای عرضه مستقیم به شبکه نمایش خانگی می​تواند شکل اجرایی تولید 300 فیلم در یکسال را توجیه کند. پرده سینما قداستی دارد که انتظار نمی​رود حتماً تمامی 300 فیلمی که سالانه تولید می​شوند به اکران عمومی درآیند و براین اساس است که در دفترچه سیاست​های سینمایی بخشی با عنوان فیلم​های اکرانی و غیراکرانی تعریف شده است.»

شورجه اعلام کرد: «ظرفیت تولید در سینمای ایران با توجه به وجود تعداد بالایی از فارغ​التحصیلان حوزه سینما و کارگردانان با سابقه​ای که سالهاست کار نکرده​اند، بسیار بالا است و می​توان با تمرکز روی تولید 300 فیلم در سال امکانات پراکنده را متمرکز و به هدف خوب این میزان تولید در سال دست پیدا کرد. این توانایی​ها و امکانات نیازمند مدیریت است که خوشبختانه در این دوره شاهد این مدیریت و هدف​دهی هستیم.»

این کارگردان که در دوران وزارت محمدحسین صفارهرندی در ساختمان بهارستان به شورای صدور پروانه ساخت وارد شده، درباره انتقادهایی که از سوی شمقدری متوجه سینمای 12 سال گذشته می​شود، گفت:​ «آسیب​هایی که اکنون در سینمای ما وجود دارد فقط به دوران معاونت سینمایی محمدرضا جعفری​جلوه بازنمی​گردد. بخش عمده این مشکلات به سال​های پیش از آن مربوط می​شود.»

او ادامه داد: «30 سال از انقلاب اسلامی می​گذرد و فقط پنج سال از حضور محمود احمدی​نژاد دولت می​گذرد و در این پنج سال تلاش شده سیاست​های مدیران به سمت ایجاد تعادل در سینمای ایران متمرکز شود. مشکلات مربوط به وجود ابتذال در سینمای ایران،​ رکود سینما و نبود تماشاگر به دوره​های پیش از این پنج سال بازمی​گردد. و شاید بخش عمده آن به سینمای دوران سازندگی بازگردد که تلاش شد همه چیز به دست سینماگران سپرده شود و تهیه​کنندگان خصوصی در سینمای ایران قدرت گرفتند.»

شورجه با اشاره به سینمای دوران اصلاحات گفت: «در دوران اصلاحات نیز مشکل دیگری به وجود آمد؛ مدیران سینمایی مسئولیت پیش بردن سینما را برعهده خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی قرار داد و شانه از مسئولیت نظارتی خود خالی کرد. در همین سال​​ها لایه​های ابتذال وارد سینمای ایران شد و بخش عمده سینما به سمت بعد تجاری حرکت کرد.»

او اظهار داشت: «البته در این مقطع نیز فیلم​های ارزشمندی نیز ساخته شد، اما تعداد آن​ها بسیار اندک بود و با توجه به نفوذ بالای فیلم​های تجاری در سینما این قبیل کارها کمتر مورد توجه تماشاگران قرار گرفتند. در همین سال​​ها سینما از آن نگاه انقلابی و ارزشی خود فاصله می​گیرد و به سمت نگاهی سطحی و مبتذل هدایت می​شود. سینمای عامه​پسند آرام آرام سینمای ایران را در دست می​گیرد و ابتذال حاکم می​شود و این ابتذال از باب تکرار همان موارد سطحی در فیلم​ها به وجود می​آید.»

عضو شورای صدور پروانه ساخت گفت: «تکرار در سوژه​های فیلم​های عامه​پسند مخاطب را از دیدن این فیلم​ها خسته و آنان را از سینما دور کرد، از سوی دیگر تماشاگر فیلم​های فرهنگی​تر و خانوادگی که پیش از این به دلیل نمایش فیلم​های ضعیف از سینما دور شده بودند دیگر به سالن سینما نیامدند و به این ترتیب مشکل دور شدن تماشاگران از سینماها به وجود آمد. در این زمان قانون استفاده از برخی بازیگران برای جذب تماشاگر نیز جواب نداد و در نهایت پرده​های اکران از فیلم​هایی با مخاطب بالا محروم شدند.»

شورجه گفت: «سیاست​ها و اهداف در دوران معاونت سینمایی محمدرضا جعفری​جلوه ایجاد تعادلی در این شرایط بود که شاید نتیجه صد درصدی به دست نیامد. اما همین هدف در شرایط کنونی نیز دنبال می​شود و هدف تعمیق بخشیدن نگاه​ها در سینماست.»

علی​اکبری: تولید 300 فیلم کاملاً دست​ یافتنی است
محسن علی​اکبری تهیه​کننده سینمای ایران رسیدن به تولید 300 فیلم به صورت سالانه در سینمای ایران را عملی و دست​یافتنی ارزیابی کرد.

این تهیه​کننده در گفت​و​گو با خبرآنلاین درباره این حجم از تولید گفت: «با توجه به تخصیص بودجه فرهنگی به صورت جداگانه به استان​ها و شهرستا​ن​​های تابع استان​ها به راحتی می​توان بودجه تولید این تعداد فیلم را به دست آورد. اگر به صورت متوسط سالانه در هر استان 10 فیلم سینمایی تولید شود، این رقم به راحتی به دست می​آید.»

او ادامه داد: «به عنوان مثال بودجه فرهنگی استان اصفهان 100 میلیارد تومان است که با در نظر گرفتن هزینه 500 میلیونی برای ساخت هر فیلم به راحتی می​توان با اخصاص پنج میلیارد که پنج درصد از کل بودجه است این تعداد فیلم را سالانه تولید کرد. استان خراسان رضوی امسال 200 میلیارد تومان بودجه فرهنگی داشته که با این رقم ساخت 10 فیلم به هیچ عنوان چندان بالا نیست. همه جزئیات در مورد این تولیدات فکر شده و تصور می​کنم به راحتی بتوانیم امسال با برنامه​ریزی درستی به این تولیدات برسیم. حسن دیگر این طرح آن است که هنرمندان می​توانند برای ساخت آثارشان به شهرستان​های زادگاه خود بروند و به این ترتیب به آداب و رسوم زادگاه خود به خوبی بپردازند و توجه کنند.»

علی​اکبری آسیب دوران اصلاحات را برای سینمای ایران روشن نبودن اهداف دانست و گفت: «بزرگترین آسیب آن مقطع نبود هدف​گذاری مشخص است. مدیران در آن سال​ها هدف​گذاری نکردند و افق​های پیش رو را تعیین و روشن نکردند و همین موجب شد تا سردرگمی​هایی به وجود آید. اما در این سال​ها اهداف روشنی وجود دارد که خود یک امتیاز محسوب می​شود.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل