بازدید 17568

تولید دریچه منهول در ایران

دریچه منهول یکی از تشکیلات فاضلابی است که برای متصل کردن خطوط و تاسیسات زیر زمینی شامل تأسیسات شهری و شبکه انتقال فاضلاب به کار گرفته می شود. درب منهول به عناون یک صفحه متحرک در قسمت ورودی منهول جهت جلوگیری از سقوط افراد یا اشیا به درون منهول و ورود گازهای سمی به بیرون فاضلاب جلوگیری کرده و به عنوان یک منبع تهویه عمل می کند.
کد خبر: ۱۰۳۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵ 03 February 2021

تولید دریچه منهول در ایران

منهول فاضلاب، در سیستم های فاضلاب شهری، برای ایجاد اتصال از چندین خط لوله به یک مسیر فاضلاب استفاده می شود. در گذشته استفاده از منهول های سنتی، مانند منهول های بتنی و آجری، رایج بوده است اما با پیشرفت در تولید این محصولات، امروزه استفاده از منهول های پلاستیکی رو به افزایش است که از بهترین آن ها می توان به منهول فاضلاب پلی اتیلنی اشاره کرد.

کاربرد درب منهول در تاسیسات شهری 

از کاربرد های اصلی دریچه منهول می توان به پوشاندن دهانه منهول ها و چاه های دسترسی اشاره کرد که این کارکرد علاوه بر جلوگیری از اتفاقاتی مانند سقوط کردن خودروها و اشخاص به داخل منهول ها و ایجاد عبور و مرور امن تر در مسیر های شهری، این امکان را برای تکنسین های تاسیسات زیرزمینی (فاضلاب، خطوط برق و تلفن، آب، گاز و...) ایجاد می کند که از طریق این دریچه ها به تاسیسات دسترسی داشته باشند تا بررسی ها و تعمیرات مورد نیاز صورت گیرد.

تولید دریچه منهول در ایران

پوشاندن دهانه منهول ها با دریچه منهول

از دیگر کاربرد های استفاده از قاب ها و دریچه های چدنی، انتقال دادن آب باران و روان آب های به وجود آمده در سطح شهر می باشد. امروزه با کوچک‌ترین بارندگی ها شاهد به وجود آمدن دریاچه ها و آب های روان در سطح خیابان ها هستیم که عموما به دلیل عدم وجود سیستم های مناسب برای زهکشی و جمع‌آوری این آب های سطحی، به وجود می آیند که باعث بروز مشکل در سیستم رفت و آمد و ترافیک های سنگین می شوند.

برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید علاوه بر شیب بندی صحیح معابر عمومی، چاه های فاضلاب در قسمت هایی از این مسیر طراحی شوند که این آب های روان به سمت آن ها هدایت شده و از طریق این چاه های فاضلاب، به سیستم فاضلاب منتقل شوند. برای پوشش این چاه ها از دریچه های چدنی استفاده می شود که با طراحی مشبک، روان آب ها را از سوراخ های تعبیه شده به سمت چاه ها هدایت می کنند.

انواع درب آدم رو

دریچه های منهول دارای جنس های مختلفی می باشند که هر کدام دارای ویژگی ها و کاربرد های مخصوص خود می باشند:

  • کامپوزیت 
  • کامپوزیت بتن
  • چدن
  • چدن بتن 
  • بتنی
  • پلی اتیلن 

درب منهول های بتنی، چدنی و یا کامپوزیت، دارای قیمت کمتر و همچنین قدرت و وزن بیشتر می باشند.

تولید دریچه منهول در ایران

جنس انواع دریچه منهول 

مشخصات و مقاومت منهول در برابر فشار

این دریچه ها علاوه بر زیباسازی باغ ها و معابر، برای اتاق های بازرسی از فاضلاب های شهری، تاسیسات گاز، نفت و آب، کابل کشی های زیرزمینی مخابرات و برق به کار برده می شود. این پوشش ها از نظر ساخت به 6 کلاس از A۱۵ تا F۹۰۰ دسته بندی می شوند:

  •  A۱۵: دریچه A۱۵ توانایی مقاومت در برابر 1.5 تن وزن را دارد.
  • B۱۲۵: دریچه B۱۲۵ می‌تواند 12.5 تن وزن را تحمل کند.
  • C۲۵۰: دریچه C۲۵۰ می‌تواند تا 25 تن وزن را پوشش دهد.
  • D۴۰۰: دریچه D۴۰۰ که تا 40 تن وزن را پوشش می دهد.
  • e۶۰۰: دریچه F۶۰۰ می‌تواند در برابر 60 تن وزن مقاوم باشد.
  • F۹۰۰: دریچهF۹۰۰ می‌تواند تا 90 تن وزن را تحمل کند.

با توجه به متفاوت بودن کاربرد هر کدام از این کلاس ها، انتخاب کلاس مناسب اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر این کار به درستی انجام نگیرد می تواند باعث تخریب دریچه و به وجود آمدن خطرات متعدد گردد. حال که از انواع این کلاس ها و میزان مقاومت آن ها اطلاع پیدا کردیم، می توانیم با کاربرد آن ها در زیر ساخت های مناطق شهری و ساختمان ها آشنا شویم:

  1. دریچه A۱۵ را فقط برای مناطقی مانند محل عبور عابر پیاده و دوچرخه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. دریچه B۱۲۵ برای مناطقی که خودرو های شخصی از آن عبور می کنند می توان استفاده کرد.
  3. دریچه C۲۵۰ را می توان برای پارکینگ های اتومبیل و که ترافیک های کند و آرام دارند و مناطقی که تحت فشار زیادی قرار نمی گیرند، استفاده کرد.
  4. دریچه D۴۰۰ توانایی استفاده در مناطقی که دارای ترافیک های سنگین و تردد بالا می باشند و جاده های پر رفت و آمد را دارد.
  5. پوشش e۶۰۰ می‌تواند در نواحی سنگین مانند انبار و اسکله و غیره که ماشین‌آلات سنگین مانند بالابر کارخانه در حال تردد و کار کردن هستند، مورد استفاده قرار گیرد.
  6. پوشش F۹۰۰ می‌تواند در مکان‌هایی که وسایل نقلیه سنگین در حال تردد هستند و وزن آنها فراتر از ماشین های سنگین می باشد مانند فرودگاه‌ها، باندهای پرواز و...، مورد استفاده قرار گیرد. 

درب منهول یک پوشش قابل انتقال است که در قسمت ورودی چاه و یا فاضلاب، روی دهانه ورودی منهول ها قرار می گیرد تا از سقوط افراد و اشیا و همچنین وسایل اضافی به داخل آن جلوگیری کند. دریچه منهول دارای سیستم آب بندی نیز می باشد که از ورود آب های سطحی جاری شده بر روی سطح منهول جلوگیری می کند.

به طور معمول دو سوراخ در بالای درب دریچه وجود دارد که با استفاده از ورود یک میله فلزی مخصوص، برای باز کردن درب دریچه مورد استفاده قرار می گیرد که گاهی به عنوان مسیر ورود نور نیز استفاده می شود. نصب اصولی دریچه منهول مناسب و استاندارد می تواند باعث بالا رفتن امنیت خیابان ها و جاده ها شده و راه حل گذر از بدترین شرایط آب هوایی باشد.

 

نوع

فشار قابل تحمل

محل استفاده

A15

1.5

پیاده‌رو و محل عبور دوچرخه

B125

12.5

نواحی پارک خودرو و پیاده‌رو ها

C250

25

حاشیه جداول خیابان ها 

D400

40

قسمت ماشین رو خیابان ها و شانه ها تحکیم شده 

E600

60

نواحی تحکیم کننده وسایل نقلیه سنگین 

F900

90

نواحی ویژه تحمل کننده وسایل نقلیه سنگین مانند فرودگاه ها

استفاده از درب منهول نانوکامپوزیتی جهت جلوگیری از سرقت آن ها

هر ساله بیش از 7 هزار دریچه منهول مورد سرقت قرار می گیرد که علت اصلی دزدیده شدن این درپوش‌ها امکان بازیافت و فروش ‌آن‌ها به عنوان ضایعات است و این مشکل عمدتا برای دریچه‌ منهول چدنی پیش می‌آید. این موضوع نه تنها عواقب مالی داشته، بلکه خطرات آنی زیادی را برای شهروندان ایجاد می کند. این دزدی ها یکی از مشکلاتی است که همه ی کشور ها با آن درگیر بوده و راه حل های متعددی را امتحان کرده اند. 

در سال های اخیر برای حل این مسئله تلاش شده است تا این دریچه ها را از مواد غیر فلزی مانند پلیمر، بتن و... بسازند. در همین راستا عده ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف پس از 7 سال تحقیق، موفق به اختراع و ثبت ماده نانوکامپوزیتی بر پایه بتن به عنوان جایگزین برای چدن شدند.

تولید دریچه منهول در ایران

شرکت مهندسین اوژن اطلس سپهر با بکارگیری دانش روز و مهندسین متخصص آمادگی ارائه خدمات مشاوره، طراحی و تولید و فروش دریچه های منهول را دارد. این شرکت تامین کننده بخشی از دریچه های منهول پروژه مجتمع تجاری ایران مال می باشد. جهت مشاوره با کارشناسان و خرید دریچه منهول با شماره 02188171138 تماس حاصل فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار