بازدید 53928
۵

چرا فرانسه خواهان حضور عربستان در مذاکرات احتمالی برجام شده است؟

در حالی که تا چند هفته پیش، بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام آسان به نظر می‌رسید، اکنون این مساله پیچیده‌تر تلقی می‌شود، به گونه‌ای که از یک سو، مقامات دولت بایدن خواستار بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام پیش از بازگشت آمریکا به برجام شدند و از سوی دیگر، برخی کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه، پا را فراتر گذاشته و از لزوم حضور کشور‌هایی همچون عربستان در مذاکرات احتمالی آینده پیرامون برجام سخن گفته اند.
کد خبر: ۱۰۳۱۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵ 30 January 2021

چرا فرانسه خواهان حضور عربستان در مذاکرات احتمالی برجام شده است؟

بین الملل تابناک: با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، مباحث و موضع گیری ها پیرامون برجام و پرونده هسته ای ایران بار دیگر به اوج رسیده است. آنچه اکنون در محافل مختلف بین المللی محل بحث است، مساله بازگشت آمریکا به برجام است. 

در حالی که تا چند هفته پیش، بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام آسان به نظر می‌رسید، اکنون این مساله پیچیده‌تر تلقی می‌شود، به گونه‌ای که از یک سو، مقامات دولت بایدن خواستار بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام پیش از بازگشت آمریکا به برجام شدند و از سوی دیگر، برخی کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه، پا را فراتر گذاشته و از لزوم حضور کشور‌هایی همچون عربستان در مذاکرات احتمالی آینده پیرامون برجام سخن گفته اند.

در همین رابطه، شبکه خبری العربیه مدعی شد، مکرون در گفت وگو با خبرنگاران در پاریس به این شبکه خبری گفته است که مذاکره با ایران سختگیرانه خواهد بود و متحدان فرانسه در منطقه از جمله عربستان باید در این مذاکرات برای یک توافق هسته ای حضور داشته باشند.

از منظر ایران قرار نیست مذاکره مجددی بر سر برجام صورت گیرد که عربستان جزئی از آن باشد. نکته مهم دیگر آنکه هیچ توجیه واقع بینانه ای نیز برای مشارکت عربستان در هرگونه مذاکره احتمالی نیز وجود ندارد. مسئله هسته ای ایران موضوعی است که همواره در چارچوب 5+1 دنبال شده است و بازیگرانی چون ریاض بیش از آنکه دنبال توافق باشند، در پی اخلال در فرایندهای مذاکراتی هستند.

در حالی که توافق هسته ای حاصل سال ها مذاکره سخت و خیلی دقیق بین ایران و قدرت های جهانی بوده است، العربیه به نقل از مکرون نوشته است که باید از همان اشتباهات توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ خودداری کرد که یکی از آنها عدم حضور قدرت های منطقه در مذاکرات برجام بود.

به نوشته العربیه، مکرون گفت که زمان باقی مانده برای ساخت سلاح هسته ای توسط ایران خیلی کوتاه است.

این خبر از سوی شبکه العربیه در حالی منتشر شده است که عربستان پس از رویکرد دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نسبت به بازگشت به توافق هسته ای ایران، سعی می کند غربی ها را مجاب به حصول یک توافق جدید با ایران کنند تا ریاض به همراه دیگر کشورهای منطقه در این مذاکرات باشند.

کارشناسان با اشاره به درخواست عربستان برای حضور در مذاکرات احتمالی ایران با غرب می گویند که ریاض می‌داند مذاکره مجددی در کار نیست و هدفش صرفا اخلال در بازگشت آمریکا به برجام است.

در رابطه با اظهارات بی اساس مکرون باید به دو نکته اشاره کرد:

نخست: مقامات ارشد ایرانی بار‌ها بر عدم نیاز به هر گونه مذاکره مجدد در خصوص برجام تاکید کرده اند و فقط به دنبال انجام تعهدات از سوی تمام طرفین در توافق به دست آمده در سال ۲۰۱۵ هستند. در واقع، از منظر ایران قرار نیست مذاکره مجددی بر سر برجام صورت گیرد که عربستان جزئی از آن باشد. نکته مهم دیگر آنکه هیچ توجیه واقع بینانه‌ای نیز برای مشارکت عربستان در هرگونه مذاکره احتمالی نیز وجود ندارد. مسئله هسته‌ای ایران موضوعی است که همواره در چارچوب ۵+۱ دنبال شده است و بازیگرانی چون ریاض بیش از آنکه دنبال توافق باشند، در پی اخلال در فرایند‌های مذاکراتی هستند.

دوم: با رفتن ترامپ، مکرون گوی سبقت را از سایر قدرت‌های غربی برای پر کردن جای او گرفته است؛ بدین جهت که بتواند بخشی از دلار‌های نفتی عربستان را به سمت پاریس حرکت دهد. با توجه به اینکه آمریکا صادرات سلاح و جنگ افزار را به عربستان متوقف کرده، اکنون بهترین موقعیت برای فرانسه است تا بتواند تولیدات خود را روانه بازار عربستان کند.

ثبت قرارداد‌های سنگین نظامی برای ماکرون که انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را در پیش دارد به معنای گشایش اقتصادی برای فرانسه خواهد بود و این امر می‌تواند امتیاز مثبتی برای وی در برابر رقبا باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۳
انتشار یافته: ۵
۱-مشاور امنیت ملی بایدن، پیشنهاد جدول زمانی سریعی را برای بازگشت به توافق هسته ای مطرح کرد.
۲- طرح مکرون
۲ طرح بسیار خطرناک علیه ایران طراحی کرده اند که هر دو ان ها به شورای امنیت ختم خواهد شد.
در مورد ۱ برنامه زمانی میدانید یعنی چی؟یعنی اقایون امریکایی به راحتی وقت کشی کرده و پرونده را به شورای امنیت میکشند و برمیگردانند.
برجام تمام شده از نظر امریکایی ها و ما هنوز خودمان باور نکردیم که ترامپ برجام را کشته و برای غربیها برجام وسیله ای است برای اهداف بزرگتر و امتیازگیری ها وسیع تر.
طرح مکرون هم یعنی عربستان الکی الکی مهم شده
وقتی نمیریم خودمون مستقیم با طرف حرف بزنیم این وسط دلال ها میان موش میدوونن!
در خصوص فرانسه می توان موارد زیر را در نظر گرفت :
۱- فرانسه کلی منفعت در صنعت نفت و گاز و خودرو سازی و هواپیمایی و‌‌‌ .. ایران داشت . و الان با اهرم عربستان قصد بلزیابی این بازار را دارد.
۲- اگر خاطرتان باشد فرانسه در مذاکرات برجام همیشه ‌نقش منفی را بازی کرد.
۳- با متن موافقم که فراتسه قصد فروش تجهیزات نظامی به عربستان و امارات دارد.
۴- بنظرم در خصوص برجام فقط با آمریکا مذاکره دو جانبه کرد و سعی کرد تا مشکلات دو طرف رفع گردد.
۵- از فرانسه بسیار ضربه خوردیم سر خروج شرکتها یش در اثر تحریم. بنا بر این نباید اجازه داد دوباره برگردند. البته باید جلوی خودرو سازها و نفتیهای وطنی رو گرفت که دم به تله ندهند.
۶- ایجاد رابطه اقتصادی با شرکتهای آمریکایی تا جلوی اقدامات سیاسی احتمالی این کشور را گرفت.
۷- البته بنده طرفدار مذاکره بین ایران و هنسایگان هستم.و این اقدام خیلی خوبیست . بخصوص با عربستان. اما این هیچ ربطی به فرانسه و اروپا ندارد و نباید اجازه دخالت داده شود
بهترین کار مذاکره با خود کد خداست تا به هر بچه سر راهی مجبور نشیم سلام بدیم

و بهترن کار کنار گذاشتن خود فرانسه از مذاکرات هست در این مواقع تا گوش مالی بشه برای دیگران
از طرفی با توجه به دست پر ایران غرب به دنبال اهرم های فشار است تا با دست پر با ایران مذاکره کنه ...مثلا ایران بگه عربستان نه و غرب بگه پس فلان کار رو بکن ....خلاصه هرگز نباید کوتاه آمد ....
1-لغو کامل تحریم ها
2-توقف کاهش تعهدات از طرف ایران
3-قطعی شدن رفع تحریم ها با عادی شدن معاملات خارجی ایران
4-بازگشت به تعهدات برجامی از سمت ایران

وگرنه کاهش ها ادامه یابد و حتی در صورت لزوم کاهش تعههدات عمومی هم باید در برنامه باشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار