بازدید 12443

تصفیه فاضلاب بهداشتی، روش ها و انواع آن

بخش اعظمی از آب های مصرف شده در منازل، صنایع، واحدهای تولیدی و کسب و کار به دلیل حجم بسیار بالای آلاینده ها و وجود مواد مهم و ارزشمند مانند فلزات سنگین و مواد خام، قبل از بازگشت به محیط زیست نیازمند تصفیه می باشند. تصفیه پساب بطور کلی به حذف آلاینده از پسابی گفته می شود که به سه بخش فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی دسته بندی شده و با در نظر گرفتن منبع آلاینده، شرایط محیطی و جغرافیایی منطقه و دیگر عوامل موثر صورت می گیرد.
کد خبر: ۱۰۳۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷ 27 January 2021

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

تصفیه آب و پساب نیازمند تلفيق چند روش است چرا که یک روش به تنهایی نمی تواند پاسخگوی حذف کامل آلاینده های موجود باشد. اصطلاحا به توده بیولوژیکی جمع شده در سیستم های تصفیه فاضلاب، که در نتیجه رشد باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها، در حضور اکسیژن محلول تشکیل شده اند، لجن اطلاق گفته می شود. از جمله واحد هایی که در پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی توسط شرکت های تولید کننده دستگاه های تصفیه فاضلاب طراحی می شود، قرارداد اجزایی با قابلیت تصفیه بیولوژیکی است.

به فرآیند تصفیه بیولوژیکی پساب که در آن مخلوطی از لجن فعال و فاضلاب، بهم خورده و هوادهی می شود، تصفیه با لجن فعال گفته می شود، که از قدیمی ترین و رایج ترین روش های تصفیه در سراسر دنیا بشمار رفته و کاربرد گسترده ای در عرصه تصفیه بیولوژیکی پساب دارد.

تاریخچه

فرآیند لجن فعال در سال ۱۹۱۲ توسط دکتر گیلبرت فاولر، دانشمند دانشگاه منچستر انجام شد که بطری فاضلابی را که در آن جلبک وجود داشت مورد بررسی قرار داده و مشاهده کرد که پساب مورد نظر، خیلی بهتر تصفیه شده است. او به مدت یک ماه به پساب اکسیژن داده و مواد موجود در پساب نیتراته شده بود. به مرور زمان دانشمندان متوجه شدند که این فرآیند به تمرکز ارگانیسم های بیولوژیکی کمک کرده است.

در فرآیند لجن فعال از میکروارگانیسم های هوازی که می توانند ماده آلی موجود در آب را تجزیه کنند و پس از آن، آن ها را لخته کند، استفاده می شود. بدین ترتیب مایعی عاری از مواد آلی و معدنی حاصل شده و در نهایت رسوب ناشی از لخته شدن نیز به راحتی قابل حذف است.

مخزن تصفیه فاضلاب بهداشتی ساخته شده توسط گروه مهندسی اوژن اطلس خرید پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی ساخته شده توسط گروه مهندسین اوژن اطلس

تجهیزات مورد استفاده در مخازن هوادهی تصفیه فاضلاب

مخزن هوادهی: مخازنی که در آن هوا یا اکسیژن به فاضلاب تزریق می شود.

مخزن تنظیم: وظیفه جداسازی رسوبات ته‌نشین شده را دارد. (مخزن تصفیه ثانویه)

مخزن ته نشینی: مخزن ته نشینی یا مخزن رسوب همان مخزن تصفیه ثانویه است که در مورد قبلی به آن اشاره شد. این مخزن جزئی از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی است. این مخزن کمک می کند تا ذرات معلق موجود در پساب ها و همچنین رسوبات حاصل از مخزن هوادهی، از پساب جدا شوند. منعقد کننده ها قبل از مراحل رسوب گذاری به منظور تسهیل فرآیند تصفیه به آب اضافه می شوند. در نهایت این لجن های ته‌نشین شده به صورت دوره ای توسط تیغه های مخصوص از مخزن پاک می شوند.

مخزن کلرزنی: کلرزنی به آب، از سری فرآیندهایی است که به جهت از بین بردن باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های بیماری زا، روی آب و پساب انجام می شوند. با انجام فرآیند کلرزنی، امکان انتقال بیماری هایی که توسط میکروارگانیسم ها منتقل می شود تقریبا صفر می شود. کلرزنی از طریق افزودن موادی که قابلیت تولید کلر دارند مانند، نمک طعام، سدیم هیپو کلریت و کلسیم هیپوکلریت به آب انجام می شود.

مخزن هضم و ذخیره لجن: در فرآیندهای تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. واژه لجن به مواد جامد، نیمه جامد یا دوغاب باقی مانده که محصول جانبی فرآیندهای تصفیه پساب است، گفته می شود. لجن به دو دسته لجن اولیه و لجن ثانویه تقسیم می شود. برای جمع‌آوری لجن در تصفیه خانه ها، از مخزن لجن استفاده می شود. لجن های موجود در مخزن لجن، پس از جمع‌آوری به مکانی منتقل می شوند که توسط باکتری ها به بیوگاز های متان و کربن دی اکسید تبدیل شوند، از متان تولید شده به عنوان سوخت و تولید کننده برق برای تصفیه خانه استفاده می شود.

در بخش ضدعفونی پساب در آخرین مرحله تصفیه خانه ها به طور معمول از کلر و یا ازن ژنراتور های صنعتی استفاده می گردد که با این کار میتوان باکتری ها و انگل ها را نابود نمود.

مکانیزم عملکرد پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی ساخت گروه مهندسی اوژن اطلس سپهر خرید پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی ساخت گروه اوژن اطلس سپهر

انواع سازه تصفیه خانه فاضلاب

برای ساخت این پکیج تصفیه فاضلاب از چهار نوع مصالح میتوان استفاده کرد. مصالح بتنی مسلح، فولادی، کامپوزیتی و پلی اتیلنی امروزه مهمترین مواد مورد استفاده در ساخت انواع تصفیه خانه ها هستند. برای انتخاب درست مصالح مورد استفاده در ساخت تصفیه خانه ها نکات زیر را باید همواره مورد توجه قرار داد. این نکات عبارتند از:

             

  • هزینه ساخت

 

               

  • سرعت ساخت و اجرا

 

               

  • قابلیت ارتقاء و افزایش ظرفیت تصفیه خانه

 

               

  • مقاومت در برابر شرایط محیطی

 

 

پکیج تصفیه فاضلاب بتن مسلح

بتن مسلح جزء قدیمی ترین مصالح مورد استفاده در ساخت انواع پکیج تصفیه فاضلاب است. از این مصالح به خصوص در ساخت تصفیه خانه های بزرگ و در مقیاس تصفیه خانه های شهری و یا شهرک های صنعتی بزرگ استفاده می شود. به دلیل ماهیت قلیایی که بتن دارد همواره مشکلاتی در خصوص تماس فاضلاب های اسیدی با آن بروز می نماید.

پکیج تصفیه فاضلاب فولاد

یکی از پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در ساخت تصفیه خانه ها به خصوص تصفیه خانه های کوچک یا همان پکیج های تصفیه، فولاد است. فولاد به سبب مقاومت بسیار بالا و انعطاف پذیری در ساخت هر شکل سازه و سرعت در ساخت، مقبولیت زیادی به خصوص در ساخت تصفیه خانه فلزی واحدهای بهداشتی و اجتماعات کوچک دارد. عمده نگرانی که در استفاده از این ماده وجود دارد بحث خوردگی است که این نگرانی با استفاده از پوشش های محافظتی استاندارد کاملاً رفع شده است.

پکیج تصفیه فاضلاب کامپوزیت

مواد کامپوزیتی می توانند مقاومت و استحکام بیشتری را نسبت به مواد رایج سازه ای ارائه دهند. سبکی نسبی کامپوزیت ها، امکان استفاده از مقاطع بزرگتر را که در مقابل خمش و پیچش عملکرد مناسبی دارند فراهم می سازد. این مواد علاوه بر آنکه سهولت بیشتری در شکل پذیری دارند، در مقابل خستگی رفتار مناسب تری نمایش می دهند و دوام بیشتری دارند. از سوی دیگر کامپوزیت ها توانایی مناسبی در کاهش لرزش های وارده بر سازه تصفیه خانه را دارا می باشند. به طور کلی مخازن GRP که در ساخت تصفیه خانه های با این جنس به کار میروند در پکیج های شرکت اوژن اطلس دارای کیفیت بالایی بوده که توانسته استانداردهای مختلفی را بدست اورد.

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی پلی اتیلنی ساخته شده توسط گروه صنعتی اوژن اطلس خرید پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی ساخت گروه مهندسی اوژن اطلس

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن

پلی اتیلن از جمله مواد جدیدی است که به سبب قابلیت های خوب، استفاده از آن در سطوح مختلف صنعت رو به گسترش است. پیشرفت های علمی و تجربی صورت گرفته در ساخت سازه های پلی اتیلنی راه را برای استفاده از مزایای این ماده در ساخت سیستم های تصفیه بسیار هموارتر از گذشته کرده است. پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن در دارای مقاومت در برابر مواد سمی و اسیدی نیز بوده که از مزایای بسیار مهم این موارد به شمار می آیند. مخازن با جنس پلی اتیلن که به صورت دفنی و غیر دفنی استفاده میشود با عنوان مخازن پلی اتیلن دوجداره معرفی میشود که برای انواع سپتیک تانک و تصفیه خانه به کار میرود.

شرکت مهندسین اوژن اطلس سپهر با بکارگیری دانش روز و مهندسین متخصص آمادگی ارائه خدمات مشاوره، طراحی و تولید پکیج های تصفیه فاضلاب پیش ساخته را دارد. برای ارتباط با کارشناسان با شماره 02188171138 تماس حاصل فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار