بازدید 18263

آب شیرین کن اسمز معکوس RO چیست؟

آب شیرین کن به روش اسمز معکوس، معمولا به عنوان RO شناخته شده است. در این فرآیند آب شور تحت فشار با عبور از غشای نیمه تراوا اسمز معکوس آب را شیرین می کند. برای درک بهتر از روند اسمز معکوس ابتدا باید روند طبیعی اسمز را درک کرد.
کد خبر: ۱۰۳۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰ 27 January 2021

آب شیرین کن اسمز معکوس RO چیست؟

اسمز چیست؟

اسمز یک پدیده طبیعی بوده و یکی از مهمترین فرایندها در طبیعت تلقی می شود. در این فرایند که در آن محلول نمکی ضعیف تمایل به انتقال به محلول نمکی قوی دارد. نمونه های طبیعی از اسمز زمانی است که ریشه گیاه آب را از خاک جذب می کند.

در ادامه یک نمودار نشان داده شده است که نحوه عملکرد اسمز را نشان می دهد. محلولی که غلظت کمتری داشته باشد تمایل طبیعی به انتقال به محلول با غلظت بالاتر دارد. به عنوان مثال، اگر ظرفی پر از آب با غلظت نمك كم و یك ظرف دیگر مملو از آب با غلظت نمك زیاد داشته باشید و آن ها با یك غشا نیمه تراوا از هم جدا شوند، آب با غلظت نمك پایین تر شروع به حرکت، به سمت ظرف آب با غلظت نمک بالاتر می کند.

غشای نیمه نفوذ پذیر، غشایی است که به برخی از اتم ها یا مولکول ها اجازه عبور می دهد اما به برخی دیگر اجازه عبور نمی دهد. یک مثال ساده درب صفحه که  اجازه می دهد تا مولکول های هوا از میان آنها عبور کنند، اما از آفات یا هر چیز بزرگتر از سوراخ های درب صفحه عبور نمی کنند. نمونه دیگر پارچه لباس Gore-tex است که شامل یک فیلم پلاستیکی بسیار نازک بوده که میلیاردها منافذ کوچک در آن بریده شده است. منافذ به اندازه ای بزرگ هستند که بخار آب از آنها عبور می کند، اما به اندازه کافی کوچک هستند که از عبور آب مایع جلوگیری می کنند.

آب شیرین کن - فرآیند اسمز معکوس

عملکرد اسمز - جریان آب کم نمک به سمت آب با غلظت نمک بالا

پدیده اسمز به طور طبیعی و بدون انرژی مورد نیاز اتفاق می افتد، برای ایجاد روند سیستم اسمز معکوس، نیاز به ایجاد فشار به محلول نمکی می باشد. غشا os اسمز معکوس، غشایی نیمه نفوذ پذیر است که اجازه عبور به مولکول های آب را می دهد اما اکثرا به نمک های محلول، مواد آلی، باکتری ها و پیروژن ها این اجازه را نمی دهد. با این حال شما باید آب را از طریق غشا os اسمز معکوس فشار دهید تا فشار بیشتری از فشار اسمزی موجود باشد تا بتوانید آب را در این فرآیند نمک زدایی کنید (مین زدایی یا دیونیزه). در این صورت فرآیند تصفیه آب صورت گرفته و نمک ها حذف می شود.

در شکل زیر روند اسمز معکوس Ro نمایش داده شده است. وقتی فشار به محلول غلیظ وارد می شود، مولکول های آب مجبور به عبور از غشای نیمه تراوا می شوند اما آلاینده ها از جمله نمک از این غشا عبور نمی کنند.]آب شیرین کن r0 - سیستم اسمز معکوس

سیستم اسمز معکوس - انتقال آب با غلظت نمک بالا به کمک فشاری بیشتر از فشار اسمزی

نحوه کار آب شیرین کن RO

اسمز معکوس با استفاده از یک پمپ فشار قوی، فشار را به سمت آب نمک افزایش می دهد و آب را از طریق غشا RO عبور می دهد، تقریباً تمام (حدود 95 تا 99) نمک های محلول در جریان پشت غشا باقی می ماند. میزان فشار مورد نیاز به غلظت نمک محلول در آب ورودی بستگی دارد. هرچه آب تغذیه غلیظ تر باشد، فشار بیشتری برای غلبه بر فشار اسمزی مورد نیاز است.  این بخش به وسیله لوله های استیل انجام میگیرذ.

آب نمک زدایی یا به اصطلاح یونیزه شده را آب شیرین (یا محصول RO) می نامند. جریان آبی که از غشا RO عبور نکرده است و آلودگی های غلیظی را حمل می کند، جریان آب بسیار شور (یا کنسانتره) نامیده می شود.

آب بسیار شور حاصل، که از غشا عبور نکرده و نمک ها و سایر آلاینده ها در آن محلول است از طریق جریان پساب RO تخلیه می شود یا در برخی شرایط می تواند به جریان منبع آب ورودی منتقل شود. آبی که از طریق عبور از غشا RO تولید می شود، نفوذ یا آب محصول نامیده می شود و معمولاً حدود 95 تا 99 درصد نمک های محلول از آن خارج می شود.

درک این نکته مهم است که یک سیستم آب شیرین کنRO از فیلتراسیون عرضی به جای فیلتراسیون استاندارد استفاده می کند که در آن آلودگی ها در محیط فیلتر جمع می شوند. با فیلتراسیون متقاطع، محلول از دو فیلتر یا از یک فیلتر چند بار عبور می کند: آب فیلتر شده از یک طرف و آب آلوده از راه دیگر. برای جلوگیری از تجمع آلودگی ها، فیلتراسیون جریان متقاطع باعث می شود تا آب آلودگی را از بین ببرد و همچنین تلاطم کافی برای تمیز نگه داشتن سطح غشا را فراهم می کند.

انواع روش های تصفیه آب صنعتی در فرایند های تصفیه فاضلاب جهت دستیابی به استانداردهای خروجی پساب با کیفیت بالاتر مورد استفاده میگردد. در این میان در تصفیه فاضلاب بهداشتی و تصفیه فاضلاب صنعتی در بخش های گوناگون مسکونی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

تمیز کردن غشا RO

غشاهای RO به طور اجتناب ناپذیری به تمیز کردن دوره ای نیاز دارند، شستشو با توجه به کیفیت آب ورودی بین 1 تا 4 بار در سال صورت می گیرد. به عنوان یک قاعده کلی، اگر افت فشار نرمال یا عبور نمک نرمال شده 15٪ افزایش یافته باشد، زمان آن فرا رسیده است که غشاهای RO تمیز شود. اگر جریان نفوذ نرمال شده 15٪ کاهش یافته باشد، زمان تمیز کردن غشاهای RO نیز فرا رسیده است. می توان غشاهای RO را در جای خود تمیز کرد یا آن ها را از سیستم RO خارج کرده و توسط یک شرکت خدماتی متخصص در این سرویس خارج از سایت تمیز کنید. اما بهتر است که تمیز کردن غشای خارج از سایت انجام شود.

تمیز کردن غشا RO شامل پاک کننده های pH بالا و پایین است که برای از بین بردن آلودگی ها از روی غشا استفاده می شود. تمیز کردن غشاهای RO فقط استفاده از مواد شیمیایی مناسب نیست. فاکتورهای بسیاری دیگری از جمله جریان، درجه حرارت و کیفیت آب و چندین فاکتور دیگر دخیل هستند.

 

فرآیند اسمز معکوس - سیستم تصفیه آب صنعتی

دستگاه آب شیرین کن

Reverse Osmosis یک فناوری تاثیر گذار و اثبات شده برای تولید آب در کاربردهای صنعتی مانند آب معدنی یا همان دیونیزه مناسب می باشد. پس از تصفیه در سیستم تصفیه آب RO مانند بستر مخلوط یونیزاسیون می تواند کیفیت نفوذ RO را افزایش دهد و آن را برای بیشترین کاربردها مناسب سازد. پیش تصفیه و نظارت صحیح بر روی سیستم RO برای جلوگیری از تعمیرات هزینه بر و نگهداری آن بسیار مهم است. با طراحی صحیح سیستم، برنامه نگهداری و پشتیبانی از خدمات مجرب، سیستم RO می تواند سال ها آب با خلوص بالا ارائه دهد.

جهت ضدعفونی کردن آب و پساب از ازن ژنراتور های صنعتی استفاده میگردد و این روش به عنوان اکسیداسیون معرفی میگردد.

شرکت مهندسین پیور آکوا با بکارگیری دانش روز و مهندسین متخصص آمادگی ارائه خدمات مشاوره، طراحی و تولید پکیج های تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن RO پیش ساخته را دارد. برای ارتباط با کارشناسان با شماره ۰۲۱۸۸۱۷۱۱۳۸تماس حاصل فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر