بازدید 12606
تاکید رهبر انقلاب بر همکاری بین دولت و مجلس؛

نیاز امروز كشور همكاری دولت و مجلس است

این همكاری باید تحقق یابد و اینكه هریك از دو طرف بگویند، ما همه كارها و وظایف را انجام داده ایم و طرف مقابل باید جلو بیاید، قابل قبول نیست/ نباید در دولت هیچ گونه انگیزه نافرمانی از مجلس بوجود آید و در مجلس نیز نباید مطلقاً انگیزه معطل كردن دولت وجود داشته باشد/ این سخن كه دولت باید به قانون عمل كند، سخن درستی است اما از آن طرف هم قانونگذار باید نقش و شرایط مدیران اجرایی را نیز در نظر بگیرد، زیرا دولت، عنصر وسط میدان است و كار او باید تسهیل شود.
کد خبر: ۱۰۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۱ 08 June 2010
"تابناک"ـ حضرت آیت الله خامنه ای امروز در دیدار رئیس، هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه تحلیل جامعی از شرایط حساس و در حال تغییر بین المللی و شرایط داخلی بخصوص انسجام و هوشیاری ملت ایران و دلبستگی كم نظیر مردم به آرمانها و خط امام (ره)، از حضور بسیار گسترده و كم سابقه مردم در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) تشكر و تأكید كردند: باید آرمانگرایی در كنار واقع بینی، همكاری صمیمانه دولت، و مجلس و بررسی های كارشناسانه و دقیق در كمیسیونها، در دستور كار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا حركت رو به جلو كشور با شتاب روزافزونی ادامه یابد.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدا با قدردانی از زحمات رئیس و نمایندگان مجلس و نقش آفرینی بسیار خوب مجلس شورای اسلامی در مسائل مهم بین المللی و داخلی، شرایط كنونی در عرصه جهانی را بسیار حساس و منحصر بفرد خواندند و افزودند: شرایط كنونی در عرصه بین المللی، در سرنوشت نسل های آینده و انقلاب و كشور تأثیرگذار است، بنابراین رصد دقیق و شناخت صحیح این شرایط و حضور فعال و هوشیارانه در تحولاتی كه در حال وقوع است، می تواند زمینه ساز جایگاه مستحكم تر، و نزدیك تر به اهداف و آرمانها باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تحولات منطقه خاورمیانه بویژه تحولات بی سابقه در موضوع فلسطین، خاطرنشان كردند: همه این موارد نشانه یك تحول و جابجایی در منطقه است و در سطح دنیا نیز درخصوص جایگاه امریكا و برخی كشورهای اروپایی و میزان تأثیرگذاری آنها، تغییرات بزرگی در حال وقوع است.

ایشان وجود شرایطی مشابه شرایط كنونی را در سی سال گذشته، نادر دانستند و تأكید كردند: لازمه نقش آفرینی صحیح و تأثیرگذار در این برهه حساس، انسجام و اقتدار لازم در داخل و همكاری نزدیك و تنگاتنگ دستگاههای مختلف است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: اگر با این دید، به مسائل كشور نگریسته شود، شاید بسیاری از مسائل و موضع گیریهایی كه اكنون مورد توجه است، كم قدر و كم اهمیت جلوه كنند.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین در تبیین شرایط داخلی، به حضور كم سابقه و كم نظیر مردم در مراسم بیست و یكمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اشاره كردند و افزودند: خوشبختانه هوشیاری و عملكرد مردم برخلاف انتظار مخالفین و دشمنان نظام اسلامی بوده و مردم حقا و انصافا حالت بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته اند و نشان دادند كه عمیقاً به امام و آرمانهای ایشان علاقه مند هستند.

ایشان با اشاره به حضور میلیونی و چندین ساعته مردم در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) كه در زیر آفتاب و هوای گرم انجام شد، تأكید كردند: من لازم می دانم صمیمانه از این همه وفاداری ملت عزیز ایران تشكر و قدردانی كنم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: امام خمینی (ره) مظهر انقلاب و دین، و آرمانهایی است كه مردم را به سوی آنها دعوت و هدایت كرد و منادی توانایی این ملت برای پیمودن مدارج كمال بود، بنابراین چنین حضوری از طرف مردم در مراسم سالگرد ارتحال، آن هم بعد از گذشت 21 سال، به معنای احترام ملت به آرمانهای امام بزرگوار است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: ملت ایران، ملتی با نشاط، با ایمان، معتقد به اسلام، خودباور و متوكل بر خداوند متعال است و چنین ملتی هیچگاه در مسیر حركت به سوی كمال و سعادت متوقف نخواهد شد.

ایشان نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نمایندگان چنین ملتی خواندند و افزودند: نمایش مردم را در عرصه حضور عاطفی، عقلانی و پیوند با امام (ره) همه دیدند و سال گذشته نیز در عرصه انتخابات، همه شاهد حضور 40 میلیونی بودند كه همه اینها معنادار است و مسئولیت ما را به عنوان خدمتگزاران مردم، دو چندان می كند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: این مسئولیت فقط مختص این دنیا نیست بلكه خداوند متعال نیز از ما درخصوص نحوه عمل به وظایف سؤال خواهد كرد و باید پاسخگوی آن دنیا نیز باشیم.

حضرت آیت الله خامنه ای تركیب مجلس شورای اسلامی را با وجود اختلاف سلایق سیاسی، تركیبی شاداب، مؤمن، انقلابی، دارای احساس مسئولیت، و آشنا به مسائل دانستند و افزودند: نمایندگان مجلس در وظیفه قانونگذاری خود باید همواره دو ویژگی آرمانگرایی و واقع بینی را مد نظر داشته باشند و راه رسیدن به آرمانها را مطابق با واقعیات ترسیم كنند.

ایشان همكاری صمیمانه دولت و مجلس را یكی از نكات لازم و ضروری برشمردند و تأكید كردند: این همكاری باید تحقق یابد و اینكه هریك از دو طرف بگویند، ما همه كارها و وظایف را انجام داده ایم و طرف مقابل باید جلو بیاید، قابل قبول نیست.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: حدود و وظایف مجلس و دولت در قانون مشخص شده است، اگرچه برخی از این حدود هم در قانون مبهم و غیرمشخص است كه باید برطرف شوند اما نیاز امروز كشور همكاری دولت و مجلس است.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: نباید در دولت هیچ گونه انگیزه نافرمانی از مجلس بوجود آید و در مجلس نیز نباید مطلقاً انگیزه معطل كردن دولت وجود داشته باشد.

ایشان افزودند: این سخن كه دولت باید به قانون عمل كند، سخن درستی است اما از آن طرف هم قانونگذار باید نقش و شرایط مدیران اجرایی را نیز در نظر بگیرد، زیرا دولت، عنصر وسط میدان است و كار او باید تسهیل شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه میان اجرا و طراحی اجرا فاصله زیادی وجود دارد، خاطرنشان كردند: در كنار این موضوع كه دولت باید به قانون عمل كند، مجلس هم باید كاری كند كه دولت بتواند به قانون عمل كند.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین این موضوع افزودند: به عنوان مثال نمی توان تكلیفی را برعهده دولت گذاشت ولی اعتبار لازم آن را تصویب نكرد، این مسئله موجب مشكلات می شود، و یا اینكه دولت لایحه ای را با توجه به امكانات و مقدورات خود به مجلس ارائه دهد ولی در مجلس تصرفاتی در لایحه ایجاد شود كه مصوبه به كلی متفاوت با لایحه دولت شود.

ایشان همكاری صمیمانه دولت و مجلس را وظیفه بسیار مهم و فراتر از جهت گیری ها و خطوط سیاسی دانستند و خاطرنشان كردند: این موضوع مربوط به مسائل انقلاب و كشور است و همكاری دو طرف باید براساس چنین نگاهی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به جایگاه و اهمیت كمیسیون ها در تصمیم گیری های مجلس افزودند: حضور منظم و مستمر و بررسی كارشناسانه در كمیسیون ها بسیار ضروری است زیرا در چنین صورتی، موافقت ها و مخالفت ها، همراه با حجت خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شأن و اهمیت نظارتی مجلس، لزوم تدوین ساز و كار نظارتی برای مجلس و عملكرد نمایندگان را ضروری دانسته و درخصوص بررسی برنامه پنجم توسعه در مجلس شورای اسلامی نیز، خاطرنشان كردند: برنامه پنجم بسیار مهم است و در بررسی آن باید بگونه ای عمل شود كه مصوبه مجلس اصلاح و تكمیل لایحه ی دولت باشد نه تبدیل آن به یك چیز دیگر.

ایشان در پایان نمایندگان مجلس را به قدرشناسی فرصت و نعمت بزرگ نمایندگی مردم و خدمتگزاری به آنان توصیه كردند.

در ابتدای این دیدار آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گزارشی از عملكرد دو ساله مجلس هشتم گفت: در این مدت 421 لایحه و طرح در مجلس بررسی شده كه 142 فقره آن به قانون تبدیل شده است.

وی، قانون تجارت، طرح امر به معروف و نهی از منكر و طرح اصلاح الگوی مصرف را از جمله مصوبات و اقدامات مهم مجلس برشمرد و گفت: بررسی برنامه پنجم توسعه از ابتدای این هفته در كمیسیونهای تخصصی آغاز شده و مجلس با رویكرد مدل توسعه اسلامی ـ ایرانی، این بررسی را انجام می دهد.

آقای لاریجانی، بهره گیری از دیدگاه ها و نظرات كارشناسی نخبگان، اولویت بندی موضوعات در كمیسیونها، اجرای صحیح قانون، توجه به موضوعات فرهنگی بویژه در قلمرو مسائل دینی را از جمله نكات مورد اهتمام مجلس هشتم دانست و افزود: مجلس شورای اسلامی در دو سال گذشته، در عرصه مسائل بین المللی موضع گیری های دقیق و به موقعی داشته است و در مسائل داخلی نیز  به خصوص در قضایای پس از انتخابات مواضعی صریح اتخاذ و تأكید كرده است به فتنه گران داخلی و خارجی اجازه بازی مزورانه با حقوق ملت را نخواهد داد.

وی همچنین یاد و خاطره دو تن از نمایندگان، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فاكر نماینده مشهد و مرحوم حیاتی نماینده مُهر و لامرد را گرامی داشت.

منبع: khamenei.ir
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد. (امام خمینی)
کاملا مشخصو واضحه است ازبیانات رهبر معظم انقلاب که دولت چقدر چوقولی مجلس رو کرده پیش رهبر و ای کاش یک طرفه نبود این فرمایشات مردم که حالا امتحان خودشون رو دادن ایا سزاوار چنین رفتاری از طرف دولت مردان هستند؟ نمونه کوچک اون ایا واقعا اضافه کردنحقوق اونم 6% توهینی بزرگ به قشر یازنشستگان و شاغلان نمیباشد ؟
ایا همه تیر بینی ها نباید فقط رو شاخصی خاص متمرکز گزدد؟
خدا عاقبت بخیرمون کنه انشالله و سایه رهبر رو مستدام بر سر ملت قرار بده و خدا رو سپاس که رهبری فرزانه داریم که حد اقل دولت ازش حساب میبره و الا دولت خر خودشو سواره و هیچ بهایی هم به احدی نمیده فکر میکنم اینو قبلا با تثبیت مشائی به همه ثابت کرده باشه من الله التوفیق
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس