بازدید 23306

واکنش ظریف به موضع فرانسه درباره بازگشت به برجام

وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر به موضع رئیس جمهور فرانسه درباره بازگشت ایران به برجام پیش از بازگشت آمریکا واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۰۳۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱ 26 January 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر به موضع رئیس‌جمهور فرانسه درباره ضرورت بازگشت ایران به برجام پیش از بازگشت آمریکا به آن واکنش نشان داد.

ظریف در این پیام توییتری نوشت: «چرا در، ایران – کشوری که محکم ایستاد و ۴ سال تروریسم اقتصادی وحشیانه آمریکا را که بر خلاف برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده، شکست داد - باید اول حسن نیت نشان دهد؟ این آمریکا بود که بدون دلیل توافق را نقض کرد. آمریکا باید اشتباه خود را جبران کند پس از آن ایران پاسخ خواهد داد.»

دو روز بعد از تماس تلفنی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و رایزنی آن‌ها درباره مسائل مختلف از قبیل ایران، کاخ الیزه درباره بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای برجام شرط و شروط گذاشت.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، کاخ الیزه (دفتر ریاست جمهوری فرانسه) اعلام کرد که قبل از بازگشت آمریکا به برجام، ایران باید به این توافق پایبند شود.

این اظهارنظر دفتر ریاست جمهوری فرانسه در حالی مطرح شده که طی روز‌های اخیر مقام‌های پاریس بار‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران لفاظی کرده‌اند.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه که کشورش در عمل به وعده‌های خود بعد از خروج آمریکا از برجام ناکام مانده شامگاه پنجشنبه دوم بهمن از ایران خواسته بود «فوراً» به تعهدات خود در این توافق پایبند شود.

اظهارنظر‌های مقام‌های غربی درباره برجام در حالی شدت گرفته که طبق گزارش رسانه‌های بین‌المللی، جو بایدن بعد از آغاز به کار در مقام رئیس‌جمهور طی روز‌های اخیر در حال رایزنی با مقام‌های کشور‌های اروپایی از قبیل فرانسه و آلمان درباره مسائل مختلف از قبیل ایران بوده است.

مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند که با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های اروپایی عضو این توافق، تهران طبق بند ۳۶ این توافق، گام‌های کاهش تعهدات برجامی را برداشته است و در صورت اجرای تعهدات طرف‌های مقابل، تهران هم این گام‌ها را به عقب برمی‌گرداند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر