بازدید 14344

مخازن اسید حمل و نگهداری مواد شیمیایی

مخزن اسید، تانکر و یا منبعی با حجم بالا بصورت ضد اسید است که به منظور ذخیره‌سازی اسید ها و یا مواد قلیایی متفاوت در انواع مختلف با جنس بدنه استیل، پلی پروپیلن، کامپوزیت،‌ پلی اتیلن و یا هر ماده ای که واکنشی نسبت به مواد شیمیایی نشان ندهد، گفته می شود. مخازن اسید باید دارای استحکام و مقاومت بالایی باشند تا در طول گذشت زمان دچار خوردگی نشوند. اسیدها کاربردهای مختلفی اعم از ساخت انواع کود، باتری سازی، تصفیه فاضلاب، تصفیه آب و... دارند.
کد خبر: ۱۰۳۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱ 25 January 2021

نحوه ایجاد خوردگی در اسیدها بدین شکل است که یون هیدروژن آزاد کرده و سبب خوردگی دیواره های مخزن میشوند. لازم است توجه داشته باشید که هیچ اسید 98 یا 99 درصدی از نظر شیمیایی خاصیت خورندگی ندارد و در صورتی که با کمی آب تماس پیدا کند، فعال می شود (در صورت برخورد و یا تماس اسید با پوست بدن، سریعا محل تماس باید خشک شود و با آب فراوان شسته شود). بنابراین برای نگهداری و حمل مایعات با شرایط خورندگی و اسیدی از مخازن اسید استفاده می شود.

به طور مثال مخازن (پلی اتیلن) را می توان برای تمامی غلظت های اسید سولفوریک مورد استفاده قرار داد. این مخازن با داشتن کاربردهای مختلفی از جمله پردازش مواد معدنی و شیمیایی، تصفیه پتروشیمی و تصفیه آب، نیاز به مخازنی مجزا داشته و نسبت به مخازن هیدروکلریک اسید کاملا متفاوت می باشد. اما نکته ای که در مورد آن وجود دارد این است که برای حجم زیر ۱۰۰۰۰ گالن توصیه می شود و برای حجم های بیش از ۱۰۰۰۰ گالن، مخازن استیل کربن مورد استفاده قرار می گیرد.

مخازن اسید

علاوه بر شیوه های ذخیره‌سازی مواد شیمیایی اسیدی، لازم است فاکتورهایی را هنگام انتخاب خرید مخازن اسید در نظر گرفت تا بتوان بدون ایجاد صدمات جانی و مالی، ذخیره‌سازی انواع مواد اسیدی را انجام داد.

توجه به جنس مخزن: جنس مخازن اسید باید به گونه ای انتخاب شود که متناسب با نوع اسید، میزان خورندگی آن، غلظت اسید و شرایط دمایی مناسب باشد.

دارا بودن سامانه تهویه: یکی از مهمترین فاکتورها در هنگام انتخاب مخازن اسید، پشتیبانی از سیستم تهویه است، زیرا اسیدها هنگامی که در مخزن قرار بگیرند، از خود گاز تولید می کنند. گازهای تولید شده سمی بوده و لازم است به تناوب و به صورت روزانه از مخزن خارج شوند، به همین دلیل طراحی دقیق و مهندسی شده در مخازن اسید، امری حائز اهمیت است. برای تهویه مناسب مخازن اسید نیاز به اپراتورهایی است که به صورت مداوم اپراتورها را بررسی کرده تا کثیف نشوند و همچنین در کار آن ها اختلالی به وجود نیاید.

استفاده از روکش ثانویه: استفاده از روکش ثانویه داخلی، سبب یکپارچگی ساختاری مخازن اسید در برابر ویژگی اکسید کنندگی اسیدها است. با روکش ثانویه امنیت کل سیستم در سطح بالاتری قرار گرفته و در نهایت منجر به افزایش طول عمر مفید مخازن گردد.

انواع مخزن نگهداری اسید

پس از انتخاب مواد شیمیایی برای ذخیره‌سازی، نیاز است که از طراحی مناسبی برای مخازن اسید کمک بگیرید. در ادامه به معرفی موارد پرکاربرد این مخازن در صنایع مختلف می پردازیم:

مخازن افقی: برای اماکنی که فضای کف در دسترس بوده و همچنین محدودیت برای ارتفاع مخازن اسید وجود داشته باشد، استفاده از مخازن افقی، انتخاب بسیار مناسبی است.

مخزن اسید افقی جهت نگهداری مواد شیمیایی خرید مخازن نگهداری اسیدی ساخته شده توسط گروه مهندسین اوژن اطلس

مخازن عمودی:این مخازن دارای حالت ایستاده بوده که باید نصب و مهار آن با دقت بالایی صورت پذیرد تا دچار جا به جایی نشود.

مخازن قیفی:این نوع از مخازن اسید برای آن دسته از مواد شیمیایی کاربردی است که باید تخلیه کامل مواد انجام شود. ذخیره مواد و یا مصالح با وزن زیاد در مخازن قائم بسیار دشوار بوده و به همین دلیل از مخازن مخروطی یا قیفی استفاده می کنند.

مخازن مکعبی:برای نگهداری از انواع مواد شیمیایی به کار می رود اما بهتر است قبل از استفاده، از جنس مخزن و همچنین نوع ماده شیمیایی اطمینان حاصل نمایید.

مخزن اسید مکعبی جهت نگهداری انواع مواد شیمیایی

خرید مخازن نگهداری اسید مکعبی جهت نگهداری مواد شیمیایی

مخازن شیب دار:طراحی مخازن شیب دار به صورتی است که اجازه می دهد مواد سنگین مانند لجن، چربی، روغن و گریس به راحتی تخلیه (به صورت 100 درصدی) انجام شود. نیازی به تمیز کردن ندارند زیرا تمامی محتویات درون مخزن خالی می گردد.

مخازن دو جداره:این نوع از مخازن برای تمامی مصارف مناسب بوده و برای استفاده نیاز است که از مهار کننده استفاده شود. در این مخازن از قطعه بتنی بزرگی به منظور محافظت مخزن در برابر مواد شیمیایی قرار گرفته در آن، استفاده می شود.

کاربرد مخازن اسید

مخازن اسید دارای کاربردهای مختلفی اعم از نگهداری مواد شیمیایی نیروگاه های برق، صنایع کود شیمیایی، تصفیه آب، فاضلاب و باتری سازی هستند.

شناخت اسیدهایی که نیاز به مخازن اسید دارند

اسیدهای مختلفی در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، در این قسمت به معرفی اسیدهایی می پردازیم که برای نگهداری و ذخیره آن ها لازم است از مخازن اسید استفاده کنید:

مخازن پراستیک اسید (C2H4O3): پراستیک اسید که به اختصار PAA نیز نامیده می شود نسبت به سدیم هیپوکلریت از ایمنی بالاتری برخوردار بوده و همچنین نسبت به بقیه اسیدها دارای قیمت مناسب تری می باشند. بهترین گزینه از مخازن برای نگهداری این نوع از اسیدها، مخازنی با لایه داخلی آنتی اکسیدان و از جنس پلی اتیلن همراه با چگالی بالا و اتصالات عرضی می باشد.

مخازن سولفوریک اسید (H2SO4): از اسید سولفوریک برای تولید کودهای فسفاته، اسید ماشین ها، تولید باتری های سرب و مواد شیمیایی آزمایشگاه ها استفاده می شود. مخازن HDPE و XLPE نیز برای نگهداری سولفوریک اسید با وزن مخصوص ۱.۹ و حجم کمتر از ۱۰ هزار گالن مناسب است.

تانک فسفریک اسید (H3PO4): این اسید در تصفیه آب شرب و برای جلوگیری از واکنش های بین آب زیرزمینی با آهن و منگنز مورد استفاده قرار می گیرد تا آب دچار تغییر رنگ نشود و رسوبات آهن با رنگ قهوه ای یا رسوبات سیاه منگنز تولید نگردد. بهترین گزینه برای نگهداری فسفریک اسید، استفاده از مخازن اسید با جنس XLPE می باشد.

مخازن هیدروکلریک اسید (HCl): به اسید معده معروف بوده و در صنایع مختلف تولید غذا، بازیافت نفت، تولید مواد شیمیایی، پاکسازی محصولات، پالایش فلز و فراوری سنگ معدن کاربرد دارد. مخازن مناسب برای نگهداری هیدروکلریک اسید، مخازنی از جنس FRP، HDPE ، XLPE و کربن استیل با لایه پلاستیکی و دارای وزن مخصوص بالای ۱.۹ می باشد.

تانک استیک اسید (CH3CO3H، C2H4O2، CH3COOH): به گلاسیال استیک اسید و اتانوییک اسید نیز معروف می باشد و در صنایع مختلفی از جمله مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مخازنی با جنس HDPE و XLPE برای نگهداری و ذخیره‌سازی این نو از اسیدها مناسب بوده و بهتر است از مخازنی با شکل عمودی، انتهای مخروطی و دو جداره استفاده کنید.

ویژگی مخازن نیتریک اسید (HNO3): این اسید برای تولید کودهای گیاهی کاربرد داشته و در صنایع کار با چوب، ضدعفونی سازی و پیشرانه موشک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مخازن XLPE یا پلی اتیلن های خطی انتخاب مناسبی بوده اما اگر بخواهید از همین مخازن برای غلظت های ۳۰ تا ۴۹ نیز استفاده کنید، باید دمای مخزن را زیر ۳۷ درجه سانتیگراد نگه دارید.

ویژگی مخازن اسید

از مهم ترین ویژگی برای انواع مخازن اسید می توان به مقاومت بالای آن در برابر خوردگی اشاره نمود. این مخازن می بایست دارای گنجایش مناسبی باشند زیرا تنها می توان نصف مخزن را از اسید پر کرد و اگر بیش از نیمی از مخزن با اسید پر شود، خوردگی اسید بسیار بیشتر می گردد.

مخزن اسید پلی اتیلن با مقاوت بالا در برابر خوردگی مواد شیمیایی خرید مخازن نگهداری اسید با مقاوت بالا در برابر مواد شیمیایی ساخته شده توسط گروه مهندسین اوژن اطلس سپهر

شرکت مهندسین اوژن اطلس سپهر ارائه کننده انواع مخازن از جمله مخازن پلی اتیلن، مخازن فلزی، مخازن GRP و مخازن استیل و … می باشد که از رایج ترین آنها میتوان به مخازن پلی اتیلن اشاره کرد که از جمله کاربرد های آن ذخیره‌سازی و حمل و نقل انواع آفت کش ها و مواد شیمیایی اشاره کرد. این شرکت با بکارگیری دانش روز و مهندسین متخصص به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان این محصولات افتخار دارد در این عرصه حضوری فعال داشته باشد. برای سفارش خرید یا تولید مخازن اسید 02188171138 تماس حاصل فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی